AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #1 Del Skrevet 29. oktober 2024 Det ene barnet vårt, som nå er 13, har de siste årene vært hyppig forkjølet. Det varer ikke lenge, 1-2 dager er hen hjemme fra skolen, men det skjer så ofte at jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre. Nå er hen syk i dag også og jeg ser i fraværsmeldingene til skolen at det har vært to uker mellom hver gang jevnt siden skolestart. Slutten av august, midten av september, slutten av september, midten av oktober og nå slutten av oktober. Det er ikke faking, jeg ser at hen er syk og det er snørr, nys og hoste. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det eller må man bare akseptere at enkelte er mer mottagelig for slikt? Anonymkode: 2a103...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #2 Del Skrevet 29. oktober 2024 Har ungdommen godt og variert kosthold? Får i seg all næring? Eller går det mye i junk og ultraprosessert mat? Hvordan er søvnen? Sover de lite/dårlig - så får de jo også nedsatt toleranse. Anonymkode: 98809...d65 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #3 Del Skrevet 29. oktober 2024 Ta han med til øre nese hals lege for utredning. Jeg har vært kronisk tett i nesen fra Jeg var ungdom. Var av og på. Ble avhengig av otrivin i lange perioder. For meg var det allergi mot husstøvmidd. Begynte på kortisonnesespray og fikk et nytt liv Anonymkode: a5972...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. oktober 2024 #4 Del Skrevet 29. oktober 2024 Er han flink til å vaske hender etc? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #5 Del Skrevet 29. oktober 2024 Nå er det jo mye rart som går og slik har det vært etter korona. Min ungdomsskoleelev er og mer syk enn han var før men så er det mye som skjer og vi har jo fått beskjed om å sende barna på skolen når de er forkjøla så da blir det slik. Men en legesjekk kan være på sin plass, tenker han kan ha noe helårsallergi eller noe i den gata der. Anonymkode: 8b431...dbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Del Skrevet 29. oktober 2024 Her har jeg og ungene vært mer eller mindre sammenhengende forkjølet i hele høst. Har ikke vært feber-syke og kjempedårlige hele tiden, men voldsom hoste som aldri gir seg. Var hos legen men fikk beskjed om å ha "is i magen" og ikke tenke på det. Har vært mye fravær i skolen og bhg. Til slutt kasta jeg inn håndkleet og fikk time hos legen igjen (ja, føler seg jo litt til bry da). Viste seg å være mykoplasma og vi er nå på kur hele gjengen. Kan gå over av seg selv også, men siden det har vart så lenge så ble det behandling. Ser virkelig frem til en mer normal hverdag 🙂 Kan jo være noe å undersøke? Anonymkode: 21a23...4f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isnih Skrevet 29. oktober 2024 #7 Del Skrevet 29. oktober 2024 Undersøk hos ønh-lege. Kanskje har han små/tette "kanaler": Prøv daglig neseskyll med saltvannsoppløsning. Ta blodprøver for å sjekke vitaminer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #8 Del Skrevet 29. oktober 2024 Hadde det slik selv og viste seg at jeg hadde kronisk betennelse i mandlene. Fikk fjernet desse og siden har jeg knapt vært syk. Verdt en sjekk. Anonymkode: 89af4...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #9 Del Skrevet 29. oktober 2024 Ville gått til øre, nese, hals spesialist. Også lurt å se om det kan være mat allergi/intoleranse. Vi har et barn som var kronisk snørrete. Det var melkeproteinallergi. Anonymkode: cc2a7...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #10 Del Skrevet 29. oktober 2024 Enig med utredning. Jeg fikk påvist hovne mollusker i ene neseboret. Fikk utslag på husstøvmidd, men selv ved forebygging så har det dessverre ikke hjulpet så mye på mine hovne mollusker... Nysinga er bedre, men nesa er kronisk "trang" og i perioder veldig tett. Jeg fikk det ikke påvist, men kryssallergier vises ikke alltid på tester, men jeg blir periodevis tett av katten vår! Da er det forkjølelsessymptomer, men aller mest kjenner jeg at det er trangt i halsen, og jeg får utslett der katten er nær meg (unntatt på hendene). Det hjelper mye å "bytte" stue (kjellerstua), der katten ikke oppholder seg, og grundig håndvask etter jeg har tatt på den, samt holde den unna sofaen perioden det er ille. Mannen må støvsuge minst daglig pga eventuell pels rundt omkring. Gjør jeg det, nyser jeg og "gråter" ekstremt resten av dagen. Men så går det over, og det blir som før igjen, helt til allergien nok ei gang slår ut... Barnet mitt opplevde høy feber, men uten forkjølelsessymptomer, hver andre uke, 2-3 dager. Kunne nesten stille klokka etter ham. Viste seg at han ikke tålte melk (allergi mot melkeprotein - ikke laktose). Han hadde ingen andre symptomer. Allergi kan vise seg på mange måter, er det jeg prøver å si. Ble et langt innlegg, men jeg gidder ikke korte det ned. Be om utredning, og aller først så bør legen ta blodprøve for å se etter mangler. Kanskje er det "så enkelt" at barnet mangler noe som enkelt kan tilføyes i kosten/tilskudd. Anonymkode: 1b099...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #11 Del Skrevet 29. oktober 2024 Hen er bare syk i vinterhalvåret så jeg tviler på at det er allergi, da ville hen også vært syk i sommerhalvåret. Hen spiser godt og sover godt. Kanskje verdt å sjekke mandler og sånt kanskje. Anonymkode: 2a103...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #12 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det ene barnet vårt, som nå er 13, har de siste årene vært hyppig forkjølet. Det varer ikke lenge, 1-2 dager er hen hjemme fra skolen, men det skjer så ofte at jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre. Nå er hen syk i dag også og jeg ser i fraværsmeldingene til skolen at det har vært to uker mellom hver gang jevnt siden skolestart. Slutten av august, midten av september, slutten av september, midten av oktober og nå slutten av oktober. Det er ikke faking, jeg ser at hen er syk og det er snørr, nys og hoste. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det eller må man bare akseptere at enkelte er mer mottagelig for slikt? Anonymkode: 2a103...e90 Etter korona føler jeg det har gått i ett sett! Fortere syk! MEN, altfor mange foreldre sender SYKE barn i bhg/skole. Med feber,diare og spy,snåttet renner og formenner elendig....! Skjerpings!! Hold det ene barnet hjemme så slipper de 40andre å måtte bli syk og.. Anonymkode: e0412...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #13 Del Skrevet 29. oktober 2024 Ville sjekket barnet for allergi og sjekket mandler osv. Var selv mye syk som barn før jeg opererte ut mandlene. Har barnet feber og dårlig almenntilstand også siden hen må være hjemme fra skolen? For jeg er selv jevnlig litt snørrete og hoster litt iblant gjennom høst/vinter/vår uten at jeg føler at jeg er veldig syk.. Ta og en gjennomgang av hygienerutiner. Feks lurt å alltid vaske hender når man kommer hjem eller før man skal spise på skole/fritidsaktiviteter Anonymkode: dbfdd...77b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #14 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter korona føler jeg det har gått i ett sett! Fortere syk! MEN, altfor mange foreldre sender SYKE barn i bhg/skole. Med feber,diare og spy,snåttet renner og formenner elendig....! Skjerpings!! Hold det ene barnet hjemme så slipper de 40andre å måtte bli syk og.. Anonymkode: e0412...8a6 😮 Var det myntet på TS? "Skjerpings!!"? Anonymkode: ecde5...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #15 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det ene barnet vårt, som nå er 13, har de siste årene vært hyppig forkjølet. Det varer ikke lenge, 1-2 dager er hen hjemme fra skolen, men det skjer så ofte at jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre. Nå er hen syk i dag også og jeg ser i fraværsmeldingene til skolen at det har vært to uker mellom hver gang jevnt siden skolestart. Slutten av august, midten av september, slutten av september, midten av oktober og nå slutten av oktober. Det er ikke faking, jeg ser at hen er syk og det er snørr, nys og hoste. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det eller må man bare akseptere at enkelte er mer mottagelig for slikt? Anonymkode: 2a103...e90 Få han til å vaske hender ofte....samt vaske mobilen og håndtak osv.....viktig..... Anonymkode: 82fe3...381 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 29. oktober 2024 #16 Del Skrevet 29. oktober 2024 Begynte med multivitaminer til ungen her, mer eller mindre ikke vært syk på 2år nå. Verdt et forsøk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #17 Del Skrevet 29. oktober 2024 Søvn, håndhygiene og kosthold. Krev håndvask før alle måltider Anonymkode: 5802c...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #18 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hen er bare syk i vinterhalvåret så jeg tviler på at det er allergi, da ville hen også vært syk i sommerhalvåret. Hen spiser godt og sover godt. Kanskje verdt å sjekke mandler og sånt kanskje. Anonymkode: 2a103...e90 Ok, da vil jeg påstå at det er vitamin mangel, og mangel på D3, for vi har jo nesten ingen sol her i landet på høst og vinter. Det er også viktig med C vitamin og sink. Anonymkode: 365e2...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #19 Del Skrevet 29. oktober 2024 Anjatapinjata skrev (5 timer siden): Begynte med multivitaminer til ungen her, mer eller mindre ikke vært syk på 2år nå. Verdt et forsøk 😊 Litt avsporing kanskje, men hvilke bruker dere? 🙂 Anonymkode: 21a23...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #20 Del Skrevet 30. oktober 2024 Har de ikke feber, diaré eller oppkast samme dag, så må de på skolen. Mulig det ikke er slik i hele landet. Anonymkode: fc455...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå