Gå til innhold

Magen er bra nå, men koloskopi om ca en måned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var plaget med løs mage i over 2 år. Blodprøver og avføringsprøver var fine. Kun mangel på vitamin B folat men mangelen forsvant etter tilskudd. Legen ba meg følge dietten osv uten at jeg lykkes med det. Tok mange prøver disse to årene, og ingenting som tyder på noe alvorlig er funnet. Jeg opplevde å nesten miste et barn og da begynte problemene med magen. Barnet mitt ble frisk igjen, men magen var fortsatt dårlig i 2 år etterpå. Legen tror dette skyldes stress men sendte meg videre til koloskopi.  

I løpet av ventetiden på koloskopi har magen blitt bra. Jeg har plutselig normal mage. Har hatt det de siste 5 til 6 ukene.  Men bør jeg allikevel ta koloskopi som avtalt? Jeg tenker på å spørre legen  om det er nødvendig. Det er jo litt av en prosedyre å gå igjennom med tanke på at jeg er blitt veldig bra I magen. 

Hva ville dere gjort og tenkt ? 

Anonymkode: 870f8...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er som regel avbestillingsfrist enten 24 eller 48 timer før timeavtale hos spesialisthelsetjenesten. Jeg ville sett det an til da, og er magen fortsatt bra de neste ukene som er igjen før timen, så hadde jeg nok avbestilt akkurat i tide for fristen for avbestilling.

Du sier du har vært fin i magen nå de siste 5-6 ukene, og så 4 til før timen... ja, da ville jeg kanskje tenkt at plagene var overstått og leget seg selv og avstått fra timeavtalen.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Det er som regel avbestillingsfrist enten 24 eller 48 timer før timeavtale hos spesialisthelsetjenesten. Jeg ville sett det an til da, og er magen fortsatt bra de neste ukene som er igjen før timen, så hadde jeg nok avbestilt akkurat i tide for fristen for avbestilling.

Du sier du har vært fin i magen nå de siste 5-6 ukene, og så 4 til før timen... ja, da ville jeg kanskje tenkt at plagene var overstått og leget seg selv og avstått fra timeavtalen.

Takk for svar. Jeg er enig. Jeg tror at plagene kan være som et resultat av stress. Jeg tenker det samme. At det er gjerne fornuftig å se ann situasjonen og så kontakte fastlegen å høre om han er enig i at timen kan enten avbestilles eller flyttes. Jeg frykter tilbakefall. Men jeg er mye bedre. Jeg begynte å trene mer. Og da endret magen seg til det bedre. 

Jeg synes det er unødvendig å gå igjennom hele prosedyren med tømming av tarm, undersøkelsen, osv dersom jeg er bra i magen. 

Jeg synes at det er utrolig at det er blitt bedre nå i ventetiden på koloskopi. Men jeg prøver å ta bedre hensyn til stress. Jeg ble litt overvektig , men med en del trening så har jeg gått ned til normalvekt.  Det kan kanskje ha noe å si også. :) 

Skrevet

Det er veldig vanlig at stress gir utslag i magen, og blir værende igjen i magen. Du kan jo få ny henvisning hvis det skulle vise seg å være nødvendig senere en gang? 

Forøvrig er ikke koloskopi noen big deal. Det er diett/faste og doflying i en dag, og selve undersøkelsen går fort. 

Anonymkode: 25735...2cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er veldig vanlig at stress gir utslag i magen, og blir værende igjen i magen. Du kan jo få ny henvisning hvis det skulle vise seg å være nødvendig senere en gang? 

Forøvrig er ikke koloskopi noen big deal. Det er diett/faste og doflying i en dag, og selve undersøkelsen går fort. 

Anonymkode: 25735...2cf

Ja, jeg tenker at stress kan ha gitt utslaget. Det startet i tiden da et av barna mine ble livstruende syk. En stor hasteoperasjon måtte til og uvisshet og alt det var tøfft. Det varte i flere uker. Og så var det tilbake til en stressende jobb, der det er høyt tempo. Den løse magen bare fortsatte.  Det ville ikke gi slipp. Jeg hadde også andre situasjoner som kom som var veldig vanskelige. Legen har sagt at han mener at det er nesten logisk på bakgrunn av historien min at løse magen skyldes stress. Det var 4,5 måneders ventetid på kokoskopien, og nå nærmer den seg. Men har ikke særlig lyst å gå igjennom undersøkelsen dersom magen fortsatt er bra, og pga at alle prøver er fine. 

Betryggende å høre at koloskopi ikke er så ille og komplisert som jeg kan tro. Jeg tar det om løse magen og plagene kommer tilbake. Ser det ann. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville ha bare utført den, i og med du har slitt med dette i flere år. Kjipt hvis du plutselig skulle plages om 1 mnd igjen og må ha ny legetime/henvisning. Men høres veldig stressrelatert ut. Men kan jo også være noe annet.

Anonymkode: 6e5a2...266

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ha tatt timen. Men nå har jeg uhelbredelig tarmkreft da, så jeg er nok litt påvirket av det. Jeg hadde ingen symptomer før det var full spredning.

Anonymkode: 12f0b...68a

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville ha tatt timen. Men nå har jeg uhelbredelig tarmkreft da, så jeg er nok litt påvirket av det. Jeg hadde ingen symptomer før det var full spredning.

Anonymkode: 12f0b...68a

Det er forståelig ❤️. Jeg har forstått det slik at mange med tarmkreft kan ha ingen symptomer. Jeg er redd selve undersøkelsen, altså selve koloskopien. Kreft kan ramme oss alle, og vi kan ha kreft uten å vite det. Håper på at det går bra med deg ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville ha bare utført den, i og med du har slitt med dette i flere år. Kjipt hvis du plutselig skulle plages om 1 mnd igjen og må ha ny legetime/henvisning. Men høres veldig stressrelatert ut. Men kan jo også være noe annet.

Umulig å si. Det tryggeste er nok å utføre den, men jeg har lite lyst til å sykemelde meg dersom jeg har blitt bra igjen. Men man kan jo ha kreft uten symptomer. Så hvis jeg skal være sikker på at jeg ikke har kreft i tarmen, så må jeg gå igjennom undersøkelsen.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Umulig å si. Det tryggeste er nok å utføre den, men jeg har lite lyst til å sykemelde meg dersom jeg har blitt bra igjen. Men man kan jo ha kreft uten symptomer. Så hvis jeg skal være sikker på at jeg ikke har kreft i tarmen, så må jeg gå igjennom undersøkelsen.  

Sykemelde deg? Er jo mye annet enn kreft det kan være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg blir sykemeldt dagen før koloskopi og dagen for koloskopi fordi jeg jobber med mat . Pga avføringsmedisinene. 

Men jeg er helt fin i magen igjen. Så kjedelig å måtte gå gjennom alt det med å tømme tarmer osv. 

Skrevet

Ta undersøkelsen. Du kan plutselig bli dårlig igjen. Selv om du ikke har symptomet, kan en evt sykdom fremdeles være der. 

Anonymkode: de067...103

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kommer til å undersøke med legen om hva han mener. Om jeg bør ta koloskopien eller ikke. Jeg er ikke særlig innstillt på å gå igjennom det nå når magen er bra, og alle prøver er bra. Men jeg gjør det kun hvis jeg bør gjøre det. Jeg har sterk angst for selve prosedyren, undersøkelsesmetoden og medikamenter/ beroligende osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kommer til å undersøke med legen om hva han mener. Om jeg bør ta koloskopien eller ikke. Jeg er ikke særlig innstillt på å gå igjennom det nå når magen er bra, og alle prøver er bra. Men jeg gjør det kun hvis jeg bør gjøre det. Jeg har sterk angst for selve prosedyren, undersøkelsesmetoden og medikamenter/ beroligende osv. 

Men kanskje derfor du har blitt bra i magen. For kroppen gjør alt den kan for å unngå prosedyren.

Skrevet
Hmmmmmm skrev (3 timer siden):

Men kanskje derfor du har blitt bra i magen. For kroppen gjør alt den kan for å unngå prosedyren.

Ja hvem vet 😊?

Jeg tenker at det er nok fordi jeg har gått ned til normalvekt. Jeg trener mer. Jeg spiser litt sunnere enn før. Legen mente at det er ikke kreft på bakgrunn av blodprøver og avføringsprøver. Har tatt mange av de. Men jeg skal oppdatere han om situasjonen når det nærmer seg. Men jeg tror ikke at kroppen gir meg fast og normal avføring istedet for løs for at jeg skal unngå prosedyren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...