Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid kommende mor har ingen diagnoser. Heller ingenting i mors nærmeste familie. Hva er sjansen for autisme eller adhd hos barnet?

Har vært mye snakk om autisme i det siste og lurer litt?

Anonymkode: 75fcd...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor blir du da gravid med han om du er så skeptisk ?

Du kan nok ta det helt med ro, tror først og fremst det er andre ting du heller bør bekymre deg for. 

om.det er noe trøst , er det størst størst arvbarhet fra mor. 

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvem jeg har arvet det fra, muligens min far, men min mor har også noen snev....

Min datter har arvet det fra meg, jeg tror det er ca 50% sannsynlig at et barn arver det.

Anonymkode: 1a2c0...87f

Skrevet

Hvorfor blander du autisme inn i dette?

Anonymkode: f2def...cae

• Liker 1
Skrevet

Autisme har ingen sammenheng med ADHD. Det er to helt forskjellige diagnoser. ADHD hos en av foreldre medfører vel 25% sjanse for at barnet får det.

Anonymkode: 5bffd...aae

• Liker 1
Skrevet

Man sier vel at arvbarheten ligger på rundt 20%, så større sjanse for at barnet ikke arver det. Har han mild, moderat eller alvorlig adhd? Ved mild adhd er det mindre sjanse for å videreføre autisme.

Anonymkode: 887c6...015

Skrevet

Nevrodivergens har høy grad av arvelighet - autisme mer enn adhd.

Hvis far ikke har autisme så trenger du vel ikke bekymre deg mer for det enn foreldre uten diagnoser?

Adhd finnes det hode medisiner for og bør i utganspunktet ikke bety at barnet vil få betydelige vanskeligheter med å leve et ok liv :) 

Hilsen høytfungerende autist med nevrotypisk sønn

Anonymkode: 03d81...efc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Autisme har ingen sammenheng med ADHD. Det er to helt forskjellige diagnoser. ADHD hos en av foreldre medfører vel 25% sjanse for at barnet får det.

Anonymkode: 5bffd...aae

Jo det er en kobling mellom adhd og autisme, begge er nevroutvikingsforstyrrelser og har samme genetiske komponent. Er noen familier som har mye av begge deler. Men sjansen er størst for at barnet er helt friskt, en liten sjanse for adhd og enda mindre sjanse for autisme.

Anonymkode: 887c6...015

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...