Gå til innhold

Riskoker - størrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt meg en liten riskoker, som har kapasitet på 0,7 liter.

Tenkte det kunne være smart med en slik liten sak, ettersom jeg bor alene. Begynner nå å få litt kalde føtter... Vil den kanskje bli litt for liten? Jeg har også minste modell airfryer, og angrer litt på at jeg ikke kjøpte en større, da oppgitt kapasitet ikke stemmer med faktisk kapasitet (fyller jeg opp mot 800 gram i den, som er maks oppgitt kapasitet, så vil det bli skikkelig dårlig resultat)

Ser at prisforskjellen mellom "miniriskoker" og større modeller er liten. Vil en litt større riskoker ha flere funksjoner og/eller gi bedre resultat?

Vil det være helt håpløst å lage 1-2-3 porsjoner ris i denne eller til og med denne? Vil jeg ende opp med "stekt" ris i stedet for kokt ris dersom mengden ris+vann er for liten i forhold til størrelsen på riskokeren?

Jeg har greit kjøkken, så plass er ikke noe stort problem, men det er selvsagt enklere med mindre størrelse både for lagring og når den skal vaskes etter bruk.

Mini-riskokeren jeg har bestilt koster 300 kr, den første jeg linket til her koster 400 kr og den største koster litt over 500 kroner. Den prisforskjellen er neglisjerbar 😅

Håper noen her vil dele sine erfaringer angående dette, på forhånd takk!

Anonymkode: 58224...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke si jeg har erfaring med så små riskokere, men jeg har erfaring med annet smått, og det er virkelig kun til én person, så hvor ofte trenger du å lage til mer enn én til to personer? 

Jeg har en suppelager som er en blender og vannkoker i ett, hvor en også kan koke ris og andre kornsorter. Den er på 6dl og påstås å gi to porsjoner med suppe, men det er da to små porsjoner. Jeg elsker den til mitt bruk, og lager ikke mat til andre så ofte. Hender jeg skulle ønske jeg kunne laget dobbelt så mye da, så jeg hadde større porsjoner, og kunne hatt for flere dager. Samtidig så tar det ikke så lang tid å lage mat i den, og det gjør det ikke med en riskoker heller. Ris bør jo helst ikke stå for lenge heller. Når det kommer til sammenligningen med airfryer, som jeg ikke har selv, så føler jeg det går igjen at folk angrer på at de ikke kjøpte større når de kjøpte en veldig liten en. 

Liten forskjell i pris da, men hvordan er det med plassen? Har du plass til hakket større og vil lage for litt så hadde jeg vurdert det. 7dl skal vel være med vannet så er jo ikke så mye. Én desiliter kokt ris er rundt 85g. Jeg hadde ikke trengt mer enn den lille til mitt bruk, men hadde gjerne vurdert en større størrelse, om jeg hadde plass, tenkte den ville bli mye brukt, og jeg gjerne ville laget mer, og til flere innimellom. 

Dette er kun noen tanker altså, jeg har ikke riskoker selv nå, men har hatt, en da en større jeg arvet. 

Anonymkode: 5dd85...093

Skrevet

Hvorfor ikke bare lære seg å koke ris i vanlig kasserolle?

Anonymkode: c0778...01e

Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
Skrevet

Hva vinner du på riskoker fremfor ei lita gryte? Bare av ren nysgjerrighet😊

Anonymkode: 98f70...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg har erfaring med så små riskokere, men jeg har erfaring med annet smått, og det er virkelig kun til én person, så hvor ofte trenger du å lage til mer enn én til to personer? 

Jeg har en suppelager som er en blender og vannkoker i ett, hvor en også kan koke ris og andre kornsorter. Den er på 6dl og påstås å gi to porsjoner med suppe, men det er da to små porsjoner. Jeg elsker den til mitt bruk, og lager ikke mat til andre så ofte. Hender jeg skulle ønske jeg kunne laget dobbelt så mye da, så jeg hadde større porsjoner, og kunne hatt for flere dager. Samtidig så tar det ikke så lang tid å lage mat i den, og det gjør det ikke med en riskoker heller. Ris bør jo helst ikke stå for lenge heller. Når det kommer til sammenligningen med airfryer, som jeg ikke har selv, så føler jeg det går igjen at folk angrer på at de ikke kjøpte større når de kjøpte en veldig liten en. 

Liten forskjell i pris da, men hvordan er det med plassen? Har du plass til hakket større og vil lage for litt så hadde jeg vurdert det. 7dl skal vel være med vannet så er jo ikke så mye. Én desiliter kokt ris er rundt 85g. Jeg hadde ikke trengt mer enn den lille til mitt bruk, men hadde gjerne vurdert en større størrelse, om jeg hadde plass, tenkte den ville bli mye brukt, og jeg gjerne ville laget mer, og til flere innimellom. 

Dette er kun noen tanker altså, jeg har ikke riskoker selv nå, men har hatt, en da en større jeg arvet. 

Anonymkode: 5dd85...093

Kommer nok til å lage ris til mer enn to personer veldig sjelden. Kanskje unntaksvis lage ekstra mye for å preppe til dagen etterpå, men ris er vel best "fersk".

Har normalt stort kjøkken, plass er ikke avgjørende, men det er klart at jo mindre, jo mindre er det som må oppbevares, og mindre som må vaskes 😅 Synes det er mye mer pes å vaske en 4-7 liters bolle eller kasserolle enn en mindre en, men vet ikke om det er så stor forskjell på 0,7 eller 2 liter egentlig - kasserollene mine på 1,5/1,7/2 liter er jo ikke så veldig store de heller...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke bare lære seg å koke ris i vanlig kasserolle?

Anonymkode: c0778...01e

Som jeg har gjort i 15 år allerede? (Tøffing, du!)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva vinner du på riskoker fremfor ei lita gryte? Bare av ren nysgjerrighet😊

Anonymkode: 98f70...bd1

Google it. Mange skriver at risen blir bedre enn kasserollekokt ris, risen ordner seg selv uten å oppta en stekeplate, riskokeren har "hold varm"-funksjon uten risiko for at den brenner seg fast osv. Av alle "nice to have, ikke need to have" kjøkkenting virker det som mange som har riskoker synes den er nyttig - litt overraskende, men det er jo så billig at det er verdt å prøve, tenker jeg.

Anonymkode: 58224...48a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...