Gå til innhold

Låne penger, nei eller ja?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei har nettopp blitt slutt mellom meg å eksen som jeg har barn sammen med og hen gjorde det slutt ganske hardt og på en dårlig måte der jeg havnet på frivillig innleggelse og nå spør hen om å få låne penger da hen har brukt opp pengene sine, min nye kjæreste sier nei til å låne hen penger da vi har felles økonomi for å komme oss igjennom denne måneden som jeg tror vi ikke klarer dessverre. Ja det er hardt der ute da prisene på alt har steget, jeg får dårlig samvittighet opp i dette og vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Det var sånn da vi var sammen også og er ganske lei av å låne penger fra venner. Har lånt selv penger fra en kompis for å klare denne måneden selv og det vet ikke min nye kjæreste faktisk så neste måned blir tøff for å oss økonomisk, lånte ganske mye penger for å få betalt regninger da hen bare stakk ifra regninger, totalt betalte jeg 17 lapper på alt og satt igjen med 3400kr. Hva burde jeg gjøre? Er ikke snakk om mye penger.

Anonymkode: d90dc...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir bare rot av å låne ut penger til ekser. Og ihvertfall ikke lån til en eks som stakk fra felles regninger. 

Anonymkode: 2f9c0...71a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nettopp blitt slutt med barnefar og du har ny kjæreste allerede? Men nei, ikke lån ham penger. 

Anonymkode: 371d7...58c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig ikke låne bort penger du ikke har, ærlig talt 

Anonymkode: fd2d8...b01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Selvfølgelig låner du ikke bort penger når du ikke har nok penger selv?!

Og enda mer Selvfølgelig så fortsetter du ikke å låne ut enda mer penger til en du vet ikke gjør opp for seg?!

Nylig stygt brudd med eksen OG du har allerede en kjæreste du har felles økonomi med. Kanskje du burde bruke litt tid på deg selv og kanskje få hjelp til å sette grenser og å klare deg bedre på egenhånd?

Anonymkode: e3796...156

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si nei. For det første har du ikke penger å låne bort. Og du ønsker ikke låne bort til eksen.

Er han sulten kan han be nev om nødhjelp.

Anonymkode: 94b20...61e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

‘Hen’, allerede ny kjæreste og ingen økonomistyring?? For ei suppe 

Anonymkode: dbf8b...a7e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Og enda mer Selvfølgelig så fortsetter du ikke å låne ut enda mer penger til en du vet ikke gjør opp for seg?!

Nylig stygt brudd med eksen OG du har allerede en kjæreste du har felles økonomi med. Kanskje du burde bruke litt tid på deg selv og kanskje få hjelp til å sette grenser og å klare deg bedre på egenhånd?

Ja, dette virket rotete.. 

Anonymkode: 54005...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva burde jeg gjøre? Er ikke snakk om mye penger.

Ikke lån bort penger. Det høres ut som at du har andre problemer du bør ta tak i. Ikke lag flere problemer nå.

Anonymkode: d573c...97b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for et rot!

Hvem tar vare på barnet eller barna? 

Anonymkode: b4502...dc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei har nettopp blitt slutt mellom meg å eksen som jeg har barn sammen med og hen gjorde det slutt ganske hardt og på en dårlig måte der jeg havnet på frivillig innleggelse og nå spør hen om å få låne penger da hen har brukt opp pengene sine, min nye kjæreste sier nei til å låne hen penger da vi har felles økonomi for å komme oss igjennom denne måneden som jeg tror vi ikke klarer dessverre. Ja det er hardt der ute da prisene på alt har steget, jeg får dårlig samvittighet opp i dette og vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Det var sånn da vi var sammen også og er ganske lei av å låne penger fra venner. Har lånt selv penger fra en kompis for å klare denne måneden selv og det vet ikke min nye kjæreste faktisk så neste måned blir tøff for å oss økonomisk, lånte ganske mye penger for å få betalt regninger da hen bare stakk ifra regninger, totalt betalte jeg 17 lapper på alt og satt igjen med 3400kr. Hva burde jeg gjøre? Er ikke snakk om mye penger.

Hvorfor skriver du så slitsomt med hen hele tiden? Tror du virkelig noen skal finne ut hvem du er? Da trenger du nok mer hjelp enn du har fått til nå….

Anonymkode: e55a0...9f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei.

Jeg klarer meg alene økonomisk men har kjent den nye kjæresten i 5år og det går ganske greit med oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier Nei. 
Du behøver ikke å forklare de mange årsaker. Som at det er usunt at du skal ta noe ansvar for eksens økonomi, at eksen stakk av fra felles regninger, at du ikke har penger å låne ut da du går i minus selv.

Bare si nei. Og eventuelt legg til at han skal ikke spørre deg om lån mer når dere ikke er sammen. 

Anonymkode: cb20c...1ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer meg alene økonomisk men har kjent den nye kjæresten i 5år og det går ganske greit med oss

Tror ikke det er om du klarer deg alene økonomisk folk reagerer på her. Men at du ikke klarer å være alene. Det er akkurat blitt slitt med barnefar og du har allerede ny kjæreste du har felles økonomi med?? Hva med å tenke litt på barna du har med din ex og roe ned litt?  Ta vare på dem og sette dem først. Ikke dra inn en ny mann i livet deres så raskt!

Anonymkode: 009f2...184

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å låne bort penger, men det er viktig at barn har det greit oppi dette.  Har dere hatt økonomisk oppgjør? Har dere vært til mekling? Har dere delt ansvar for barn? Hen har mulighet til å få ekstra barnetrygd om hen bor alene, om dere har delt ansvar. Har dere sett på alt sånt? Evt betaler noen av dere barnebidrag? Det virker som det har gått litt for fort i svingene her....

Anonymkode: ccd8e...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk låner ikke penger av andre. Så ikke lån ut, og ikke lån penger fra kompiser eller nykjæresten. 

Jeg håper du har spiral forresten. Det siste denne suppen trenger er et nytt barn. 

Anonymkode: 517fd...213

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å ta tak i.

For det første - har du penger å låne bort? Svaret er nei. Du skal prioritere deg og barnet ditt. Og selv om du kanskje har litt til overs nå (noe du ikke har) så bør det spares til det kniper en annen gang (noe det vil gjøre).

For det andre - har du ansvar for eksen din? Svaret er nei. Vedkommende er voksen og må selv innrette seg etter egen økonomi. Vedkommende skal både være i stand til å ta vare på seg selv OG behovene til deres felles barn.

For det tredje - du skriver at det NETTOPP ble slutt, samtidig er du allerede i et forhold til noen du har kjent i fem år. Når har du tenkt å prioritere barnet oppi alt dette? Du har og nettopp vært på frivillig innleggelse, og sliter med å få pengene til å strekke til. Mitt tips er å IKKE bli sammen med noen så fort. Du trenger å lande hodet, kroppen og følelser etter et forhold - og barnet trenger mest av alt stabilitet og forutsigbarhet. Noe barnet ikke får når du hopper inn i et nytt forhold så kort etter forrige.

For det fjerde - IKKE innvolver nye partnere med barnet før du faktisk vet at de er "the shit" over minst et par år.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...