Gå til innhold

Hvor flink er du på å sette grenser? Tipstråd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg øvd meg på å være tilstede der hvor jeg er. Eller sagt på en annen måte, når jeg ikke er på jobb så er jeg heller ikke tilgjengelig på samme måte som tidligere. Jeg har en særlig uavhengig stilling og jobber i perioder mye, både på jobb og hjemmefra. Yngstemann begynte i fjor å reagere på at jeg ikke var tilstede hjemme, jeg sleit med at hodet var "alle steder", sov dårlig og var mye stressa, derfor måtte jeg ta noen grep og slutte å være det ja-mennesket jeg har vært. 

Her er noe av det jeg har gjort:

- Jeg har slått av e-postvarsel på telefonen og sjekker heller ikke mail fra pcen uten at jeg er på jobb. 

- Jeg bruker kalenderen aktivt slik at alle i organisasjonen kan se fra hvor og når jeg jobber. Fravær som sykdom, ferie, avspasering, tannlege og foreldremøter mm. legges inn, samt møter, kurs og faste oppgaver med frister. 

- jeg deltar bare i relevante møter, men sier de kan hente meg inn dersom de mener det er behov for meg. 

- Svarer ikke umiddelbart på mail, men gir avsender tid til å finne ut av ting på egenhånd. Spesielt viss jeg mener det ikke er min oppgave. Kan gjerne dytte de litt i retning i stedet for å komme med svaret. 

- Når barna har vært syke har jeg også sendt mail til de nærmeste om at jeg er hjemme med syke barn og når jeg forventer å være tilbake - ring dersom noe haster. Vet dere hva? Ingen ringer.

Disse enkle grepene har gitt meg en ny hverdag, og egentlig overraskende lite utfordringer. Jeg tror det handler mye om forutsigbarhet og informasjon. Folk liker det.

Tenkte dette kunne bli en tråd hvor vi kan dele enda flere slike tips siden jeg vet det er flere av oss. 😊

Anonymkode: 28d8d...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...