AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Del Skrevet 28. oktober 2024 Noen som vet om jeg kan bruke innendørs skjøtekabel inne i en garage. Den skal kobles til en sånn lampe som slår seg på når den registrerer bevegelse. Er snakk om 1m. Vil stå i hele tiden. Selve lampa hadde bare 0,5 m, det ble for kort til der den må stå og til stikk-kontakten. Anonymkode: 96cb9...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #2 Del Skrevet 28. oktober 2024 Det er mye uforstand rundt bruk av skjøteledninger/-kabler, og jeg ser ofte skrekkeksempler, men ditt case er helt innafor. Kjør på. 🙂 På generelt grunnlag vil jeg likevel fraråde å plassere såkalte grenuttak liggende på gulvet der det kan bli vått (spesielt på høst eller vinter. Anonymkode: 1d3b4...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #3 Del Skrevet 28. oktober 2024 Ja det kan du, bare skjøtekabelen er høyt montert, altså ikke ligger der det kan være vått. Har to i min egen garasje, og det ble ingen merknader på det ved EL-kontroll. Anonymkode: 63b17...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mye uforstand rundt bruk av skjøteledninger/-kabler, og jeg ser ofte skrekkeksempler, men ditt case er helt innafor. Kjør på. 🙂 På generelt grunnlag vil jeg likevel fraråde å plassere såkalte grenuttak liggende på gulvet der det kan bli vått (spesielt på høst eller vinter. Anonymkode: 1d3b4...a39 Det er heller ikke lov å bruke skjøteledning som permanent løsning utenfor husets fire vegger. Skjøteledninger man bruker utendørs, skal og være beregnet for utendørs bruk. Nå skal folk snart lyssette alt mulig utendørs til jul, da ser en mye uforstand rundt omkring. Ikke rart det brenner mye i desember. Anonymkode: ca5fb...e9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mye uforstand rundt bruk av skjøteledninger/-kabler, og jeg ser ofte skrekkeksempler, men ditt case er helt innafor. Kjør på. 🙂 På generelt grunnlag vil jeg likevel fraråde å plassere såkalte grenuttak liggende på gulvet der det kan bli vått (spesielt på høst eller vinter. Anonymkode: 1d3b4...a39 Takk for svar. Da er jobben gjort. Skjøteledningen er på veggen, én til én, altså ikke grenuttak. Anonymkode: 96cb9...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja det kan du, bare skjøtekabelen er høyt montert, altså ikke ligger der det kan være vått. Har to i min egen garasje, og det ble ingen merknader på det ved EL-kontroll. Anonymkode: 63b17...4f1 Takk for svar. Da er jobben gjort. Den er nå på veggen, godt unna evt vann. Anonymkode: 96cb9...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Del Skrevet 29. oktober 2024 Det er veldig stor forskjell på temperaturer og luftfuktighet i garasjer... I en garasje med god isolasjon kan man fint bruke elektronikk ment for innebruk, men i uisolerte garasjer med høy luftfuktighet og store temperatursvingninger ville jeg ikke brukt ledninger ment for innebruk. Anonymkode: 91390...3b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #8 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er veldig stor forskjell på temperaturer og luftfuktighet i garasjer... I en garasje med god isolasjon kan man fint bruke elektronikk ment for innebruk, men i uisolerte garasjer med høy luftfuktighet og store temperatursvingninger ville jeg ikke brukt ledninger ment for innebruk. Anonymkode: 91390...3b7 Det er sånn sett ett fett hvilke skjøtekabler du bruker i den uisolerte garasjen så lenge de ikke utsettes for direkte vann (altså ligger på gulvet der det er eller kan bli vått). Det er jo ingen magisk forskjell på en skjøtekabel sånn sett. To ledere og jord. Luftfuktigheten spiller tilnærmet ingen rolle. Du har jo f.eks. gjerne lamper og stikkontakter i en uisolert garasje også. Det er ikke noen forskjell på disse om de installeres i bolig eller i en uisolert garasje. Det er det samme installasjonsmateriellet. Hvis du skal ha skjøtekabler liggende utendørs ville jeg vært mer obs på IP-graden, spesielt hvis kontakt og støpsel ligger i friluft, utsatt for regn, snø etc. Det du sier om elektronikk er en litt annen skål. F.eks TV-er, PC-er og annen spesielt fintfølende elektronikk, som med fordel kan stå inne i litt varmere miljø før de skrus på, på grunn av kondensproblemer. Anonymkode: 1d3b4...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #9 Del Skrevet 29. oktober 2024 Garantert avvik på el-kontroll med en innendørs skjøteledning til permanent bruk ute i garasjen👍 Anonymkode: f27be...725 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #10 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Garantert avvik på el-kontroll med en innendørs skjøteledning til permanent bruk ute i garasjen👍 Anonymkode: f27be...725 Underbygg gjerne med henvisning til kilde. Tenker du at det springende punktet er "permanent bruk" eller det at den brukes i garasjen? Tenker du da at det kun er IP44 som er gangbart innendørs i en garasje...? De fleste av oss med garasje har en som er tett nok til at det i høyeste grad kan beskrives som innendørs. Innendørs bruk er ikke kun en beskrivelse av f.eks. "bolig". Da vi hadde el-kontroll var det også gjennomgang av frittstående garasje. Selvsagt reagerte ikke vedkommende på standard innendørs skjøteledning eller grenuttak. Anonymkode: 1d3b4...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Underbygg gjerne med henvisning til kilde. Tenker du at det springende punktet er "permanent bruk" eller det at den brukes i garasjen? Tenker du da at det kun er IP44 som er gangbart innendørs i en garasje...? De fleste av oss med garasje har en som er tett nok til at det i høyeste grad kan beskrives som innendørs. Innendørs bruk er ikke kun en beskrivelse av f.eks. "bolig". Da vi hadde el-kontroll var det også gjennomgang av frittstående garasje. Selvsagt reagerte ikke vedkommende på standard innendørs skjøteledning eller grenuttak. Anonymkode: 1d3b4...a39 At det ikke ble reagert på skjøtledning hos dere, er ikke det slik at det er regelen og dermed lovlig! Det er bare noe forbanna tull å hevde det. Får stadig påpakning i kjelleren der jeg har ei kapp/gjærsag, om at skjøtledning er NOGO! Men overlever pga av at det er kun en skjelden gang den brukes. I garasjen derimot var det ingen bønn med strømmen til portåpner. Anonymkode: 90add...f40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At det ikke ble reagert på skjøtledning hos dere, er ikke det slik at det er regelen og dermed lovlig! Det er bare noe forbanna tull å hevde det. Får stadig påpakning i kjelleren der jeg har ei kapp/gjærsag, om at skjøtledning er NOGO! Men overlever pga av at det er kun en skjelden gang den brukes. I garasjen derimot var det ingen bønn med strømmen til portåpner. Anonymkode: 90add...f40 Selvsagt ikke. Anekdoten om inspeksjonen i min egen garasje er nettopp en anekdote, og ikke noe annet. Men den underbygger samtidig argumentet mitt all den tid vedkommende som sto for inspeksjonen faktisk trakk ut kontakten til grenuttaket fra støpselet på veggen da han skulle måle jording, og deretter satte det inn igjen – uten kommentar. Når det gjelder portåpneren din så er vel pålegget fordi den er en fastmontert og permanent enhet. Da skal den også kobles rett i vegguttak. Skjøteledning til kapp- og gjærsag er helt normalt, det er vel til og med mest normalt. Hvem som stadig gir deg påpakning for bruk av skjøteledning til kapp- og gjærsaga du bruker i kjelleren er litt uklart: du har neppe inspeksjon SÅ ofte? Det finnes knapt kapp- og gjærsager som trekker mer enn 2000w, og du bruker den vel ikke timesvis kontinuerlig. Det aller største problemet med bruk av skjøtekabler er at folk ikke har peiling, og feilbelaster dem. Kraftige varmeovner via kjipe 10 amp grenuttak med 1,5 mm² kabeltverrsnitt er f.eks. jo en oppskrift på potensiell brannfelle. Folk som ikke vet at de må trekke ut kabelen ordentlig fra kabeltromler før de belastes tungt eller over tid er en annen "vinner". Anonymkode: 1d3b4...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå