Gå til innhold

Noen som kan forklare inkluderende arbeidsliv (IA) for meg?

*Jenny*

Anbefalte innlegg

Jeg har trodd, som kollega og samfunnsengasjert, at IA-bedrift betyr tilrettelegging for ansatte som ikke kan gi 100 % hver eneste dag. Men når jeg leser denne tråden skjønner jeg at det vil gå utover kollegaene til an sånn person, og at arbeidshverdagen vil bli tyngre for dem i stedet. Som jeg antar vil stå i større fare både for utbrenthet og tyngde. 

Spørsmålet mitt er, i en IA-avtale fokuseres det kun på den ene personen som det kan tilrettelegges for, eller tas hele arbeidsmiljøet inn i den debatten? Vil det bli sånn at rest-tyngden (det trenger ikke være fysisk) fordeles tynt utover de andre, eller er det noe i IA-avtalen som begrenser eller regulerer det? Og hvorfor vil en leder heller at folk sier opp og går over på uføretrygd, enn å legge til rette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok helt an på hva slags tilrettelegging det er snakk om. For min del trenger jeg praktisk tilrettelegging som heis, HC-toalett og hev/senk-pult fordi jeg sitter i rullestol . M.a.o helt praktiske tilrettelegginger. Tviler på at disse tilretteleggingene går utover mine kolleger.

Anonymkode: 04b7d...c67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilrettelegging går utover kollegaer. Derfor er den tidsbegrenset.

*Jenny* skrev (31 minutter siden):

Og hvorfor vil en leder heller at folk sier opp og går over på uføretrygd, enn å legge til rette? 

Fordi alle vil ha syke i jobb

-bare ikke på egen arbeidsplass.

Anonymkode: 703fe...8b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres en totalvurdering på hva og hvordan man kan tilrettelegge. 
Det hjelper ikke om tilrettelegging får en person tilbake i jobb, hvis tre andre blir syke pga økt belastning. 
Tilretteleggingen skal være forsvarlig, både økonomisk og ovenfor kolleger. 

Tilrettelegging på arbeidsplassen - nav.no

Sitat

Tilrettelegging for én ansatt skal ikke gå på bekostning av de andre ansattes arbeidsforhold eller oppgaver, eller slik at arbeidsmiljøet generelt forverres.

Anonymkode: 37962...bf2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...