AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Del Skrevet 28. oktober 2024 Vi skal igjennom prosessen nå, og fikk beskjed om å gå til fastlegen for henvisning videre. Sikkert dumt spørsmål, men må barnet være med på den timen? Er det meningen at fastlegen skal gjøre en vurdering av barnet, eller bare høre på beskrivelser fra oss og skolen? Ønsker jo helst ikke å utsette hen for å høre våre beskrivelser. Anonymkode: 7d809...1f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 28. oktober 2024 #2 Del Skrevet 28. oktober 2024 Ja barnet må være med. Fastlegen tar en generell undersøkelse av barnet, gjerne med blodprøve også hvis det er mulig. Legen må jo se barnet for å sende henvisningen. Jeg tok med et skriv fra oss og skolen hvor vi beskrev vanskene. I timen hos legen fortalte jeg bare generelt om barnet og sa at alt står skrevet. Null problem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #3 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal igjennom prosessen nå, og fikk beskjed om å gå til fastlegen for henvisning videre. Sikkert dumt spørsmål, men må barnet være med på den timen? Er det meningen at fastlegen skal gjøre en vurdering av barnet, eller bare høre på beskrivelser fra oss og skolen? Ønsker jo helst ikke å utsette hen for å høre våre beskrivelser. Anonymkode: 7d809...1f4 Selvfølgelig skal barnet være med. Legen skal jo snakke og undersøke barnet Anonymkode: 56d57...5b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Del Skrevet 28. oktober 2024 Jadzia skrev (6 minutter siden): Ja barnet må være med. Fastlegen tar en generell undersøkelse av barnet, gjerne med blodprøve også hvis det er mulig. Legen må jo se barnet for å sende henvisningen. Jeg tok med et skriv fra oss og skolen hvor vi beskrev vanskene. I timen hos legen fortalte jeg bare generelt om barnet og sa at alt står skrevet. Null problem. Ok? Hvorfor det, legen rekker jo ikke se noe på 10 minutter som ikke vi og skolen har sett over flere år. Har veldig lite lyst å sitte å si foran barnet mitt at hen er så dårlig på a, b, c, d,e,f ++++ at vi tror det er noe galt. Det høres jo ut som en skikkelig dårlig opplevelse for barnet. Legen skal vel uansett ikke utrede, bare viderehenvise. Trodde det var en ren formalitet. ts Anonymkode: 7d809...1f4 3 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig skal barnet være med. Legen skal jo snakke og undersøke barnet Anonymkode: 56d57...5b8 Hvorfor det? ADHD kan man neppe observere til eller fra på 10 minutter ved å snakke med et barn. Fastlegen skal jo ikke stille noen diagnoser, og har heller ikke spesialkompetanse på området. Både skolen, PPT og vi har jo utfyllende og meget GRUNDIGE beskrivelser. ts Anonymkode: 7d809...1f4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6 Del Skrevet 28. oktober 2024 Det er helt opp til dere. Anonymkode: e001d...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #7 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt opp til dere. Anonymkode: e001d...b7c Er det? Har du erfaring med fastleger som viderehenvisning uten at barnet må overvære en slik time? ts Anonymkode: 7d809...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #8 Del Skrevet 28. oktober 2024 Men kan du snakke med barnet og få barnet til å si noe om hva hun eller han strever med? Forklare at slik og slik skal vi forklare til legen for at hun eller han skal få hjelp. Anonymkode: b2e7f...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ariel* Skrevet 28. oktober 2024 #9 Del Skrevet 28. oktober 2024 Vi hadde ikke med barnet når legen skrev henvisning. Henvisningen ble skrevet basert på våre og skolen sine beskrivelser/utfylte skjema. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #10 Del Skrevet 28. oktober 2024 Nå er det riktignok mange år siden vi var gjennom dette, men legen hadde faktisk hatt praksis i BUP gjennom utdanning og vi fikk veldig skryt fra BUP for en grundig og beskrivende henvisning den gangen. Legen gjennomførte medisinske prøver, men observerte jo også hvordan barnet fungerte i situasjonen, noe som ble beskrevet i henvisningen. Legen stilte også barnet noen spørsmål underveis, og fulgte opp med spørsmål på "hendelser" underveis, som uro og lignende. Følte absolutt ikke at det ble en situasjon der jeg forklarte alt vi og omgivelsene reagerte på. Har du snakket med legen eller legekontoret? Mye informasjon kan gis på forhånd, slik at barnet ikke trenger å høre på negative beskrivelser av seg selv. Lykke til med utredning ❤️ Anonymkode: 9050e...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #11 Del Skrevet 28. oktober 2024 Fikk henvisning til BUP av fastlege, ikke for ADHD, men noe liknende. Barnet måtte være med på en time for å ta fysiske undersøkelser (blodprøve, etc) - for å utelukke at det er fysiske årsaker til vanskene. Vi snakket ikke om barnet og utfordringene over hodet på barnet mens det var der på denne timen. Deretter hadde jeg en egen time alene med fastlegen hvor vi skrev selve henvisningen, uten barnet. Anonymkode: 7f298...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #12 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men kan du snakke med barnet og få barnet til å si noe om hva hun eller han strever med? Forklare at slik og slik skal vi forklare til legen for at hun eller han skal få hjelp. Anonymkode: b2e7f...484 Jo, det er jo ikke problemet, men jeg ønsker ikke at barnet skal måtte sitte å høre på at jeg beskriver at hen ikke har noen venner, stadig havner i krangler, i slåsskamper, ikke hører på beskjeder etc. etc. det er MYE og utelukkende negative beskrivelser om barnet. Jeg tenker det er helt unødvendig at barnet må sitte å høre på det. Jeg vil ikke føle at jeg kan snakke fritt med barnet mitt til stede. Jeg ser heller ikke hva en fastlege skulle få ut av dette. Det er ikke barnet som er bekymret for sin mulige ADHD det er vi og skolen. Det bør holde lenge at barnet må igjennom denne prosessen med personen som faktisk skal utrede hen. ts Anonymkode: 7d809...1f4 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #13 Del Skrevet 28. oktober 2024 *Ariel* skrev (26 minutter siden): Vi hadde ikke med barnet når legen skrev henvisning. Henvisningen ble skrevet basert på våre og skolen sine beskrivelser/utfylte skjema. Takk, det var det jeg håpte på❤️ da skal jeg prøve å insistere på det til fastlegen. ts Anonymkode: 7d809...1f4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #14 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor det? ADHD kan man neppe observere til eller fra på 10 minutter ved å snakke med et barn. Fastlegen skal jo ikke stille noen diagnoser, og har heller ikke spesialkompetanse på området. Både skolen, PPT og vi har jo utfyllende og meget GRUNDIGE beskrivelser. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Har gjort dette selv, sånn foregår det samma hva du mener er rett eller ikke! om fastlegen skal henvise videre er de og pliktig til å undersøke uansett hva du tenker om den saken! Hva er problemet? Ta med papirene fra ppt,skolen og deg selv så kan legen lese det, så slipper du å sitte å si noe om barnet som barnet kan bli såret av. De vil snakke med barnet og gjøre undersøkelser. Helt normalt. Hva er du redd for? Få ppt til å henvise videre da om de er skråsikker! Anonymkode: 56d57...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #15 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fikk henvisning til BUP av fastlege, ikke for ADHD, men noe liknende. Barnet måtte være med på en time for å ta fysiske undersøkelser (blodprøve, etc) - for å utelukke at det er fysiske årsaker til vanskene. Vi snakket ikke om barnet og utfordringene over hodet på barnet mens det var der på denne timen. Deretter hadde jeg en egen time alene med fastlegen hvor vi skrev selve henvisningen, uten barnet. Anonymkode: 7f298...ad3 Akkurat! Egen time med foreldre før eller etter, verre er det ikke. Evt med ett skriv de kan lese! Anonymkode: 56d57...5b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #16 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har gjort dette selv, sånn foregår det samma hva du mener er rett eller ikke! om fastlegen skal henvise videre er de og pliktig til å undersøke uansett hva du tenker om den saken! Hva er problemet? Ta med papirene fra ppt,skolen og deg selv så kan legen lese det, så slipper du å sitte å si noe om barnet som barnet kan bli såret av. De vil snakke med barnet og gjøre undersøkelser. Helt normalt. Hva er du redd for? Få ppt til å henvise videre da om de er skråsikker! Anonymkode: 56d57...5b8 Nå var det jo akkurat en over her som sa at de slapp, så nei, sånn er det ikke nødvendigvis. Det er jo ingenting å snakke om eller undersøke. Det er en 10 minutters konsultasjon, fastlegen oppdager ingenting vi andre ikke har oppdaget igjennom år og har beskrevet skriftlig. ts Anonymkode: 7d809...1f4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 28. oktober 2024 #17 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ok? Hvorfor det, legen rekker jo ikke se noe på 10 minutter som ikke vi og skolen har sett over flere år. Har veldig lite lyst å sitte å si foran barnet mitt at hen er så dårlig på a, b, c, d,e,f ++++ at vi tror det er noe galt. Det høres jo ut som en skikkelig dårlig opplevelse for barnet. Legen skal vel uansett ikke utrede, bare viderehenvise. Trodde det var en ren formalitet. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Fastlegen vår gikk fra å ikke skjønne hvorfor vi ville ha eldste utredet, til å si at han skjønner hvorfor på den legetimen. Ungen klådde på ALT som var der! nå svarer jeg på flere av svarene du har gitt under her. For det første må det utelukkes fysiske årsaker til symptomene. Dette kan legen gjøre. For det andre, er det ofte ønskelig med blodprøver for ulike ting i forkant. Noe som også gjøres samtidig. Angående å sitte å snakke foran ungen, så gjør det enkelt. Skriv ned hvorfor dere mistenker det. Ha med brev fra skolen. Når dere kommer til legen, så sier du enkelt at dere og skolen mistenker adhd og ønsker en henvisning til bup for dette. Hvis legen spør hvorfor, så svarer du at det blir så mye, at dere har valgt å skrive det til han/henne, så de får med seg alt. Verre er det ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 28. oktober 2024 #18 Del Skrevet 28. oktober 2024 Jeg har ikke peiling på dette, men hvis ikke barnet er med, så blir jo halve jobben gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. oktober 2024 #19 Del Skrevet 28. oktober 2024 *Ariel* skrev (36 minutter siden): Vi hadde ikke med barnet når legen skrev henvisning. Henvisningen ble skrevet basert på våre og skolen sine beskrivelser/utfylte skjema. Dette. Barnet var da 6år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #20 Del Skrevet 28. oktober 2024 Du kan jo spørre legen.. Anonymkode: ebde2...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå