Gå til innhold

Antidepressiva reaktiv depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har fått hjelp av antidepressiva til en reaktiv depresjon /traume reaksjon /livskrise?

Anonymkode: d5751...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er redd, deprimert og har angst pga noe reellt ?

Skrevet

Hva sier psykologen din? Er der du bør henvende deg, de vet hva slags medisiner som kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 1a12b...5cb

Skrevet

Vil tro at det finnes mange som har fått hjelp til det, ja. Reaktiv depresjon er den vanligste typen. Det spiller ikke noen rolle hva som har utløst depresjonen, behandlingen er den samme. Det er viktig å skille mellom å være trist eller i sorg og å være deprimert. For at det skal regnes som depresjon må det ha vart en viss tid.

Anonymkode: 269b8...05b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil tro at det finnes mange som har fått hjelp til det, ja. Reaktiv depresjon er den vanligste typen. Det spiller ikke noen rolle hva som har utløst depresjonen, behandlingen er den samme. Det er viktig å skille mellom å være trist eller i sorg og å være deprimert. For at det skal regnes som depresjon må det ha vart en viss tid.

Åja, er det. Tenkte liksom at når man har en grunn for depresjonen og angsten så er det ikke noe feil i hjernen som må rettes opp. Feil det da.

Skrevet

Jeg skjønner det ikke helt/ at antidepressiva skal hjelpe når man er kjempe stresss/har angst og er deprimert for noe reelt som ikke forsvinner? Kan noen forklare?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner det ikke helt/ at antidepressiva skal hjelpe når man er kjempe stresss/har angst og er deprimert for noe reelt som ikke forsvinner? Kan noen forklare?

Det er kanskje ikke så mange her inne som har den faglige kunnskapen som skal til for å svare på dette. Vil anbefale at du hører med psykologen din om dette, han/hun har kompetanse til å gi deg et ordentlig svar på dette. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er kanskje ikke så mange her inne som har den faglige kunnskapen som skal til for å svare på dette. Vil anbefale at du hører med psykologen din om dette, han/hun har kompetanse til å gi deg et ordentlig svar på dette. :) 

Jepp. 
Men folk her inne har erfaringskompetanse og kan si om det hjalp for dem😀

(Jeg føler og medisin er litt juks - vil jo på ekte bli i vater igjen…)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jepp. 
Men folk her inne har erfaringskompetanse og kan si om det hjalp for dem😀

(Jeg føler og medisin er litt juks - vil jo på ekte bli i vater igjen…)

Det spørsmålet du hadde gikk mer på medisinsk fagkompetanse.  :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørsmålet du hadde gikk mer på medisinsk fagkompetanse.  :)

Ja kanskje sant det☺️ får gjøre det om til- om noen har erfart at det funker likevel 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja kanskje sant det☺️ får gjøre det om til- om noen har erfart at det funker likevel 😀

Hvorfor vil du ikke spørre helsepersonell?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke spørre helsepersonell?

Det vil eg. Men dette er et forum. Og det var det jeg mente med å omformulere spørsmålet så det passer bedre her 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt både depresjon og angst selv. Depresjonen ble utløst av at jeg ble ufør. Ble da suicidal og tenkte det var best om jeg døde. Det var jo ikke rasjonelt, men jeg har også mange "gode" grunner til å være redd og bekymret. Men det er ikke til nytte for meg at jeg fokuserer på det. Det blir ikke mindre farlig av at jeg tenker på det 24/7. Det gir meg bare et jævlig liv, så det er best å la være. Hvis man ikke greier å la være, ikke greier å leve et vanlig liv, har stort symptomtrykk, så kan man få litt drahjelp av medisiner. Det forutsetter at en lege diagnostiserer deg med en depresjon først, så klart. Man skal ha lov til å f.eks. sørge uten at det er sykdom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt både depresjon og angst selv. Depresjonen ble utløst av at jeg ble ufør. Ble da suicidal og tenkte det var best om jeg døde. Det var jo ikke rasjonelt, men jeg har også mange "gode" grunner til å være redd og bekymret. Men det er ikke til nytte for meg at jeg fokuserer på det. Det blir ikke mindre farlig av at jeg tenker på det 24/7. Det gir meg bare et jævlig liv, så det er best å la være. Hvis man ikke greier å la være, ikke greier å leve et vanlig liv, har stort symptomtrykk, så kan man få litt drahjelp av medisiner. Det forutsetter at en lege diagnostiserer deg med en depresjon først, så klart. Man skal ha lov til å f.eks. sørge uten at det er sykdom.

Takk for deling.

Jeg føler jeg har symptomer jeg ikke klarer kontrollere eller regulere. Så er liksom ikke «bare» negative tanker, Men at man er fast i et håpløst traume

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for deling.

Jeg føler jeg har symptomer jeg ikke klarer kontrollere eller regulere. Så er liksom ikke «bare» negative tanker, Men at man er fast i et håpløst traume

Jeg vet jo ikke hvor lenge du har hatt det slik, men hvis legen din anbefaler deg medisiner ville jeg vurdert det i alle fall. Du kan vel ikke endre hva som har skjedd, men antagelig få lindring mtp. symptomer og endre hvordan/hvor mye du tenker om/på hendelsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vet jo ikke hvor lenge du har hatt det slik, men hvis legen din anbefaler deg medisiner ville jeg vurdert det i alle fall. Du kan vel ikke endre hva som har skjedd, men antagelig få lindring mtp. symptomer og endre hvordan/hvor mye du tenker om/på hendelsen.

Er fortsatt i dette. 
Men kunne virkelig trengt hjelp for å roe hodet kroppen og komme til meg selv😰

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...