Gå til innhold

Når fikk din datter lov til å overnatte hos kjæresten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter har nå fått kjæreste, og spørsmålet om overnatting har kommet opp.
Har vel egentlig tenkt å si ja til dette.
Hvilke «regler» hadde dere? Hvor gamle, hvor lenge sammen? Gjesterom, samme rom/seng? 
Hvordan fikset dere dette?

Anonymkode: e6885...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De puler jo uansett hva slags regler man har. Eneste jeg hadde forlangt er at man må få nok søvn til å være opplagt til skole.

Anonymkode: e1d0e...d6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun flytter ut for seg selv. Dvs 17-18 år.

Anonymkode: 7f146...c07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fra jeg var 16/17 og var ikke lenge sammen heller, syns det er rart de ikke brydde seg mer. Men de hadde kontakt med foreldrene.

Jeg fikk sove på samme rom. Hos han første på madrass på gulvet hans. Hos han neste, som ble min seriøse, i samme seng. 

Anonymkode: 7bdd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk sin første seriøse kjæreste som 15 åring.

De hadde sex uansett fra før, så det spilte ingen rolle på tanken om overnatting. I mitt hjem fikk de fint lov til å sove i samme seng, så lenge de tok hensyn mtp lyd/støy. Det var aldri noe problem.

Anonymkode: 17060...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de har vært sammen 1 år eller mer. Minimum 16 år før de får overnatte.

Anonymkode: ae81f...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke før hun ble 18. 

Anonymkode: 8eaec...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området begynte folk å få kjærester først etter videregående

Anonymkode: 57ba2...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før de er 16 år; jeg skal ikke legge til rette for å ha sex før det er lov, uavhengig av om de gjør det fra før. De må også ha vært kjærester bra lenge før jeg vurderer det.

Anonymkode: 2bbd5...d06

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuell lavalder i Norge er 16 år, derfor setter jeg grensen der. OK, de kan nok finne på å starte med sex før de er 16, men som foreldre ville vi sende helt feil signaler om vi som voksne tillot barna å bryte loven. Derfor, hvis de skal ha sex før det i følge loven er OK, så må det bli uten at vi foreldre vet om det, eller har akseptert det. Da skal de vite at de gjør noe de ikke burde, og noe som vi foreldre er i mot. Forhåpentligvis høyner et terskelen nok til at de lar være, eller i hvert fall er veldig forsiktige.

Anonymkode: 5d43b...03f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 16 år, og må være et stabilt forhold som har vart noen mnd. Fullstendig uaktuelt å huse f.eks fire nye typer i året 😂

Anonymkode: 70774...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seksuell lavalder i Norge er 16 år, derfor setter jeg grensen der. OK, de kan nok finne på å starte med sex før de er 16, men som foreldre ville vi sende helt feil signaler om vi som voksne tillot barna å bryte loven. Derfor, hvis de skal ha sex før det i følge loven er OK, så må det bli uten at vi foreldre vet om det, eller har akseptert det. Da skal de vite at de gjør noe de ikke burde, og noe som vi foreldre er i mot. Forhåpentligvis høyner et terskelen nok til at de lar være, eller i hvert fall er veldig forsiktige.

Anonymkode: 5d43b...03f

Du har ikke forstått hva seksuell lavalder betyr. Det er ikke ulovlig å ha sex før man er 16 år, men det er ulovlig for en som er over 16 å ha sex med en som er under 16 (dog straffer man ikke samtykkende sex mellom jevngamle, så en som er 16 ville ikke bli straffet for å ha sex med en som er 15)

Anonymkode: e2eab...e0d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge forholdet er seriøst og har vart en stund ville de fått ha kjæresten på overnatting i samme seng. Ungdom som vil ha sex har sex samme hvor strenge foreldrene er på overnatting. Bedre at de da har det i trygge omgivelser hjemme. Og det er som jeg skrev lenger opp ikke ulovlig å ha sex hvis man er under 16.  

Anonymkode: e2eab...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har svart på dette før tror jeg, men jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen her hos oss samtidig som jeg er litt "old school" av meg. Her i hus skal kjærester ikke ligge  på samme rom som datter. De får valget: enten ligge nede sammen med lillebror (som har køyeseng) eller ligge alene på datter sitt rom og så ligger datter med lillebror. De aller fleste som har overnattet her har valgt den siste løsningen og alle er fornøyd (spesielt lillebror som bare elsker å ha noen å sove med).

Jada jada jeg vet alt om tenåringer og sex, var selv ung da jeg debuterte, men det er noe med å vise hvor grensen går. Jeg ønsker ikke å åpne slusene før hun er ihvertfall 18, men samtidig syntes jeg det er fint at de opplever å bli møtt, og at vi blir litt kjent med hverandre mens de er sammen.

Anonymkode: c7915...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min datter har nå fått kjæreste, og spørsmålet om overnatting har kommet opp.
Har vel egentlig tenkt å si ja til dette.
Hvilke «regler» hadde dere? Hvor gamle, hvor lenge sammen? Gjesterom, samme rom/seng? 
Hvordan fikset dere dette?

Anonymkode: e6885...3f0

Moren min forsøkte å nekte meg da jeg var 17. Av andre årsaker flyttet jeg hjemmefra. Bodde med han fra jeg var 18-21. 

Anonymkode: 93933...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før hun fylte 18. Han er like gammel. 

Anonymkode: 2cca5...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk min første seriøse kjæreste da jeg var 14, vi hadde sex etter ca en måned og flyttet sammen da jeg var 16. Det hadde virket rimelig tåpelig å nekte oss å sove på samme rom når foreldrene mine allerede visste at vi hadde hatt sex, synes nå jeg.

Har en datter selv som er straks 12 år, og tenker at når hun får seg kjæreste så skal vi ha noen lange og veldig flaue samtaler rundt sex og prevensjon og samtykke og sånt (det hadde aldri mine foreldre med meg nemlig...) og så skal de få overnatte hos hverandre så mye de vil, så lenge de tar med hele eska med kondomer.

Anonymkode: 4c618...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder igjen på overnatting. De kan være sammen hele tiden ellers, men de kan sove fra hverandre. 

Vet de kan ha sex når som helst ellers, men vi ønsker ikke å skyve de inn i et «voksent» forhold. 

Og om de ikke har hatt sex enda, så ønsker ikke vi å gjøre at presset for det kanskje blir større enn det trenger å være. En ting er å være litt alene, men å ligge inntil hverandre hele natten gjør at man kanskje blir med på noe man egentlig ikke har så lyst til.  

Anonymkode: 1c830...91f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk min første seriøse kjæreste da jeg var 14, vi hadde sex etter ca en måned og flyttet sammen da jeg var 16. Det hadde virket rimelig tåpelig å nekte oss å sove på samme rom når foreldrene mine allerede visste at vi hadde hatt sex, synes nå jeg.

Har en datter selv som er straks 12 år, og tenker at når hun får seg kjæreste så skal vi ha noen lange og veldig flaue samtaler rundt sex og prevensjon og samtykke og sånt (det hadde aldri mine foreldre med meg nemlig...) og så skal de få overnatte hos hverandre så mye de vil, så lenge de tar med hele eska med kondomer.

Anonymkode: 4c618...9ec

Den flaue samtalen bør du ha lenge før hun får seg kjæreste og når de er 12 år er det absolutt på tide. Spesielt den om samtykke.

Anonymkode: 1c830...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har svart på dette før tror jeg, men jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen her hos oss samtidig som jeg er litt "old school" av meg. Her i hus skal kjærester ikke ligge  på samme rom som datter. De får valget: enten ligge nede sammen med lillebror (som har køyeseng) eller ligge alene på datter sitt rom og så ligger datter med lillebror. De aller fleste som har overnattet her har valgt den siste løsningen og alle er fornøyd (spesielt lillebror som bare elsker å ha noen å sove med).

Jada jada jeg vet alt om tenåringer og sex, var selv ung da jeg debuterte, men det er noe med å vise hvor grensen går. Jeg ønsker ikke å åpne slusene før hun er ihvertfall 18, men samtidig syntes jeg det er fint at de opplever å bli møtt, og at vi blir litt kjent med hverandre mens de er sammen.

Anonymkode: c7915...05b

Men hun kommer uansett til å ha seg før hun er 18. Det eneste du oppnår, er at dere får et anstrengt forhold. 

Anonymkode: d7e0b...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...