Gå til innhold

Mammografi, får man svar der og da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er henvist av fastlegen til mammografi pga en kul i brystet.

Dere som har gjort dette før, får man svar der og da, eller er det som med MR og røntgen osv at bildene skal analyseres og svarene sendes til fastlege?

Anonymkode: 4eba8...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk ikke svar er og da. 

Anonymkode: 6564b...4d7

Skrevet

Man får ikke svar der og da. Det er radiografer som tar mammografien, og så må det vurderes av radiolog i etterkant.

Anonymkode: a2c5a...136

• Liker 2
Skrevet

Du får nok ikke noe endelig svar der og da.

Hvis de ikke ser noe åpenbart sendes svar til fastlegen. Hvis de ser noe de vil vurdere nærmere avhenger det av hva de ser og hvilken kapasitet de har den dagen, og da kan det være du kommer rett videre til ultralyd og eventuelt vevsprøve. 

Det er veldig mange varianter og variabler her.

Anonymkode: a4c9c...7a5

• Liker 1
Skrevet

Innimellom har jeg fått svar rett etter( mulig at det var en lege der da) andre ganger noen dager etter ( rutine kontroll)

Skrevet

Jeg fikk svar med en gang. Da ble det også tatt prøver av kulen og ultralyd (lege), og de fant ut der og da at det ikke var kreft. 

Anonymkode: bd3fb...0af

Skrevet

TS her.

Takk for svar, alle sammen! Tyder på at det kanskje er litt ulik praksis...

Skal på Ahus, dersom det har noen betydning....

Skrevet

Jeg fikk svar med én gang 

Anonymkode: deb7c...dca

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her.

Det kommer an på om du er henvist i pakkeforløpet eller ikke. Er det pakkeforløp tas det mammografi og som regel ultralyd, og du får svar/en indikasjon med en gang. Er det vanlig henvisning ser en lege på bildene dine og svarer sendes fastlegen, du kan også lese det på helsenorge. Finner de noe de mistenker er kreft på bildene blir du ringt for ny, rask time til ultralyd og biopsi. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her.

Ingen fasit nei, fordi det avhenger av så utrolig mye, og først og fremst tilgangen på kvalifisert personale.

Anonymkode: a4c9c...7a5

• Liker 1
Skrevet
Melus skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på om du er henvist i pakkeforløpet eller ikke. Er det pakkeforløp tas det mammografi og som regel ultralyd, og du får svar/en indikasjon med en gang. Er det vanlig henvisning ser en lege på bildene dine og svarer sendes fastlegen, du kan også lese det på helsenorge. Finner de noe de mistenker er kreft på bildene blir du ringt for ny, rask time til ultralyd og biopsi. 

Takk!

Ikke pakkeforløp, kun vanlig henvisning. Logisk det du sier, takk for innspill!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk!

Ikke pakkeforløp, kun vanlig henvisning. Logisk det du sier, takk for innspill!

Lykke til, håper det er ufarlig! Det er som oftest det, men alltid viktig å sjekke!

Skrevet

Jeg var forrige uke og fikk svar med en gang. Tok ultralyd først, så mammografi og så snakket legen med meg. Jeg var ok, håper det går fint med deg🤞

Anonymkode: 0ebef...fd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...