Gå til innhold

Jeg får den ikke inn samme hva jeg gjør :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå vært 3 ganger hos optiker og prøvd å øve meg på å sette inn linser. Men jeg får den ikke inn :( Jeg er nok litt for utålmodig, men skal det være så knotete? Jeg blir helt rød i øya og rundt der, så måtte bare slutte. Hvor lang tid er normalt å bruke på å lære å sette inn linser? 

Anonymkode: 74485...7d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har nå vært 3 ganger hos optiker og prøvd å øve meg på å sette inn linser. Men jeg får den ikke inn :( Jeg er nok litt for utålmodig, men skal det være så knotete? Jeg blir helt rød i øya og rundt der, så måtte bare slutte. Hvor lang tid er normalt å bruke på å lære å sette inn linser? 

Nei, det er egentlig veldig enkelt. Hvis du kan det. Rart optiker ikke har greid å vise deg en teknikk på dette?

Hva som er normalt er nok helt individuelt, men det tok ikke mange gangene før jeg som regel greier det på ett forsøk. Det vanskeligste synes jeg er å være 100% sikker på at jeg har linsa på den riktige veien, men man merker fort om den blir feil for du ser dårlig og det er ubehagelig.

Finnes sikkert en guide på YouTube? Kan prøve å forklare:

1.vask hendene

2. ta linsene ut 

3. hold øyet åpent med en hånd mens du setter linsen forsiktig på pekefinger

4. sjekk at linsa er rikgit vei. Hvis den ser ut som en skål er den riktig vei, hvis den har kanter som går utover er den feil. Vanskelig å forklare, men det er en forskjell

5. sikt linsa inn mot øyet

6. om linsa ikke sitter helt riktig prøv å se til sidene et par ganger, linsa kommer som regel på plass. 

Prøv å ta på linser når du har god tid, ikke stress da går det ikke. Pust med magen, ro ned. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 57f30...f99

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er egentlig veldig enkelt. Hvis du kan det. Rart optiker ikke har greid å vise deg en teknikk på dette?

Hva som er normalt er nok helt individuelt, men det tok ikke mange gangene før jeg som regel greier det på ett forsøk. Det vanskeligste synes jeg er å være 100% sikker på at jeg har linsa på den riktige veien, men man merker fort om den blir feil for du ser dårlig og det er ubehagelig.

Finnes sikkert en guide på YouTube? Kan prøve å forklare:

1.vask hendene

2. ta linsene ut 

3. hold øyet åpent med en hånd mens du setter linsen forsiktig på pekefinger

4. sjekk at linsa er rikgit vei. Hvis den ser ut som en skål er den riktig vei, hvis den har kanter som går utover er den feil. Vanskelig å forklare, men det er en forskjell

5. sikt linsa inn mot øyet

6. om linsa ikke sitter helt riktig prøv å se til sidene et par ganger, linsa kommer som regel på plass. 

Prøv å ta på linser når du har god tid, ikke stress da går det ikke. Pust med magen, ro ned. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 57f30...f99

Takk, jeg har nå hatt opplæring med 3 optikere som har brukt teknikken du viser til, og det ser så lett ut når de gjør det. Men jeg får den bare ikke inn :( Ser ut som jeg har vært på fylla eller i slåsskamp for jeg er knallrød i/rundt øynene. 

Har dsv ikke tid til å bruke timesvis på dette hver dag da jeg har et ganske hektisk liv. Så kanskje jeg må ta meg fri en uke, er det vanlig? Har ikke sjans til å rekke jobb om jeg skal holde på i flere timer hver dag med å få satt inn linser..

• Hjerte 1
Skrevet

Hva er det du sliter med? Er det den delen med å ta på øyet?

Anonymkode: f9c4e...1e2

Skrevet

Clickbait overskrift... Men;

Det viktige er at øyelokket og fingrene dine er tørr og fettfrie. Det er vanskelig å holde øyelokket godt åpent hvis du har tatt på fuktighetskrem eller sminke. Får du godt nok tak i øyelokket slik at det er umulig for deg å lukke det igjen når du holder det åpent med fingrene, får du inn linsa. 

Anonymkode: 7fa1c...6e4

Skrevet

Den finnes "hjelpemidler" til dette. Mener å huske dette sist jeg var hos optikeren.

Bruker du harde eller myke linser?

Skrevet

Sønnen min slet veldig. Men en optiker hadde "en dame" som aldri hadde feilet i å lære bort. Etter det gikk det som smurt, faktisk. Så noen mennesker er nok bedre til å lære bort, tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...