Gå til innhold

Korrupsjon eller « bare» kameraderi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en liten kommune lages det et såkalt « utviklingslag» , i utviklingslaget er en av eierne i en lokal bedrift nestleder, en av de andre eierne er også med i denne såkalt ideelle organisasjonen. De er antagelig under 10 medlemmer som er med og alle er godt kjente med hverandre, noen er i familie og andre er venner. 

Utviklingslaget bestemmer seg for at det skal bygges noen installasjoner og at dette skal bygges på dugnad og man starter en spleis, det viser seg at bedriften til de to som er med, er samarbeidspartner og skal få betalt for prosjekteringen av utviklingsprosjektet, det har ikke vært noen anbudsrunde.  Det kommer ikke frem av spleisen at endel av kostnaden er pengene for forarbeidet med tegning osv…

Det har vært ennrekke lignende hendelser, der firmaet starter spleiser og liksom samarbeider med lokalsamfunnet, får bygd ting på dugnad, men tar seg betalt for prosjektering. - Jeg synes at dette gir meg en bismak av svært dårlig etikk og spør meg selv om dette er korrupsjon? Hva synes dere? Noen som har peiling på lovligheten i dette? 

Anonymkode: 469f8...525

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det innebærer også søknad om tilskudd fra kommunen og andre,mder noen av pengene går til prosjektering….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stinker! 

Anonymkode: 866b1...e1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppdraget på over 100.000? 

Om ikke så er det ikke krav til anbudskonkurranse. 

Set ikke helt problemet om prosjektene kommer lokalbefolkningen til gode. Alternativet er jo at de ikke tar prosjektet fordi de ville tapt penger og gjøre det gratis,  og ingen av prosjektene ble gjennomført?

Anonymkode: 880dd...bb7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der stinker! 

Anonymkode: 866b1...e1d

Ja,det synes jeg også, men det ser ut til at det er få som reagerer på det. De får mye positive tilbakemeldinger om hvor flinke de er og så fint dette er. I det siste har det heldigvis vist seg at det ikke bare er jeg som synes dette er svært mistenkelig. Det verste er at det ikke er alle som er så positive til disse prosjektene, men de får det kastet mot seg at de er i mot utvikling og ikke bryr seg om lokalsamfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Set ikke helt problemet om prosjektene kommer lokalbefolkningen til gode. Alternativet er jo at de ikke tar prosjektet fordi de ville tapt penger og gjøre det gratis,  og ingen av prosjektene ble gjennomført?

Samme tenkte jeg...

Anonymkode: 4468f...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet der er at det kan se ut som om at denne ideelle organisasjonen er laget for at firmaet skal tjene penger. Jeg er jo i tvil om habilitetsspørsmålet.  Sist jeg sjekket kostet prosjekteringen 80 000 for et prosjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier dessuten seg om prosjekter som normale lag og foreninger gjør og der de ikke tar seg betalt for prosjektering. Jeg tenker på ting som er i stil med å sette opp gapahuk, benker, osv… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser ts er dette en privat organisasjon som igangsetter private tiltak som kommer allmennheten til gode. Det er ingen krav til anbud. Organisasjonen eier prosessen, og det er naturlig at de gjør arbeidet framfor å sette det ut til eksterne. Jeg synes det er rimelig at noe av utgiftene dekkes av innsamlede midler, og bedriften ikke tar hele regningen.

Anonymkode: 7e529...43e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det dreier dessuten seg om prosjekter som normale lag og foreninger gjør og der de ikke tar seg betalt for prosjektering. Jeg tenker på ting som er i stil med å sette opp gapahuk, benker, osv… 

Men hvorfor sier ikke lagene og foreningene at de vil gjøre det gratis?

Det er vel fordi de ikke har anledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor sier ikke lagene og foreningene at de vil gjøre det gratis?

Det er vel fordi de ikke har anledning.

Det er vel kanskje heler fordi f.eks idrettslaget, grunneierlaget og annen befolkning ikke har kommet på at de trenger noe som er såpass komplisert, de har egentlig vært helt fornøyd med å ha en helt vanlig gapahuk, som de setter opp selv, enkle benker som er laget av tømmerstokker osv. Det har dessuten vært en del annet snusk der dette firmaet er involvert, jeg vil ikke nevne så mye om hva, for det er helt tydelig hvor jeg bor om jeg nevner det, men det dreier seg om å foregi samarbeidspartnere som de ikke har, juksing med underskrifter mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel kanskje heler fordi f.eks idrettslaget, grunneierlaget og annen befolkning ikke har kommet på at de trenger noe som er såpass komplisert, de har egentlig vært helt fornøyd med å ha en helt vanlig gapahuk, som de setter opp selv, enkle benker som er laget av tømmerstokker osv. Det har dessuten vært en del annet snusk der dette firmaet er involvert, jeg vil ikke nevne så mye om hva, for det er helt tydelig hvor jeg bor om jeg nevner det, men det dreier seg om å foregi samarbeidspartnere som de ikke har, juksing med underskrifter mm. 

Hva er foregi?

Anonymkode: 9d1bf...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er foregi?

Anonymkode: 9d1bf...218

« utgi seg for noe» eller i dette tilfellet å si at man har samarbeidspartnere som i sin tur etterpå ser seg nødt til å gå ut offentlig for  å si at de ikke er med på prosjektene firmaets eiere  søker offentlig støtte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på om utviklingslaget er en del av kommunen eller en frittstående organisasjon med tanke på spørsmål om korrupsjon. 

Anonymkode: 5468c...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kommer helt an på om utviklingslaget er en del av kommunen eller en frittstående organisasjon med tanke på spørsmål om korrupsjon. 

Anonymkode: 5468c...3c8

Frittstående ideell organisasjon. Jeg hadde ikke reagert så mye om det f.eks var et slags samarbeidslag for lokale bedrifter. Jeg tenker mer på at det virker litt merkelig dersom styret bevilger oppdrag til firmaet de selv eier i en ideell organisasjon som skal jobbe med bygdeutvikling. Alt de har gjort hittil har medført prosjekteringspenger til dette firmaet. 

Det er bare veldig merkelig og jeg har aldri hørt om noen som driver på slik. Jeg har tenkt at om en politiker hadde drevet på med noe lignende, med sitt firma og en veldedighetsorganisasjon de selv sitter i styret for, så ville allmennheten ha reagert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I en liten kommune lages det et såkalt « utviklingslag» , i utviklingslaget er en av eierne i en lokal bedrift nestleder, en av de andre eierne er også med i denne såkalt ideelle organisasjonen. De er antagelig under 10 medlemmer som er med og alle er godt kjente med hverandre, noen er i familie og andre er venner. 

Utviklingslaget bestemmer seg for at det skal bygges noen installasjoner og at dette skal bygges på dugnad og man starter en spleis, det viser seg at bedriften til de to som er med, er samarbeidspartner og skal få betalt for prosjekteringen av utviklingsprosjektet, det har ikke vært noen anbudsrunde.  Det kommer ikke frem av spleisen at endel av kostnaden er pengene for forarbeidet med tegning osv…

Det har vært ennrekke lignende hendelser, der firmaet starter spleiser og liksom samarbeider med lokalsamfunnet, får bygd ting på dugnad, men tar seg betalt for prosjektering. - Jeg synes at dette gir meg en bismak av svært dårlig etikk og spør meg selv om dette er korrupsjon? Hva synes dere? Noen som har peiling på lovligheten i dette? 

Du bør ta en prat med lokalavisen din.

Hvis lokalavisen ikke tør kan du snakke med lokalt NRK kontor.

Dette er neppe korrupsjon, men det er ikke ok at styret i ennideell organisasjon gir oppdrag til eget firma. 

Endret av petterm
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gjør normale lag og foreninger slikt altså? 

Jeg er med i både Røde kors og idrettslagsstyre. Idrett kan ikke bruke barnas midler på samfunnsnyttige ting. I røde kors har vi bestilt benker, men kostnaden her kan ikke sammenliknes med materiale og bygging av en gapahuk. 

Kan ikke si jeg hadde vært så glad hvis noen skulle granske en slik stiftelse. Det er mye arbeid med frivillig innsats, og når folk stikker kjepper i hjulene så orker ikke folk mer. Og da taper samfunnet 

Anonymkode: 41763...74e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Problemet der er at det kan se ut som om at denne ideelle organisasjonen er laget for at firmaet skal tjene penger. Jeg er jo i tvil om habilitetsspørsmålet.  Sist jeg sjekket kostet prosjekteringen 80 000 for et prosjekt. 

Da legger de det under 100 000 med vilje....

Anonymkode: ebbf1...7cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da legger de det under 100 000 med vilje....

Anonymkode: ebbf1...7cd

Er ideelle organisasjoner omfattet av Lov om offentlige anskaffelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjør normale lag og foreninger slikt altså? 

Jeg er med i både Røde kors og idrettslagsstyre. Idrett kan ikke bruke barnas midler på samfunnsnyttige ting. I røde kors har vi bestilt benker, men kostnaden her kan ikke sammenliknes med materiale og bygging av en gapahuk. 

Kan ikke si jeg hadde vært så glad hvis noen skulle granske en slik stiftelse. Det er mye arbeid med frivillig innsats, og når folk stikker kjepper i hjulene så orker ikke folk mer. Og da taper samfunnet 

Anonymkode: 41763...74e

Vel, jeg bor på bygda, her spør man om noen har noen trær man kan hugge og så er det alltids noen som er nevenyttige og setter det opp på dugnad. Man kan fint lage en benk av ett tre og bruke virke som er tatt ut når de tynner skog for å bygge gapahuk. Det eneste som koster rene penger, pleier å være ting som olje eller beis, spiker og slikt. Dersom det er ett eller annet grunneierlag, pleier de selv å ta ut det de kan avskaffe fra sin skog.  Bor på et sted med stor dugnadsånd. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...