AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg ble avvist av DPS A og har hørt de har bedre plass på DPS B og at jeg derfor bør søke der. Men er det mulig å både klage på avslaget på DPS A samtidig som man søker plass på DPS B? Eller må man velge en av DPSene om gangen? Anonymkode: 1d3a5...e2d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #2 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg ble avvist av DPS A og har hørt de har bedre plass på DPS B og at jeg derfor bør søke der. Men er det mulig å både klage på avslaget på DPS A samtidig som man søker plass på DPS B? Eller må man velge en av DPSene om gangen? Anonymkode: 1d3a5...e2d Nei det kan du ikke. Og hadde det vært sånn at Dps du søkte på var helt fullt og de mente at du var rettighetspasient så hadde de hjulpet deg med å få plass ved en annen DPS. Anonymkode: 1a174...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #3 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei det kan du ikke. Og hadde det vært sånn at Dps du søkte på var helt fullt og de mente at du var rettighetspasient så hadde de hjulpet deg med å få plass ved en annen DPS. Anonymkode: 1a174...4c8 Takk for svar. Nå har jeg snakket med både fastlegen og noen som jobber på DPS og begge sier at denne vurderingen av "rettighetspasient" ikke er så objektiv som det lates som og at det er lettere å bli vurdert som rettighetspasient på en DPS med ledig kapasitet enn en som ikke har ledig kapasitet. Mulig reglene ikke SKAL praktiseres sånn, men i følge min fastlege og en jeg har snakket med som jobber på DPSen jeg fikk avslag fra så er det slik reglene praktiseres på DPSen jeg fikk avslag fra. Det er sikker sånn at i de mest alvorlige tilfellene så sørger DPS for at du får plass på en annen DPS om de ikke selv har ledig kapasitet. Men det finnes jo også grensetilfeller hvor det ikke er åpenbart om man er rettighetspasient eller ikke. Og de jeg har snakket med sier at det da er lettere å bli rettighetspasient på DPSene med ledig kapasitet. Anonymkode: 1d3a5...e2d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #4 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar. Nå har jeg snakket med både fastlegen og noen som jobber på DPS og begge sier at denne vurderingen av "rettighetspasient" ikke er så objektiv som det lates som og at det er lettere å bli vurdert som rettighetspasient på en DPS med ledig kapasitet enn en som ikke har ledig kapasitet. Mulig reglene ikke SKAL praktiseres sånn, men i følge min fastlege og en jeg har snakket med som jobber på DPSen jeg fikk avslag fra så er det slik reglene praktiseres på DPSen jeg fikk avslag fra. Det er sikker sånn at i de mest alvorlige tilfellene så sørger DPS for at du får plass på en annen DPS om de ikke selv har ledig kapasitet. Men det finnes jo også grensetilfeller hvor det ikke er åpenbart om man er rettighetspasient eller ikke. Og de jeg har snakket med sier at det da er lettere å bli rettighetspasient på DPSene med ledig kapasitet. Anonymkode: 1d3a5...e2d Hva har det med om du har rett til å søke DPS B mens du venter på at DPS A skal behandle klagen din? Anonymkode: f28ee...64a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #5 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei det kan du ikke. Og hadde det vært sånn at Dps du søkte på var helt fullt og de mente at du var rettighetspasient så hadde de hjulpet deg med å få plass ved en annen DPS. Anonymkode: 1a174...4c8 Det stemmer ikke. Jeg har blitt søkt inn til DPS A tre ganger (på ulike tidspunkt), to av gangene fikk jeg avslag. Tredje gangen kom jeg inn på grunn av et selvmordsforsøk. Så ble jeg henvist til DPS B for tre år siden, og gikk der frem til i sommer. De sa at jeg var velkommen tilbake, og psykologen trodde ikke at jeg kom til å få avslag hvis jeg ble søkt inn igjen. Fastlegen synes det var for tidlig å avslutte, så uten at jeg visste om det hadde hun henvist meg til DPS A. Fikk jo da avslag. Neste gang kommer jeg til å si ifra om at jeg ønsker å bli henvist til DPS B, for jeg vet at de har større kapasitet. Hilsen noen som har vært inn og ut av psykiatrien siden 2012. Anonymkode: e507f...94e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg har blitt søkt inn til DPS A tre ganger (på ulike tidspunkt), to av gangene fikk jeg avslag. Tredje gangen kom jeg inn på grunn av et selvmordsforsøk. Så ble jeg henvist til DPS B for tre år siden, og gikk der frem til i sommer. De sa at jeg var velkommen tilbake, og psykologen trodde ikke at jeg kom til å få avslag hvis jeg ble søkt inn igjen. Fastlegen synes det var for tidlig å avslutte, så uten at jeg visste om det hadde hun henvist meg til DPS A. Fikk jo da avslag. Neste gang kommer jeg til å si ifra om at jeg ønsker å bli henvist til DPS B, for jeg vet at de har større kapasitet. Hilsen noen som har vært inn og ut av psykiatrien siden 2012. Anonymkode: e507f...94e Jeg leste spørsmålet til TS som at de ønsket å søke på DPS B mens DPS A behandlet klagen på avslag. Ikke meg du siterte, men trodde klagen måtte være ferdigbehandlet før man kunne søke andre steder. Anonymkode: f28ee...64a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg ble avvist av DPS A og har hørt de har bedre plass på DPS B og at jeg derfor bør søke der. Men er det mulig å både klage på avslaget på DPS A samtidig som man søker plass på DPS B? Eller må man velge en av DPSene om gangen? Anonymkode: 1d3a5...e2d Ring pasientombudet og få hjelp med å vurdere mulighetene dine og hvordan du kan gå frem. Jeg holder på med en slik sak innen somatikk og fikk hjelp med muligheter hos pas ombudet. Anonymkode: 4df96...ed2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #8 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ring pasientombudet og få hjelp med å vurdere mulighetene dine og hvordan du kan gå frem. Jeg holder på med en slik sak innen somatikk og fikk hjelp med muligheter hos pas ombudet. Anonymkode: 4df96...ed2 Tusen takk! Skal ringe dem. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg har blitt søkt inn til DPS A tre ganger (på ulike tidspunkt), to av gangene fikk jeg avslag. Tredje gangen kom jeg inn på grunn av et selvmordsforsøk. Så ble jeg henvist til DPS B for tre år siden, og gikk der frem til i sommer. De sa at jeg var velkommen tilbake, og psykologen trodde ikke at jeg kom til å få avslag hvis jeg ble søkt inn igjen. Fastlegen synes det var for tidlig å avslutte, så uten at jeg visste om det hadde hun henvist meg til DPS A. Fikk jo da avslag. Neste gang kommer jeg til å si ifra om at jeg ønsker å bli henvist til DPS B, for jeg vet at de har større kapasitet. Hilsen noen som har vært inn og ut av psykiatrien siden 2012. Anonymkode: e507f...94e Takk! Det er som sagt mitt inntrykk også etter å ha snakket med fastlegen og en som jobber på DPS. TS Anonymkode: 1d3a5...e2d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #9 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg har blitt søkt inn til DPS A tre ganger (på ulike tidspunkt), to av gangene fikk jeg avslag. Tredje gangen kom jeg inn på grunn av et selvmordsforsøk. Så ble jeg henvist til DPS B for tre år siden, og gikk der frem til i sommer. De sa at jeg var velkommen tilbake, og psykologen trodde ikke at jeg kom til å få avslag hvis jeg ble søkt inn igjen. Fastlegen synes det var for tidlig å avslutte, så uten at jeg visste om det hadde hun henvist meg til DPS A. Fikk jo da avslag. Neste gang kommer jeg til å si ifra om at jeg ønsker å bli henvist til DPS B, for jeg vet at de har større kapasitet. Hilsen noen som har vært inn og ut av psykiatrien siden 2012. Anonymkode: e507f...94e Jo man kan ikke søke seg inn på en DPS samtidig som man klager på avslag hos en annen. Og du har vært inne og ut av psykiatrien siden 2012 betyr rent lite. Selv har jeg vært i psykiatrien siden 1988, men det er jo ikke sånn at det har noe relevans. Anonymkode: 1a174...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det stemmer ikke. Jeg har blitt søkt inn til DPS A tre ganger (på ulike tidspunkt), to av gangene fikk jeg avslag. Tredje gangen kom jeg inn på grunn av et selvmordsforsøk. Så ble jeg henvist til DPS B for tre år siden, og gikk der frem til i sommer. De sa at jeg var velkommen tilbake, og psykologen trodde ikke at jeg kom til å få avslag hvis jeg ble søkt inn igjen. Fastlegen synes det var for tidlig å avslutte, så uten at jeg visste om det hadde hun henvist meg til DPS A. Fikk jo da avslag. Neste gang kommer jeg til å si ifra om at jeg ønsker å bli henvist til DPS B, for jeg vet at de har større kapasitet. Hilsen noen som har vært inn og ut av psykiatrien siden 2012. Anonymkode: e507f...94e Når man har vært i dps i et par år som deg så er det også ofte forventet at man skal bruke de verktøyene man har fått selv. 1 pasient får neppe gå på dps i 5+ år, da blir man bedt om å søke kommunal psykiatritjenesten hvis man er så langvarig syk. Man får rett og slett avslag på dps med begrunnelse at man har gått der tidligere og at tidligere behandling (tydeligvis) ikke hjalp (nok). Anonymkode: 62782...a44
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man har vært i dps i et par år som deg så er det også ofte forventet at man skal bruke de verktøyene man har fått selv. 1 pasient får neppe gå på dps i 5+ år, da blir man bedt om å søke kommunal psykiatritjenesten hvis man er så langvarig syk. Man får rett og slett avslag på dps med begrunnelse at man har gått der tidligere og at tidligere behandling (tydeligvis) ikke hjalp (nok). Anonymkode: 62782...a44 Min erfaring er at det kommer helt an på situasjonen. Jeg har gått i behandling i 5 år hos spesialist og får fortsatt behandling fordi jeg trenger det og fordi jeg har utbytte av behandlingen. Det blir ikke brukt mot meg at jeg har gått lenge i terapi. Anonymkode: f28ee...64a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man har vært i dps i et par år som deg så er det også ofte forventet at man skal bruke de verktøyene man har fått selv. 1 pasient får neppe gå på dps i 5+ år, da blir man bedt om å søke kommunal psykiatritjenesten hvis man er så langvarig syk. Man får rett og slett avslag på dps med begrunnelse at man har gått der tidligere og at tidligere behandling (tydeligvis) ikke hjalp (nok). Anonymkode: 62782...a44 Hvor har du informasjonen din fra? Som andre skriver i tråden så kan enkelte pasienter gå svært lenge hos DPS, men det er ikke vanlig å gå lenge hos DPS. Anonymkode: 1d3a5...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå