Gå til innhold

Trenger innspill på endring av planløsning

Blomst322

Anbefalte innlegg

AYTAEQw.pngG8HqUD9.png

Heisann! trenger innspill på endring av planløsning på denne leiligheten. Vil gjerne ha to soverom, og skal vel ikke være noe problem å flytte kjøkken in på stua, men da blir stua plutselig veldig liten. Vedlagt er både plantegning og originale byggetegninger. Trenger innspill fra dere :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man kan ikke og burde ikke lage en leilighet med to soverom på 48 kvadrat. 

Anonymkode: a39d4...e51

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må evt rive kjøkke  og bad, lage et mindre bad med alt i ett, så kan du muligens flytte veggen mellom stue og nåværende kjøkken slik at  nye stue/kjøkken blir litt større og nytt soverom får vinduet fra gammeltkjøkken pluss deler av gammelt bad. Da kan du få inngang til bad fra gangen. Dette kommer til å koste en god del og det er slettes ikke sikkert at det er mulig heller pga av strukturer/rør/osv..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomst322 skrev (1 time siden):

AYTAEQw.pngG8HqUD9.png

Heisann! trenger innspill på endring av planløsning på denne leiligheten. Vil gjerne ha to soverom, og skal vel ikke være noe problem å flytte kjøkken in på stua, men da blir stua plutselig veldig liten. Vedlagt er både plantegning og originale byggetegninger. Trenger innspill fra dere :)

Takk på forhånd!

Jeg skjønte ingenting av det andre bildet der. Hva viser du egentlig med det?

Og å flytte kjøkkenet til stua kan jo absolutt være et problem ja... Mange variabler 😅

Anonymkode: 6e7d6...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er løsningen. 

image.png.858bb20bb1894d19ef96e625c595f54d.png

Hvis de to svarte felter på planløsninger er vannrør/avløpsrør, som jeg uthevet med rødt, så kan man flytte kjøkken på andre siden av veggen, fortsatt i tilknytting til avløpsør ja. Alikevel ser jeg bare problemer med den løsningen. Du får 2 små soverom, og liten stue + kjøkken. Stua blir vanskelig å møblere, da peisen er i veien for å ha sofa + tv der, du må eventuelt ha sofa ved kjkkenet og spisebord ved peisen.

Hvis du ser etter en leilighet for deg og et barn, jeg tror det vil være bedre med en sovesofa i stua, eller merphy bed. Da får dere 2 fullverdige oppholdsrom, der dere kan også være hver for seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror beste løsning er å fokusere på å heller ha to større soverom, og heller ha sovesofa på det rommet forelder tenker å bruke. Et lite bord kan fungere som skrivebord og spisebord på et eller begge rom, ved behov.

AYTAEQw.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men her er løsningen. 

Hvis de to svarte felter på planløsninger er vannrør/avløpsrør, som jeg uthevet med rødt, så kan man flytte kjøkken på andre siden av veggen, fortsatt i tilknytting til avløpsør ja. Alikevel ser jeg bare problemer med den løsningen. Du får 2 små soverom, og liten stue + kjøkken. Stua blir vanskelig å møblere, da peisen er i veien for å ha sofa + tv der, du må eventuelt ha sofa ved kjkkenet og spisebord ved peisen.

Hvis du ser etter en leilighet for deg og et barn, jeg tror det vil være bedre med en sovesofa i stua, eller merphy bed. Da får dere 2 fullverdige oppholdsrom, der dere kan også være hver for seg. 

Dette var det jeg også tenkte det er en grei løsning som ikke føles inneklemt og faktisk øker verdien også.

Men jeg hadde hørt om det var mulig å legge vannrørene til kjøkkenet i en høy terskel forbi gangen slik at kjøkkenet får den delen som tidligere var soverom. Da får du et greit kjøkken uten  at du sitter i kjøkkenet når du er på stua, og du kan få en fin sofa/tv krok. du kan til og med ha et lite rundt spisebord ved peisen.

Anonymkode: 2917e...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men her er løsningen. 

Vegg mellom stue og soverom er bærevegg og kan ikke endres (uten mye jobb). Det sorte feltet på kjøkken er ventilasjonssjakt eller lignende. På toalettet ligger det sannsynligvis soilrør i bakkant som ikke enkelt kan flyttes pga andre leiligheter. 

Alt vises på tegningen fra byggeår. 

Anonymkode: 87f27...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men her er løsningen. 

Veldig urealistisk. Ville ha kostet enormt, hvis det engang er mulig, noe jeg tviler på.

Ts, forsvant du helt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Jeg har tenkt litt på denne planløsningen. Men usikker på om den lar seg gjøre.8wYaaO7.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomst322 skrev (21 minutter siden):

Hei dere. Jeg har tenkt litt på denne planløsningen. Men usikker på om den lar seg gjøre.8wYaaO7.png

Et nytt kjøkken og nytt bad, inkludert flytting av elektrisk osv koster fort minst 5-600 000... hvis du ikke har råd til en 3roms, har du så mye penger til oppussing?

Uansett: Det er veldig vanskelig å flytte toalettet uten å måtte gjøre tiltak i leiligheten under. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomst322 skrev (23 minutter siden):

Veldig merkelig, jeg ville ikke hatt det slik personlig, men om du ikke har noe imot å måtte gjennom et soverom for å komme til badet, så går det.

Merk at det er godt mulig veggen du vil fjerne mellom kjøkken/stue kan være en bærevegg.

Vet du noe om hvilke som er bærevegger og ikke forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Merk at det er godt mulig veggen du vil fjerne mellom kjøkken/stue kan være en bærevegg.

På tegning fra byggeår ser det ut som vegg mellom kjøkken og stue er en lettvegg. Antar det er en vegg utført av liggende plank eller tilsvarende (Ikke stendervegg).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Veldig merkelig, jeg ville ikke hatt det slik personlig, men om du ikke har noe imot å måtte gjennom et soverom for å komme til badet, så går det.

Vet du noe om hvilke som er bærevegger og ikke forresten?

Dette går på papiret, men det kan knapt kalles et soverom, det blir rundt 5 m2 med rar vinkel. Du vil aldri få igjen utgiftene du får ved salg når det bare er laget som en nødløsning.

Når du først skal legge så mye penger i det så gjør det heller skikkelig og vurder forslagene over hermed å flytte veggen på det andre soverommet også. Det er ikke den delen som gir mest arbeid.

Anonymkode: 2917e...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det ikke er bærevegg mellom stue og eksisterende soverom så hadde jeg gjort mye av det a39d4...e51 tegnet:

Flyttet veggen til eksisterende soverom for å få større stue og slått ut det innebygde skapet (ev. bare brukt det som det er til oppbevaring, noen av de innebygde skapene er jo fine).

Jeg hadde flyttet kjøkkenet ut i stua, men droppet hjørneløsning og bare hatt det langs veggen mot nåværende kjøkken (de hjørnene er gjerne ganske ubrukelige). Jeg ville hatt integrert kjøleskap i ene enden og høyskap med ovn i andre enden, ev. hatt ovn under benken for mer benkeplass, gjerne kombi ovn/mikrio..

Jeg ville, om det er innenfor budsjett og lovlig rent byggmessig, pusset opp badet, slått det sammen med WC og fått dør fra gangen, og tatt med den lille kroken fra kjøkkenet som noen tegnet inn. Tror jeg hadde hatt stor dusjnisje innerst og lagt resten langs veggen da det blir ganske langt og smalt. Da har du et lite soverom uten en forstyrrende dør inn til badet. Jeg har et soverom på 5,5 kvm, det går helt fint, skal bare sove der (ungene har de store rommene).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er en borettslagsleilighet så er det tvilsomt du kan gjøre dette. Det er en del rør som må flyttes og det er sikkert bærevegg i tillegg. Husk at du kan ikke selge denne som to-roms i etterkant.  Bor selv i borettslag der en beboer ville flytte om. Heldigvis ble det oppdaget da de var i ferd med og slå ned en bærevegg, dette er i en blokk. 

Anonymkode: f351c...2c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggen fra kjøkken til stue er ikke bærevegg. Men veggen fra stue til soverom er bærevegg. Har undersøkt litt og ser at i hvert fall en annen leilighet i borettslaget har fjernet bærevegg og satt inn bærebjelke eller noe lignende. I vedtektene står det:

«Ved endring, flytting eller noen form for endring av murveggene og-/eller bærevegger skal det gjennomføres tekniske beregninger»

Endret av Blomst322
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Screenshot_20241029_161742_Gallery.thumb.jpg.bc6a8e393e748b7889b8aac01ecc5cb1.jpg

Anonymkode: 8e82d...7b4

Her vil ikke stuen bli godkjent som rom for varig opphold pga manglende dagslys. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en leilighet du allerede eier eller vurderer du å kjøpe? Hvis det er det siste så bør du regne ut om det virkelig vil lønne seg økonomisk, kontra å bare kjøpe en 3 roms.

Anonymkode: baf14...d5f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...