AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg hadde BMI såvidt over overvekt da jeg ble gravid. Hadde da cirka 5-7 kilo jeg ville bli kvitt men fikk aldri kommet i gang med noe ordentlig diett pga amming. Nå har jeg vært kvalm hele 1 trimester og ikke sånn som har spydd og ikke greid å spise noe,heller omvendt. Har bare orket å spise masse pasta, pizza, og alt annet fet mat som man går opp lett i vekt av. Pluss småspising hele døgnet for å holde kvalmen i sjakk. Jeg hadde lagt på meg 3 kilo sist gang jeg veide meg men vet jeg har est ut etter den veiingen. Magen har blitt stor og blubbete, ikke pga gravidmagen. Klær jeg brukte forrige graviditet etter uke 20 begynner nå å bli stram i lårene og jeg må sikkert over i gravidklær snart. Planen er å ta meg sammen. Ikke småspise så mye karbohydrater i form av kjeks, mye brødmat osv. Heller velge frukt, grønnsaker, cottage cheese eller liknende. Og å velge sunnere middager, redusere hvor mye ris osv jeg spiser. Det er vel ikke diett om jeg prøver å bare spise sunnere og mindre porsjoner? Vet ikke om det vil medføre vektnedgang men ønsker i alle fall stagnere for mye vektoppgang nå som 2 trimester er i gang. Høres dette ok ut? Anonymkode: 9d28b...022 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #3 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde BMI såvidt over overvekt da jeg ble gravid. Hadde da cirka 5-7 kilo jeg ville bli kvitt men fikk aldri kommet i gang med noe ordentlig diett pga amming. Nå har jeg vært kvalm hele 1 trimester og ikke sånn som har spydd og ikke greid å spise noe,heller omvendt. Har bare orket å spise masse pasta, pizza, og alt annet fet mat som man går opp lett i vekt av. Pluss småspising hele døgnet for å holde kvalmen i sjakk. Jeg hadde lagt på meg 3 kilo sist gang jeg veide meg men vet jeg har est ut etter den veiingen. Magen har blitt stor og blubbete, ikke pga gravidmagen. Klær jeg brukte forrige graviditet etter uke 20 begynner nå å bli stram i lårene og jeg må sikkert over i gravidklær snart. Planen er å ta meg sammen. Ikke småspise så mye karbohydrater i form av kjeks, mye brødmat osv. Heller velge frukt, grønnsaker, cottage cheese eller liknende. Og å velge sunnere middager, redusere hvor mye ris osv jeg spiser. Det er vel ikke diett om jeg prøver å bare spise sunnere og mindre porsjoner? Vet ikke om det vil medføre vektnedgang men ønsker i alle fall stagnere for mye vektoppgang nå som 2 trimester er i gang. Høres dette ok ut? Anonymkode: 9d28b...022 Hvorfor spør du oss? Spør jordmor. Anonymkode: fc54f...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor spør du oss? Spør jordmor. Anonymkode: fc54f...ca2 Så vi kan bare legge ned forumet. Alle spørsmål om blødninger kan være spontanabort osv, bare gå til lege. Om du ikke har noe svar av nytte bare finn en annen tråd. Anonymkode: 9d28b...022 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Skrevet 28. oktober 2024 Selvfølgelig er det lov å gå over til sunnere kosthold i svangerskapet. Verken du eller babyen er tjent på søppelmat😅 Anonymkode: c897c...e8b 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Selvfølgelig er det lov å gå over til sunnere kosthold i svangerskapet. Verken du eller babyen er tjent på søppelmat😅 Anonymkode: c897c...e8b Klar over at sunnere mat er bra for meg og babyen, men spørsmålet mitt kom kanskje ikke tydelig frem. Jeg lurer på om potensiell vektnedgang er negativt. Er egentlig det som er min eneste bekymring. Ikke om sunn mat er negativt for meg og baby😅 Anonymkode: 9d28b...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #7 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klar over at sunnere mat er bra for meg og babyen, men spørsmålet mitt kom kanskje ikke tydelig frem. Jeg lurer på om potensiell vektnedgang er negativt. Er egentlig det som er min eneste bekymring. Ikke om sunn mat er negativt for meg og baby😅 Anonymkode: 9d28b...022 Man skal helst ikke gå ned i vekt nei. Det er negativt. Men spiser du normal sunn mat og spiser til du er passelig mett, skal du i utgangspunktet ikke gå mer opp i vekt enn det kroppen din har behov for i svangerskapet. Anonymkode: bebb5...39c 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #8 Skrevet 28. oktober 2024 Lite sannsynlig at du raser ned i vekt. Spise sunt burde man uansett. Anonymkode: 81345...2a1 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #9 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Klar over at sunnere mat er bra for meg og babyen, men spørsmålet mitt kom kanskje ikke tydelig frem. Jeg lurer på om potensiell vektnedgang er negativt. Er egentlig det som er min eneste bekymring. Ikke om sunn mat er negativt for meg og baby😅 Anonymkode: 9d28b...022 Tviler på at det er negativt så lenge du får i deg nok mat og ikke ligger i et voldsomt underskudd. Bruk sunn fornuft. Anonymkode: c897c...e8b 3
Agatha Skrevet 28. oktober 2024 #10 Skrevet 28. oktober 2024 Det er vell sånn at vekttap kan sees i sammenheng med for tidlig fødsel og lav fødselsvekt hos baby og derfor anbefales det ikke. Men altså, å spise sundt vil jo alltid være bra og du er jo ikke akkurat mye overvektig, så sånn sett kan det jo nesten like gjerne ordne seg selv etter svangerskapet. Om du går litt mer opp i svangerskap nr 2 er jo dette også helt normalt og forventet. Personlig ville jeg prøvd å spise sundt fordi det er bra for baby og latt alt stress rundt egen vekt ligge i en slik tid, er jo mer enn nok andre ting å bekymre seg for i denne perioden. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #11 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Klar over at sunnere mat er bra for meg og babyen, men spørsmålet mitt kom kanskje ikke tydelig frem. Jeg lurer på om potensiell vektnedgang er negativt. Er egentlig det som er min eneste bekymring. Ikke om sunn mat er negativt for meg og baby😅 Anonymkode: 9d28b...022 Nei, det er ikke farlig om du mister et par kilo fordi du bytter ut feit og usunn mat med sunn mat. Det er heller ikke farlig å trene litt hvis du ellers er frisk. Anonymkode: de0a8...a5d 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #12 Skrevet 28. oktober 2024 En av grunnene til at man ikke skal gå ned i vekt under svangerskap er at toksiner og tungmetall lagres i fettvev. Når man mister fettvev løses disse toksinene i blodbanen som vil påvirke barnet. Slik at til og med «sunn» vektnedgang, vil ikke ansees som sunn under svangerskapet og man skal derfor ikke slanke seg. Anonymkode: 25c95...3a8 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #13 Skrevet 28. oktober 2024 Å «ikke slanke seg» er ikke synonymt med å lange innpå med massse usunt. Når man slanker seg ligger man gjerne i kaloriunderskudd, ingen grunn til å spise mye dritt og legge på seg 25 kg + bare fordi man ikke skal slanke seg. Mange gravide og ammende som gjør dette og sier at man skal jo ikke slanke seg. Høres ikke ut som at du kommer til å ligge i kaloriunderskudd med det samme, så det er bare veldig bra om du spiser litt sunnere. Anonymkode: 26284...d02 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #14 Skrevet 28. oktober 2024 Dette bør du gjøre i samarbeid med jordmor. Fortell at du har spist masse drittmat og at det er derfor du dessverre allerede har lagt kraftig på deg i svangerskapet. Be om hennes råd videre. Neppe noe bedre å få svangerskapsdiabetes, vonde knær og bekkenløsning pga overvekt. Anonymkode: f3f5b...d5a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #15 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette bør du gjøre i samarbeid med jordmor. Fortell at du har spist masse drittmat og at det er derfor du dessverre allerede har lagt kraftig på deg i svangerskapet. Be om hennes råd videre. Neppe noe bedre å få svangerskapsdiabetes, vonde knær og bekkenløsning pga overvekt. Anonymkode: f3f5b...d5a Jeg tror nok jeg har smurt på litt kraftig i hvor mye drittmat jeg spiser. Enkelte ville nok ikke betegnet det som drittmat heller, men har spist mye mer karbohydrater enn jeg pleier. Feks mer brødskiver,vanlig ris, flere dager pasta ( feks 2 dager i uka fullkornspasta) , pizza (helg som regel, men ikke HVER helg). Det er all småspisingen som har vært det verste. Skrubbsulten etter 2 timer og så blir jeg kvalm. Og spiser jeg en frukt så er det som jeg har spist ingenting for er like skrubbsulten. Så da måtte det bli en brødskive med pålegg eller liknende. Kjeks har jeg spist en kort periode for da fikk jeg aversjon mot det etter en stund. Men nå føler jeg at jeg kan kontrollere ting litt og at den enorme sultfølelsen har bedret seg. Til info trente jeg og spiste sunt hele forrige svangerskap men fikk allikevel en vektoppgang på 22 kilo. Så tviler egentlig jeg slipper unna bekkensmerter. Trente i dag og kjente allerede antydning til symfysesmerter. Anonymkode: 9d28b...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #16 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke farlig om du mister et par kilo fordi du bytter ut feit og usunn mat med sunn mat. Det er heller ikke farlig å trene litt hvis du ellers er frisk. Anonymkode: de0a8...a5d Trente hele forrige svangerskap og til termin, men var ikke så dårlig i 1 trimester som jeg har vært nå. Trening er svært viktig for meg så derfor det er ekstra sårt at jeg i perioder ikke får trent i det hele tatt. Men fikk til en økt i dag så håper denne uka blir bedre. Tenker noen gravide spyr jo hele tiden og mister mye vekt og i tillegg får ikke i seg så mye næring men virker som leger og alle sier at babyen får det den skal uansett. Jeg har ikke tenkt å sulte men om jeg kutter småspisingen som har vært det verste (selv om ikke bare usunn mat som det virker som) så tenker jeg vekten kan gå noe ned. Men mulig gravidkroppen ikke funker sånn. Anonymkode: 9d28b...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #17 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror nok jeg har smurt på litt kraftig i hvor mye drittmat jeg spiser. Enkelte ville nok ikke betegnet det som drittmat heller, men har spist mye mer karbohydrater enn jeg pleier. Feks mer brødskiver,vanlig ris, flere dager pasta ( feks 2 dager i uka fullkornspasta) , pizza (helg som regel, men ikke HVER helg). Det er all småspisingen som har vært det verste. Skrubbsulten etter 2 timer og så blir jeg kvalm. Og spiser jeg en frukt så er det som jeg har spist ingenting for er like skrubbsulten. Så da måtte det bli en brødskive med pålegg eller liknende. Kjeks har jeg spist en kort periode for da fikk jeg aversjon mot det etter en stund. Men nå føler jeg at jeg kan kontrollere ting litt og at den enorme sultfølelsen har bedret seg. Til info trente jeg og spiste sunt hele forrige svangerskap men fikk allikevel en vektoppgang på 22 kilo. Så tviler egentlig jeg slipper unna bekkensmerter. Trente i dag og kjente allerede antydning til symfysesmerter. Anonymkode: 9d28b...022 Det ekstra energibehovet i et svangerskap tilsvarer en halv brødskive ekstra når man er i sjette måned. Gravide er seriøst forstyrret i fht hvor mye mat de innbiller seg at et bittelite foster trenger. Altfor mange gravide legger på seg 10 kg allerede før fosteret veier 3-400 gram. Det er faktisk ikke farlig å være litt fysen og godtesjuk, man må ikke ha noe i munnen absolutt hele tiden. Anonymkode: f3f5b...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #18 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å «ikke slanke seg» er ikke synonymt med å lange innpå med massse usunt. Når man slanker seg ligger man gjerne i kaloriunderskudd, ingen grunn til å spise mye dritt og legge på seg 25 kg + bare fordi man ikke skal slanke seg. Mange gravide og ammende som gjør dette og sier at man skal jo ikke slanke seg. Høres ikke ut som at du kommer til å ligge i kaloriunderskudd med det samme, så det er bare veldig bra om du spiser litt sunnere. Anonymkode: 26284...d02 Jeg ammet også til nå nylig men spiste jo sunt hele tiden for det, og gikk ikke mye opp i vekt. Jeg la på meg 22 kilo og så gikk jeg ned alt innen 3 mnd. Og etter det har det sneket seg på noen flere kilo fordi jeg ble gravid på nytt og gikk gjennom et helt 1 trimester før det ble en spontanabort. Etter det så satt kiloene bom fast uansett hvor mye jeg trente eller hvor sunt jeg spiste. Og gikk aldri på noen diett så fikk ikke kommet tilbake i normalvekt før jeg ble gravid på nytt. I dag har gått veldig fint og det har ikke vært noen ekstrem diett allikevel. Kanskje jeg skal begynne følge med på vekten selv om jeg kvier meg for å veie meg på nytt. Anonymkode: 9d28b...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #19 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ekstra energibehovet i et svangerskap tilsvarer en halv brødskive ekstra når man er i sjette måned. Gravide er seriøst forstyrret i fht hvor mye mat de innbiller seg at et bittelite foster trenger. Altfor mange gravide legger på seg 10 kg allerede før fosteret veier 3-400 gram. Det er faktisk ikke farlig å være litt fysen og godtesjuk, man må ikke ha noe i munnen absolutt hele tiden. Anonymkode: f3f5b...d5a Er helt klar over energibehovet. Men her er det ikke snakk om å være fysen, men så sulten at man blir skjelven og uvel og føler seg utsultet. Og det trigger kvalmen. Jeg la på meg normalt forrige svangerskap som gikk bra men etter 2 trimester så fikk jeg symptomer på svangerskapsforgiftning og hadde enormt mye vann i kroppen. Derfor raste jeg ned i vekt de første ukene etter fødsel, av 22 kilo var rundt 15 borte etter 1 mnd. Synes egentlig det er morsomt å trekke frem det helsenorge skriver er ekstra behov for mat i svangerskapet. Tror de fleste som har slitt/sliter i 1 trimester vet hvordan det kjennes å være kvalm 24/7 og enda kvalmere om man dropper å spise for å ikke følge kroppens signaler 😅 Anonymkode: 9d28b...022 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #20 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg gikk kun opp 5 kg i svangerskapet med ene barnet vårt. Jeg kastet opp nesten hele svangerskapet. Så egentlig gikk jeg ned vekt med tanke på barnets vekt, veide rett over 4 kg ved fødsel, ++. Men det jeg spiste var sunn og næringsik mat. I mitt første gikk jeg opp 12kg og fikk barn på 4,5kg. Skjønner meg ikke på alle som går opp 20+ kilo og over 30 kg i svangerskap. Mange spiser for 2 som de sier, helt vilt og ikke bra for kroppen generelt. Er man kvalm er det ikke akkurat fet mat en ønsker å spise Anonymkode: b6a49...5f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå