Gå til innhold

Bli kjent med deg selv, bygg opp ditt eget liv. Vennskap er ikke alltid løsningen å jage etter som voksen tror jeg..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mange tråder her inne om ensomhet/søker venner som 40+, det er jo ikke lett det. De fleste har etablert seg med sitt eget nettverk eller fått barn og egen familie.

Bli kjent med deg selv, start ditt eget liv. Få kontakt med deg selv ❤️ Tenk så mye du kan gjøre for deg selv, for å få et bra liv. Du må ikke ha noen med deg på ting, du kan også oppsøke aktivteter og andre ting som single.

Jeg er i 40åra selv uten barn, har etablert mitt eget liv. Da jeg oppdaget at de fleste faller fra når de får barn, nå er jeg blitt vandt med å styre meg selv. Ser på det som frihet, deilig å slippe alle plikter som vennskap kan by på. Har endel mennesker jeg møter via interesser, der snakker vi om alt mulig livet. Men utenom dette så omgås vi ikke. Det synes jeg fungerer fint, som en balanse.

Elsker å reise også, da er det deilig å styre sin egen tid. Kommer alltid i kontakt med noen der også 😊 

Anonymkode: b0a49...321

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er forskjellige og det er helt vanlig at mange mennesker har behov for sosial tilhørighet og omgang.

Jeg er selv introvert og trenger mye alenetid. Jeg har ikke behov for å være sosial hele tiden. Men jeg har likevel behov for venner og tilhørighet, bare ikke så ofte som mange andre.

Men tenker at det uansett er lurt å lære å trives i eget selskap.

Anonymkode: 7b106...e6f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk er forskjellige og det er helt vanlig at mange mennesker har behov for sosial tilhørighet og omgang.

Jeg er selv introvert og trenger mye alenetid. Jeg har ikke behov for å være sosial hele tiden. Men jeg har likevel behov for venner og tilhørighet, bare ikke så ofte som mange andre.

Men tenker at det uansett er lurt å lære å trives i eget selskap.

Anonymkode: 7b106...e6f

Dette kan endre med alderen, samt hvordan man utvikler sitt liv. Kan faktisk bli vandt med å være uten nære venner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan endre med alderen, samt hvordan man utvikler sitt liv. Kan faktisk bli vandt med å være uten nære venner.

At en kan bli vandt med noe fordi vi mennesker er tilpasningsdyktig betyr ikke at det er det sunneste for oss mennesker. Vi kan bli vandt til de merkeligste ting, men vi er nå engang flokkdyr og de fleste trives og utvikles i sosiale gode relasjoner til andre mennesker.

Anonymkode: 1c264...7c5

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

At en kan bli vandt med noe fordi vi mennesker er tilpasningsdyktig betyr ikke at det er det sunneste for oss mennesker. Vi kan bli vandt til de merkeligste ting, men vi er nå engang flokkdyr og de fleste trives og utvikles i sosiale gode relasjoner til andre mennesker.

Alle er ikke flokkdyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle er ikke flokkdyr.

Jo. Mennesker er flokkdyr. Alle. Du hadde dødd om det ikke var for andre mennesker, vi er helt avhengig av vår egen art alle som en. Ja noen er mer introvert enn andre, vi er forskjellige, men som art er menneskeheten flokkdyr og vi ville vært utryddet om vi alle sto aleine. Ingen av oss er en øde øy, vi trenger bånd til andre mennesker absolutt alle. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Mennesker er flokkdyr. Alle. Du hadde dødd om det ikke var for andre mennesker, vi er helt avhengig av vår egen art alle som en. Ja noen er mer introvert enn andre, vi er forskjellige, men som art er menneskeheten flokkdyr og vi ville vært utryddet om vi alle sto aleine. Ingen av oss er en øde øy, vi trenger bånd til andre mennesker absolutt alle. 

Nei, alle er ikke det. Introvert er heller ikke noe man kan bruke på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, alle er ikke det. Introvert er heller ikke noe man kan bruke på mennesker.

Mennesket er et flokkdyr. Du hadde ikke vært noe uten et felleskap, på jobben, foreldrene dine, søsken. Vi speiles i andre mennesker hele livet og uten denne speilingen kunne du like gjerne hatt de sosiale egenskapene som et usivilisert villdyr. Vi er mer sivilisert enn det og vi vet at mennesker som lever som enstøinger uten noe videre sosial kontakt blir skadet. Tror fu trenger å sette deg litt mer inn i det du ønsker å snakke om for dette er helt elementær kunnskap.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/sosiale-forventninger-driver-lykkefolelsen-tidsskrift-for-norsk-psykologforening

Vi mennesker er flokkdyr.

https://www.ntnu.no/blogger/helse/hvem-er-jeg-uten-deg-hva-er-vi-uten-hverandre/

https://www.abcforgodpsykiskhelse.no/artikler/vi-vet-at-mennesker-er-flokkdyr-og-at-vi-trives-med-a-skape-noe

Vi vet at mennesker er flokkdyr, og at vi trives med å skape noe.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et veldig godt poeng. Tror felleskap er viktigere enn vennskap når man blir eldre og trygg på seg selv.

Jeg har ikke tid til å pleie vennskap, men jeg har stor glede av fellesskapet jeg finner via interesser :) 

Endret av Anononyma
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at å føle at man ikke er helt alene er viktig for alle, også de som er introverte. Jeg torr alle har glede av gode vennskap. Jeg har adhd, og blir kjapt overveldet av mye drama eller krevende relasjoner. Feks om venner legger krav på hver eneste helg med meg. Det kan være veldig slitsomt, og derfor er jeg mye alene. Jeg blir så sliten av jobb. 

Men havner jeg på sykehus med brukket ben så vet jeg ikke hvem jeg skulle ringt. 

Anonymkode: 3cc1b...4c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prisgitt min flokk. Den er uvurderlig for meg. Jeg bringer like mye inn i relasjoner som jeg føler jeg tar. Det er ikke nødvendigvis den største flokken i verden men den er god som gull ❤️ For meg er venner viktig! Dette med å selvrealisere seg selv, vi skal gjøre alt aleine, vi skal være så individualistiske og avbrutt fra andre mennesker, jeg tror ikke det nødvendigvis er det beste. Vi et blitt mer selvsentrert i dagens samfunn men ensomheten i samfunnet er også skyhøyt. Vi trenger et felleskap. 

Vi trenger alle noen, hvem disse noen er, vil være ulike utifra ulike behov. Men alle trenger vi noen. Sosialt samvær, tilhørighet, omsorg, vennskap, tillitskapende relasjoner, vennlighet, dele latter og glede, dele sorger og problemer... Det er slik vi mennesker vokser, utvikler oss, og har gode liv. Jeg er introvert og trives godt i eget selskap, det er ikke bare noe jeg trives med men det er helt nødvendig for meg. Men livskvaliteten min blir bedre når jeg også har gode relasjoner i livet mitt. For meg er ikke mine fantastiske venner en plikt, de er en prisgitt gave jeg verdsetter høyt❤️ Jeg har et valg, mange har dessverre ikke et valg og må være mer aleine enn hva de ønsker og jeg kan fint se at det kan oppleves sårt selv om ikke ts har denne evnen til å se dette.

Å bagatellisere hvor mye vennskap og sosiale relasjoner har betydd for mennesker og hvor stort savn det er for de som ikke har det synes jeg vitner om litt dumskap rett og slett. At vi mennesker er et flokkdyr er det vel ingen tvil om, ja vi må overleve hver for oss men vi trenger også andre mennesker. Isolasjon ødelegger mennesker, det er livets faktum. Mange trenger mer alenetid enn andre, men ingen menneske kan leve helt aleina fra dag 1 av. Og ufrivillig Isolasjon har gått på helsa løs for veldig mange mennesker. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv ts, mine venner er ingen pliktfølelse. Tror i likhet med andre i tråden at venner og sosiale relasjoner er veldig viktige for å leve gode liv for veldig mange. Flott for deg at du trives aleine i livet men de fleste gjør ikke det, naturlig nok siden mennesker er sosiale dyr. 

Anonymkode: 86bdd...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror egentlig at å føle at man ikke er helt alene er viktig for alle, også de som er introverte. Jeg torr alle har glede av gode vennskap. Jeg har adhd, og blir kjapt overveldet av mye drama eller krevende relasjoner. Feks om venner legger krav på hver eneste helg med meg. Det kan være veldig slitsomt, og derfor er jeg mye alene. Jeg blir så sliten av jobb. 

Men havner jeg på sykehus med brukket ben så vet jeg ikke hvem jeg skulle ringt. 

Anonymkode: 3cc1b...4c2

Så ingen av vennene dine ville hjulpet om du hadde brukket et bein?

Anonymkode: 6e1a1...f90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 10.20):

Mennesket er et flokkdyr. Du hadde ikke vært noe uten et felleskap, på jobben, foreldrene dine, søsken. Vi speiles i andre mennesker hele livet og uten denne speilingen kunne du like gjerne hatt de sosiale egenskapene som et usivilisert villdyr. Vi er mer sivilisert enn det og vi vet at mennesker som lever som enstøinger uten noe videre sosial kontakt blir skadet. Tror fu trenger å sette deg litt mer inn i det du ønsker å snakke om for dette er helt elementær kunnskap.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/sosiale-forventninger-driver-lykkefolelsen-tidsskrift-for-norsk-psykologforening

Vi mennesker er flokkdyr.

https://www.ntnu.no/blogger/helse/hvem-er-jeg-uten-deg-hva-er-vi-uten-hverandre/

https://www.abcforgodpsykiskhelse.no/artikler/vi-vet-at-mennesker-er-flokkdyr-og-at-vi-trives-med-a-skape-noe

Vi vet at mennesker er flokkdyr, og at vi trives med å skape noe.

Tull fra ende til annen. Mennesket er både flokkdyr og ikke. Det er altfor mange introverte, folk som trivest best alene, einstøinger osv til å slå fast at "mennesket er flokkdyr".

Fatter ikke at dette skal være noe å messe om i 2024. Samfunnet er blitt slik at folk kan i mye større grad velge å være mer for seg selv. Om en så velger dette frivillig, motbeviser det 100% denne myten Historisk har dette vært umulig pga slik samfunnet var.

Anonymkode: a6a02...18a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har funnet det som passer for deg. 

Heldigvis er folk ulike og det finnes ikke ett fasitsvar som passer for alle. Jeg har aldri opplevd plikter i mine vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...