Gå til innhold

Er dere åpne om å ha tatt abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har tatt abort; har dere en «grense» på hvem dere velger å fortelle det til? Kunne dere f.eks vært åpen om det i en abort diskusjon blant ukjente mennesker? 

Anonymkode: db500...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboeren har valgt å holde det for oss selv, siden min familie er veldig konservativ og hadde ikke klart å lagt det fra seg. 

Skrevet

Jeg kan være åpen om det. Det handler kanskje litt om at aborten skyldtes et veldig sykt foster.. 

Vanskelig tema dette her... 

Jeg prøver derimot å være veldig åpen om vår erfaring med Ivf. Det får være mitt bidrag med å åpne opp 

Anonymkode: 00ef6...acf

Skrevet

Det er mitt valg, deler ikke det med andre.

Anonymkode: aea49...c95

• Liker 1
Skrevet

Det var en avgjørelse mellom meg og samboer og ingen andre har med det å gjøre. 

Anonymkode: b8a84...9ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig åpen om det ja. Kan si det til hvem som helst, kjente og ukjente. Har ingen følelse at det er privat eller tabu.

Anonymkode: 5cef7...d4f

• Liker 6
Skrevet

Er helt åpen om det, deler det med hvem som helst. Har også delt det på jobb når det ble snakket om, helt casually, fordi det er en del av livet.

Har også sagt det til svigermor som er alvorlig kristen. Men jeg liker å utfordre henne på slike ting, fordi realitetene i livet ikke alltid går overens med hennes strenge og overlegne moral.

Anonymkode: 84552...567

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ganske åpen om det ja, ser ikke noe grunn til å ikke være det. Jeg er også erfaringskonsulent i jobben min og jobben min går nettopp ut på å kunne dele både med mennesker som har opplevd lignende eller andre uten erfaring.

Anonymkode: a5c2c...e80

• Liker 3
Skrevet

Har ikke fortalt det til familien eller eksens (barnefar) sin familie, fordi vi mener at de ikke får noe ut av å vite det.

Om det blir et tema blant venninner eller kollegaer så deler jeg gjerne, men tar det ikke opp «bare fordi».

Anonymkode: 5a6f2...f00

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til dere som har tatt abort; har dere en «grense» på hvem dere velger å fortelle det til? Kunne dere f.eks vært åpen om det i en abort diskusjon blant ukjente mennesker? 

Skulle ønske det var greit å være åpen om slikt.

• Liker 2
Skrevet

Det er det vanskeligste og mest private valget jeg noensinne har måttet ta, og noe jeg ikke er åpen om i det hele tatt. De eneste som vet om det utenfor helsevesenet, er min samboer og min daværende leder. Det var på ingen måte frivillig at jeg fortalte det til leder, men han satte meg i en svært vanskelig situasjon da jeg måtte ha fri fra jobb den dagen jeg skulle ta aborten. At noen av foreldrene våre skal få vite om det er helt utelukket. 

Jeg har opplevd at noen jeg ikke kjenner har fortalt at de har tatt abort, sånn helt casually. Det oppleves som ubehagelig og grenseløst. Joda, det er en del av livet, men det er det mange ting som er, uten at man trenger å fortelle om det til alt og alle av den grunn. Det er helt normalt å kunne skille mellom mer og mindre private ting og å kjenne sin besøkelsestid. 

Anonymkode: ba4b2...dcb

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg anser det som en privatsak og har ikke behov for å dele med kreti og pleti. Kun min daværende partner som vet om det og beslutning ble tatt i fellesskap. Vi fikk i ettertid barn sammen. Jeg ønsker f.eks ikke at familiemedlemmer plutselig skulle plumpet ut med et eller annet som gjorde at våre barn fikk vite om det. De har ikke behov for å vite og ikke resten av verden heller. 

Jeg er generelt av den oppfatning at det ikke er en positiv ting å dele altfor mye med altfor mange. Noen ting bør forbli privat.

Anonymkode: d2884...350

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig åpen om det ja. Kan si det til hvem som helst, kjente og ukjente. Har ingen følelse at det er privat eller tabu.

Anonymkode: 5cef7...d4f

Samme her. Aldri følt anger eller tvil heller da, så det var jo enkelt for meg

Anonymkode: 1281d...d95

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er helt åpen om det, deler det med hvem som helst. Har også delt det på jobb når det ble snakket om, helt casually, fordi det er en del av livet.

Har også sagt det til svigermor som er alvorlig kristen. Men jeg liker å utfordre henne på slike ting, fordi realitetene i livet ikke alltid går overens med hennes strenge og overlegne moral.

Anonymkode: 84552...567

Alvorlig kristen 😅😂

Jeg er feminist og for selvvalgt abort - men har jo også vært på UL utover i div uker før uke 12 og vet hva det går i.

Kunne ikke falt meg inn å bruke det som eksempel på noe som helst. 

Det er ikke en del av livet med for eksempel selvvalgt abort som i en casual greie alle bare gjør.

Høres jo like kynisk ut som ultrakonservative «tvinge folk til å gjennomføre uønsket graviditet». 

Meeeen ja. Jeg måtte ufrivillig ta abort fordi dødt foster, kan fortelle «hvemsomhelst». Selvvalgt hadde jeg nok vært litt mer selektiv på. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig åpen om det og kan godt diskutere det med både mennesker som er for og imot.

Det handler jo også om at jeg er veldig trygg i min mening så klarer ikke ta meg «nær» av eventuelt fordommer rundt det. Hvorfor en velger å ta abort er jo også en privat sak. Om Gunhild har tatt abort fordi prevensjon har sviktet, hatt ubeskyttet i fylla eller bare ombestemt seg og ikke ønsker barnet likevel er jo ett fett.  Grunnen er mange men det er jo opp til hver enkelt. 

Anonymkode: 3f262...b96

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har forresten tatt abort og angrer ikke på det.

Jeg holder det absolutt ikke skjult, men ser ann hvem jeg deler med. Som alt annet i livet mitt.

Anonymkode: 6e22b...aa6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ikke tatt abort selv, men tror nok ikke det er vanlig å være åpen om. Ingen jeg kjenner har sagt noe om det i hvert fall. Og med alle de kvinsa man kjenner og har kjent gjennom livet, ville det være rart om ingen har det. 

Skrevet

Ja er åpen om det ja. Synes ikke det er tabu å snakke om det. Men jeg buser det ikke ut. Men kommer det naturlig i en samtale så forteller jeg det da. Hele familien min vet det. Mine barn vet det. 

Anonymkode: 13240...0ab

• Nyttig 1
Skrevet

Om det passer seg så har jeg ingenting imot å si det. Men sprer det ikke rundt som en influensa liksom 😅

Anonymkode: 48d3d...732

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold, brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette 

Perelandra, mod. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...