Gå til innhold

Barn/ungdom forkjølet ofte, noe man kan gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Litt avsporing kanskje, men hvilke bruker dere? 🙂

Anonymkode: 21a23...4f3

Bruker bare vanlige vitaminbjørner. Multivitamin😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 7.45):

Det ene barnet vårt, som nå er 13, har de siste årene vært hyppig forkjølet. Det varer ikke lenge, 1-2 dager er hen hjemme fra skolen, men det skjer så ofte at jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre. Nå er hen syk i dag også og jeg ser i fraværsmeldingene til skolen at det har vært to uker mellom hver gang jevnt siden skolestart. Slutten av august, midten av september, slutten av september, midten av oktober og nå slutten av oktober. Det er ikke faking, jeg ser at hen er syk og det er snørr, nys og hoste. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det eller må man bare akseptere at enkelte er mer mottagelig for slikt? 

Anonymkode: 2a103...e90

Håndvask er obligatorisk etter skole og andre aktiviteter ute, og før man spiser. og selvfølgelig etter dobesøk.

Hvis flere var konsekvente på dette ville verden vært et bedre sted....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er man hjemme fra skole og jobb med forkjølelse? 

Anonymkode: 59acd...614

Nei, ikke med mindre man har feber i tillegg.

Anonymkode: fc455...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at søsteren min var syk nøyaktig hver 3. uke. Annenhver gang forkjølelse og halsbetennelse. Etter at hun opererte ut mandlene, har hun vært syk 1-2 ganger i året.

Anonymkode: 1e87b...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 14.09):

Jeg er hvertfall. Et fysisk yrke greier jeg ikke når ikke kroppen er god. 

Anonymkode: e16df...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk luft, mosjon, nok søvn og næringsrik mat er viktigere enn å proppe seg med vitaminer i kunstig form. Samt å ha det bra, være sammen med venner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og sunt kosthold styrker immunforsvaret. 

God håndhygiene, ikke bli kald (det svekker immunforsvaret, og gjør at man lettere blir syk om man utsettes for smitte). 

Og altså, man trenger ikke være hjemme fra skolen om man ikke har feber og er helt elendig. 

Anonymkode: d780d...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole blir man automatisk innkalt til møte hvis barnet har mer enn 10 sykedager på et år. Vi får beskjed om å ha paracet i sekken, og gå på skole med mindre de har feber, oppkast eller diare samme dag. De vil lære ungene opp til at man ikke er hjemme fra jobb bare man føler seg litt uggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 2.52):

Har de ikke feber, diaré eller oppkast samme dag, så må de på skolen. Mulig det ikke er slik i hele landet.

Sånn var det i barnehagen. Det var et ork. Skolen er mer avslappet. Sender bare melding om at barnet er forkjølet, og kontaktlærer har ikke sagt noe på det. Har lite fravær da. 

Anonymkode: cf10d...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

På vår skole blir man automatisk innkalt til møte hvis barnet har mer enn 10 sykedager på et år. Vi får beskjed om å ha paracet i sekken, og gå på skole med mindre de har feber, oppkast eller diare samme dag. De vil lære ungene opp til at man ikke er hjemme fra jobb bare man føler seg litt uggen.

Det er jo ikke bra. Mye bedre for barn å være hjemme enn å læres opp til å knaske paracet. Forbruket blant unge er for høyt.

Man har jo sykedager når man begynner i jobb, så den grunnen holder ikke. Blir vel veldig mye smitte ved omgangssyka også. Hva sier fau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 14.09):

Kommer an på hvor dårlig man er. Snørr og hoste, spiser og drikker og ok allmenntilstand = skole. Feber på natta, ikke sovet pga hoste og snørr, slapp og drikker lite = hjemme. Ser det jo an på barnet. Ligger hun bare på sofaen og orker ikke se tv, så blir hun hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg passer på at de får nok søvn og d- vitamin i r- måneder. Sjekk påkledning. 13 åringer kler på seg dårlig ofte. Vanntette sko? 

Anonymkode: fa4fd...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Der mine gikk var det ikke lov å ha med paracet eller ibux.

Da skulle de gå til helsesøster å prate der før de evnt fikk, og fikk de ble det notert ned og sendt mld til foresatt

Årsak de ønsket mindre bruk av slike på skolen 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (18 timer siden):

Der mine gikk var det ikke lov å ha med paracet eller ibux.

Da skulle de gå til helsesøster å prate der før de evnt fikk, og fikk de ble det notert ned og sendt mld til foresatt

Årsak de ønsket mindre bruk av slike på skolen 

Det tror jeg er fornuftig. Det selges jo reseptfritt på dagligvaren, men det er tross alt et legemiddel. og det er ikke bra å ufarliggjøre det og bruke det til dagen, for å sette det på spissen. Hvis barn har behov for å ta paracet på skolen jevnlig, så må man finne ut hva som ligger bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det tror jeg er fornuftig. Det selges jo reseptfritt på dagligvaren, men det er tross alt et legemiddel. og det er ikke bra å ufarliggjøre det og bruke det til dagen, for å sette det på spissen. Hvis barn har behov for å ta paracet på skolen jevnlig, så må man finne ut hva som ligger bak. 

Her får en heler ikke lov å kjøpe paracet og ibux hvis en er under 18år. De har egentlig ikke hjemmel, men vet dagligvare  butikk krever legitimasjon og sier nei hvis de er under 18

Anonymkode: 1e4e0...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D vitamin og folsyre hjalp på helsen til min ungdom i allefall 

Anonymkode: bdba4...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress kan også være en faktor der man er mer utsatt for sykdom. Det setter helt klart ned imunforsvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...