AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #1 Del Skrevet 29. oktober 2024 Noen som har formeninger om hva som er «enklest»? Tenker en gjeterhund (Shetland sheepdog) som i hovedsak er familiehund, sofavenn og turvenn, men også trene agility eller andre aktiviteter som hunden liker (vil teste litt forskjellig, har god erfaring i aktiv lokal hundeklubb) Har erfaring med annen gjeterhund fra før av, samt andre lettlærte hunder. Store/tenåringsbarn i hjemmet. Anonymkode: d2b86...1fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #2 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen som har formeninger om hva som er «enklest»? Tenker en gjeterhund (Shetland sheepdog) som i hovedsak er familiehund, sofavenn og turvenn, men også trene agility eller andre aktiviteter som hunden liker (vil teste litt forskjellig, har god erfaring i aktiv lokal hundeklubb) Har erfaring med annen gjeterhund fra før av, samt andre lettlærte hunder. Store/tenåringsbarn i hjemmet. Anonymkode: d2b86...1fa Det kommer litt an på nabolaget du bor i. Med hannhund slipper du løpetid, men hvis nabolaget er fullt av tisper risikerer du at hannhunden din er løpetidsgira hele tiden. Anonymkode: 3520f...13c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #3 Del Skrevet 29. oktober 2024 Hannhunder er forelsket i deg. Tisper elsker deg. Hannhunder er klovnete. Tisper er mer seriøse. Veldig generalisert, selvfølgelig. Personlig liker jeg litt sære tisper, og har to nå. Det blir dog hannhund i fremtiden, når jeg er litt eldre og ønsker en lettere hund uten så mye sterke meninger. Anonymkode: e3f25...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #4 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg foretrekker hannhunder, da min erfaring er at de er mer stabile i humøret. Bruker også hunden til jakt og jaktprøver, og vil ikke risikere å ha en hund som er "ute av drift" akkurat da. De blir litt senere moden i hodet, men har vært like så kosete og greie som tisper. Jeg har aldri hatt hannhund som har vært problematisk i forhold til markering og seksualitet, men har vært bevisst på å ikke la slik atferd blomstre opp. Er heller ikke så glad i alt som har med løpetiden å gjøre. Har hatt tisper, både av den sorten som ordner opp i alt selv, og de som drypper blod "over alt", får innbilt svangerskap og uheldigvis ei som fikk livmorbetennelse. Anonymkode: 02a6d...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severina Skrevet 29. oktober 2024 #5 Del Skrevet 29. oktober 2024 Kjekt med hannhund når dere skal trene agility fordi da slipper dere å hoppe over stevner om dere skal konkurrere pga. løpetid på tispa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Del Skrevet 29. oktober 2024 Tja. Jeg har eid begge deler, Schæfere. Har totalt hatt fire tisper og tre hanner. Tispene hadde løpetid 1-2 ganger i året, og hver gang hadde de hva jeg vil kalle PMS. Humørsyke, mer irritable, rastløse, men da blødninga kom så ble de late og ikke like lydige (ikke stort problem fordi de var latsabber...). Varte ei ukes tid, maks to, totalt. Utenom det, så var de ellers mer bedagelige/roligere enn hannene mine, men like lærevillige og lydige. Hannhundene var mer aktive, og særlig to av dem kunne lukte andres løpetid på mils avstand og ble spinnvill, ulte, pep, dro i båndet, markerte overalt ute og var helt fra seg. Kunne ikke ha dem løs i høyt inngjerdet hage (de hoppet rett over), vinduene kunne ikke åpnes fullt osv. De ble til slutt kastrert, og de ble mer som tispene. Ble derimot ikke kvitt "uvanen" med markeringa (men kastrerer man tidligere, så vil ikke vanen sette seg). Den siste måtte kastreres grunnet forhudsbetennelse som dryppa på gulvet og ble rista på vegger osv. Ble aldri kvitt det, før vi kastrerte. Felles er at de begge kjønn har vært lydige, lærevillige og aktive (utenom løpetid). Jeg vet ikke helt hva jeg foretrekker, men mulig sterilisert hund, uavhengig av kjønn. Når jeg ser etter hund, møter jeg valpene før jeg bestemmer meg (jeg ønsker ikke å bli "tildelt" en tilfeldig av oppdretter), og finner min hund i flokken på den måten. Kjønn er irrelevant når jeg velger. Anonymkode: 28917...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Del Skrevet 29. oktober 2024 det er vel ikke alltid man får velge valp? Anonymkode: 59d24...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #8 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): det er vel ikke alltid man får velge valp? Anonymkode: 59d24...bac Nei, men man kan jo velge om man vil kjøpe fra den oppdretteren man vil uansett. Anonymkode: d2b86...1fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #9 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): det er vel ikke alltid man får velge valp? Anonymkode: 59d24...bac Nei, men jeg hadde ikke kjøpt en tispe når jeg vil ha en hannhund. Så viktig er det ikke å få valpen i hus akkurat det sekundet. TS: vi vil ha hannhunder fordi vi har flere hunder og jeg tidligere har dårlig erfaring med krangling mellom tisper. Jeg er oppvokst med flere tisper samtidig og en av de endte foreldrene mine med å måtte omplassere fordi to av dem la hverandre for hat og kunne ikke være i samme rom. Hannhunder kan bråke mye og det ser brutalt ut, men jeg har aldri opplevd skader og så går de ikke og murrer på hverandre i ukesvis før selve slossinga. Mannen min har kun hatt hannhunder og for min del var det en helt ny verden, ja de kan være noen forferdelige surrehuer når det er løpetisper i nærheten, men det kan trenes og man vet hva men har til en hver tid. Tisper går igjennom forskjellige hormonelle stadier i løpet av året så man vet ikke alltid hva man har. Hannhunder kan man alltid, som nevnt over, starte konkurranser med. Løpetisper kan man kun starte høyeste klasse med, i tillegg er det ikke alle kenneler/hundehotell som tar i mot løpetisper. Tisper er derimot ofte litt roligere og mer hjemmekjære enn hannhunder og ofte mer fokuserte når de ikke har løpetid. Men løpetid opp til tre ganger i året regnes som normalt og får den i tillegg innbilt drektighet, har du det gående mer eller mindre året rundt. Så dersom du kun skal ha en hund, ikke bryr deg om å stå over noen konkurranser/prøver og har en backupplan ved ferier ol. er nødvendigvis ikke tispe så dumt heller. Ved trening er min erfaring at tisper ofte er mer matmotivert enn hannhunder, samt at hannhunder ofte trenger litt mer disiplin. Det kan også være lurt å sjekke ut om det er forskjellige helseplager rasen er utsatt for som går på kjønn, f.eks. testikkelkreft eller jur- eller livmorbetennelse, på min rase lever hannhundene i gjennomsnitt ett år kortere enn tispene. Anonymkode: cc779...b22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #10 Del Skrevet 29. oktober 2024 Har hatt to hannhunder. Ingen av dem har blitt gale pga tisper med løpetid rundt oss. Det har kun vært ekstra interesse på tur om de har kommet en svært interessant tisseflekk. Litt senere modne og derfor litt lenger urolige. Men etter to års alder har alt vært enkelt. De har begge vært lydige og enkle å ha med å gjøre. Begge har vært superkosete og tillitsfulle ovenfor kjente og ukjente. Anonymkode: aecca...3f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #11 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg har alltid hatt tisper, men har min første hann nå. Han er 1,5 nå, så litt tenåring og hormonell, men ikke verre enn fryktet 😅 Utenom det så er han mer kosete og leken enn tispene jeg har hatt. Anonymkode: c5145...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 31. oktober 2024 #12 Del Skrevet 31. oktober 2024 Foretrekker helt klart hannhund. Mye mer stabil i humøret. Noen blir selvfølgelig koko når det er løpetid i nabolaget, men det kan jeg fint leve med. Jeg kan også fint leve med at hannhunder ikke nødvendigvis går overens med andre hannhunder. Jeg/vi har ikke behov for å hilse på alle hunder vi treffer likevel. Jeg har hannhund nå og han har vært veldig grei hele tiden. Bryr seg ikke nevneverdig om løpetid og er veldig enkel og grei i hverdagen 😊 Om jeg skal ha hund igjen, når han går bort, så er det ikke usannsynlig at det blir hannhund igjen 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 1. november 2024 #13 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg foretrekker tispe 🥰 , kjenner meg ikke igjen i at tispa blir humørsyk ved løpetid. Kommer kanskje ann på rase og personlighet, hunder har jo ulike personligheter og gemytt. Rottweilertispe er bare best 🥰 , veldig lett å trene opp , gøy å trene opp ikke minst 😊, lydig , ekstremt snill, morsom og rolig , hun er extremt kosete, aldri sur,veldig mammadalt ,veldig hengiven og stabil og selvsikker i hodet ,uredd og intelligent , og all den uendelige kjærligheten hun gir, alltid glad og elsker lange turer og leke i snøen.🤍💙🩵🤍❄️☃️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #14 Del Skrevet 1. november 2024 fugl fønix skrev (1 time siden): Jeg foretrekker tispe 🥰 , kjenner meg ikke igjen i at tispa blir humørsyk ved løpetid. Kommer kanskje ann på rase og personlighet, hunder har jo ulike personligheter og gemytt. Rottweilertispe er bare best 🥰 , veldig lett å trene opp , gøy å trene opp ikke minst 😊, lydig , ekstremt snill, morsom og rolig , hun er extremt kosete, aldri sur,veldig mammadalt ,veldig hengiven og stabil og selvsikker i hodet ,uredd og intelligent , og all den uendelige kjærligheten hun gir, alltid glad og elsker lange turer og leke i snøen.🤍💙🩵🤍❄️☃️ Så herlig 😍 Jeg kjenner heller ikke igjen den beskrivelsen av tisper som har kommet tidligere i tråden. Min var glad og fornøyd hver eneste dag. Den ene dagen hun ikke var det, dro jeg til dyrlege og hun ble hasteoperert for livmorbetennelse. Dagen etter var hun hoppende glad igjen, til min store bekymrelse, men stingene holdt heldigvis. Blir nesten nervøs for neste tispe av denne tråden. Anonymkode: f8ba9...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #15 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg foretrekker tisper. Min erfaring med hanhunder er at de kan begynne å slåss med andre hanhunder på tur, og de av små raser kan det være problematisk å få husrene. Anonymkode: a64e5...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 1. november 2024 #16 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg har hannhund og er kjempefornøyd med hunden min. Jeg bor i tettbygd strøk med mange hunder i nabolaget så det er stort sett alltid en tispe med løpetid i nærheten men jeg merker ikke noe annet enn at han blir veldig interessert i enkelte tisseflekker på tur. Det kan jeg fint leve med. Det eneste som er litt kjipt er at han ikke går så godt overens med nye voksne hannhunder, så det begrenser litt hvilke hunder vi kan passe hos oss og hvilke vi kan ha om vi skal skaffe en til hund. Men det er ikke noe stort problem akkurat, og dette kan jo hende med tisper også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #17 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg kjenner meg egentlig ikke igjen i beskrivelsene av verken tisper eller hannhunder. Har aldri merket til noe humørsvingninger hos tispa mi, og hannhundene har vært helt uproblematiske ift andre hannhunder. Det med at de stresser under løpetid varierer. Jeg foretrekker egentlig ikke et kjønn, har vært fornøyd med alle jeg har eid 🙂 Anonymkode: ea1f3...83d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 2. november 2024 #18 Del Skrevet 2. november 2024 Foretrekker tisper. Løpetiden er ikke så slitsom, og har aldri merket noe til humørsyke. Synes de tispene jeg har kjent, har vært rolige og harmoniske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #19 Del Skrevet 3. november 2024 Jeg foretrekker hannhund, men det er jo en helt personlig mening. Jeg syns en del tisper er fryktelig sære. Skjønner godt at mange tispeeiere ikke kjenner seg igjen i det, jeg kjenner meg ikke igjen i at hannhunder har løpetid hele året. Så først og fremst smak og behag. Og så må jeg innrømme at om jeg skal ha to, skal jeg ha hannhund. Jeg har også sett tisper i samme husstand legge hverandre for hat, og det er rett og slett ikke pent. Anonymkode: 1ce00...7ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #20 Del Skrevet 3. november 2024 Fordeler og ulemper med begge deler, så det koker egentlig ned til hva man foretrekker selv. Min tispe er ordentlig humørsyk ved løpetid, og også ved innbilt svangerskap som hun begynte å få etter hver løpetid etter 5-årsalderen. Likevel foretrekker jeg tisper, jeg tåler både blod ved løpetid og humørsvingninger og hormoner gjennom året. Jeg orker ikke hannhunders tendens til å snuse og markere på tur, så for meg er det tisper som gjelder 😄 Anonymkode: 1736b...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå