Gå til innhold

Dere som advarer mot Temu, hva er galt med denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ganske mye småvarer som man gjerne ikke tenker så mye over, som oftes finnes en del av. Her er noe jeg snublet over nettopp (orker ikke å finne frem alle eks. Jeg har funnet) i mens jeg leter etter klosliper til hund. Temu: https://share.temu.com/lPETgG2vX4A.   Elkjøp: https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/husdyrpleie-og-tilbehor/elektrisk-klosliper-for-kjaledyr-hvit/628393#description

Anonymkode: 7ff2e...ae8

Merkelig at samme bilde er brukt både på Temu og Elkjøp. Det skurrer.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var det som ble påstått i innlegget jeg svarte på 

Anonymkode: cc0f2...1ff

Nei, det stod ingenting om det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Produktene ti HM, Europris, Nille, med flere, blir produsert i blant annet Kina.

Forskjellen er at de ikke blir testet i like stort omfang som det Temu produkter har blitt i det siste. 

Anonymkode: 1f788...4ea

Kan du dokumentere påstanden?

Bl.a. Nille har strenge krav vedr produksjonen, som gjelder både arbeidsforhold og fremstilling. 

Anonymkode: f8351...ed6

• Liker 2
Skrevet
Hateridioter skrev (9 minutter siden):

Ikke så rart, de kommer fra samme produsent 

• Liker 1
Skrevet

Kan du dokumentere påstanden?

Bl.a. Nille har strenge krav vedr produksjonen, som gjelder både arbeidsforhold og fremstilling. 

Anonymkode: f8351...ed6

Her fra et intervju av Temus ansvarlige 

"

Falk avviser også at varer fra selskapet kan ha blitt produsert under dårlige arbeidsforhold.

– Temu er dedikert til å sikre at arbeidsforholdene er etiske. Vår atferdskodeks for leverandører forbyr alle former for tvangsarbeid, barnearbeid eller straffarbeid. Det krever også overholdelse av alle lokale lover om arbeidsforhold, inkludert de som er knyttet til lønn, arbeidstimer, frivillig arbeid, organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger, sier presserådgiveren.

– Vi krever streng overholdelse av alle regulatoriske standarder og forbeholder oss retten til å avslutte forretninger med ethvert selskap som bryter våre etiske retningslinjer eller loven, fortsetter Michael Falk."

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke så rart, de kommer fra samme produsent 

Hvor ser du hvem som har produsert dem?

• Liker 5
Skrevet

Her fra et intervju av Temus ansvarlige 

"

Falk avviser også at varer fra selskapet kan ha blitt produsert under dårlige arbeidsforhold.

– Temu er dedikert til å sikre at arbeidsforholdene er etiske. Vår atferdskodeks for leverandører forbyr alle former for tvangsarbeid, barnearbeid eller straffarbeid. Det krever også overholdelse av alle lokale lover om arbeidsforhold, inkludert de som er knyttet til lønn, arbeidstimer, frivillig arbeid, organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger, sier presserådgiveren.

– Vi krever streng overholdelse av alle regulatoriske standarder og forbeholder oss retten til å avslutte forretninger med ethvert selskap som bryter våre etiske retningslinjer eller loven, fortsetter Michael Falk."

Selvsagt sier han det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

hehehe du er en av de jeg beskrev over: det hjelper ikke om alle kilder i verden forteller deg at Temu overvåker deg, selger produkter som er produsert av barn og under tvangsarbeid samt inneholder svært helseskadelige stoffer - du velger å finne på en konspirasjonsteori for å kunne fortsette å handle fra Temu som før. Du kan finne ENORMT mye dekning rundt de tingene jeg la ut både i inn og utland, alt fra CNN til det norske forbrukerrådet - men du kommer ikke til å velge å tro på noe av det.

Anonymkode: d2004...b15

Hvis jeg må være litt naiv og godtroende for å skaffe meg flotte varer til utrolige priser, foretrekker jeg sannelig det i stedet for å ha en schizofren holdning jeg bare taper på selv. 

Skrevet
Hateridioter skrev (5 minutter siden):

Hvor ser du hvem som har produsert dem?

Har hørt om disse før, er blitt sjekket. Har vært skrevet om det i en Temu tråd tidligere 

Skrevet
Hateridioter skrev (6 minutter siden):

Selvsagt sier han det.

Ja, og selvsagt sier Nille det samme... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hørt om disse før, er blitt sjekket. Har vært skrevet om det i en Temu tråd tidligere 

Men de er ikke til salgs hos Elkjøp nå.

• Liker 1
Skrevet

Ja, og selvsagt sier Nille det samme... 

Nille må følge Åpenhetsloven.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skal vi ikke først og fremst gjøre det som lønner seg for vår egen lommebok i trange tider? Veldedighet til norske forhandlere må komme i annen rekke. 

Du tok virkelig ikke poenget. Poenget er at norske forhandlere ikke konkurrerer på like vilkår fordi kinesiske forhandlere får fordeler som norske forhandlere ikke får. Den dagen man må betale hva frakten fra Temu faktisk koster, du må betale den samme tollsatsen på varene du importerer selv som det norske butikker må betale for den samme varen og helst også at varene fra Temu må holde de samme helse- og miljøkravene som produkter som selges i vesten, så har jeg ingen problemer med at du eller andre handler fra kinesiske nettbutikker.

Det sagt synes jeg faktisk bærekraftig produksjon er verdt å betale litt ekstra for. Nei, tykkelsen på lommaboka mi er ikke det viktigste i verden, hvis det fører til at mennesker og miljø må lide for min materielle velstand.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er veldig få steder i verden hvor fabrikker og arbeidsliv er som i Norge. F eks klær fra en stor kleskjede i Norge har "made in Bangladesh" på de fleste klær. Vi ender opp med å gå tilbake til vømmølsbukser og sveivetelefon, skal vi bolkotte alle de som ikke har norsk standard. 

whataboutism-whataboutism-everywhere.jpg.de6568e54f38616ca669c5cdde656048.jpg

Så det finnes ingenting i mellom det å barbere seg og skjære av seg hodet?

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kopier blir hivd ut, både på Ali Express og Temu. De selger egne, kinesiske merker. Ta en bitte liten ting som en negleklipper. Jeg har aldri vært borti en så smart og solid som den jeg har kjøpt fra Temu. Den utgir seg ikke for å være noe annet enn en kinesisk negleklipper. Men du verden, den overgår alle jeg har hatt, til bare 19 kroner. 

😂😂😂

Tror du virkelig på dette selv? Greit, du finner kanskje ikke åpenbare forfalskninger som sko fra Abidas, mobiltelefoner fra Somsung eller PolyStation spillkonsoller, men det FLORERER jo av produktkopier, ikke bare når det kommer til design, men også elektronikk hele veien fra kretskort til komponenter og firmware. De kopierer både vestlige produsenter og andre kinesiske produsenter over en lav sko.

Det er lett å lage billige produkter når du ikke trenger å lønne produktdesignere.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg må være litt naiv og godtroende for å skaffe meg flotte varer til utrolige priser, foretrekker jeg sannelig det i stedet for å ha en schizofren holdning jeg bare taper på selv. 

Nå var det jo du som startet tråden med å spørre om hva som var galt med den TV-boksen, du har fått flere svar som forklarer hva som er galt med slike produkter. Du har fått både lenker og videoer som dokumenterer hva som er galt men det hopper du glatt over.

Du kan lure deg selv med at det flotte produkter til gode priser men realiteten er at disse produktene kommer med skadevare, da er det greit at det finnes personer på dette forumet som har såppas med teknisk innsikt at de kan forklare hvorfor dette ikke er gode eller sikre produkter slik at andre ikke lar seg lure.

Anonymkode: 24da8...7ad

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdz skrev (19 minutter siden):

Du tok virkelig ikke poenget. Poenget er at norske forhandlere ikke konkurrerer på like vilkår fordi kinesiske forhandlere får fordeler som norske forhandlere ikke får. Den dagen man må betale hva frakten fra Temu faktisk koster, du må betale den samme tollsatsen på varene du importerer selv som det norske butikker må betale for den samme varen og helst også at varene fra Temu må holde de samme helse- og miljøkravene som produkter som selges i vesten, så har jeg ingen problemer med at du eller andre handler fra kinesiske nettbutikker.

Det sagt synes jeg faktisk bærekraftig produksjon er verdt å betale litt ekstra for. Nei, tykkelsen på lommaboka mi er ikke det viktigste i verden, hvis det fører til at mennesker og miljø må lide for min materielle velstand.

whataboutism-whataboutism-everywhere.jpg.de6568e54f38616ca669c5cdde656048.jpg

Så det finnes ingenting i mellom det å barbere seg og skjære av seg hodet?

😂😂😂

Tror du virkelig på dette selv? Greit, du finner kanskje ikke åpenbare forfalskninger som sko fra Abidas, mobiltelefoner fra Somsung eller PolyStation spillkonsoller, men det FLORERER jo av produktkopier, ikke bare når det kommer til design, men også elektronikk hele veien fra kretskort til komponenter og firmware. De kopierer både vestlige produsenter og andre kinesiske produsenter over en lav sko.

Det er lett å lage billige produkter når du ikke trenger å lønne produktdesignere.

Norske "kinahandlere" har tjent seg søkkrike på denne importen, så jeg synes ikke veldig synd på dem. Kineserne må betales porto på Temu pakker, og norsk moms er inkludert, så forskjellen er ikke så stor, og uansett vil det være mye billigere å handle utenom mellomledd. 

Apropos merker, ta en titt på dette kinesiske merke 

https://www.orico.cc/usmobile/index

Jeg har selv testet Orico såkalte familieladere. Utrolig sikker og robust. Der en lader fra Power nesten tok fyr (kortsluttet ladekabel) kuttet Oricoladeren strømmen tvert. Bare å sette inn en ny ladekabel, og den fungerte igjen. Brukte den senere over flere år. Hver gang noe uforutsett skjedde, kuttet sikkerhetssystemet i laderen strømmen. Merket finnes både på Ali Express og Temu. Veldig solide produkter. Har testet billader også. Men, som i følge "ekspertene" her inne, det er "søppel" og "dritt". 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Norske "kinahandlere" har tjent seg søkkrike på denne importen, så jeg synes ikke veldig synd på dem. Kineserne må betales porto på Temu pakker, og norsk moms er inkludert, så forskjellen er ikke så stor, og uansett vil det være mye billigere å handle utenom mellomledd. 

Jeg har selv testet Orico såkalte familieladere. Utrolig sikker og robust. Der en lader fra Power nesten tok fyr (kortsluttet ladekabel) kuttet Oricoladeren strømmen tvert. Bare å sette inn en ny ladekabel, og den fungerte igjen. Brukte den senere over flere år. Hver gang noe uforutsett skjedde, kuttet sikkerhetssystemet i laderen strømmen. Merket finnes både på Ali Express og Temu. Veldig solide produkter. Har testet billader også. Men, som i følge "ekspertene" her inne, det er "søppel" og "dritt". 

Sandnes garn finnes (eller fantes) på Temu. Sandnes garn har i e-post til en KG-bruker avkreftet at de selger via Temu.

At et merke er å finne på Temu er ikke ensbetydende med at det er samme produkt.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Hateridioter skrev (1 time siden):

Ja det er samme bilde som er brukt, men både aliexpress og Temu hadde denne ute før Elkjøp. Her tror jeg Elkjøp har brukt samme bildene som kommer fra leverandør, som Temu og Aliexpress har gjort. Samme leverandør som også brukes mye gjennom dropshipping.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg anbefaler ingen å ta en titt på den siden, men igjen så er vel noen så naive at de tror en kinesisk nettside er sikker.

Phis.png.d55037d74286ae063c56b87e98df6058.png

Orico er forresten enda et kinesisk selskap som sprer skadevare og spionerer på kundene... jeg fatter ikke at det går an å være så naiv.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er samme bilde som er brukt, men både aliexpress og Temu hadde denne ute før Elkjøp. Her tror jeg Elkjøp har brukt samme bildene som kommer fra leverandør, som Temu og Aliexpress har gjort. Samme leverandør som også brukes mye gjennom dropshipping.  

Det er ikke til salgs hos Elkjøp nå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg anbefaler ingen å ta en titt på den siden, men igjen så er vel noen så naive at de tror en kinesisk nettside er sikker.

Phis.png.d55037d74286ae063c56b87e98df6058.png

Orico er forresten enda et kinesisk selskap som sprer skadevare og spionerer på kundene... jeg fatter ikke at det går an å være så naiv.

Dette er jo som om det skulle komme fra Trump. Og sannsynlig like mye å stole på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...