Gå til innhold

Dere som advarer mot Temu, hva er galt med denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det norske forbrukerrådet fraråder folk å kjøpe dette fra Temu:

Elektriske produkter (mulig brannfare)

Kremer, sminke og alt som skal smøres på huden. Øredobber er det funnet så mye gift i ved testing, at de måtte kastes som spesialavfall.

Ting det skal lages mat i, spises av osv.

Spiselige varer.

Så gi nå i det minste ikke noe av dette i julegave. Om du selv vil ta sjansen, så får du nå gjøre det da. Men ikke gi det til andre uten å opplyse om at det er kjøpt fra Temu.

Anonymkode: e95a4...df2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hører med at Temu stiller som krav til de som selger gjennom dem, at produktene skal tilfredsstille alle krav i de markeder de selges. Teoretisk skal altså alt være trygt, men, som sagt, glipp kan forekomme her som andre steder. 

Anonymkode: cc0f2...1ff

Absolutt. Og Temu er såpass i søkelyset nå at glippene nok vil komme stadig skjeldnere. Det var jo akkurat en sak hvor de fant masse avvik hos norske kjeder også, så å si at Temu er storsynderen er direkte kunnskapsløst. 

Og nei, jeg er ikke en blodfan av Temu som vil beskytte dem for enhver pris. Har handler derfra en gang og har ikke noe umiddelbar trang til å gjenta det for å si det sånn. Men rett skal være rett. Om det er Temu man har økonomi til å handle fra, så skal ikke jeg være den som dømmer noen for det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For det første, var ikke noe virus eller malware i denne. Fungerer helt perfekt, er faktisk raskere enn Google tv jeg har på en annen tv. 

For det andre, jeg betaler med Klarna. Hvor har du det fra at de gir kineserne kortopplysningene mine? (ikke at det har vært noe problem) 

For det tredje, de må møte kravene i Europa, selv om de selger til privatpersoner. 

Hvordan i alle dager har du fått testen boksen for malware, rootkits, diverse scripts og virus?.
Beklager men dette høres veldig naivt ut, anbefaler deg å se videon fra LTT.

Når du sier at du betaler med Klarna så er det jo tydelig at du ikke skjønner problemet, det er selve programvaren på boksen som stjeler informasjonen du bruker til å logge inn på forskjellige tjenester.

Da snakker jeg om Google kontoen din som du bruker for å laste ned apper på boksen, kontoinformasjonen din og passord for tjenester som f.eks Netflix eller andre strømmetjenester.

Boksen kan videresende informasjon om nettverket ditt, altså innlogging og passord. Har du logget inn på tjenester på boksen med e-postadressen din så kan passord ditt være lekket. Denne informasjonen kan selges videre og brukes til mye rart, ikke vær overrasket om det begynner å hagle inn spam eller at det blir registrert aktivitet på kontoene dine andre steder i verden.

Igjen så vil jeg gjerne se dokumentasjon på at de møter europeiske krav, det høres mer ut som om du prøver å rettferdiggjøre disse produktene ovenfor deg selv. Blir litt som med nyfrelsete som påstår at bibelen er sann og så henviser de til bibelen som kilde og dokumentasjon.

Anonymkode: 24da8...7ad

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er jeg uenig med deg i. 

Folk må gjerne kjøpe ting til seg selv på Temu, men faktum er at det er ekstremt mange av varene som er direkte giftige. 

Du er i din fulle rett til å ta den risikoen på egne vegne, men du har ingen rett til å ta den på mine vegne. Jeg handler ikke på Temu og hadde jeg eller barnet mitt fått en gave derfra hadde jeg faktisk blitt forbanna . 

Du må gjerne risikere helsen til deg og dine, men du har ingen rett til å ta den risikoen på mine vegne. 

Har du ikke råd til skikkelige julegaver er det bedre at du lar være Å gi noe eller at du kjøper en sjokoladeplate eller noe. Ikke gi ræl fra temu. 

Anonymkode: fc764...90c

Støtter denne. Jeg foretrekker da en spiselig gave innenfor en person sitt budsjett enn noe de fant på temu. Har vedkommende ikke råd til en sjokolade så er det bedre å droppe gave helt tenker jeg. Jeg må ikke få en gave det er valgfritt.

Anonymkode: b5053...718

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor tror dere at Temu må møte europeiske krav på det de selger?

Tror dere at dere må følge kinesiske regler om dere sender noe til Kina også? Og hvordan tror dere Kina ville kunne gripe inn mot dere om dere solgte varer som er forbudt i Kina til kinesere?

Anonymkode: fc19a...567

• Liker 6
Skrevet

Kjøp julegaver fra Temu med verdens beste samvittighet. Det er din lommebok du skal ta hensyn til, ikke lommeboka til milliardærene som eieryHM, Europris etc.

Så det er bedre å fylle lommene til kinesiske milliardærer? :klo:

Anonymkode: 1a8cc...22d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra til sitt bruk. Jeg trengte en usb til usb-c overgang, mest for engangs bruk, men kan jo hende jeg får bruk for den i framtiden.

299 var billigste på Elkjøp da jeg var innom, bestilte for 9kr på Temu istedet, og den funket som den skulle.

Anonymkode: cf5f1...b66

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det norske forbrukerrådet fraråder folk å kjøpe dette fra Temu:

Elektriske produkter (mulig brannfare)

Kremer, sminke og alt som skal smøres på huden. Øredobber er det funnet så mye gift i ved testing, at de måtte kastes som spesialavfall.

Ting det skal lages mat i, spises av osv.

Spiselige varer.

Så gi nå i det minste ikke noe av dette i julegave. Om du selv vil ta sjansen, så får du nå gjøre det da. Men ikke gi det til andre uten å opplyse om at det er kjøpt fra Temu.

Anonymkode: e95a4...df2

Jeg kjøper elektriske produkter. De har hittil vært nøyaktig samme produkt som du kan kjøpe i norske butikker og kommer med EU-godkjenning. Likevel lader jeg de aldri via strømnettet, jeg lader de via powerbank mens jeg er tilstede, våken og har kontroll på produktet. Det har vært null problemer med noe av det, alt funker som det skal. Derimot har det meste hatt synlige skjønnhetsfeil. Eller B-varer som man også kunne kalt det. Varer som ellers vrakes og kastes og blir til enorme søppelberg dersom alle velger å heller kjøpe A-varer her i Norge. 

Øredobber kjøper jeg også. Jeg bare bytter ut kroken på de med en kjøpt på Panduro. Som for øvrig sikkert er produsert i Kina og neppe testet av noen som helst, så for alt jeg vet kan jeg ha gjort de verre ved å bytte...

Anonymkode: 6a321...a69

• Liker 1
Skrevet

Har ikke kjøpt noe fra Temu men tror ikke Temu er så forskjelige fra Aliexpress, bortsett fra Temu har amerikanske eiere og driver med agressiv markedsføring i USA og Europa, de har også egne lagere og logistikktjenester.

men uansett, Xiaomi har f.eks. ofisiell butikk på aliepress, og fortsatt nå i 2024 er det billigere å kjøpe direkte derifra enn å kjøpe fra en butikk i Norge. Om du trenger en pulsklokke f.eks.  

en annen leverandør, som er kjent i Europa/Norge, som selger på Aliexpress, er CloudUp - telt, sportutstyr. 

Carters baby - klær for barn, veldig bra kvalitet, mye bedre enn H&M, Lindex osv. 
Bare 3 jeg kommer på i farta, men altså, kunsten er jo å finne en bra leverandør/selger som man stoler på.  

Anonymkode: 19c27...349

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For det første, var ikke noe virus eller malware i denne. Fungerer helt perfekt, er faktisk raskere enn Google tv jeg har på en annen tv. 

For det andre, jeg betaler med Klarna. Hvor har du det fra at de gir kineserne kortopplysningene mine? (ikke at det har vært noe problem) 

For det tredje, de må møte kravene i Europa, selv om de selger til privatpersoner. 

Ble nysgjerrig, kan du for klare en «tomsing» hva det er og hvordan den brukes? 

Anonymkode: 96378...2f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke kjøpt noe fra Temu men tror ikke Temu er så forskjelige fra Aliexpress, bortsett fra Temu har amerikanske eiere

Anonymkode: 19c27...349

Temu er et aksjeselskap, en stor del av aksjene eies av kinesere.

Anonymkode: 1a8cc...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Oj. Håper du setter dine malware-spotting egenskaper til rådighet for Etterretningstjenesten. Dette er helt gull for Norges sikkerhet. 

Anonymkode: 74b1d...c3b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jeg uenig med deg i. 

Folk må gjerne kjøpe ting til seg selv på Temu, men faktum er at det er ekstremt mange av varene som er direkte giftige. 

Du er i din fulle rett til å ta den risikoen på egne vegne, men du har ingen rett til å ta den på mine vegne. Jeg handler ikke på Temu og hadde jeg eller barnet mitt fått en gave derfra hadde jeg faktisk blitt forbanna . 

Du må gjerne risikere helsen til deg og dine, men du har ingen rett til å ta den risikoen på mine vegne. 

Har du ikke råd til skikkelige julegaver er det bedre at du lar være Å gi noe eller at du kjøper en sjokoladeplate eller noe. Ikke gi ræl fra temu. 

Anonymkode: fc764...90c

Fullstendig enig! Jeg kjenner at jeg blir bekymret med tanke på hvilken dritt som kan havne under juletreet mitt.

Hvordan mener du folk skal bli forgiftet av klær som vaskes før bruk?

Jeg har kjøpt klær, men de vaskes før bruk uansett om de kjøpes på temu eller butikk her i Norge.

Anonymkode: 72242...706

For det første, så blir du ikke kvitt alle giftstoffene ved vask. For det andre, så er det ikke noe særlig at våre vassdrag blir forgiftet av det som vaskes ut av klærne du kjøper. 

Det er heller ikke noe særlig når giftavfallet fra deg blandes med avfall fra andre på søppelstasjoenen. Er du flink til å kaste ting fra Temu som spesialavfall, eller lar du det gå i det vanlige restavfallet? 

Anonymkode: eee4f...73c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan i alle dager har du fått testen boksen for malware, rootkits, diverse scripts og virus?.
Beklager men dette høres veldig naivt ut, anbefaler deg å se videon fra LTT.

Når du sier at du betaler med Klarna så er det jo tydelig at du ikke skjønner problemet, det er selve programvaren på boksen som stjeler informasjonen du bruker til å logge inn på forskjellige tjenester.

Da snakker jeg om Google kontoen din som du bruker for å laste ned apper på boksen, kontoinformasjonen din og passord for tjenester som f.eks Netflix eller andre strømmetjenester.

Boksen kan videresende informasjon om nettverket ditt, altså innlogging og passord. Har du logget inn på tjenester på boksen med e-postadressen din så kan passord ditt være lekket. Denne informasjonen kan selges videre og brukes til mye rart, ikke vær overrasket om det begynner å hagle inn spam eller at det blir registrert aktivitet på kontoene dine andre steder i verden.

Igjen så vil jeg gjerne se dokumentasjon på at de møter europeiske krav, det høres mer ut som om du prøver å rettferdiggjøre disse produktene ovenfor deg selv. Blir litt som med nyfrelsete som påstår at bibelen er sann og så henviser de til bibelen som kilde og dokumentasjon.

Anonymkode: 24da8...7ad

Nå ser du virkelig fanden på flat mark. Ikke noe problem å bruke anti malware app på denne. Men hvorfor skulle jeg? Bruker den kun som tv boks til apper jeg ikke har på tv'n. Dvs gratis apper (Netflix etc har jeg på TeWe fra Telenor) Og hva slags hemligheter skulle kineserne være interessert i hos en uinteressant gjennomsnittsnordmann? Så avansert at den "tapper" nettverket for hemmeligheter, og sender til Kina? Neppe 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vaske ut giftstoffer??😂😂😂😂

Anonymkode: 3d0f6...7f6

Hva ler du så voldsomt for? 
I alle år har det blitt anbefalt å baske nye klær, særlig klær man bruker rett på kroppen, for å fjerne rester fra produksjonens farge og andre kjemikalieprosesser. 
Her der det faktisk du som dummer deg mest ut, og som er mest uvitende, ikke den du svarer. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå er det vel tatt en del tester som viser at en del av tingene der inneholder kreftfremkallende stoffer. 

Anonymkode: 2039d...01c

La oss si at Temu selger en million ulike produkter. 
Av denne millionen så er 50 eller høflig 100 produkter testet. Hvor representativt vil du da hevde de testene er for Temu sin resterende 1 millioner varer? 
For noennuker siden tok en eller annen, jeg husker ikke hvem, en runde og så etter produkter hos Tilbords, Kid og en rekke andre butikker. Det de var på jakt etter var produkter i plast. De testet disse produktene de samlet inn og fant giftstoffer i en mengde av produktene. Så å hevde at alle Norske butikker bare selger trygge produkter, er å opptre narrativt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ble nysgjerrig, kan du for klare en «tomsing» hva det er og hvordan den brukes? 

En boks du kan koble på tv'n, laste ned apper fra google play, og se.. 

Skrevet

Men hva er problemet med at jeg utelukkende handler på nett, fremfor fysisk butikk?

Forstår dette med lokalt næringsliv, altså, men det er ikke en sak jeg brenner for, og derfor heller ikke driver veldedighet med. 

Anonymkode: 1f788...4ea

Kanskje de 40 tonnene med pakker som kommer med fly til Norge hver måned. 40 tonn er jo ikke akkurat lite plast. 

Anonymkode: b1ca0...ffb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fullstendig enig! Jeg kjenner at jeg blir bekymret med tanke på hvilken dritt som kan havne under juletreet mitt.

"dritt"? Foreslår at drar på nærmeste bibliotek, og låner en bok om etikk, moral og folkeskikk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"dritt"? Foreslår at drar på nærmeste bibliotek, og låner en bok om etikk, moral og folkeskikk. 

Er det ikke lov å bekymret for dritt under juletreet?

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje de 40 tonnene med pakker som kommer med fly til Norge hver måned. 40 tonn er jo ikke akkurat lite plast. 

Anonymkode: b1ca0...ffb

Akkurat som om det som selges på Europris etc ikke kommer i plast? Sannsynligvis sparer vi plast ved å kjøpe fra Temu. Butikker som Europris pakker inn på nytt med egen plast. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...