AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #1 Skrevet 29. oktober 2024 Da jeg så denne tråden skjønte jeg plutselig at strømstøtten fungerer annerledes nå enn før: Tidligere fikk man betalt tilbake for månedsgjennomsnitt, dvs. å bruke strøm i billige timer ga ekstra uttelling: Lav strømpris og reduksjon i nettleie. Man brukte mindre strøm når den var dyr; tilbud og etterspørsel fungerte fortsatt. Siden september i fjor får man strømstøtte per time. Går prisen over et visst nivå, får du igjen 90% av den overskytende prisen i form av nettleiereduksjon. Men...nettleien er jo svindyr, alt sammenlagt har jeg sett folk betale oppunder 1 kr/kWh her inne. Vil det da si at å bruke masse strøm når den er dyr, med kraftig prisreduksjon, men også rabatt på nettleie, betyr at man til slutt får en lavere totalsum enn når man bruker mye strøm når den er billig - nettleie inkludert? Det er jo i så fall et helt perverst insentiv som ødelegger tilbud og etterspørsel og fordyper strømkrisen? Anonymkode: 7c3f2...d61
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #2 Skrevet 29. oktober 2024 Systemet er laget for at du skal betale mest mulig uansett hva du gjør. Fortsett å stemme på ap/sv/sp/h. Anonymkode: 978e5...457 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #3 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Systemet er laget for at du skal betale mest mulig uansett hva du gjør. Fortsett å stemme på ap/sv/sp/h. Anonymkode: 978e5...457 Ganske naivt å tro at hvis FRP hadde styrt alene så hadde det vært mindre utgifter for folk 😅 Anonymkode: e3fcf...a8e 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #4 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ganske naivt å tro at hvis FRP hadde styrt alene så hadde det vært mindre utgifter for folk 😅 Anonymkode: e3fcf...a8e Hvem snakker om Frp? Godtroende folk tror at Ap vil innbyggerne vel mens det motsatte skjer. Anonymkode: 978e5...457 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #5 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem snakker om Frp? Godtroende folk tror at Ap vil innbyggerne vel mens det motsatte skjer. Anonymkode: 978e5...457 Tja, du? Det er vel det partiet som står igjen av de partiene med relativt grei oppslutning. Jeg tenker man er ganske godtroende som tror at andre partier generelt enn de du nevner, vil gjøre livet ditt sååå mye bedre økonomisk. Anonymkode: e3fcf...a8e 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tja, du? Det er vel det partiet som står igjen av de partiene med relativt grei oppslutning. Jeg tenker man er ganske godtroende som tror at andre partier generelt enn de du nevner, vil gjøre livet ditt sååå mye bedre økonomisk. Anonymkode: e3fcf...a8e Frp sitter ikke i regjering. Men du vet - det er sikkert Trump sin feil da..... Anonymkode: 978e5...457 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Frp sitter ikke i regjering. Men du vet - det er sikkert Trump sin feil da..... Anonymkode: 978e5...457 Men Frp hadde olje og energiminister, opptil flere på rad, som var konstruktører av dette tullet med utenlandskabler og prisene på strøm måtte opp for å få sinnsvakt dyr havvind til å lønne seg. Kan godt finne direkte sitat. Også på Listhaug som i ettertid har beklaget hva de gjorde - som om det gjorde det greit. Frp har veldig mye av skylden for at ting ble som det ble, og folk nå betaler seg ihjel på strøm. Anonymkode: 03a99...8f0 4 2
newman01 Skrevet 29. oktober 2024 #8 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men...nettleien er jo svindyr, alt sammenlagt har jeg sett folk betale oppunder 1 kr/kWh her inne. Vil det da si at å bruke masse strøm når den er dyr, med kraftig prisreduksjon, men også rabatt på nettleie, betyr at man til slutt får en lavere totalsum enn når man bruker mye strøm når den er billig - nettleie inkludert? Du betaler jo strømpris minus strømstøtte pluss nettleie. Så om strømmen er dyr blir jo totalprisen høyere for deg
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #9 Skrevet 29. oktober 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Du betaler jo strømpris minus strømstøtte pluss nettleie. Så om strømmen er dyr blir jo totalprisen høyere for deg Riktig, og jeg får bare 90% av den dyrere strømmen igjen. Men den trekkes fra nettleien som da blir mindre. Blir ikke totalen mindre da også? Anonymkode: 7c3f2...d61
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #10 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da jeg så denne tråden skjønte jeg plutselig at strømstøtten fungerer annerledes nå enn før: Tidligere fikk man betalt tilbake for månedsgjennomsnitt, dvs. å bruke strøm i billige timer ga ekstra uttelling: Lav strømpris og reduksjon i nettleie. Man brukte mindre strøm når den var dyr; tilbud og etterspørsel fungerte fortsatt. Siden september i fjor får man strømstøtte per time. Går prisen over et visst nivå, får du igjen 90% av den overskytende prisen i form av nettleiereduksjon. Men...nettleien er jo svindyr, alt sammenlagt har jeg sett folk betale oppunder 1 kr/kWh her inne. Vil det da si at å bruke masse strøm når den er dyr, med kraftig prisreduksjon, men også rabatt på nettleie, betyr at man til slutt får en lavere totalsum enn når man bruker mye strøm når den er billig - nettleie inkludert? Det er jo i så fall et helt perverst insentiv som ødelegger tilbud og etterspørsel og fordyper strømkrisen? Anonymkode: 7c3f2...d61 Du bruker den strømmen du trenger å bruke, når du trenger å bruke strøm. Ting du kan planlegge legger du til tidspunkt når strømmen er billigere. Som vaskemaskiner og billading. Det du kan gjøre i henga, gjør du i helga fordi nettleie da er billigere. Anonymkode: 6e42a...284
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #11 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Riktig, og jeg får bare 90% av den dyrere strømmen igjen. Men den trekkes fra nettleien som da blir mindre. Blir ikke totalen mindre da også? Anonymkode: 7c3f2...d61 Strømstøttebeøpet trekkes fra nettleieregningen, men selve nettleien er den samme uavhengig av stømstøtten. Anonymkode: c0dda...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #12 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Strømstøttebeøpet trekkes fra nettleieregningen, men selve nettleien er den samme uavhengig av stømstøtten. Anonymkode: c0dda...1d7 Riktig, derfor er det lurt å bruke strøm når den er dyrest, fordi jeg da får fratrekk? Anonymkode: 7c3f2...d61
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #13 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Riktig, derfor er det lurt å bruke strøm når den er dyrest, fordi jeg da får fratrekk? Anonymkode: 7c3f2...d61 Hvis strømmen er svært dyr, og du får mye i strømstøtte, vil vel denne etterhvert bli større enn nettleien, og nettleien nulles ut. Men den blir nok ikke negativ. Og du må jo fortsatt dra med deg det du egentlig skulle betalt for strømmen inn i regnestykket. Jeg antar det hadde vært bedre for forbruker å trekke det fra strømregningen, og ikke nettleien, fordi strømstøtten alltid er mindre enn det du skal betale i strøm, og du risikerer ikke at noe faller bort, slik det gjør i det [nettleie - strømstøtte = 0]. Bra tenkt, men dette har nok økonomene i finansdepartementet allerede tatt i betraktning. Du er alltid den tapende part. Anonymkode: 487ce...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #14 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Systemet er laget for at du skal betale mest mulig uansett hva du gjør. Fortsett å stemme på ap/sv/sp/h. Anonymkode: 978e5...457 Du kan ikke skylde på SP. Det er Ap og Høyre som presser igjennom Acer og utenlandskabler. Anonymkode: 2241c...776
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #15 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Riktig, og jeg får bare 90% av den dyrere strømmen igjen. Men den trekkes fra nettleien som da blir mindre. Blir ikke totalen mindre da også? Anonymkode: 7c3f2...d61 Nei. Det lønner seg å bruke strøm når den er billig, hvis du kan. Nettleien blir den samme uansett. Det er bare en teknisk sak at den tilsynelatende trekkes fra nettleien. Anonymkode: 2724c...823
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #16 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan ikke skylde på SP. Det er Ap og Høyre som presser igjennom Acer og utenlandskabler. Anonymkode: 2241c...776 Hvorfor protesterer ikke SP nå som de sitter i regjering? "Nytt system skal gi dyrere strøm i Trøndelag Nå innføres et nytt system i kraftnettet som kan øke strømregningen for en trøndersk enebolig med rundt 1600 kroner året. Systemet kalles «flytbasert markedskobling», og målet er kort fortalt å øke overføringskapasitet i strømnettet mellom ulike regioner." Hentet fra dagens aviser. Trøndelag har gått under radaren på de største strømpristoppene, men nå blir det mulig å selge mer trøndersk strøm til europeiske priser og da går strømprisen voldsomt opp. Anonymkode: 487ce...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #17 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Riktig, derfor er det lurt å bruke strøm når den er dyrest, fordi jeg da får fratrekk? Anonymkode: 7c3f2...d61 Også risikerer du og betale hele "fratrekket" i fastleddpris.... Jo mer strøm du bruker per time, jo mer må du betale. Sån nei, det lønner seg ikke. Anonymkode: 256fb...80b
TBL12 Skrevet 29. oktober 2024 #18 Skrevet 29. oktober 2024 (endret) Årsaken til at ordningen ble endret var motsatt av det trådstarter beskriver. Ved at strømstøtten tidligere ble beregnet for hele måneden ville det lønne seg å bruke strøm når strømmen koster mindre enn utbetalt strømstøtte for måneden. Eksempelvis 1000 kWh forbruk med 1 kr i strømstøtte utregnet fra gjennomsnittet for måneden gav 1000 kr i fratrekk. Men, en fikk også støtte for den strøm som kostet mindre enn strømstøtten. Men, kostet strømmen 5 kr kWh noen timer var støtten 1 kr også for disse timene. Variasjon i pris var dermed stor. Den nye ordningen gir støtte i forhold til faktisk strømpris. Den gamle ordningen gjorde det lønnsomt å spare på strømmen når prisen var høy og bruke mye strøm når prisen var lav. Selv om effekt avgiften ville gå opp svarte det seg. Den nye ordningen gjør det mindre aktuelt ved at prisen ikke varierer like mye. Men, en vil naturligvis spare på å bruke strøm når den koster mindre. Kan legge til: De som hadde gode fastprisavtale fikk også strømstøtte. Noen fikk mer støtte enn de faktisk betalte for strømmen. Ikke så mange slike avtaler igjen vil jeg anta, de fleste hadde avtaler på 1-3 år. Endret 29. oktober 2024 av TBL12
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #19 Skrevet 29. oktober 2024 TBL12 skrev (8 minutter siden): Den gamle ordningen gjorde det lønnsomt å spare på strømmen når prisen var høy og bruke mye strøm når prisen var lav. Selv om effekt avgiften ville gå opp svarte det seg. Med dette borte, er det vel bare å bruke strøm i hytt og pine. Prinsippet om tilpasningsdyktig forbruk etter tilbud og etterspørsel er dermed ødelagt. Anonymkode: 7c3f2...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå