Gå til innhold

Slutt å gi det lille ekstra, eller å gi jobb GRATIS overtid. Du ødelegger arbeidslivet for deg selv og andre..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så oppgitt over hvordan arbeidslivet har blitt, folk er så veldig selvsentrerte. 
 

streikerett og lønn er selvfølgelig viktig. Faktisk sto arbeidere bedre sammen for lønn og streik da ordet « kollega « betydde noe, og målet om og ikke jobbe 1 minutt ekstra, ikke svare en kollega på melding utenom arbeidstiden  eller og ikke måtte omgås kollegaer på fritiden. Er 227 kr timen tarifflønn? Det er mange som ikke har tarifflønn lenger heller. 

Anonymkode: 475db...293

Problemet er ikke å jobbe ett minutt ekstra, men at mange arbeidsgivere etter innføring av hjemmekontor under korona, forutsetter at arbeidstaker er tilgjengelig i nesten hele sin fritid, jobber under sykdom og utfører en del gratisarbeid uten å bli kompensert. 

Anonymkode: 88d50...3c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Jeg får ikke betalt overtid, så det er bare å glemme. Og innenfor arbeidstid? Det er ikke nok timer til det.

Da gjør du det du rekker og utsetter det andre til neste dag. 

Anonymkode: 62ed5...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Jeg får ikke betalt overtid, så det er bare å glemme. Og innenfor arbeidstid? Det er ikke nok timer til det.

Med mindre du har ledende eller særlig uavhengig stilling som går inn under unntakene i arbeidsmiljøloven, skal du få kompensert pålagt overtid. Det gjelder både når overtiden er pålagt deg av leder, og når du har blitt tildelt så mange oppgaver at det ikke er mulig å utføre dem innenfor ordinær arbeidstid. Overtid kan heller ikke pålegges hele tiden, da det skal foreligge tidsbegrenset, akutt behov for overtid (som hovedregel). Velger du selv å jobbe overtid, så har du krav på avspasering.

Anonymkode: 88d50...3c2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke å jobbe ett minutt ekstra, men at mange arbeidsgivere etter innføring av hjemmekontor under korona, forutsetter at arbeidstaker er tilgjengelig i nesten hele sin fritid, jobber under sykdom og utfører en del gratisarbeid uten å bli kompensert. 

Anonymkode: 88d50...3c2

Jeg har nå hatt delvis hjemmekontor fast i to ulike jobber og erfarer ikke det du skriver her.

Anonymkode: df12f...d91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år, og student i 5 år før det.

Aldri vært utbrent :)

Sikkert fordi jobben også er hobby. Og fordi jeg liker sjefen og kollegaer. Da er det bare hyggelig med en og annen telefon på ferie :)

Anonymkode: c7f1d...d3d

Ikke sikkert det er like hyggelig for barna dine som hele tiden blir avbrutt av at mor pjatter om jobb i telefonen. Det samme gjelder partner.

Anonymkode: 88d50...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

227 kr er mye i timeslønn. Jeg har 190,- og er over 30 år

Anonymkode: 78d5a...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da gjør du det du rekker og utsetter det andre til neste dag. 

Anonymkode: 62ed5...34d

Eh, nei. Jeg har en plikt for å sørge for et godt og trygt skolemiljø. Det trumfer det meste. På godt og vondt. Krevende saker krever at jeg må være på, slik at ting ikke eskalerer. Jeg kan ikke bare la noe ligge til neste dag hvis ting skjer. Det må tas med en gang slik at det ikke eskalerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nå hatt delvis hjemmekontor fast i to ulike jobber og erfarer ikke det du skriver her.

Anonymkode: df12f...d91

Nei, men mange andre erfarer det. At arbeidsgiver forventer arbeid fra dem når de er syke hjemme, for de kan jo bare jobbe fra hjemmekontor ...

Anonymkode: 88d50...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (Akkurat nå):

Eh, nei. Jeg har en plikt for å sørge for et godt og trygt skolemiljø. Det trumfer det meste. På godt og vondt. Krevende saker krever at jeg må være på, slik at ting ikke eskalerer. Jeg kan ikke bare la noe ligge til neste dag hvis ting skjer. Det må tas med en gang slik at det ikke eskalerer.

Men du som lærer får ikke betalt overtid fordi du har svære ferier flere ganger i året. Andre arbeidstakere har kun 5 uker ferie i året.

Anonymkode: 88d50...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

 

Anonymkode: bd193...f9c

Er ikke alle som kan streike pga fare for liv og helse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre du har ledende eller særlig uavhengig stilling som går inn under unntakene i arbeidsmiljøloven, skal du få kompensert pålagt overtid. Det gjelder både når overtiden er pålagt deg av leder, og når du har blitt tildelt så mange oppgaver at det ikke er mulig å utføre dem innenfor ordinær arbeidstid. Overtid kan heller ikke pålegges hele tiden, da det skal foreligge tidsbegrenset, akutt behov for overtid (som hovedregel). Velger du selv å jobbe overtid, så har du krav på avspasering.

Anonymkode: 88d50...3c2

Noen unntak er f.eks lærere, som får det "betalt" gjennom avspasering. Vi får ikke overtidsbetalt. Problemet er at avspaseringen overhodet ikke kompenserer for den ekstra tiden vi jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men mange andre erfarer det. At arbeidsgiver forventer arbeid fra dem når de er syke hjemme, for de kan jo bare jobbe fra hjemmekontor ...

Anonymkode: 88d50...3c2

Jeg var forkjølet for en måneds tid siden. Syntes selv jeg var frisk nok til å jobbe, men for syk til å reise frem og tilbake på jobb, samt at jeg ikke ville smitte kollegaene mine.

Sendte mail til sjefen om jeg kunne ha hjemmekontor hele uka av den grunn. Fikk det innvilget, men fikk også tydelig beskjed om at hvis jeg var syk så skulle jeg ikke jobbe.

Dette er i en travel og konkurransepreget bransje med høye krav til prestasjoner. Privat, ikke offentlig.

Anonymkode: df12f...d91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du som lærer får ikke betalt overtid fordi du har svære ferier flere ganger i året. Andre arbeidstakere har kun 5 uker ferie i året.

Anonymkode: 88d50...3c2

Vi har ikke ferie, vi har avspasering. Vi får kun 5 uker ferie i året. Vi har komprimert arbeidsår, hvilket betyr at man jobber mer enn 37,5 time per uke, dvs 43,25 timer per uke. Men, jeg bruker mye mer tid enn det i uka på jobben. 

Så nei. Jeg får ikke mer ferie enn andre i året.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke å jobbe ett minutt ekstra, men at mange arbeidsgivere etter innføring av hjemmekontor under korona, forutsetter at arbeidstaker er tilgjengelig i nesten hele sin fritid, jobber under sykdom og utfører en del gratisarbeid uten å bli kompensert. 

Anonymkode: 88d50...3c2

Javel, det hadde ikke så mye med hi og gjøre. 
hjemmekontor er egentlig en gode. Ja, noen sykdommer kan man jobbe med fra hjemmekontor, det kommer jo an på hva det gjelder. Tja, er hjemmekontor kontortid 8-16 eller mer fleskistid? I så fall må man jo være tilgjenglig mer enn 8 timer. De fleste jeg kjenner som har hjemmekontor har fleksibel arbeidsdag , og kan feks trene/ spise lang lunsj midt på dagen, hente ungene tidlig i barnehagen og heller ta et par timer jobb på kvelden. Da kan de jo ikke gjøre seg utilgjengelige hele veien. Har faktisk aldri hørt noen klage på dette, bare positivt. 
uansett, rengjørere har åpenbart ikke hjemmekontor. 

Anonymkode: 475db...293

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er kjempeenig med TS, men tør ikke si det høyt i alle " kretser" . Folk som gir og er " snille" i arbeidslivet gjør ikke oss andre en tjeneste, tvertimot! Det handler om solidaritet, og i fellesskap presse fram bedre forhold og rettigheter. Så de som jobber ekstra uten å skrive overtid de gir arbeidsgivere inntrykk av ; " jada, dette går jo bra. Ingen trenger ekstra betalt for å få jobben gjort!" .  Mens vi som ikke gidder være greie på egen bekostning, vi ser at vi har for lite tid til de oppgavene som skal gjøres. 

Og her kommer det som for meg står som et stort problem i min bransje, renholdsbransjen. Det kommer innvandrere/fremmedarbeidere/flyktninger som kommer fra så dårlige kår og trenger så desperat penger at bare det å HA en jobb er luksus. Og så jobber og jobber de, og jobber både mer overtid enn de har lov til og jobber masse gratis. SLIK gavner ikke oss norske som er glad i fritid og ikke glad i å jobbe gratis . 

Dette høres sikkert rasistisk ut men det er fakta jeg opplever. 

Anonymkode: 62ed5...34d

Du skriver fakta, jeg kjenner til dette. Sosial dumping er godt etablert i Norge dessverre, mye pga innvandring fra afrika/midtøsten.

SPOCA skrev (13 minutter siden):

I prinsippet enig, men i praksis ikke like lett. Som kontaktlærer har jeg f.eks et spesielt ansvar for å følge opp elever og foreldre, og det blir ganske mange frustrerte der ute om jeg ikke gir det lille ekstra. Sånn er det bare. 

Du skal ikke gi noe ekstra utvover din arbeidstid.

SPOCA skrev (9 minutter siden):

Jeg får ikke betalt overtid, så det er bare å glemme. Og innenfor arbeidstid? Det er ikke nok timer til det.

Dette er din egen feil, lær deg å sett grenser.

Anonymkode: bd193...f9c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (5 minutter siden):

Eh, nei. Jeg har en plikt for å sørge for et godt og trygt skolemiljø. Det trumfer det meste. På godt og vondt. Krevende saker krever at jeg må være på, slik at ting ikke eskalerer. Jeg kan ikke bare la noe ligge til neste dag hvis ting skjer. Det må tas med en gang slik at det ikke eskalerer.

Nei, men da har du gjort et valg for egen del og har ingen rett til å klage. Det som er verre er at du gjør et valg for andre og. Når du gjør det så tenker arbeidsgiver at slik kan alle andre også gjøre. Det er usolidarisk! . 

Anonymkode: 62ed5...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

227 kr er mye i timeslønn. Jeg har 190,- og er over 30 år

Anonymkode: 78d5a...f26

Du er jo dum som godtar lønnen, slike som deg ødelegger arbeidslivet.

Anonymkode: bd193...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men mange andre erfarer det. At arbeidsgiver forventer arbeid fra dem når de er syke hjemme, for de kan jo bare jobbe fra hjemmekontor ...

Anonymkode: 88d50...3c2

Det er jo riktig? Det kommer jo selvsagt an på hva som feiler en, men det er mange sykdommer en kan jobbe hjemmefra selvom det blir vanskelig og være på jobb? Tilrettelegging på arbeidsplassen ved sykdom er jo enklest for de som har mulighet for hjemmekontor?

Anonymkode: 475db...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at utbrenthet er et moderne begrep.. ingen som snakket om å være utbrent der de jobbet 12 timers dager på fabrikken i 1910… 

Anonymkode: 8301d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver fakta, jeg kjenner til dette. Sosial dumping er godt etablert i Norge dessverre, mye pga innvandring fra afrika/midtøsten.

Du skal ikke gi noe ekstra utvover din arbeidstid.

Dette er din egen feil, lær deg å sett grenser.

Anonymkode: bd193...f9c

Nei, det er ikke min feil. Det som er feilen, er at de har altfor for ressurser i skolen, og lagt altfor mange oppgaver inn i kontaktlærerrollen.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men da har du gjort et valg for egen del og har ingen rett til å klage. Det som er verre er at du gjør et valg for andre og. Når du gjør det så tenker arbeidsgiver at slik kan alle andre også gjøre. Det er usolidarisk! . 

Anonymkode: 62ed5...34d

Selvfølgelig har jeg rett til å klage. Derfor er jeg fagorganisert og bruker min stemmerett. Men vil du virkelig at elever og foreldre skal gå for lut og kaldt vann? Jeg har da både yrkesstolthet og samvittighet! Jeg kan ikke stå og se på at elever blir mobbet uten å gjøre noe. Jeg kan ikke bare se på at noen ikke har det bra. Det er min fordømte plikt som lærer, og jeg kan faktisk bli dømt og miste min jobb hvis jeg ikke gjør det som er pålagt meg av ansvar og oppgaver. Jeg kan ikke seg meg selv i speilet eller noen foreldre eller elever noen gang igjen hvis jeg ikke gjør det jeg faktisk skal gjøre som lærer - skape et godt og trygt skolemiljø - og et faglig godt miljø elevene trives i. Jeg kunne aldri jobbet som lærer, jeg har da litt stolthet.

Du får bare kalle meg usolidarisk, det driter jeg i. Elevene mine er viktigere enn dine meninger, beklager.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...