Gå til innhold

Leddsmerter i fin med perimenopause-noe å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visstnok helt normalt å ha noe leddsmerter nåe man kommer i perimenopause og mer når man kommer menopause «på orntli». Men finnes det overhodet noe som kan lindre symptomene utover en Paracet? Spesielt fingre og tær (knokeleddene, og spesielt tommel/pekefinger og stortå) verker nesten kontinuerlig, og småverker litt innimellom i kne, hofte, albue og skulder… ref legen så er dette normalt dor kvinner i min alder og man må bare lære seg å leve med det…,

Anonymkode: 62741...114

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skikkelig ømme bryster.

Er det sånn her det skal være?😭

Ganske brutalt å bli eldre 😬

Anonymkode: d0f48...a85

Skrevet

I følge legen min så er det bare sånn, at noen får smerter og noen får ikke det, på lik linje som at noen blir forkjøla og andre ikke....🤨 Det var "trøsta" jeg fikk, sammen med voltaren da.

Jeg har vondt i de innerste leddene på tærne og fotbladene, verst fra lilletåa og innover. Det samme i  begge hender, verst i knokene. Blir jeg kald på hender eller føtter, så blir det som ei tannpine i hele greia. (Kalde gulv og bilratt er grusomt!)

Har blitt sendt til røntgen av både hånd og fot, uten at det ble gjort funn ut over normale aldersforandringer. Dette startet for 2-3 år siden (jeg var 45), så jeg tror det har med overgangsalderen å gjøre. (Hvis det er noe artrose-lignende, så er det kanskje for tidlig å se endringer i leddene så tidlig.🤔)

Det som hjelper hos meg, er å passe på å ikke bli kald på føttene. Bruker ull i ulik tykkelse hele året, og tøfler. Har kjøpt meg kompresjonshansker som lindrer håndsmertene, og så prøver jeg å være flink til å huske hansker/votter når jeg skal ut. Bruker også mye ull på resten av kroppen. (Har heldigvis ikke hetetokter! ) Går også fast på voltaren. (Har også gått på Vimovo som er mildere på magen enn voltaren.)

Anonymkode: 8a72c...10c

Skrevet

Er du blitt undersøkt for revmatisme? Leddgikt kommer også med alderen ofte.. Synes det hørtes litt mye ut det du beskriver 

Anonymkode: 30da5...bc2

Skrevet

Jeg har omtrent sluttet med sukker pga bl a leddsmerter. Jeg var også veldig hormonell og sov dårlig. Det ga seg nesten med en gang jeg startet hos en nevrorefleksolog. Jeg sov bedre etter første behandling. Usikker på om leddene er bedre av sukkerslutten eller behandlingen, muligens en blanding. Vet ihvertfall at sukker er betennelsesskapende. Jeg håper å slippe og begynne med HRT og hvis det fortsetter som dette er jeg lykkelig. Var skikkelig skjør i humøret i hytt og pine og tidligere har jeg bare hatt én sånn dag, dagen før mens. Nå er jeg sånn igjen!

Anonymkode: 6c5ba...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er du blitt undersøkt for revmatisme? Leddgikt kommer også med alderen ofte.. Synes det hørtes litt mye ut det du beskriver 

Anonymkode: 30da5...bc2

Ikke undersøkt for noe slikt. Ref legen så er jeg i feil alder for dette men riktig alder mtp perimenopause plager, slik som vonde ledd. Han estimerer at jeg kommer i overgangsalderen om 7-10 år, er 45 nå.

Skrevet (endret)

Hvis du er 45 så er du jo ikke i feil alder! Det er et vanlig symptom på overgangsalder.

Endret av Ulla Ullsokk
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (57 minutter siden):

Hvis du er 45 så er du jo ikke i feil alder! Det er et vanlig symptom på overgangsalder.

Ref legen har jeg feil alder med take på evt reumatisme som ab 30da..bc2 nevner ovenfor her, og derfor ikke aktuelt å sjekke. Men han sier at dette er normalt å ha i perimenopause og fremover, og det er noe jeg bare må lære meg å leve med. Men jeg opplever i større grad at vontene jeg har hindrer meg i jobb/fritid, feks smertene i tærne gjør at det er ubehagelig å gå/stå innimellom, og det er vondt å skrive med kulepenn for eksempel, for det verker i hendene…

Skrevet

Samme her,47 år og vondt i fingerleddene. Har tatt av ringene siden fingrene er for hovne til å ha dem på. Tolker også dette til å være perimenopause, har ikke snakket med legen om det. 

Anonymkode: 48b49...6b8

Skrevet

Smertene kommer jo av en mangel på hormoner. Ville bedt om HRT før jeg ble storspiser av paracet. HRT beskytter også mot hjerte/karsykdommer, diabetes 2, enkelte kreftformer, alzheimer og benskjørhet. 

Anonymkode: bacf5...185

Skrevet

Jeg har ikke hatt vondt i fingerleddene, men jeg har fått en merkelig smerte i ankelleddene når jeg går i trapper, noe som dukket opp etter overgangsalder. Har ikke tatt det opp med legen, for jeg antar det er noe som "følger med" når man blir eldre og da særlig i etterkant av overgangsalderen.

Anonymkode: 70a0b...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...