Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dater en mann som kunne vært faren min (altså mye eldre enn meg)

han har slitt med hard rus i underkant av 30 år av livet.. for å nevne noe av det: sopp,syre, amfetamin, benzodiazepiner,cannabis,litt heroin, men det likte han ikke. han var i fengsel flere ganger (før min tid) i psykotisk tilstand. og fikk en rettspsykiatrisk vurdering i varetekt fordi han enten er alvorlig psykisk syk eller psykisk utviklingshemmet. jeg selv er psykisk syk og klarer virkelig ikke å være alene. derfor bondet jeg med han.    han er ofte snill og det er jeg som lager krangler når vi krangler, da gråter jeg mye. skal jeg satse på forholdet? han er en god støttespiller for meg siden jeg virkelig ikke takler å være alene

Anonymkode: 4287f...5d6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Gå videre. Dette høres ikke sunt ut for deg. Og for guds skyld, ikke begynn å utforske rusmidler med han

Anonymkode: ec734...aaa

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Nei nei nei. Og nei. 

Anonymkode: 3644c...c2f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger terapi ikke mannfolk.

Anonymkode: 33d82...d8c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Han er ofte snill? Hva gjør han når han ikke er snill da?

Anonymkode: cc869...cd2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her tror jeg virkelig du burde skaffe deg seg hjelp før du blander andre inn i dine psykiske lidelser, tenk deg om. Ikke dra andre med enda større problemer, inn i ett allerede rotete hodet. Skaff.Deg.Hjelp. Du sier det er du som ofte starter krangler. Sliter du med noe allerede psykisk kan jeg faktisk se for meg at det stemmer. Han er ikke problemet her. Du er. 

Anonymkode: 28f68...5e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her tror jeg virkelig du burde skaffe deg seg hjelp før du blander andre inn i dine psykiske lidelser, tenk deg om. Ikke dra andre med enda større problemer, inn i ett allerede rotete hodet. Skaff.Deg.Hjelp. Du sier det er du som ofte starter krangler. Sliter du med noe allerede psykisk kan jeg faktisk se for meg at det stemmer. Han er ikke problemet her. Du er. 

vil ikke ha hjelp. de kan ikke fikse det

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

vil ikke ha hjelp. de kan ikke fikse det

Du har prøvd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har prøvd? 

ja, vært på dps for bpd lidelsen. har vært i gruppeterapi og 1til1 samtaler, men slutta. 

Skrevet

Høres virkelig ut som drømmemannen det der altsa 😍😍

Anonymkode: cf154...19c

• Nyttig 2
Skrevet

Og dette lurer du oppriktig på? 

Anonymkode: 0379d...a85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Borderline i kombinasjon med dette? Nei og nei, dette kommer til å gå til helvete.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ja, vært på dps for bpd lidelsen. har vært i gruppeterapi og 1til1 samtaler, men slutta. 

Du kan jo ikke si det ikke fungerer når du slutta.

• Nyttig 2
Skrevet

Kjære TS, du fortjener virkelig mye bedre enn dette! 

Tror du vet selv at dette ikke er et godt forhold for deg, siden du skriver slik du gjør. Jeg forstår at du er redd for å være alene, men alternativet må ikke være enten å være alene, eller sammen med en som ikke er god for deg. 

Mange med ustabil pf strever også med at de ikke de tenker de fortjener noe godt, med håpløshet og en tanke om at ingenting kan bli bedre. Vet ikke om du også har det sånn, men jeg vet at mange kan få det veldig mye bedre enn det de selv trodde var mulig da det var på det verste. 

DPS har ikke alltid den beste behandlingen for personlighetsproblemer, mange av terapeutene der er gange unge og uerfarne (i alle fall på mange DPS). Jeg vil anbefale deg å be fastlegen din om å henvise deg til en avtalespesialist, via henvisningsmottaket på DPS: Samme egenandel, men ofte mer erfarne terapeuter, som kan tilby lengre og mer tilpasset behandling. 

Du kan også snakke med legen din om mulighet for å få mer støtte og hjelp fra kommunen, så du får mer støtte i hverdagen, og ikke føler deg så alene. En individuell plan kan også være nyttig, for å sette små mål og måle fremgang. 

Og så bør du bryte forholdet til denne mannen. Du fortjener bedre, og han fortjener bedre. Dere høres ikke ut som dere er de beste for hverandre. Lykke til, TS, jeg tror du kan få det veldig mye bedre! Du fortjener det! 

Anonymkode: 60308...2ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man skal ikke gå inn i et forhold fordi man er ensom. Da tar man gjerne til takke med en som er "ofte snill" men også ofte slem.

Anonymkode: ee613...0af

• Liker 1
Skrevet

Kunne vært faren din, hard rus (bl.a. heroin) i tre tiår, flere fengselsopphold, psykoselidelse, kanskje psykisk utviklingshemmet, du gråter mye med ham og han er "ofte snill", altså implisitt iblant slem med deg. 

Det er jo selvfølgelig ikke noe spørsmål. Alt du svarer her tilsier at du har tenkt å gradvis styre mot undergrunnen uansett hva folk her måtte si, men det eneste riktige og sunne for deg er selvfølgelig å bryte av og løpe langt, langt unna.

Anonymkode: b0c99...36e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nei, løp!

En mann som er psykotisk, vært flere ganger i fengsel, og tidligere hard rusmisbruker er ikke en bra støttespiller.

Det er ingenting ved denne mannens valg eller kvaliteter som gjør han til en god støttespiller.

Å inngå et forhold med denne mannen her er starten på veien til helvete. Om du ikke har et sterkt ønsker om å bli en hard rusmisbruker med klippekort i fengselet, så bør du løpe.

Det du trenger er psykiater og nær familie, ikke et kriminelt narkovrak.

Endret av Blueberrymuffin
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje litt irrelevant og pirkete, men ikke påstå at LSD, sopp, eller cannabis kan regnes som hard rus eller spesielt skadelig så lenge man er ansvarlig. Minimalt skadepotensiale. Før noen sier seg uenige, les dere opp.
Med tanke på historikken hans og de andre rusmidlene du nevnte derimot, løp, og kom deg langt vekk fra han. Han kan umulig være noen du kan få en bra fremtid med.

Anonymkode: 5f57f...69f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 23.18):

Kunne vært faren din, hard rus (bl.a. heroin) i tre tiår, flere fengselsopphold, psykoselidelse, kanskje psykisk utviklingshemmet, du gråter mye med ham og han er "ofte snill", altså implisitt iblant slem med deg. 

Det er jo selvfølgelig ikke noe spørsmål. Alt du svarer her tilsier at du har tenkt å gradvis styre mot undergrunnen uansett hva folk her måtte si, men det eneste riktige og sunne for deg er selvfølgelig å bryte av og løpe langt, langt unna.

Anonymkode: b0c99...36e

ja, uheldigvis så har han vært narkoman like lenge som jeg har levd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 22.56):

Han er ikke problemet? Begge her er «problemet» som du sier. Disse er ikke bra for hverandre og må ha hjelp før et evt forhold. 

Å leve med en narkoman er helt håpløst og krevende, at hun «starter» krangler, kan være så enkelt som å reagere på løgner osv. Han kan også gasslighte henne på at hun starter krangler, fordi hun reagerer på ting han gjør. Så dette er helt talentløst å skrive… Forholdet er ikke liv laga, men her det to personer som ikke burde være i et forhold. 

Anonymkode: d36a8...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...