AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #1 Del Skrevet 29. oktober 2024 Er det ingen andre som noen ganger tenker seg gal på dette spørsmålet? Det største spørsmålet av dem alle: hvorfor er vi her? Jeg er ikke redd for å dø, jeg er redd for hva som skjer etter døden. Det kan ikke bare være meg? Det andre store spørsmålet: hvordan, kommer vi jo bare lengre og lengre gjennom vitenskapen i å forstå. Vi vet hva slags mirakuløse forutsetninger som gjør jorden til et perfekt sted for liv. Vi har også en del kunnskap om hvorfor universet og dets utrolige varierte innhold fungerer slik det gjør. Men vi forstår ikke i det hele tatt hvorfor det fungerer slik det gjør. Millarder av planeter og stjerner = galakse, deretter millarder av galakser samlet = galaksekluster. For å ikke snakke om de synnsyke tingene som mørk materie, sorte hull og uendeligheten. Mørk materie som vi kan regne oss fram til må eksistere: er en energi som holder alt sammen, som vi ikke kan forstå hvorfor eksisterer. 99% av universets innhold består av denne energien. Det at universet er uendelig gjør alt enda mer uforståelig. Den tydligvis mest «logiske» forklaringen på dette kalles «the big bang» Men «energi kan ikke oppstå eller forsvinne, den kan bare gå over i andre former. Det betyr at den totale mengden energi er den samme hele tiden»? Med andre ord gir «the big bang» null mening? Som påstår at en ekstremt tettpakket og varm klump av energi og materie eksloderte for 14 millarder år siden som resulterte i den uendelige utvidelsen av universet? Energi kan ikke bare oppstå, så det at noe som helst eksisterer i det hele tatt gir ingen mening? Samtidig gir det heller ingen mening at alt bare alltid har eksistert? Så kommer vi til det mest utrolige spørsmålet av dem alle: hvordan og hvorfor er jeg og du bevisste på at vi eksisterer? «Jeg» - et er en ikke - fysisk ting, «vi vet at vi vet». Noen som tenker at sin egen bevissthet og eksistens er helt synnsykelig og utrolig? At det at universet eksisterer i det hele tatt er helt synnsykt? Før noen svarer det standare: «lag din egen mening» eller begynner å fortelle om relegionene sine: det er ikke hva jeg mener å spørre om. Selvsagt har jeg min egen mening med mitt liv (som ikke er et svar på de store spørsmålene, men et svar på hvordan jeg definerer lykke/formål i livet). Disse relegionene respekterer jeg også selvsagt for de som tror på det, fordi: ingen kan verken bevise eller motbevise en eneste teori som forklarer spørsmålet «hvorfor?». Dermed er konklusjonen veldig enkel: ingen kan vite noe som helst med 100% sikkerhet. Allikevel påstår folk at de er helt sikre på sine teorier om guder og relegioner? Så sikre at de lever og begrenser hele sitt eneste liv: basert på regler i en bok. veldig mange (ikke alle) tvinger også sin tro over på andre og politikken. Hvordan er dette noe annet enn mangel på inntelligens og logisk tenkning? Det jeg lurer på er hvorfor du som har en teori er så sikker på den? Om du som tror bokstavelig talt alt kan være mulig forklaring, tenker på dette på samme måte som meg? Og du som tror en teori er mer sannsynlig enn andre, men ikke 100% sikker på teorien: hvorfor? Og for de som aldri tenker noe særlig på dette: hvordan kan du slå deg til ro med å ikke vite noe helst? Anonymkode: af363...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #2 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg tenker stadig på akkurat dette du beskriver her. Kunne ikke skrevet det bedre selv. Mest av alt frykter jeg ubetydeligheten, alt annet virker bedre. Jeg velger å tro at hva enn døden bringer er det ikke evig mørke som ateister tror. Fordi av alle mulige ting som potensiellt kan skje etter døden, er det statistisk sett svært liten sjanse for at ingenting er svaret. Anonymkode: 6e23f...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #3 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker stadig på akkurat dette du beskriver her. Kunne ikke skrevet det bedre selv. Mest av alt frykter jeg ubetydeligheten, alt annet virker bedre. Jeg velger å tro at hva enn døden bringer er det ikke evig mørke som ateister tror. Fordi av alle mulige ting som potensiellt kan skje etter døden, er det statistisk sett svært liten sjanse for at ingenting er svaret. Anonymkode: 6e23f...a8a Jeg liker din måte å dra inn statestikk for å motbevise ubetydeligheten på best mulig måte. Er faktisk en klok tanke å ivertfall slå seg litt til ro med. Anonymkode: af363...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #4 Del Skrevet 29. oktober 2024 Åh joda! Du er ikke alene om det. Jeg har en egen mening om mitt liv, og bruker ofte å forklare det slik sånn at andre lett kan forstå det. «Meningen med mitt liv er akkurat det det er, meningen med mitt liv - jeg skal bruke mitt liv akkurat som jeg ønsker» Utover dette med religion og tro, så funderer jeg ofte over hvordan vi mennesker er mennesker. Og hvor «kjedelig» mennesket er - vi spiser fordi vi må, vi drikker fordi vi må, vi har sex og produserer nye mennesker, vi sover fordi vi må. Vi jobber, også bruker vi resten av fritiden på andre gjøremål og hobbyer. Noen tilfreds med alt man fyller dagene med, andre ikke. Jeg nevnte dette en gang, og ble spurt om jeg var deprimert - neida, bare veldig glad i å fundere på ting. Jeg er forsåvidt også utroende til religion, jeg har også en slags dødsangst for jeg er redd for å dø før jeg får gjort mitt. Som ja, kan minnes om dette med ubetydeligheten, jeg er redd for å dø som ubetydelig. Anonymkode: c2c3e...80a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #5 Del Skrevet 29. oktober 2024 Handler om å gi livet mening, tro på noe, trygghet,utvikling, relasjoner Å dø er meningsløst Anonymkode: 71a20...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Del Skrevet 29. oktober 2024 Hvorfor tror du det er en mening? Anonymkode: 35397...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Handler om å gi livet mening, tro på noe, trygghet,utvikling, relasjoner Å dø er meningsløst Anonymkode: 71a20...b93 Så du tenker at man trenger en overbevisning om et svar som aldri kan bevises på noen måte? For å føle trygghet, utvikle seg, ha betydningsfulle relasjoner og gi livet mening? Virker som det er frykten for konsekvensene av å ikke «følge rett vei» som da er årsaken til at man velger å være et godt menneske/leve et godt liv? Anonymkode: af363...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #8 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor tror du det er en mening? Anonymkode: 35397...6a9 På grunn av alle mulige utfall døden kan gi, er sjansen for at «ingenting» er realiteten svært liten. selv om det selvfølgelig er en teori som er akkurat like sannsynlig som alle andre. Derfor tror jeg ikke noe som helst, men tror det er mer sannsynlig at livet har mening enn ikke. Hvis man tar statestikken i betrakning, er sannsynligheten for at noen av menneskers teorier stemmer under 1%. Fordi mulige utfall er uendelige når ingen konkrete bevis kan understreke noe som helst. Anonymkode: af363...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #9 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åh joda! Du er ikke alene om det. Jeg har en egen mening om mitt liv, og bruker ofte å forklare det slik sånn at andre lett kan forstå det. «Meningen med mitt liv er akkurat det det er, meningen med mitt liv - jeg skal bruke mitt liv akkurat som jeg ønsker» Utover dette med religion og tro, så funderer jeg ofte over hvordan vi mennesker er mennesker. Og hvor «kjedelig» mennesket er - vi spiser fordi vi må, vi drikker fordi vi må, vi har sex og produserer nye mennesker, vi sover fordi vi må. Vi jobber, også bruker vi resten av fritiden på andre gjøremål og hobbyer. Noen tilfreds med alt man fyller dagene med, andre ikke. Jeg nevnte dette en gang, og ble spurt om jeg var deprimert - neida, bare veldig glad i å fundere på ting. Jeg er forsåvidt også utroende til religion, jeg har også en slags dødsangst for jeg er redd for å dø før jeg får gjort mitt. Som ja, kan minnes om dette med ubetydeligheten, jeg er redd for å dø som ubetydelig. Anonymkode: c2c3e...80a Jeg tenker veldig likt som deg når det kommer til beskrivelsen av «meningen med mitt liv». Hvilke etiske og morale prinsipper tar du i betrakning med denne beskrivelsen? Eller konkluderer du med at etikk/moraler er meningsløse/ubetydelige i det store bildet? Tenker mennesker som konkluderer med at depresjon er eneste årsak til å fundere på slike spørsmål er veldig korttenkte. Evnen til å filosofere over de store og mange mysteriene med den såkalte opplevelsen livet, er et tegn på høy inntelligens. Anonymkode: af363...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 29. oktober 2024 #10 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): På grunn av alle mulige utfall døden kan gi, er sjansen for at «ingenting» er realiteten svært liten. selv om det selvfølgelig er en teori som er akkurat like sannsynlig som alle andre. Her bruker du sannsynlighetsregning helt feil. Det er på ingen måte gitt at alle mulige utfall har samme sannsynlighet, dette er faktisk nødvendigvis helt feil. Sannsynligheten for alle andre enn det som faktisk skjer er null, selv om vi mangler kunnskap om hvilken som er rett. Dermed blir det å anta at ett spesielt utfall har sannsynlighet lik "1/antall mulige teorier", også helt feil. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Derfor tror jeg ikke noe som helst, men tror det er mer sannsynlig at livet har mening enn ikke. Hvis man tar statestikken i betrakning, er sannsynligheten for at noen av menneskers teorier stemmer under 1%. Dette er som forklart over, en helt feil bruk av statistikk og sannsynlighetsberegning. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi mulige utfall er uendelige når ingen konkrete bevis kan understreke noe som helst. Anonymkode: af363...de4 Men jeg er enig i at vi ikke har noen endelige og konkrete bevis om hva som skjer etter døden. ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #11 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg er helt enig med deg, og funderer også mye på dette! Jeg liker tanken på at vi fødes på nytt, og får oppleve livet gjennom stadig nye øyne. Og jeg ser for meg at det hele skjer i en slags styrt simulasjon. For å føle følelser som gir oss visdom. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi for eksempel bæsjer.. Hvilken lærdom gir det, liksom 😅 Er det bare helt tilfeldig at vi har oppstått? Er det et biologisk fortrinn som har gjort at vi er så bevisste på vår eksistens? Jeg føler at det er noe mer. Universet kan ikke være uendelig.. Det må ha med relativitet/forholdsmessighet å gjøre.🤷🏼♀️ Anonymkode: 78c35...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #12 Del Skrevet 29. oktober 2024 Meningen er at det ikke finnes noen fasit. Alle har sin helt egen mening på hva som gir livet mening. For noen er meningen familien og barn. For andre er meningen karriere. For noen er meningen reise. For andre er meningen a4 livet. For noen er meningen venner. For andre er meningen å komme dypere i kontakt med seg selv og være alene. Anonymkode: 6a6c1...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. oktober 2024 #13 Del Skrevet 29. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi for eksempel bæsjer.. Hvilken lærdom gir det, liksom 😅 Du forstår ikke at det ikke bare går an å fylle på hele tiden..? Endret 29. oktober 2024 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #14 Del Skrevet 29. oktober 2024 Lawyam skrev (45 minutter siden): Du forstår ikke at det ikke bare går an å fylle på hele tiden..? Jo, sant nok. Og AI fant livsvisdom i avføring: Selv de rotete oppgavene i livet gir oss livsvisdom: Motstandsdyktighet: Vi lærer å håndtere utfordrende oppgaver uten å gi opp. Perspektiv: Rot er en del av livet; alt trenger ikke være perfekt. Vekst: Slike oppgaver utvikler tålmodighet og problemløsningsevner. Oppmerksomhet på detaljer: Vi oppfordres til å ta oss tid, planlegge og jobbe nøye. Å gi slipp på kontroll: Å omfavne det uforutsigbare gjør oss mer fleksible. Disse oppgavene minner oss om at selv de minst glamorøse øyeblikkene kan ha mening. Haha!😊 Anonymkode: 78c35...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #15 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg tror på at alt som lever her har sjel, og at meningen med livet for sjelen er å erfare. Jeg tror også at til og med ting som ikke er "levende" i våre øyne (alt fra trær til en stein) også har sjelspartikler i seg. For sjelen er all erfaring verdifull, så for sjelens del spiller det sånn sett ingen rolle om man er god eller ond eller hvordan livet blir, fordi sjelen trenger alle slags erfaringer. Der sjelene våre er i fra, finnes ikke tid slik den gjør her, så sjelen trenger liksom dette med å erfare hvordan det er å eksistere med tid som en faktor. Dette snakker de mye om i podcasten "ånd og vitenskap" hvis man er interessert i å høre mer om det. Anonymkode: c0391...3ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 29. oktober 2024 #16 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror på at alt som lever her har sjel, og at meningen med livet for sjelen er å erfare. Jeg tror også at til og med ting som ikke er "levende" i våre øyne (alt fra trær til en stein) også har sjelspartikler i seg. For sjelen er all erfaring verdifull, så for sjelens del spiller det sånn sett ingen rolle om man er god eller ond eller hvordan livet blir, fordi sjelen trenger alle slags erfaringer. Der sjelene våre er i fra, finnes ikke tid slik den gjør her, så sjelen trenger liksom dette med å erfare hvordan det er å eksistere med tid som en faktor. Dette snakker de mye om i podcasten "ånd og vitenskap" hvis man er interessert i å høre mer om det. Anonymkode: c0391...3ae Det gjør de sikkert, men de må nesten finne en annen tittel til podcasten sin😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #17 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg skjønner ikke engang spørsmålet. Hva mener du med mening? Skal livet liksom ha en mening? Spørsmålet i seg selv er helt absurd for meg. Livet er tilfeldig og meningsløst. Anonymkode: 0f2fa...a0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 29. oktober 2024 #18 Del Skrevet 29. oktober 2024 "Mening" er et ord som krever et subjekt for å ha noen mening (pun intended). Så når det er spørsmål om meningen med livet, så er det nødvendig å ta med "for hvem". Mange tror på en Gud og at meningen med livet er det denne guden ønsker at det skal være, og det kan gi en trygghet i en tilværelse som ellers kan føles meningsløs. For min del, er jeg helt fornøyd med at livet mitt har mening for meg personlig og de menneskene rundt meg som jeg påvirker. Jeg trenger ikke noe større enn det, og tror ikke det finnes noe større enn det heller (og har i hvert fall aldri sett noen brukbare bevis på at det er noe mer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #19 Del Skrevet 29. oktober 2024 Anonym11223344 skrev (2 timer siden): Det gjør de sikkert, men de må nesten finne en annen tittel til podcasten sin😆 Hvis du hører den, så gir det kanskje mening for deg hvorfor den heter det den gjør. Camillo Løken forteller om forskning på ulike temaer de snakker om, for å liksom "forene" det åndelige med vitenskapen. Det er ikke sånn at jeg tenker alt de sier gir mening for meg, eller at jeg for eksempel nødvendigvis er enig i Camillo sin tolkning av forskningen på området om vi lever i et hologram, men jeg synes det har vært en interessant podcast likevel og mye av det de snakker om gir mening for meg. Anonymkode: c0391...3ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå