Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp fått en positiv graviditetstest og lurer på hva jeg skal gjøre nå? Tenkte kanskje noen har en step-by-step oversikt? Har en del generelle spørsmål som:

- Skal jeg kontakte lege eller jordmor, i så fall når?

- Er det noe jeg MÅ slutte å spise/drikke?

- Bør jeg ta tidlig ultralyd for å finne ut om embryoet ligger i livmor?

- Kan jeg reise til syden som planlagt?

- Bør jeg kjøpe vitaminer?

- Bør jeg trene/bevege meg mer/mindre?

Lurer litt på hva som er normalt? Hva gjør andre etter de får positiv test? Jeg prøver å ikke google/lese så mye, fordi jeg ofte blir bekymret dersom jeg leser om alle de forferdelige tingene som KAN skje.. 

Anonymkode: 6c139...0b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Jeg har nettopp fått en positiv graviditetstest og lurer på hva jeg skal gjøre nå? Tenkte kanskje noen har en step-by-step oversikt? Har en del generelle spørsmål som:

- Skal jeg kontakte lege eller jordmor, i så fall når?

Kontakt lege.. eventuelt ta blodprøver 

- Er det noe jeg MÅ slutte å spise/drikke?

Salami, alkohol, shusie,upasturisrer oster etc

- Bør jeg ta tidlig ultralyd for å finne ut om embryoet ligger i livmor?

Du trenger ikke ta noe tidligst uke 8

Eventuelt bare for å se hjertet 

- Kan jeg reise til syden som planlagt?

Ja men pass på hva du spiser 

- Bør jeg kjøpe vitaminer?

- Bør jeg trene/bevege meg mer/mindre?

Lev som du alltid har gjort

Lurer litt på hva som er normalt? Hva gjør andre etter de får positiv test? Jeg prøver å ikke google/lese så mye, fordi jeg ofte blir bekymret dersom jeg leser om alle de forferdelige tingene som KAN skje.. 

Mye kan skje..men det du kan gjøre er å leve livet som vanlig.

Selfølgelig jobber du en i en jobb som. Kan skade deg å foster bør du snarest med legen ( gifte stoffer, farlig mennesker etc)

Skrevet

Slutte med røyk, alkohol, spekemat. Diverse medisiner man ikke skal gå på. Går du på noen slags medisiner så hør med legen

Anonymkode: d20de...1be

Skrevet

Her finner du det meste du trenger av informasjon, fra en kvalitetssikret kilde. Der står det om hva du skal unngå å spise, kosttilskudd m.m.

https://www.helsenorge.no/gravid/

På kommunen din sine nettsider kan du lese om jordmortjenesten, og på den nettsiden står det nok hvilken svangerskapsuke du kan ta kontakt med dem i. I mange kommuner kan man ta alle svangerskapskontroller hos jordmor, men i min kommune er det i uke 15 man har første kontroll hos jordmor, så derfor går man til lege for første svangerskapskontroll mellom uke 6 og 12 her jeg bor. Jeg gikk til fastlegen i uke 6, og jeg tenker kanskje det er lurt for deg også å gå så fort som mulig siden det virker som du har et behov for å få en del informasjon :) Da får du tatt blodprøver og henvisning til ultralyd ved sykehuset som er ca i uke 12 og 18.

Jeg regner med du allerede tar folat hvis du aktivt har prøvd å bli gravid. Hvis ikke må du begynne å ta det med en gang. Jeg kjøpte multivitamin beregnet for gravide på apoteket, da den inneholder litt mer jod og litt mer andre vitaminer enn vanlig multivitamin. Det multivitaminet inneholder også folat. Viktig med spesielt jod, folat og omega3 når man er gravid. 

Anonymkode: 7ab50...62c

Skrevet

- Du kan velge selv om du vil til kontroll hos jordmor eller lege. Jeg ville ringt den du har tenkt å gå til, informer om når du hadde siste mens og at du nå har fått positiv test. Så vil de du snakker med komme om råd til når du bør ha oppfølging.

- Kom deg på apoteket straks og skaff deg folat! Det skal tas hver dag gjennom minst første trimester, men kan godt tas hele svangerskapet

- Med mindre du har smerter eller blødninger er det ikke nødvendig med tidlig ultralyd

- Reiser kan som regel gjennomføres som planlagt, men flyselskaper er restriktive mot å ha gravide om bord mot slutten. Hvor langt er du vei når dere skal reise? 

Vær også litt ekstra påpasselig med mat i utlandet. Pass på at maten er godt varmebehandlet.

- Du må slutte med all alkohol, du bør slutte med alt av nikotinpreparater, som snus eller røyk

- Så lenge det ikke gir plager kan du trene akkurat som du pleier

Anonymkode: 4c065...ff7

Skrevet
mommyaka skrev (5 minutter siden):

Kontakt lege.. eventuelt ta blodprøver 

Du trenger ikke ta noe tidligst uke 8

Eventuelt bare for å se hjertet 

Mye kan skje..men det du kan gjøre er å leve livet som vanlig.

Selfølgelig jobber du en i en jobb som. Kan skade deg å foster bør du snarest med legen ( gifte stoffer, farlig mennesker etc)

Gravide kan spise sushi. Hun må bare holde seg unna visse typer fiskesorter slik som f eks tunfisk

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Gravide kan spise sushi. Hun må bare holde seg unna visse typer fiskesorter slik som f eks tunfisk

Ok. Jeg holdt meg unna alt sånn når jeg gikk gravid.. serlig nå som det er vært påvist så mye salmonella i laks 

Skrevet

Takk for alle svar! skal lese gjennom mer etter jobb 😊

Mener dere det er 100% unødvendig å bestille time til tidlig ultralyd for å utelukke graviditet utenfor livmor når jeg ikke har symptomer (blod+smerte?).

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mener dere det er 100% unødvendig å bestille time til tidlig ultralyd for å utelukke graviditet utenfor livmor når jeg ikke har symptomer (blod+smerte?).

TS

Ja det er unødvendig. Men om du blir betrygget av det så for all del, men da bør du vente til sånn uke 6-7 siden det er så smått ☺️ 

Anonymkode: 74af7...808

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS

Ultralyd bør aldri gjøres uten god grunn. Gode grunner til TUL er for eksempel:
- Smerter
- Blødninger
- Usikkerhet rundt befruktning, om man f.eks. har blitt uplanlagt gravid og ikke aner hvor langt man er på vei
- Inneliggende eller forsvunnet spiral
- Mange tidligere spontanaborter og dermed sterk angst hos mor
- Mistanke om flerlinger

Anonymkode: 4c065...ff7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS

En fordel med tidlig ultralyd er at man kan utelukke missed abortion, og se at utviklingen stemmer med hvor langt man er på vei. Det pleier å gå helt fint uten tidlig ultralyd og, så det er ditt valg. Personlig ville jeg vite, så jeg tok tidlig ultralyd i uke 8. Men jeg hadde gått gjennom en spontanabort først, så da kjente jeg ekstra på det. Tiden frem til du får ultralyd i uke 11-13 kan føles lang :) Og det er ikke noen risiko ved å ta det, så det kommer bare an på om du ønsker å bruke penger på det. Jeg skjønner ikke hvorfor personen over mener man må føle på en sterk angst for å ha en god grunn. 

Anonymkode: 8f2a2...911

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Om det er unødvendig eller ikke kommer helt an på hvordan du(/dere) har det. For oss var det viktig å vite om det hadde vært en MA, og uke 12 var for lenge for oss å vente. Jeg tenkte på tidlig ultralyd i uka 8 som en slags ekstra graviditetstest, og den ga meg veldig mye ro. 

Anonymkode: 0ecfd...46f

Skrevet

Du kan evt ta tidlig ultralyd fra uke 6 hos din vanlige gynekolog, men det er nok ikke dekt? 

Jeg tok tidlig ultralyd nå som viste 6+1 for meg. Ser veldig lite ut altså. Jeg hadde mye smerter, moren min har hatt flere graviditeter utenfor livmor. Ble sendt på sykehuset for oppfølging av svangerskapskvalme og da ville de sjekke at det lå riktig og at det var noe der når jeg først var der. Det er jo uansett ikke noe garanti for at ting går greit så mange venter jo mm det er noe spesielt. 

Anonymkode: 0cef5...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...