AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Skrevet 28. oktober 2024 Er uplanlagt gravid i dårlig forhold. Har ett barn fra før. Dårlig økonomi og leier leilighet som allerede er for liten med ett barn. Vi har også begge vært enig om at det er nok med ett barn. Elsker å være mamma , men det er slitsomt. Likevel nå som jeg er gravid tenker jeg at det kunne vært fint med et barn til, og søsken. Har begynt å passe på hva jeg spiser osv. Har alltid tenkt at abort var utenkelig for meg. Dersom situasjonen hadde vært annerledes ville jeg nok uten tvil beholt barnet. Tenker at jeg nok ikke hadde angret på å beholde barnet, men det vil nok gjøre livet mer utfordrende. Samtidig er jeg redd for å ikke ha nok overskudd og redd for å ikke få gitt nok kjærlighet og oppmerksomhet til begge to, selv om jeg selvsagt vil elske barnet like mye som det jeg har fra før og gjøre så godt jeg kan. Synes dette er så vanskelig og redd for å angre veldig om jeg tar abort. Tenker også at sjansen for å bli alenemor til to barn med dårlig råd er stor. Har dårlig helse og kan ikke jobbe sånn som ting er nå. Håper at jeg på sikt kan jobbe litt. Føler abort er det mest fornuftige, men synes det føles umulig og er veldig frem og tilbake på hva jeg ønsker å gjøre. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: 619ff...661
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #2 Skrevet 28. oktober 2024 jeg er kronisk syk men står i jobb og har valgt abort fordi jeg vet at med min sykdom ville det ikke vært mulig å følge opp barnet slik jeg ønsker det og at de barna jeg har ville fått en dårligere mor som reslultat, men ellers er alt på stell, en mann som stiller opp, begge i god jobb, sikker økonomi, bolig osv er "på stell" men jeg vet at jeg som mor ikke ville vært det pga helsen. Tungt valg, men absolutt riktig valg. Anonymkode: a9af6...36e
mommyaka Skrevet 28. oktober 2024 #3 Skrevet 28. oktober 2024 Huff ikke lett dette...at du kan gi søsken og kjærlighet er helt ok...mrm du skriver at helse og økonomi ikke er besre... kanskje du blir alene. Høres ut som du kanskje er sykemeldt/ aap / uføretrygd? Jeg ville i dette tilfellet tenkt på det barnet du har, har du akkurat penger nå .vil 1 barn til gjøre at du,ditt barn og baby vil få enda mindre råd. For ikke snakk om din helse. Helt ærlig høres det ikke ut som at du burde få en baby til
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg er alltid forsiktig med å gi råd i slike situasjoner... Å ha et helsøsken er nok mange ganger bedre enn halvsøsken på både mors og fars side.. Eventuelt å være to i samme båt hvis det blir mange nye familiemedlemmer pga skilsmisse. Men ja. Du må kunne ta vare på to som alenemor Anonymkode: 2fa20...301
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Skrevet 28. oktober 2024 Helt ærlig høres det ikke ut som den lureste ideen å beholde, men følelser og fornuft henger ikke alltid sammen Anonymkode: 5a3c4...817 2
TLR Skrevet 28. oktober 2024 #6 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er uplanlagt gravid i dårlig forhold. Har ett barn fra før. Dårlig økonomi og leier leilighet som allerede er for liten med ett barn. Vi har også begge vært enig om at det er nok med ett barn. Elsker å være mamma , men det er slitsomt. Likevel nå som jeg er gravid tenker jeg at det kunne vært fint med et barn til, og søsken. Har begynt å passe på hva jeg spiser osv. Har alltid tenkt at abort var utenkelig for meg. Dersom situasjonen hadde vært annerledes ville jeg nok uten tvil beholt barnet. Tenker at jeg nok ikke hadde angret på å beholde barnet, men det vil nok gjøre livet mer utfordrende. Samtidig er jeg redd for å ikke ha nok overskudd og redd for å ikke få gitt nok kjærlighet og oppmerksomhet til begge to, selv om jeg selvsagt vil elske barnet like mye som det jeg har fra før og gjøre så godt jeg kan. Synes dette er så vanskelig og redd for å angre veldig om jeg tar abort. Tenker også at sjansen for å bli alenemor til to barn med dårlig råd er stor. Har dårlig helse og kan ikke jobbe sånn som ting er nå. Håper at jeg på sikt kan jobbe litt. Føler abort er det mest fornuftige, men synes det føles umulig og er veldig frem og tilbake på hva jeg ønsker å gjøre. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: 619ff...661 Jeg synes at du skal tenke på deg selv og bli alenemor med to barn det er jo mer vanskelig enn med et. Du skriver at du er i et dårlig forhold da bør du tenke deg nøye om pluss/minus. Hvordan forklare dette på best måte. Altså ulemper og fordeler. Ta et ark og skriv ned negative og positive ting ved din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #7 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tenker også at sjansen for å bli alenemor til to barn med dårlig råd er stor. Har dårlig helse og kan ikke jobbe sånn som ting er nå. Håper at jeg på sikt kan jobbe litt. I verste fall vil et svangerskap ødelegge helsen i permanent. Hva da med økonominen din? At forholdet også står i fare er jo ikke bra. En allerede dårlig økonomi blir bare enda dårligere med nok et barn i hus. Ingen overlever på kjærlighet. Jeg tenker at kanskje fornuften av og til bør veie tyngst. Da jeg var i permisjon og mens ungen var under 3 år hadde jeg veldig lyst på en til. Var singel og sjekket opp muligheten for stork klinikk for å gjøre det alene. Den gang var jeg frisk og rask og hadde en godt betalt jobb som ingeniør. Heldigvis nå for at jeg ikke gjennomførte det, for jeg ble kronisk syk og er nå ufør. Og det er vanskelig økonomisk. Som ufør er jeg blant de med høyest inntekt, men feks boligmarkedet er meget meget begrenset for meg. Takk og lov for at fornuften stoppet meg fra å få flere barn. Anonymkode: 04138...809
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #8 Skrevet 28. oktober 2024 For meg ser det ut til at mye av det du tenker er helt normale tanker for en gravid kvinne. Det er skummelt å få et barn til nå når du vet hvor krevende det er å ha barn, og det kan føles umulig å tro at en kan elske noen like mye som den første. Samtidig så er du i en krevende situasjon nå, og det er umulig å vite hvordan det blir for deg fremover. Vil derfor råde deg til samtaler med flest mulig parter, som din samboer og nettverket rundt deg (for støtte), Amathea, helsesøsteren til ditt barn, legen din (om din helse og hvordan en graviditet vil påvirke den), og eventuelt NAV eller andre som har innvirkning på din økonomi. Forhøre deg om det finnes noen muligheter for å bedre din økonomi (uten å måtte si at du er gravid). Håper du finner ut hva som vil være best for deg og barnet du har, og at du greier å være trygg på at avgjørelsen du tar nå blir den rette. Lykke til 😊 Anonymkode: 54c1d...c6f
Maleficenta Skrevet 28. oktober 2024 #9 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er uplanlagt gravid i dårlig forhold. Har ett barn fra før. Dårlig økonomi og leier leilighet som allerede er for liten med ett barn. Vi har også begge vært enig om at det er nok med ett barn. Elsker å være mamma , men det er slitsomt. Likevel nå som jeg er gravid tenker jeg at det kunne vært fint med et barn til, og søsken. Har begynt å passe på hva jeg spiser osv. Har alltid tenkt at abort var utenkelig for meg. Dersom situasjonen hadde vært annerledes ville jeg nok uten tvil beholt barnet. Tenker at jeg nok ikke hadde angret på å beholde barnet, men det vil nok gjøre livet mer utfordrende. Samtidig er jeg redd for å ikke ha nok overskudd og redd for å ikke få gitt nok kjærlighet og oppmerksomhet til begge to, selv om jeg selvsagt vil elske barnet like mye som det jeg har fra før og gjøre så godt jeg kan. Synes dette er så vanskelig og redd for å angre veldig om jeg tar abort. Tenker også at sjansen for å bli alenemor til to barn med dårlig råd er stor. Har dårlig helse og kan ikke jobbe sånn som ting er nå. Håper at jeg på sikt kan jobbe litt. Føler abort er det mest fornuftige, men synes det føles umulig og er veldig frem og tilbake på hva jeg ønsker å gjøre. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: 619ff...661 Her tenker jeg det er lurt å tenke med hodet og ikke hjertet 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #10 Skrevet 28. oktober 2024 Her ville jeg valgt å tatt kontakt med amathea og snakket med en tredjepart. Folk skriker så høyt om at det ufødte barn også har rettigheter, men personen som må bære frem barnet så det blir levedyktig er det ingen som tenker på. For ikke å snakke om at i mange situasjoner er det andre barn det går utover og i noen tilfeller vil det gå utover det barnet som blir født. Her har jeg to barn i skolealder, et godt ekteskap og før jeg ble syk så ønsket jeg meg et tredje barn. Nå er jeg uføretrygdet og har mer enn nok med å ta meg av de to barna jeg har på en god måte. Et av barna har en diagnose og trenger ekstra oppfølging. Jeg er supernøye med prevansjon, men fordi vi blir gravide lett så har vi diskutert hva som skjer HVIS det blir en graviditet og svaret er at det må bli en abort. Bare det å gå gravid for meg vil føre til et oppbluss av sykdommen fordi jeg må kutte ut medisiner og jeg ville vært utslitt til fødsel. Det å skulle ta vare på et spedbarn ville ha ført til at mine andre to barn ville fått mindre enn de trenger da jeg er på maks av hva jeg klarer nå. Jeg synes det ville være rett og slett uansvarlig av meg som mor å ta hensyn til et ufødt barn over mine to som faktisk er født. Men jeg sier ikke at abort er riktig (eller feil) i din situasjon og jeg tar ikke lett på en abort selv om det kan virker sånn, jeg har selv måtte gjennom en abort fordi fosteret var dødt og kroppen hadde ikke oppdaget det, det er vanvittig vondt følelsemessige selv om barnet allerede var dødt. Anonymkode: 1da4f...5a7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #11 Skrevet 28. oktober 2024 Snakk med amathea Du står en i vanskelig situasjon. Og som AB over her skriver. Lurt å snakke med en tredjepart før man eventuelt gjør noe man ikke ønsker. Lykke til Anonymkode: c4cb6...91b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #12 Skrevet 28. oktober 2024 Er sjansen der at forholdet kan bli bedre om dere jobber med det? Hva sier far? Den dårlige helsen er det noe permanent? Altså du må kjenne hva du kan være i stand til. For ja barn er slitsomt. Har du mulighet å få avlasting og barnevakt av nær familie, venner eller liknende? Om du ikke nevnte dårlig helse så ville jeg nok sagt at du klarer deg fint. Men om du verken har fremtidsutsikter som innebærer en god nok inntekt eller helse, så er det kanskje ikke annet valg enn abort. Uansett burde du følge råd om å kontakte Amathea. Anonymkode: 14895...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå