Gå til innhold

Dere som advarer mot Temu, hva er galt med denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat lest en masse kommentarer i en annen tråd her om hvor ille Temu er. Er vissnok "søppel" som selges der. Tilsatt gift og laget av barn i lugubre fabrikker. Selvsagt kan det skje glipper der som alle andre steder, men jevnt over er det utrolig bra kjøp. Et eksempel her (og jeg kunne kommet med mange eksempler) :

https://share.temu.com/SK44LMiMAoA

"søppelet" funger utrolig bra. 

Og den lugubre fabrikken med barnearbeid, kan du lese om her:

https://www.h96tvbox.com/about-us/

Dette er egentlig ikke et innlegg for å drive reklame for Temu. Men når folk skriver kommentarer i hytt og pine, basert på konspirasjonsteorier, føler jeg trang til å balansere dette. Dette produktet har desuten blitt EU godkjent i Spania. Det følger med et bevis med alle kontaktopplysninger til kunden. 

Anonymkode: cc0f2...1ff

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg sier "dritt fra Temu" så mener jeg den netthandelsyka som utrolig mange sliter med. Når folk bestiller alt slags mulig ræl de ikke trenger flere ganger i mnd så blir det dritt ja. Mener det samme om zalandofolk. Netthandelen til alle de som er avhengige må være utrolig miljøbelastende. Glad en del butikker har begynt å svarteliste folk med mange returer feks.

Anonymkode: 773a4...49c

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet

Det mange ikke forstår er at Temu ikke er EN butikk, men en samleside hvor forskjellige butikker kan selge varene sine. Et varehus på nett om man kan si det på den måten. Kanskje litt som CDON og lignende butikker? 

Du finner gode butikker på Temu, men du finner jaggu mye dritt også. Problemet er vel å skille klien fra hveten, det som er bra fra det som er dårlig. Pga at varene ofte er veldig billig så ender mange også opp med å kjøpe mye de ikke trenger og det er ikke bra for miljøet. Hvorfor handle bare for å handle lissom.

Kjøper du en vare fra HM så vet du hva du får. Masseprodusert fast fashion av ymse kvalitet. Kjøper du fra en butikk som f.eks Høyer eller Ferner Jacobsen vet du også hva du får, overprisede klær av (stort sett) god kvalitet. 

Problemet med Temu er at du ikke aner hva du får. Er det fugl eller fisk kvalitetsmessig? Må du kaste halve leveransen eller kan du bruke det?

Det er volumet som går ut i fra varehuset Temu som er et problem, at forbrukerne ikke klarer å begrense seg. Problemet er ikke Temu i seg selv.

• Liker 11
  • Nyttig 14
Skrevet

For meg er Temu en livredder nå mot jul i disse dårlige økonomiske tider. Da er det ikke snakk om "store ting" eller ting folk "kaster i skuffene", men som de har nevnt de kunne tenkt seg. Har f.eks. bestilt julestrømpe med navn på til 15 kroner stykket til noen i familien som sa de ønsket seg det, fant noen som (tilsynelatende) så fine ut så håper de er det i virkeligheten også. 

Anonymkode: 1dafe...3ac

• Liker 5
Skrevet
Sirah skrev (6 minutter siden):

Det mange ikke forstår er at Temu ikke er EN butikk, men en samleside hvor forskjellige butikker kan selge varene sine. Et varehus på nett om man kan si det på den måten. Kanskje litt som CDON og lignende butikker? 

Du finner gode butikker på Temu, men du finner jaggu mye dritt også. Problemet er vel å skille klien fra hveten, det som er bra fra det som er dårlig. Pga at varene ofte er veldig billig så ender mange også opp med å kjøpe mye de ikke trenger og det er ikke bra for miljøet. Hvorfor handle bare for å handle lissom.

Kjøper du en vare fra HM så vet du hva du får. Masseprodusert fast fashion av ymse kvalitet. Kjøper du fra en butikk som f.eks Høyer eller Ferner Jacobsen vet du også hva du får, overprisede klær av (stort sett) god kvalitet. 

Problemet med Temu er at du ikke aner hva du får. Er det fugl eller fisk kvalitetsmessig? Må du kaste halve leveransen eller kan du bruke det?

Det er volumet som går ut i fra varehuset Temu som er et problem, at forbrukerne ikke klarer å begrense seg. Problemet er ikke Temu i seg selv.

Det hører med at Temu stiller som krav til de som selger gjennom dem, at produktene skal tilfredsstille alle krav i de markeder de selges. Teoretisk skal altså alt være trygt, men, som sagt, glipp kan forekomme her som andre steder. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg er Temu en livredder nå mot jul i disse dårlige økonomiske tider. Da er det ikke snakk om "store ting" eller ting folk "kaster i skuffene", men som de har nevnt de kunne tenkt seg. Har f.eks. bestilt julestrømpe med navn på til 15 kroner stykket til noen i familien som sa de ønsket seg det, fant noen som (tilsynelatende) så fine ut så håper de er det i virkeligheten også. 

Anonymkode: 1dafe...3ac

Kjøp julegaver fra Temu med verdens beste samvittighet. Det er din lommebok du skal ta hensyn til, ikke lommeboka til milliardærene som eieryHM, Europris etc. 

Du får minst like gode varer. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hører med at Temu stiller som krav til de som selger gjennom dem, at produktene skal tilfredsstille alle krav i de markeder de selges. Teoretisk skal altså alt være trygt, men, som sagt, glipp kan forekomme her som andre steder. 

Som feks princesse, Elkjøp, paryking som de også hadde testet samtidig som Temu.Alle sa de hadde regler og tok kontroller, men alle hadde noe med giftstoffer.

Til ts, kommentarene om Temu som er negativt er gjerne at det er giftstoffer i det, det er barnearbeid, miljøaspektet og overforbruket.

Anonymkode: 17f96...bb8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har akkurat lest en masse kommentarer i en annen tråd her om hvor ille Temu er. Er vissnok "søppel" som selges der. Tilsatt gift og laget av barn i lugubre fabrikker. Selvsagt kan det skje glipper der som alle andre steder, men jevnt over er det utrolig bra kjøp. Et eksempel her (og jeg kunne kommet med mange eksempler) :

Dette er egentlig ikke et innlegg for å drive reklame for Temu. Men når folk skriver kommentarer i hytt og pine, basert på konspirasjonsteorier, føler jeg trang til å balansere dette. Dette produktet har desuten blitt EU godkjent i Spania. Det følger med et bevis med alle kontaktopplysninger til kunden. 

Klarer ikke helt å finne at produsenten selv oppgir temu som salgssted for sine produkter. Finnes dette bekreftet fra produsent? 

For å ta ditt konkrete eksempler først så tenker jeg åpenbart fake vare ganske lett, finnes utrolig mye fake varer som selvsakt fremstår og utgir seg for å være ekte men uten de kvaliteter eller sertifiseringer den ekte varen kommer med. Utrolig enkelt å bare hive på et eu stempel. 

Det så man bla annet når det ble gjort testing av produkter fra temu, at annonserte produkter ikke forholdt seg innenfor de lovlige verdien av div. 

Så til det litt mere generelle. 

1) man bør være obs og inneforstått med risikoen knyttet til lekket info fra sider som temu, ebay o.l. 

2) overforbruk av "plast dritt" folk ikke egentlig har behov for. Og som til syvende å sist havner i søppelet, og dernest i natur, hav og lignende. 

Samt et helt vilt kjøpsmønster og maning til kjøp.

3) sertifisering, ingen kan garantere at produkter er fremstilt på lovlig vis. Som tester har vist er dette spesielt urovekkende ifht diverse regulerte stoffer. 

Som da havner i både mennesker, natur og dyr.

Anonymkode: 59b72...406

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøp julegaver fra Temu med verdens beste samvittighet. Det er din lommebok du skal ta hensyn til, ikke lommeboka til milliardærene som eieryHM, Europris etc. 

Du får minst like gode varer. 

Det er jeg uenig med deg i. 

Folk må gjerne kjøpe ting til seg selv på Temu, men faktum er at det er ekstremt mange av varene som er direkte giftige. 

Du er i din fulle rett til å ta den risikoen på egne vegne, men du har ingen rett til å ta den på mine vegne. Jeg handler ikke på Temu og hadde jeg eller barnet mitt fått en gave derfra hadde jeg faktisk blitt forbanna . 

Du må gjerne risikere helsen til deg og dine, men du har ingen rett til å ta den risikoen på mine vegne. 

Har du ikke råd til skikkelige julegaver er det bedre at du lar være Å gi noe eller at du kjøper en sjokoladeplate eller noe. Ikke gi ræl fra temu. 

Anonymkode: fc764...90c

• Liker 24
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg får ikke opp et spesifikk produkt på den første linken din men regner med at det dreier som TV-boks med enten Android eller et annet operativsystem.

Slike bokser fra kinesiske produsenter har blitt testet mange ganger og fakta er at flere av disse boksene kommer med malware og annen dritt ferdig installert, samme med disse såkalte spillkonsollene som kommer med piratkopierte spill. De har også virus og malware.

https://www.theregister.com/2023/10/09/in_brief_security/

Du gir fra deg informasjon om innlogging, passord og kortdetaljer til kineserne. Men det er kanskje verdt det for å spare noen kroner?.

Kan du forresten dokumentere at dette produktet er "EU-godkjent" i Spania?.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Igjen så hadde det vært greit med dokumentasjon, når Temu har langt over 300.000 selgere og produsenter som igjen kan ha tusenvis av forskjellige produkter så er det umulig så sørge for at disse følger retningslinjene i markedene se selger.

Greia med kinesiske nettbutikker er at de produktene som sendes fra Kina ikke trenger å møte krav i f.eks. Europa siden kjøperne stort sett er privatpersoner.

Anonymkode: 24da8...7ad

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Når jeg sier "dritt fra Temu" så mener jeg den netthandelsyka som utrolig mange sliter med. Når folk bestiller alt slags mulig ræl de ikke trenger flere ganger i mnd så blir det dritt ja. Mener det samme om zalandofolk. Netthandelen til alle de som er avhengige må være utrolig miljøbelastende. Glad en del butikker har begynt å svarteliste folk med mange returer feks.

Anonymkode: 773a4...49c

Men hva er problemet med at jeg utelukkende handler på nett, fremfor fysisk butikk?

Forstår dette med lokalt næringsliv, altså, men det er ikke en sak jeg brenner for, og derfor heller ikke driver veldedighet med. 

Anonymkode: 1f788...4ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk må gjerne kjøpe ting til seg selv på Temu, men faktum er at det er ekstremt mange av varene som er direkte giftige. 

Du er i din fulle rett til å ta den risikoen på egne vegne, men du har ingen rett til å ta den på mine vegne. Jeg handler ikke på Temu og hadde jeg eller barnet mitt fått en gave derfra hadde jeg faktisk blitt forbanna . 

Du må gjerne risikere helsen til deg og dine, men du har ingen rett til å ta den risikoen på mine vegne. 

Har du ikke råd til skikkelige julegaver er det bedre at du lar være Å gi noe eller at du kjøper en sjokoladeplate eller noe. Ikke gi ræl fra temu. 

I stedet for å slenge ut udokumenterte påstander, kom med en link til de giftige varene som selges nå. Altså, ikke det som er blitt luket ut tidligere, men noe som du påstår selges nå. Forklar gjerne hvordan du kan vite med sikkerhet at "ekstremt mange varer" er tilsatt gift. Ikke løse rykter men, fortell hvordan du kan vite dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan mener du folk skal bli forgiftet av klær som vaskes før bruk?

Jeg har kjøpt klær, men de vaskes før bruk uansett om de kjøpes på temu eller butikk her i Norge.

Anonymkode: 72242...706

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Produktene ti HM, Europris, Nille, med flere, blir produsert i blant annet Kina.

Forskjellen er at de ikke blir testet i like stort omfang som det Temu produkter har blitt i det siste. 

Anonymkode: 1f788...4ea

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøper fra Temu, men jeg bruker sunn fornuft og kjøper ikke hva som helst. 
Jeg trenger ikke kjøpe fra Temu av økonomiske grunner. 
Jeg har fått med meg at metaller fra Temu kan inneholde skadelige stoffer. 
Jeg har fått med meg Norske myndigheter sine råd om å ikke kjøpe elektriske eller elektroniske produkter fra Temu, grunnen er brannfare. 
Det samme gjelder produkter beregnet til bruk sammen med mat. 

Derfor, kjøper jeg ikke elektriske/elektroniske produkter, ikke produkter til bruk ved eller i matvarer, ikke smykker eller ørepynt, ikke produkter til å smøre på huden el. 
Jeg kan og innrømme at veldig mye av det jeg har bestilt av klær er returnert, fordi klærne har en snål passform. Noen få ting har gått raskt i stykker og mye av det som da er igjen blir brukt. 

Som med alt annet så går det an å bruke hodet. Om produktet selges via Temu eller via Sparkjøp, Europris, Biltema eller noen andre billigkjeder spiller ingen rolle. Særlig ikke når produktmerkingen trykket på produkter er den samme enten varen kommer fra Temu eller andre butikker. 

Her er nok noen ytterst få som er aktive motstandere av Temu og gir kraftig uttrykk for sin motstand i alt av tråder der Temu blir nevnt. 

Anonymkode: 96378...2f8

• Nyttig 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg får ikke opp et spesifikk produkt på den første linken din men regner med at det dreier som TV-boks med enten Android eller et annet operativsystem.

Slike bokser fra kinesiske produsenter har blitt testet mange ganger og fakta er at flere av disse boksene kommer med malware og annen dritt ferdig installert, samme med disse såkalte spillkonsollene som kommer med piratkopierte spill. De har også virus og malware.

https://www.theregister.com/2023/10/09/in_brief_security/

Du gir fra deg informasjon om innlogging, passord og kortdetaljer til kineserne. Men det er kanskje verdt det for å spare noen kroner?.

Kan du forresten dokumentere at dette produktet er "EU-godkjent" i Spania?.

Igjen så hadde det vært greit med dokumentasjon, når Temu har langt over 300.000 selgere og produsenter som igjen kan ha tusenvis av forskjellige produkter så er det umulig så sørge for at disse følger retningslinjene i markedene se selger.

Greia med kinesiske nettbutikker er at de produktene som sendes fra Kina ikke trenger å møte krav i f.eks. Europa siden kjøperne stort sett er privatpersoner.

Anonymkode: 24da8...7ad

For det første, var ikke noe virus eller malware i denne. Fungerer helt perfekt, er faktisk raskere enn Google tv jeg har på en annen tv. 

For det andre, jeg betaler med Klarna. Hvor har du det fra at de gir kineserne kortopplysningene mine? (ikke at det har vært noe problem) 

For det tredje, de må møte kravene i Europa, selv om de selger til privatpersoner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan mener du folk skal bli forgiftet av klær som vaskes før bruk?

Jeg har kjøpt klær, men de vaskes før bruk uansett om de kjøpes på temu eller butikk her i Norge.

Anonymkode: 72242...706

Vaske ut giftstoffer??😂😂😂😂

Anonymkode: 3d0f6...7f6

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Klarer ikke helt å finne at produsenten selv oppgir temu som salgssted for sine produkter. Finnes dette bekreftet fra produsent? 

Ofte er det produsent som er selger på Temu. Fungerer på samme måte som Amazon. Du ser navnet på selgeren. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det vel tatt en del tester som viser at en del av tingene der inneholder kreftfremkallende stoffer. 

Anonymkode: 2039d...01c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For det første, var ikke noe virus eller malware i denne. Fungerer helt perfekt, er faktisk raskere enn Google tv jeg har på en annen tv. 

For det andre, jeg betaler med Klarna. Hvor har du det fra at de gir kineserne kortopplysningene mine? (ikke at det har vært noe problem) 

For det tredje, de må møte kravene i Europa, selv om de selger til privatpersoner. 

Det kan du ikke vite. Et godt laget virus ligger latent på maskinen og lar deg ikke vite at det er der.

Sannsynligvis sendes masse info om deg til Kina.

Endret av Advisor
  • Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...