AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #1 Del Skrevet 27. oktober 2024 Det flyter overalt etter henne, for hun rydder aldri noe opp etter seg. Når vi minner henne på å rydde blir hun ekstremt sint. Hun får aldri noe gjort og har ingen ansvarsfølelse. Forventer at alt bare skal ordne seg fortløpende for henne og har mye sinne og frustrasjon på grunn av dette. Hun har sluttet helt å respektere innetider og alt av av regler. Respekterer ikke konsekvenser. Gulv og overflater på rommet er dekket av brukte tallerkener, skitne klær og søppel. Hun har kjørt full ryddenekt dette året. Hun hjelper ikke til i huset på noen måte heller. Hun legger seg ikke til å sove om kveldene. Vi hører henne romstere til langt på natt. Vi skrur av internett når vi går og legger oss. Hun klager på alt hun ikke har og synes livet er så forferdelig. Hun går bare og kjefter, roper og truer hele dagene. Sier hun hater oss og at vi ødelegger livet hennes. Vi er helt utslitte. Alt er en evig diskusjon og hun kan aldri godta et nei og er aldri fornøyd med grunnene vi gir. Ingen andre har innetider, ingen andre mister internett, ingen andre må hjelpe til hjemme, alle andre har dyre klær og dyre ting. Jeg synes helt ærlig at det er vanskelig å vite hvor streng det er lov til å være før det bikker over til omsorgssvikt. Spesielt når ingen rundt oss ser ut til å ha grenser for barna sine heller med ulikt hell i hvordan de har endt opp. Noen er fornuftige og noen er ute av kontroll. Hadde hun bare vært lydhør og kunne snakkes til fornuft. Jeg kan ikke bare hente henne og si at nå skal hun hjem, det virker som at hun venter på å bli fysisk dratt inn i bilen. Samme som at det er vanskelig å holde henne igjen når hun har bestemt seg for å gå ut uten tillatelse. Og dette med rommet, vi tenker jo på eventuelle skader på huset og skadedyr når hun nekter å rydde selv. Har vi "lov" til å gjøre det selv om hun nekter oss? Jeg orker ikke å leve sånn som dette, og har lyst til å få tatt et skikkelig tak i både oss foreldre og ungdommen for å bedre situasjonen her hjemme. Anonymkode: a3ba4...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #2 Del Skrevet 27. oktober 2024 ??? "Hvis du ikke har ryddet i løpet av helga, rydder jeg. Og da forsvinner det helt sikkert ting du ønsker å spare på." Anonymkode: a8b80...068 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 27. oktober 2024 #3 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hvor er de voksne her? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #4 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hva med faren? Anonymkode: a8b80...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tubaluba Skrevet 27. oktober 2024 #5 Del Skrevet 27. oktober 2024 Her tar jeg en sjau på rommet ca hver 14. dag, når 14-åringen er borte. Hun hater det, kjefter og smeller når hun kommer hjem! Men søppel må kastes, oppvask må ut, klær vaskes, sengetøy skiftes. Grusom fase dette her, vi har det som dere. Hun kverulerer og kjører sitt eget løp på ALT. I følge BUP er oppskriften på bedring å belønne god oppførsel. Vi skal pinadø snart gi henne premie for å tørke seg i ræva!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 27. oktober 2024 #6 Del Skrevet 27. oktober 2024 For å ta det siste spørsmålet først: Ja, selvfølgelig har dere "lov" til å rydde rommet hennes om hun ikke gjør det selv! Hvorfor skulle dere ikke ha det? Har dere snakket med lærerne hennes om oppførselen? Oppfører hun seg vanskelig på skolen også, eller er det kun sammen med dere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #7 Del Skrevet 27. oktober 2024 Sorter ut det aller viktigste. Og det er at hun er trygg, får i seg mat og søvn. Skap minst mulig konflikter selv, og prøv å tilnærme dere problemene med å være litt på lag. Kjefting hjelper helt klart ikke- det ser dere jo, så da må dere prøve noe annet. Hva vil hun, hva motiverer? Hvordan kan dere komme nærere? Hvordan kan dere få et bedre forhold? Hvor kan dere møte henne på veien? Hva gjør dere sammen? Rommet rydder dere, enten hjelpe henne, eller så bare rydder dere. Jeg hadde verdens flinkeste jenter- men med 3 av 4 så måtte jeg i varierende grad hente ut tallerkener og kopper hver dag. Jeg tok ut klær og brettet dem uten å rote i tingene deres. Ingen vil ha det slik. Hun skjemmes, og dere får henne til å skjemmes mer. Glatt over bagateller som rot, og fokuser på det viktigste, som er hvordan hun har det og at hun vet at dere elsker henne og fokuserer på det som er viktig. Prøv å se dette som en unntakstilstand. Det går over, men dere må slutte å krige mot henne på alt. Alle fire jentene våre har det gått veldig fint med. Men søk harmoni. Gi klem, begrunn og snakk sammen. Ikke snakk til- sammen. Anonymkode: ea398...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå