Gå til innhold

Uoppdragne barn? Hvordan ville du reagerte hvis ditt barn 4-6 sa dette?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

De aller fleste barn sier «jeg vil ha» og «jeg må få». Helt normalt. Barn er ikke voksne mennesker med sosial intelligens som voksne. De sier rett ut det de tenker. Innerst inne tenker jo vi også også «jeg vil ha». Men vi sier det ikke høyt. 
De fleste foreldre irettesetter. Enten der og da med «du må heller spørre om du kan få» eller tar det etterpå. Det kommer an på situasjonen. Man skal ikke gjøre barnet forlegen. Barnet gjør så godt det kan. Barnet skal ikke føle på skyld. Så at noen foreldre velger å ikke gjøre noe der og da og heller jobbe med å lære barnet sitt det siden er helt innafor. Det er ikke lært over natten uansett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn på 4-6 år er ganske små, så helt normalt at de sier ting du nevner her. Jeg hadde ikke reagert på det, men hadde forventet at foreldrene korrigerte dem med et enkelt, «det heter kan jeg få». Noe de fleste foreldre ville gjort 

Anonymkode: 8b8ad...7f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Min blir kjempeflau hvis jeg korrigerer sånt i all offentlighet. Vi tar det alltid etterpå, eller jeg hvisker han i øret hvis det passer seg. 

å oppdra barn er ikke gjort på et blunk, de trenger masse repetisjoner.

Anonymkode: 00ea6...08b

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle de gjøre det der og da og drite ut ungen foran alle tenker du? 

vet du hva som også er et dritirriterende trekk ved barn? Det er de der besserwisser-barna som skal drive å rette på alle rundt seg. Det er slike barn man får om man støtt og stadig lærer barna at all korrigering er greit å ta i plenum. 

Irettesettelse må skje når en situasjon oppstår, små barn er som hunder og hvis man ikke korrigerer med en gang så vil de ikke skjønne hvorfor.

Man driter heller ikke ut ungen og det er helt normalt å bli flau, det er heller ikke skadelig eller farlig å bli flau eller kjenne på negative følelser.

Det er nemlig slik man lærer og barnet vil tenke seg om i lignende situasjoner, hvis barnet skal gå igjennom hele oppveksten uten å lære seg å takle negative situasjoner så vil livet bli veldig vanskelig etterhvert. 

Anonymkode: 0f6b4...258

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Irettesettelse må skje når en situasjon oppstår, små barn er som hunder og hvis man ikke korrigerer med en gang så vil de ikke skjønne hvorfor.

Man driter heller ikke ut ungen og det er helt normalt å bli flau, det er heller ikke skadelig eller farlig å bli flau eller kjenne på negative følelser.

Det er nemlig slik man lærer og barnet vil tenke seg om i lignende situasjoner, hvis barnet skal gå igjennom hele oppveksten uten å lære seg å takle negative situasjoner så vil livet bli veldig vanskelig etterhvert. 

Anonymkode: 0f6b4...258

Enig, det er da de lærer. Slutter jo til slutt å si feil siden det er så «grusomt flaut å bli korrigert. « som enkelte kaller det her inne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å avbryte barnet og hakke på det hver gang de ikke oppfører seg perfekt, så går vi foran med et godt eksempel, og snakker høflig hjemme og ute og dermed lærer barna "fra fødselen av" hvordan de skal oppføre seg. Mye mer effektivt enn å lære de hvordan de IKKE skal oppføre seg.

Å hakke på at de ikke sier ting riktig blir for dumt. Om de derimot hadde sagt noe stygt, hadde jeg tatt tak i det med det samme

Anonymkode: a71f9...73d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså barn som små fra 3,4/ kommer alltid til å spørre..Åhh jeg vil ha..uansett hva mamma og pappa prøver å få hjernen demmes til å si..barn fra 4,5,5,7 kommer også alltid til å si jeg vil ha🎉🥳 uansett hva mamma og pappa sier! Når barna blir 8,9 står de bare å ser og tør ikke si noe fordi mamma og pappa har prentet i hode på de at det er ikke lov å si… når de blir 16,17,18 så sier de jatakk fordi mamma og pappa alltid sa NEI! Skjønner😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noe tull! Selvfølgelig minner du barnet på å si "kan jeg få" der og da. Og hva slags omgangskrets har du av voksne som snakker på den måten??

Anonymkode: 9981c...328

Omgangskrets? Når ble det vanlig å omtale kundene man har som ansatt i servicebransjen som omgangskrets?

Det er for øvrig veldig vanlig at kundene overser vår innledende hilsen og går rett på "Jeg skal ha" eller bare "stønn, den der", som om vi var synske.

Anonymkode: 4f3a7...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurer bare på om det er jeg som synes det er rart at foreldrene ikke reagerer/ snakker til barnet?

Uten å forklare den spesifikke situasjonen for mye…

Dersom du er på besøk med barnet ditt hos noen andre - reagerer du eller synes du der er helt «normalt» at barnet ditt sier til den dere er på besøk hos at «jeg vil ha» eller «jeg vil ha en til»?

Evt hvis du er med barnet ditt av sted sammen med en annen barnefamilie og denne mammaen/pappaen tar frem noe godt og barnet ditt bare kommer hen og sier til denne voksenpersonen «jeg vil ha»?

Jeg skjønner jo at et barn kan si slikt, men synes det er rart at foreldrene ikke gir beskjed om at du må spørre?

Jeg blir flau bare vi er hos andre og barnet mitt  SPØR om å få…

Anonymkode: 922ca...4a6

Barnet sa jo ifra, forsynte seg ikke. 

Anonymkode: d7e16...604

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at foreldrene skal ta oppdragelsen mens du ser på? 

Anonymkode: d1cec...84f

Er det noe problem? Jeg lar da ikke være å oppdra eller korrigere barna mine om andre ser på, da måtte vi holdt oss hjemme da. 

Anonymkode: 46d07...d77

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært med noen andre barn og tok frem noe godt, så hadde jeg regnet med at de andre barna ville ha. Hadde ikke tatt det frem om det ikke var nok til alle. 

Et virkelig uoppdragent barn hadde prøvd å ta. "jeg vil ha" er jo omtrent som å spørre i den alderen. Det kommer an på hvordan situasjonen er og hvordan fremtoningen til ungen er om jeg korrigerer oppførsel når vi er ute blant andre. Jeg pleier ikke å korrigere oppførsel når vi er på besøk, husker selv fra barndommen at det var så ubehagelig, og ser på barna mine at de blir forlegen av det. Vi jobber mye med "korrekt" oppførsel hjemme. Det går stort sett bra når vi er ute og, men innimellom glipper det for barn i alderen 4-6 år. Mye kommer an på hvordan andre barn rundt de oppfører seg og

Anonymkode: 9877f...e45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det noe problem? 

Ja, blir slitsomt om barna alltid skal få høre ting offentlig. Som leke barnehage. 

Anonymkode: d1cec...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man øver på Kan jeg få når man er hjemme og alene, og så tar man ikke de kampene når man er på besøk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg reagerer som sagt ikke på at barnet sier «jeg vil ha», men den manglende korreksjonen/ påminnelsen fra foreldrene. 

Hvorfor gjør du det ikke bare selv???

«Hva sa du? Vil du be om mer eplekake? Ja, det kan du tro!»

Anonymkode: ddfb5...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er da de lærer. Slutter jo til slutt å si feil siden det er så «grusomt flaut å bli korrigert. « som enkelte kaller det her inne

Det er ikke da de lærer best hvis de blir aktiverte og flaue. De lærer best når de er rolige og har mulighet til å snakke rundt situasjonen. 

I tillegg er jeg overrasket over hvor stor tillit folk her har til at barn lærer ved gjentatt korrigering. Det er ved eksempel de lærer best. Et barn som hører foreldrene og folk rundt seg be pent om noe vil kopiere det på et tidspunkt, men oppdragelse tar tid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe problem? Jeg lar da ikke være å oppdra eller korrigere barna mine om andre ser på, da måtte vi holdt oss hjemme da. 

Nei, du kunne holdt kommentarene dine hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at barn sier slikt. Hadde jeg vært der så hadde jeg korrigert, og sagt det heter " kan jeg få"...

Anonymkode: 84059...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke hatt noe problem med sånt med mine barn når vi er hos andre. Her hjemme derimot... "Hvis det er noe du vil ha fra meg, så må du spørre" pleier jeg å si. Jeg ville sagt det samme om vi var hos andre, evt bare "husk å spørre". Jeg korrigerer andres barn om de er sånn "om det er noe du vil ha, så må du faktisk spørre om du kan få".

Man kan forvente at en seksåring spør fremfor å "kreve". En fireåring ville også fått beskjed om å spørre, 

Det er nå sånn at man nå ikke skal "spørre" ungene om ting, de skal få tydelige beskjeder som ikke gir rom for diskusjon. "Nå må du ta på skoene". Ikke "vil du ta på skoene?" Vi gir ikke barna så mange valg for å få hverdagen til å gå rundt. Det er ikke utenkelig at dette påvirker flere sider av språket, f.eks "jeg vil ha". 

Anonymkode: b908a...4f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg lurer bare på om det er jeg som synes det er rart at foreldrene ikke reagerer/ snakker til barnet?

Uten å forklare den spesifikke situasjonen for mye…

Dersom du er på besøk med barnet ditt hos noen andre - reagerer du eller synes du der er helt «normalt» at barnet ditt sier til den dere er på besøk hos at «jeg vil ha» eller «jeg vil ha en til»?

Evt hvis du er med barnet ditt av sted sammen med en annen barnefamilie og denne mammaen/pappaen tar frem noe godt og barnet ditt bare kommer hen og sier til denne voksenpersonen «jeg vil ha»?

Jeg skjønner jo at et barn kan si slikt, men synes det er rart at foreldrene ikke gir beskjed om at du må spørre?

Jeg blir flau bare vi er hos andre og barnet mitt  SPØR om å få…

Jeg korrigerer jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...