Gå til innhold

Når du føler at noen i familien er ulykkelig gift..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I noen år har jeg sett på et ekteskap i svigerfamilien falle litt etter litt, og jeg føler ikke de kommer til å vare. Er en mer negativ enn positiv energi i samspillet. Jeg vil vise at jeg bryr meg og spørre hvordan det egentlig går, men samtidig vil jeg ikke tråkke i salaten. Hadde dere ventet til de finner ut av dette selv, eller er det innafor at jeg spør den jeg står nærmest hvordan det går med vedkommende og om den er lykkelig? 

Anonymkode: 30365...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her backer du ut altså.

Du kan spørre generelt «hvordan har du det om dagen», men ikke legg deg oppi lykkefølelse

Om du ser noen blir dårlig behandlet så OK, men dette er ikke ditt forhold. 

Hadde ei venninne som jeg aldri sosialiserte med sammen med kjæresten, heller aldri snakket om forhold med. Så hun hadde ikke innsikt hverken eller.

Likevel plumpet hun ut med en helt random mening rett før vi giftet oss.

I ettertid skjønte jeg mer hvorfor (diagnose+eget pågående brudd osv), men jeg ble meget lite blid. Ikke at hun merket det, for hun var helt i sin egen boble da. Men altså. Ellers takk, I didn’ t ask. 

Sannheten for oss da var at vi hadde det veldig bra og solid/trygt/romantikken på topp osv - men uansett liker jeg dårlig slikt vinklede spørsmål. 

Med mindre jeg selv tar det opp eller noen ser skikkelig kjip krangling flere ganger.

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Hei, jeg bare lurte: blir dere skilt snart?" 😄

Anonymkode: 6689c...89f

Haha! Ja, gå for denne, TS! Sosialt selvmord er jo GØY!:P

Anonymkode: 710ae...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig - er det omsorg eller nysgjerrighet som driver deg? 

Anonymkode: 97664...5c9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Hei, jeg bare lurte: blir dere skilt snart?" 😄

"Nei? Okey, det så ut som om dere er skikkelig ulykkelig sammen. Men takk for tilbakemelding" 

Anonymkode: 9c1ad...773

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I noen år har jeg sett på et ekteskap i svigerfamilien falle litt etter litt, og jeg føler ikke de kommer til å vare. Er en mer negativ enn positiv energi i samspillet. Jeg vil vise at jeg bryr meg og spørre hvordan det egentlig går, men samtidig vil jeg ikke tråkke i salaten. Hadde dere ventet til de finner ut av dette selv, eller er det innafor at jeg spør den jeg står nærmest hvordan det går med vedkommende og om den er lykkelig? 

Hva får deg til å tro at de ikke vet det, ts?

Folk velger å inngå og forbli i samliv av mange grunner. «Er glad i hverandre» er bare en av dem. Det er muligens ikke engang den vanligste.

La meg dra frem et utrolig banalt eksempel: i fjor vinter var strømmen dyr i deler av Norge. Det påvirket i slik grad folk sitt valg av samlivsform at det viste igjen i statistikken. «Dyr strøm» (eller da altså høye boutgifter) gjorde at par som ellers ville ha valgt å skille lag forble samboere. Så mange av dem, altså, at det viste igjen i offentlig statistikk.

De parene som valgte å fortsatt bo sammen gjorde jo selvsagt ikke det fordi parforholdet ble bedre av økte strømpriser. De gjorde det fordi «har ikke råd til å finansiere valgt livsstil som enslig» er en hyppig og anerkjent årsak til å inngå eller forbli i forhold. Det samme er «ønsker barn, men ikke alene» og andre rene praktisk-rasjonelle grunner.

Du verken har eller skal ha innsyn i fundamentet din slekt og dine venner har valgt seg for forholdet sitt.

Anonymkode: 47d65...47f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir bare rart.

Å bare spørre: «Er du lykkelig?» liksom Lykke er forskjellig for alle. 

Ikke bland deg. 

Anonymkode: 11218...1da

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk så lite å gjøre? Skikkelig i-lands problem det der…

Anonymkode: 62e0d...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du observerer, så vet du ikke nødvendigvis om det er noe innenfor eller utenfor forholdet som evt gir negativ energi. Og i den grad det er innenfra, så vet du ikke hva som skjer mellom dem, eller hvorfor. Og i den grad de selv har lagt merke til og forstår hva som skjer, er det ikke nødvendigvis lett å sette ord på. Mye av grunnen er at den avstanden som oppstår, ofte er ujevn. Og når bare den ene vil ut, vil ikke den andre heller være helt ærlig osv. Ingenting av dette blir noe bedre av at andre spør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det kommer helt an på relasjonen og dynamikken dere imellom. Tenker det er veldig viktig å vurdere før man gjør noe slikt.

Det er mange måter å bry seg på 💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at den det gjelder ønsker at akkurat du skal grave i dette? Bruker denne personen å betro seg til deg om andre ting?

Jeg hadde ikke satt pris på det. Jeg foretrekker å velge selv hvem jeg har personlige samtaler med, at andre tar det opp føles invaderende.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok i mitt ekteskap ha satt pris på om noen av mine nære hadde spurt hvordan jeg _egentlig_ hadde det?  (Og spurt av omtanke og med genuin interesse for svaret) 

Jeg hadde det ikke bra, men klarte ikke å få snudd ting. Hadde jeg kunne fått hjelp av noen utenfra, kunne ting vært så mye anderledes. Jeg hadde låst meg fast på et mørkt sted. 

Anonymkode: de10f...53f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Get a life og la voksne folk sortere ut sine egne ting. Om du ikke misforstår hele situasjonen da og overtenker

Anonymkode: efdde...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid innafor å spørre en man kjenner om hvordan det går, og signalisere at man bryr seg.

Å spørre om forholdet konkret, derimot, eller si hva man selv tenker om det, er ikke i orden.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette mennesker du har ett tett forhold med, og hvor dere pleier betro dere til hverandre om ting dere synes er vanskelig?
Og hva sier partneren din om at du ønsker konfrontere noen i h'ns familie om mulige ekteskaplige problemer?

Den du er nærmest med og vurderer snakke med, er det på "riktig" side, eller er det den inngiftede parten?

Da jeg var i ett vanskelig forhold, så hadde jeg behov for støtte for å komme meg ut. Men jeg hadde ikke under noen omstendigheter betrodd meg til noen i hans familie.

Anonymkode: bf206...636

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hadde dere ventet til de finner ut av dette selv,

Altså, du tror i fullt alvor at du vet bedre hvordan tingenes tilstand er i ekteskap enn de to som faktisk er i det, og vurderer å ta på deg å innvie den i hvordan de egentlig har det? Gratulerer med prisen for dagens mest arrogante - på tide å bruke mer fokus på å utvikle selvinnsikt og mindre på å bry deg om andres privatliv. 

Anonymkode: 5fc7e...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...