Gå til innhold

Uoppdragne barn? Hvordan ville du reagerte hvis ditt barn 4-6 sa dette?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du tenker at foreldrene skal ta oppdragelsen mens du ser på? 

Anonymkode: d1cec...84f

Selvfølgelig.

Anonymkode: 8c664...f1f

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hva tenker du da om ansatte i barnehage og skole, som minner barnet på å spørre pent, rekke opp hånda etc etc? Dette foregår også i plenum og jeg tør påstå det er ganske normal praksis. "Lise, nå glemte du rekke opp hånda", "Per, kan du si kan du sende meg leverposteien" etc etc. Tenker du da dette er kritikk av barnet? 

Anonymkode: 46d07...d77

Tror ikke det blir et problem. Hun gjør lite ut av seg og er opptatt av å følge regler. 

Jeg sier ikke at jeg sitter på fasiten, jeg sier bare hva jeg synes fungerer best for oss. Så får andre gjøre det de synes er best. :)

Anonymkode: c504e...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg lurer bare på om det er jeg som synes det er rart at foreldrene ikke reagerer/ snakker til barnet?

Uten å forklare den spesifikke situasjonen for mye…

Dersom du er på besøk med barnet ditt hos noen andre - reagerer du eller synes du der er helt «normalt» at barnet ditt sier til den dere er på besøk hos at «jeg vil ha» eller «jeg vil ha en til»?

Evt hvis du er med barnet ditt av sted sammen med en annen barnefamilie og denne mammaen/pappaen tar frem noe godt og barnet ditt bare kommer hen og sier til denne voksenpersonen «jeg vil ha»?

Jeg skjønner jo at et barn kan si slikt, men synes det er rart at foreldrene ikke gir beskjed om at du må spørre?

Jeg blir flau bare vi er hos andre og barnet mitt  SPØR om å få…

Anonymkode: 922ca...4a6

ex svigerinna mi er slik,

Nevøene mine har ikke manerer til tider, så jeg irrettesetter dem.

kan jeg få.

Takk Vær så snill

Klarer ikke ufordragne barn.

ja jeg har barn selv..

Anonymkode: c5bbb...766

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva snakker du om? Jeg sier det jeg mener, og det er vel lov? Det er da ingen tvil om at det er noe riv ruskende galt i oppdragelsen i dag når lærere ikke orker å stå i jobb pga krevende unger OG krevende foreldre!

Anonymkode: baac5...400

Du Trulte, SÅNN snakker vi ikke. Nei, nå må du si unnskyld til forsamlingen her inne.

Kom an, still deg opp og si unnskyld!

Du ønsker ikke det? Nei, da er det rett hjem. Ingen Netflix eller annet på deg resten av dagen. 

SKAMME det burde du.

*hele kg ser stygt på deg mens jeg drar deg ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke akkurat spesielt uoppdragne utfra eksemplene. Vi har mye kamper, denne hadde jrg nok ikke tatt

Anonymkode: a05a5...f96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjør begge deler og det fungerer veldig bra. 

All forskning tyder på at det er eksempel og etterfølgelse som funker, ikke konstant «påminning». 

Anonymkode: 00ea6...08b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva tenker du da om ansatte i barnehage og skole, som minner barnet på å spørre pent, rekke opp hånda etc etc? Dette foregår også i plenum og jeg tør påstå det er ganske normal praksis. "Lise, nå glemte du rekke opp hånda", "Per, kan du si kan du sende meg leverposteien" etc etc. Tenker du da dette er kritikk av barnet? 

Det er mye mer vanlig å si «nå må alle huske på …» eller diskret gjøre et tegn, eller snakke med personen det gjelder litt diskret, og ikke henge ut enkeltelever. Det der hyle ut foran alle hva man gjør feil er mer og mer ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (2 timer siden):

Oppdragelsen foregår "hele tiden"- og en korreksjon/ påminnelse i situasjonen er noe jeg forventer. Det gjøres selvsagt på en nøytral måte à la "husk at man spør pent" osv.

Vær så snill, tusen takk eller  unnskyld  bør da ikke være fremmedord?

Må da være bedre at du selv gjør det enn at de man er på besøk hos må gjøre det? Eller tenker du at det er helt fint at ingen gjør det, og at barnet ditt etterhvert oppleves som uhøflig/ ufint/ litt frekk?

For sånn vil nemlig mange kunne oppleve barnet ditt + oppleve deg som en tafatt forelder

Jeg tenker helt klart at det er best at ingen gjør det, og jeg tror ikke det gjør ungen frekk. Mye bedre å selv gå frem som et godt eksempel, og å skryte av barnet når det gjør noe riktig. Positive forsterkere funker mye bedre enn «påminnelser», det er bare mas uten effekt. 

Jeg tåler helt fint at noen har den oppfatningen, jeg vet at det ikke stemmer. Jeg oppdrar ikke barn for andres øyne som om jeg opptrer på en sene. Jeg bygger robuste, og ja, høflige barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker helt klart at det er best at ingen gjør det, og jeg tror ikke det gjør ungen frekk. Mye bedre å selv gå frem som et godt eksempel, og å skryte av barnet når det gjør noe riktig. Positive forsterkere funker mye bedre enn «påminnelser», det er bare mas uten effekt. 

Jeg tåler helt fint at noen har den oppfatningen, jeg vet at det ikke stemmer. Jeg oppdrar ikke barn for andres øyne som om jeg opptrer på en sene. Jeg bygger robuste, og ja, høflige barn. 

Syns det er greit med påminnelser om de glemmer å si ting de skal. F eks om de får en pakke, syns jeg det er innafor å spørre hva sier man da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Syns det er greit med påminnelser om de glemmer å si ting de skal. F eks om de får en pakke, syns jeg det er innafor å spørre hva sier man da

Det må du gjerne syntes, men det er kun et spill for galleriet for at andre voksne rundt deg skal tro at du er god på oppdragelse. Den påminnelsen har ingen verdi fir barnet ditt og får ikke barnet til å si noe mer «takk» neste gang. De retter seg selv der og da, men så er det glemt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må du gjerne syntes, men det er kun et spill for galleriet for at andre voksne rundt deg skal tro at du er god på oppdragelse. Den påminnelsen har ingen verdi fir barnet ditt og får ikke barnet til å si noe mer «takk» neste gang. De retter seg selv der og da, men så er det glemt. 

Jo fordi de lar ikke være å si det med vilje. De glemmer det bort eller syns det er skummelt å si det, da må det jo være greit å hjelpe de å si det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Jo fordi de lar ikke være å si det med vilje. De glemmer det bort eller syns det er skummelt å si det, da må det jo være greit å hjelpe de å si det

Hva skal det være godt for. De husker det ikke noe mer til neste gang, så du blir bare sittende fast i en spiral av «hakking/kritikk/påminnelser». Det er ingen positive effekter av det. Det beste du kan håpe på er at ungene ikke bryr seg, i verste fall oppleves det flaut/negativt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende tråd. AT det finnes så mange tafatte foreldre😬 er det rart de gamle klager over uoppdragne barn idag. Visste jo dette til dels fra før, men her får man det svart på hvitt. Kommer 6 åringen din å sier de vil ha til meg så skal jeg påta meg å be dem spørre pent, med et SMIL. Ja det går faktisk an å irettesette barn på en hyggelig måte. 

Anonymkode: 8b8ad...7f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (9 timer siden):

Ingen mødre klarer å være objektive. Måten du skriver på får deg til å fremstå generaliserende og selvgod

Jeg snakker generelt om unger i dag!

Anonymkode: baac5...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 21.45):

Du tenker at foreldrene skal ta oppdragelsen mens du ser på? 

Anonymkode: d1cec...84f

Selvfølgelig må foreldrene ta det der og da. Det er jo ingen katastrofe - det er vel ingen foreldre i dag som banker opp barna for å være uoppdragne. Man sier fra idet barna gjør noe de ikke skal - på en tydelig men ikke-aggresiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 21.49):

Gud, som jeg misliker foreldre som må drive med oppdragelse for sånt småtterier på besøk. Også blir jeg dratt inn i dårlig stemning som oppstår. 

Små barn er uoppdragne, fordi de enda ER det. Det retter seg. Hvis foreldrene er normalt oppegående så blir det nok bra 

Anonymkode: 920a5...641

"Små barn er uoppdragne, fordi de enda ER det. " Uoppdragen betyr som du sikkert vet "uten oppdragelse". Uoppdragne barn er per definisjon barn som ikke har blitt oppdratt av sine foreldre. Til plage og lidelse for seg selv, og for alle rundt seg (bortsett fra foreldrene, som ofte synes barnas uhørte oppførsel er søt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva skal det være godt for. De husker det ikke noe mer til neste gang, så du blir bare sittende fast i en spiral av «hakking/kritikk/påminnelser». Det er ingen positive effekter av det. Det beste du kan håpe på er at ungene ikke bryr seg, i verste fall oppleves det flaut/negativt. 

Er forskjell på hakking/kritikk og påminnelser på en fin måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fascinerende tråd. AT det finnes så mange tafatte foreldre😬 er det rart de gamle klager over uoppdragne barn idag. Visste jo dette til dels fra før, men her får man det svart på hvitt. Kommer 6 åringen din å sier de vil ha til meg så skal jeg påta meg å be dem spørre pent, med et SMIL. Ja det går faktisk an å irettesette barn på en hyggelig måte. 

Da er du bare creepy spør du meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Godt skrevet , at man selv går frem som godt eksempel er det barna lærer av

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da er du bare creepy spør du meg

Det som er creepy er at foreldre ikke vet at de må putte ord i munnen på barn for at de skal lære. Får de ikke den lille korrigeringen umiddelbart så lærer de ikke å spørre pent før de er 10. Da har nok skole og barnehage kanskje greid å få det til å nå inn. DET er tafatt og creepy det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...