Gå til innhold

Uoppdragne barn? Hvordan ville du reagerte hvis ditt barn 4-6 sa dette?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er creepy er at foreldre ikke vet at de må putte ord i munnen på barn for at de skal lære. Får de ikke den lille korrigeringen umiddelbart så lærer de ikke å spørre pent før de er 10. Da har nok skole og barnehage kanskje greid å få det til å nå inn. DET er tafatt og creepy det

Anonymkode: 8b8ad...7f8

Det er jo bare tull! Barn lærer av hva vi gjør, ikke hva vi sier. 

Anonymkode: 00ea6...08b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår har akkurat fylt 4. Vi øver hjemme på kan jeg få. Han er fortsatt liten, og vi regner ikke med at en på 4 år skal forstå dette med kan jeg få/tenke over det hver gang han kommer i situasjonen det tilbys noe. Et par ganger har han forsynt seg selv uten å spørre eller si jeg vil ha først. Det syns vi ikke er greit, og det sier vi til han.

Derimot så sliter barnet vårt med språket, og kan lite utrykke hva han vil ha. Det går mest i Peking, og benevne ting om han kan. Så må ta det med i betraktning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare tull! Barn lærer av hva vi gjør, ikke hva vi sier. 

Ja takk til begge deler!

Anonymkode: baac5...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på situasjonen.. nå er barnet mitt bare 3, men jeg hvisker han gjerne i øret og sier "du må spørre fint ". Er vi med familie sier jeg det høyt uten å tenke mer på saken. 

Han spør alltid fint når han får beskjed om det.

Anonymkode: 78f55...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du høres umoden ut. Barn sier ikke slike ting fordi de mener de har krav på å få noe - de tenker bare ofte ikke så avansert. Man kan ikke irettesettelse barn for ting HELE TIDEN, for det finnes grenser for hvor mye de klarer å huske av disse irettesettelse. Kanskje har foreldrene nettopp korrigert dem pga noe annet. Kanskje har barnet nettopp gått fra å bare ta ting til å i det minste si ifra. 

Du blir FLAU av at dine barn oppfører seg som barn? Er de statussymbol for deg? Du høres noe umoden ut. 

Og, nei, jeg blir ikke flau hvis et annet barn kommer til meg og sier at det vil ha noe. Jeg kan enten si "ja, men kan du først spørre fint?" eller "nei, beklager, du kan ikke få fordi (f.eks.) det er til etter middagen". Barn tar imot informasjon med åpent sinn. Det er bra når de får beskjeder om det samme fra ulike voksne, og det skal ikke være "flaut" å gi beskjeder til barn - det er en del av det å være en ansvarsfull voksen, etter min mening. Det er best å lære seg det tidlig  for plutselig har barnet ditt besøk som ikke oppfører seg som det skal, og skal du da bare sitte der og være flau?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 21.40):

«Jeg vil ha» eller «jeg skal ha» er jo slik 99% av alle voksne i Norge tiltaler mennesker? Om du noensinne har jobbet i en butikk eller en restaurant etc så er «jeg vil ha» uten innledende hilsen eller noe slags form for øvrig samtale normen. 

Så hvorfor forventer du at en på 4 år skal oppføre seg bedre enn nesten hele den voksne befolkningen?

Og når vi er inne på «normalt høflig»: man irettesetter ikke barn i offentligheten. Man irettesetter voksne, fordi de vet bedre og aktivt velger å ikke oppføre seg. Barn korrigerer man på tomannshånd, fordi de ikke vet mer enn deres foreldre har lært dem. Grunnleggende respekt. 

Anonymkode: 9bce9...3e8

Jeg sier faktisk kan jeg få på resturant og andre steder man må bestille mat.. 😊 og de fleste rundt meg gjør det samme 

Anonymkode: 0efd9...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korrigerer både mine egne barn og barn i barnehagen med å spørre fint, og at de ikke får om de sier "jeg vil ha" 

Anonymkode: 0efd9...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja takk til begge deler!

Hvorfor det? Når kun det ene har en virkning og det andre i beste fall bare er masete og  ikke virker, men i værste fall er skadelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det? Når kun det ene har en virkning og det andre i beste fall bare er masete og  ikke virker, men i værste fall er skadelig. 

Nei, nå får du jammen gi deg! Skadelig å vennlig minne barnet på ting? Det må være det dummeste jeg har hørt. Med mine barn i slike situasjoner, så ropte jeg på barna slik at de kom til meg, også hvisket jeg i øret dems en påminnelse. Så løp de tilbake og sa «kan jeg få» blide og fornøyde. 
Man skal jammen høre mye rart før øra detter av. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene settingen mener man at man må tåle at barn sier «du har stor mage» fordi barn er små og bare sier det de tenker, men i den andre så er «jeg vil ha» feil. «Jeg vil ha» og «kan jeg få?» er jo ikke det samme. «Jeg vil ha» er jo gjerne første tanken som popper opp i hodet deres, og de har ikke alltid kommet så langt som at de skal spørre om å få, før de har sagt sin første tanke. Jeg har en kollega som ofte har med varm lunsj. Det lukter fryktelig godt og jeg kan tenkte «herregud, jeg har sykt lyst på indisk», men jeg sier det jo ikke. Jeg spør heller ikke om å få. Selv lærer jeg egne barn å ikke spørre om å få andres ting/mat, og at de skal vente til de får tilbudet. 
I et tenkt scenario, hvor jeg skal dele ut lollipop eller pinup til en gruppe barn, så ville jeg ikke synes de som sa «kan jeg få lollipop» var noe mer høflige enn de som sa «jeg vil ha lollipop» når jeg spør hvilken is de vil ha. 

Anonymkode: cdbc0...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...