Gå til innhold

Journalister, rettskriving og kontroll med det de publiserer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste årene har rettskrivingsfeil blitt mer og mer fremtredende, sikkert i tråd med at kravet om hurtig publisering blir sterkere og sterkere. Men slikt som det her irriterer meg voldsomt:

Zeitung.thumb.png.405199ad4aa08da46cdedf79ef19cdce.png

Det kreves én ting her: Å kopiere navnet til avisen. Det står, bokstavelig talt, i lenken. Likevel kommer det to nye varianter til. Hvor vanskelig skal dette være?

Anonymkode: 5e010...9a3

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tydeligvis kjempevanskelig. De forklarer det med at "det gikk litt fort i svingene" når jeg påpeker feil i artiklene deres. Hvor lang tid tar det å lese gjennom en kort artikkel før man publiserer? 1 minutt? 

Det er direkte latterlig hvor dårlig enkelte journalister skriver, ofte gir setninger ingen mening. Å stave ord  feil er helt vanlig, og enkelte bruker ord og uttrykk de ikke forstår. 

Anonymkode: 89ebf...d4a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

ofte gir setninger ingen mening

Ja, det har jeg også lagt merke til. Jeg tror jeg legger mer omsorg i mine jobb-eposter og, forsåvidt, WhatsApp meldinger, enn noen journalister gjør for artikler som forventes å leses av tusenvis...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! En ting er dette, som et rettskrivningsprogram muligens ikke hadde plukket opp, men det er generelt mye slurv å spore. Jeg sier ikke at jeg skriver perfekt, men det er heller ikke jobben min å publisere tekster.

En annen ting som irriterer meg grenseløst er økonomijournalister som ikke forstår det de skriver om (jeg er økonom). Det er så utrolig mye feilinformasjon de sender ut, som jeg hadde forventet var basiskompetanse for en journalist som skriver utelukkende om næringslivet.

Anonymkode: eb217...c0b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig. Det er rart at dette skal være så vanskelig. Jeg legger merke til ymse feil hver dag, både ord som er skrevet feil og setningsoppbygging.

Endret av Isnih
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsklærer her. Irriterer meg grønn, jeg også. I tillegg til alt nevnt overfor, kommer særskrivingsfeil og ymse engelskspråklige ord. Spesielt når det er sommervikarer i lokalavisa. 

Anonymkode: 7d542...245

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...