Gå til innhold

Er jeg paranoid, eller tar psykologen lydopptak av timene våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig lest hele journalen min fra DPS... og jeg mistenker psykologen tar lydopptak av timen våre.

Timene våre er på 2 timer. Det er mye info å huske etter timene. Jeg sliter veldig med å huske. 
Før brukte hun nettbrett for å skrive notater, den har ligget urørt på fanget i 5 mnd. Jeg har stusset på det lenge og har fulgt med, hun rører den aldri. Journalnotatene de siste 5 mnd er veldig detaljerte, flere direkte sitater av oss begge to (ingen sitater på 4 år før de siste 5 mnd), temaene vi er innom i løpet av en time er skrevet i kronologisk rekkefølge (før hoppet hun over veldig mye i journalen. Nå er alt med). Tidligere journalnotater har flere småfeil som navn, mormor har blitt til farmor, hun har misforstått noe jeg har forklart på en litt kronglete måte (mens nå misforstår hun ingenting). Journalnotatene for de siste 5 mnd inneholder 0 feil.

Hadde hun spurt om å få ta lydopptak for å skrive journalnotater, så hadde jeg så klart sagt ja. Det er et verktøy som gjør jobben hennes lettere og jeg unngår småfeil i journalen min. Så jeg er ikke sint eller noe, jeg bare.. føler meg paranoid! 

Anonymkode: fc09d...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du burde spørre psykologen! 

Anonymkode: f603d...33b

• Liker 1
Skrevet

Lydopptak eller kamera er helt normalt for psykologitimer, men det skal være klart opplyst. Du skriver at du har problemer med hukommelsen, så spør neste gang i tilfelle du har glemt at du har gitt tillatelse?

Anonymkode: 808e8...40f

• Liker 12
Skrevet

Hvis hun skal ta opptak av deg må du få beskjed, og du må få informasjon om hvordan opptaket lagres og hvordan det skal brukes videre, og når det skal slettes. 

I slike situasjoner som pasient og lege vil det ikke samtykke kunne være et godt nok behandlingsgrunnlag fordi det vil være et maktforhold mellom dere, og det dermed er en risiko for at ditt samtykke dermed ikke vil være fullstendig frivillig. 

Jeg syns du skal spørre henne om hun tar opptak, og hvis hvis hun sier nei bør du spørre henne hvordan hun klarer å huske slike detaljer som du nevner. 

Hvis hun sier ja, må du få klarhet i hvor lenge dette har pågått, og du må få beskjed om alle de overnevnte momentene. 

Hadde det vært meg, og hun hadde tatt opptak av våre timer uten at jeg var klar over det, hadde jeg helt klart meldt henne til datatilsynet og helsetilsynet, men jeg er veldig opptatt av personvern. 

Anonymkode: 1b87d...53f

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Kan du ikke bare spørre henne?

"Hei, som du vet har jeg lest journalen min. Den er veldig detaljert, kronologisk og helt korrekt. Jeg må bare spørre, benytter du lydopptak eller husker du alt dette?"

Det er en helt plausibel ting å spørre om. Og gir deg et mye bedre svar enn du får her inne på et forum. 

Anonymkode: 63a56...641

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan det være at hun har begynt å bruke AI som hjelper til med å skrive journalnotater? Vært litt i media om det i det siste.

Forsvarer uansett ikke bruk uten at du blir spurt om samtykke. Det er ev. dine personopplysninger som går inn i AI-en.

Enig at du bør spørre henne!

• Nyttig 1
Skrevet
Bergknapp skrev (7 minutter siden):

Kan det være at hun har begynt å bruke AI som hjelper til med å skrive journalnotater? Vært litt i media om det i det siste.

Forsvarer uansett ikke bruk uten at du blir spurt om samtykke. Det er ev. dine personopplysninger som går inn i AI-en.

Enig at du bør spørre henne!

KI heter det på norsk takk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nylig lest hele journalen min fra DPS... og jeg mistenker psykologen tar lydopptak av timen våre.

Timene våre er på 2 timer. Det er mye info å huske etter timene. Jeg sliter veldig med å huske. 
Før brukte hun nettbrett for å skrive notater, den har ligget urørt på fanget i 5 mnd. Jeg har stusset på det lenge og har fulgt med, hun rører den aldri. Journalnotatene de siste 5 mnd er veldig detaljerte, flere direkte sitater av oss begge to (ingen sitater på 4 år før de siste 5 mnd), temaene vi er innom i løpet av en time er skrevet i kronologisk rekkefølge (før hoppet hun over veldig mye i journalen. Nå er alt med). Tidligere journalnotater har flere småfeil som navn, mormor har blitt til farmor, hun har misforstått noe jeg har forklart på en litt kronglete måte (mens nå misforstår hun ingenting). Journalnotatene for de siste 5 mnd inneholder 0 feil.

Hadde hun spurt om å få ta lydopptak for å skrive journalnotater, så hadde jeg så klart sagt ja. Det er et verktøy som gjør jobben hennes lettere og jeg unngår småfeil i journalen min. Så jeg er ikke sint eller noe, jeg bare.. føler meg paranoid! 

Finnes tale til tekst programmer , der tale går over til skrift og rett inn i journalen. 
Spør rette personen og du får rette svaret. 

Anonymkode: 4fc1f...680

• Liker 2
Skrevet

Har en legevenninne som jobber som fastlege, der benytter de AI verktøy til journal, den luker ut irrelevant fjas og systematiserer og oppsumerer viktig info. Det sparer masse tid. Så det kan du absolutt spørre om. 

Anonymkode: 8e9bd...dd8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en mistanke om at det er sykdommen din som snakker.

Anonymkode: 060cb...1ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har en legevenninne som jobber som fastlege, der benytter de AI verktøy til journal, den luker ut irrelevant fjas og systematiserer og oppsumerer viktig info. Det sparer masse tid. Så det kan du absolutt spørre om. 

Anonymkode: 8e9bd...dd8

https://www.nrk.no/rogaland/fastlegar-tar-lydopptak-av-pasientane-med-nytt-ki-program-1.17077846

Anonymkode: bf87a...29e

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan love deg at hun ikke har tid til å høre på 45 min og skrive journal for hver pasient.. 

Anonymkode: a2624...ef3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan love deg at hun ikke har tid til å høre på 45 min og skrive journal for hver pasient.. 

Anonymkode: a2624...ef3

120 min. Hahahhaha

Anonymkode: 80285...909

Skrevet

Altså .. hvorfor kan du ikke bare spørre henne? 

Skrevet

Siden du husker så detaljert hva som blir sagt, som kam gjenkjenne dette fra journalene, hvorfor finner du det så usannsynlig at hun, som har lytting som jobb, ikke kan huske like godt?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hørt om at noen tar lydopptak, men ikke som at det var noe dumt, bare praksisen i de timene.

Legger også til, jeg har kjempe god hukommelse til det folk sier, kanskje hun også er veldig inviterer i mennesker? Det er jo jobben hennes.

Anonymkode: 06006...b88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Trolltunga skrev (13 timer siden):

Siden du husker så detaljert hva som blir sagt, som kam gjenkjenne dette fra journalene, hvorfor finner du det så usannsynlig at hun, som har lytting som jobb, ikke kan huske like godt?

Jeg husker ikke så detaljert. Når jeg leser journalen så husker jeg mer av samtalene som hun beskriver. Journalen trigger minnene og hukommelsen. Uten journalen så hadde jeg ikke husket en brøkdel. Jeg har forsøkt å huske tema og rekkefølgen vi har pratet om ting, for å sjekke opp mot journalen et par ganger. Har notert ned raskt på mobilen i det jeg har gått ut døren. Har reagert på store tema vi har brukt mye tid på timen ikke har blitt nevnt i journalen tidligere. Nå er absolutt alt med, stort og smått. Det er litt rart at hun ikke husket så detaljert de første 4 årene. Det er stor endring i kvaliteten på journalnotatene, helt over natten.
Ang hukommelse. Ofte så har vi time kl.9.30 eller 10.00, og journalnotatet er skrevet så seint som i 6-7 tiden. Hun har ikke tid til å skrive journal med en gang etter timene våre, for hun har lunsj og etter lunsj har et møte som er fast på spesifikke dager. Hun går ut enten rett etter meg og jeg ser hun gå ut før jeg rekker å komme meg til bilen, ofte går hun ut sammen meg. Hadde hun satt seg ned å skrive ned i journalen med en gang, så hadde jeg tenkt at det er god hukommelse det er snakk om. Men det journalføres flere timer senere og hun skriver ikke notater i løpet av timen. 

Synes det er litt flaut å ta det opp om, dersom dette er ny standard rutine på DPS og ingenting å reagere på. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Bare spør. Det er en fin ice breaker på starten av timen.

Anonymkode: e19de...101

• Liker 2
Skrevet

Hvis du synes det er vanskelig å spørre direkte, kan du jo bare undre litt høyt over at hun sitter med nettbrettet i fanget uten å bruke det...

Psykologen min har filmet en del, noe jeg synes var helt uproblematisk (men jeg ble selvfølgelig informert om hva og hvorfor og samtykket på forhånd), jeg ville vært mye mer skeptisk til KI-generert tale-til-tekst.

• Liker 2
Skrevet

Er terapeut, og jeg husker!! Detaljert… Hva som blir sagt..❤️ 

Det er jo jobben min🥰 

Her kan du lese mer: 

https://www.ehelse.no/normen/normen-dokumenter/Veileder-for-bruk-av-video-lyd-og-bilde/_/attachment/inline/8862f0a3-0240-4827-a391-b20761941f5b:62c34a1c00b385c353fffcb5e6e6230039972a3c/Veileder for bruk av video, lyd og bilde i helse- og omsorgssektoren.pdf

Uansett, ta det gjerne opp med henne!!

Anonymkode: bc757...8fd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...