Gå til innhold

Uoppdragne barn? Hvordan ville du reagerte hvis ditt barn 4-6 sa dette?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på om det er jeg som synes det er rart at foreldrene ikke reagerer/ snakker til barnet?

Uten å forklare den spesifikke situasjonen for mye…

Dersom du er på besøk med barnet ditt hos noen andre - reagerer du eller synes du der er helt «normalt» at barnet ditt sier til den dere er på besøk hos at «jeg vil ha» eller «jeg vil ha en til»?

Evt hvis du er med barnet ditt av sted sammen med en annen barnefamilie og denne mammaen/pappaen tar frem noe godt og barnet ditt bare kommer hen og sier til denne voksenpersonen «jeg vil ha»?

Jeg skjønner jo at et barn kan si slikt, men synes det er rart at foreldrene ikke gir beskjed om at du må spørre?

Jeg blir flau bare vi er hos andre og barnet mitt  SPØR om å få…

Anonymkode: 922ca...4a6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig, å oppdra barn er jo ikke gjort på et blunk? Min 4 åring sier gjerne først «jeg vil ha sånn bolle», og så må jeg minne han på at det heter «kan jeg få». Men, han har slutta med å ta ting uten å spørre først, så jeg er fornøyd med progresjonen i høflighet.

• Liker 36
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende de snakker med barnet «på kammerset». Jeg pleier i alle fall så langt det er mulig å ta korrekser «på kammerset». 

Anonymkode: ad4ca...860

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer bare på om det er jeg som synes det er rart at foreldrene ikke reagerer/ snakker til barnet?

Dersom du er på besøk med barnet ditt hos noen andre - reagerer du eller synes du der er helt «normalt» at barnet ditt sier til den dere er på besøk hos at «jeg vil ha» eller «jeg vil ha en til»?

Evt hvis du er med barnet ditt av sted sammen med en annen barnefamilie og denne mammaen/pappaen tar frem noe godt og barnet ditt bare kommer hen og sier til denne voksenpersonen «jeg vil ha»?...

Det er mormalt at en 4-åring sier at de vil ha noe. 

En 6--åring, da kan man forvente mer høflig språk. 

Anonymkode: d1cec...84f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mormalt at en 4-åring sier at de vil ha noe. 

En 6--åring, da kan man forvente mer høflig språk. 

Jeg reagerer som sagt ikke på at barnet sier «jeg vil ha», men den manglende korreksjonen/ påminnelsen fra foreldrene. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Evt hvis du er med barnet ditt av sted sammen med en annen barnefamilie og denne mammaen/pappaen tar frem noe godt og barnet ditt bare kommer hen og sier til denne voksenpersonen «jeg vil ha»?

Jeg skjønner jo at et barn kan si slikt, men synes det er rart at foreldrene ikke gir beskjed om at du må spørre?

«Jeg vil ha» eller «jeg skal ha» er jo slik 99% av alle voksne i Norge tiltaler mennesker? Om du noensinne har jobbet i en butikk eller en restaurant etc så er «jeg vil ha» uten innledende hilsen eller noe slags form for øvrig samtale normen. 

Så hvorfor forventer du at en på 4 år skal oppføre seg bedre enn nesten hele den voksne befolkningen?

Og når vi er inne på «normalt høflig»: man irettesetter ikke barn i offentligheten. Man irettesetter voksne, fordi de vet bedre og aktivt velger å ikke oppføre seg. Barn korrigerer man på tomannshånd, fordi de ikke vet mer enn deres foreldre har lært dem. Grunnleggende respekt. 

Anonymkode: 9bce9...3e8

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Jeg vil ha» eller «jeg skal ha» er jo slik 99% av alle voksne i Norge tiltaler mennesker? Om du noensinne har jobbet i en butikk eller en restaurant etc så er «jeg vil ha» uten innledende hilsen eller noe slags form for øvrig samtale normen. 

Så hvorfor forventer du at en på 4 år skal oppføre seg bedre enn nesten hele den voksne befolkningen?

Og når vi er inne på «normalt høflig»: man irettesetter ikke barn i offentligheten. Man irettesetter voksne, fordi de vet bedre og aktivt velger å ikke oppføre seg. Barn korrigerer man på tomannshånd, fordi de ikke vet mer enn deres foreldre har lært dem. Grunnleggende respekt. 

Anonymkode: 9bce9...3e8

For noe tull! Selvfølgelig minner du barnet på å si "kan jeg få" der og da. Og hva slags omgangskrets har du av voksne som snakker på den måten??

Anonymkode: 9981c...328

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg reagerer som sagt ikke på at barnet sier «jeg vil ha», men den manglende korreksjonen/ påminnelsen fra foreldrene. 

Du tenker at foreldrene skal ta oppdragelsen mens du ser på? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser ikke problemet 

Anonymkode: ccd42...8a2

Og nettopp på grunn av foreldre som «ikke ser problemet», er det så mange barn med dårlig/manglende oppdragelse i dag. 

Anonymkode: 8200e...8f6

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg korrigerer barnet mindre når vi er med andre og tar færre kamper. Men mitt barn på 5 sier «kan jeg få».

Anonymkode: 3acce...c4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og nettopp på grunn av foreldre som «ikke ser problemet», er det så mange barn med dårlig/manglende oppdragelse i dag. 

Anonymkode: 8200e...8f6

Alle voksne jeg kjenner sier også det. Men er fra Nord-Norge. Folk er ikke så sutrete og lettkrenka der 🙄

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, som jeg misliker foreldre som må drive med oppdragelse for sånt småtterier på besøk. Også blir jeg dratt inn i dårlig stemning som oppstår. 

Små barn er uoppdragne, fordi de enda ER det. Det retter seg. Hvis foreldrene er normalt oppegående så blir det nok bra 

Anonymkode: 920a5...641

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noe så innlysende for en annen er tydeligvis ikke innlysende for alle og en hver. 
Hvordan barn blir snakket til av voksne i hverdagen gjenspeiler hvordan barn snakker til voksne og tror at det er slik man gjør det. 
Å lære sine barn både å snakke sammen og å snakke til, er noe ikke alle foreldre klarer eller forstår viktigheten eller betydningen av fordi de selv er oppdradd slik. 

En liten sidesatt. Jeg stod på en flyplass ute i verden. Der var flere som stod i samme køen til et sted de solgte mat, fordi vi hadde fått matkuponger da flyet var forsinket. Jeg tar, jeg vil ha sa nordmennene i køen foran meg og mine barn. Min tur, kan jeg få….. sa jeg barna stod og pekte i disken og sa please når de skulle ekspederes. Så blir jeg tilsnakket fra noen lengre bak i køen, på engelsk spør vedkommende, hvilket land kommer dere fra siden du og barna er så høflige. Norge svarte jeg og personen holdt på å dåne. 
De som stod bak disken og skulle ekspedere de kommanderende nordmennene i sine jeg tar, jeg vil ha  bestillinger de må etter en arbeidsdag være like sjokkert som ts over folks måte å snakke på. Men dem som holder på slik de tror at det er de som er de normale og alle andre som er unormale. Barn gjør som sine foreldre, og tror normalen er slik foreldrene er. 

Et annet alternativ her, er at barnet ts beskriver er vant til at hen må være som fuglene i fugleflokken, rask, for seg og om seg for å få noe ellers blir det de har lyst på gribbet bort av andre. 

Noe å tenke på? 

Anonymkode: 2531f...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan jo hende de snakker med barnet «på kammerset». Jeg pleier i alle fall så langt det er mulig å ta korrekser «på kammerset». 

Anonymkode: ad4ca...860

Dette! Min blir kjempeflau hvis jeg korrigerer sånt i all offentlighet. Vi tar det alltid etterpå, eller jeg hvisker han i øret hvis det passer seg. 

å oppdra barn er ikke gjort på et blunk, de trenger masse repetisjoner.

Anonymkode: 00ea6...08b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle voksne jeg kjenner sier også det. Men er fra Nord-Norge. Folk er ikke så sutrete og lettkrenka der 🙄

Dette handler nok om kultur og sosialt miljø man vokser opp i. 

Anonymkode: 2531f...405

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For noe tull! Selvfølgelig minner du barnet på å si "kan jeg få" der og da. Og hva slags omgangskrets har du av voksne som snakker på den måten??

Anonymkode: 9981c...328

Den store majoriteten av voksne sier jeg vil ha i en bestillingssituasjon. Har null problem med direkte ønske på den måten. Du høres over snittet slitsom ut. 

Anonymkode: 460ea...c67

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skulle de gjøre det der og da og drite ut ungen foran alle tenker du? 

vet du hva som også er et dritirriterende trekk ved barn? Det er de der besserwisser-barna som skal drive å rette på alle rundt seg. Det er slike barn man får om man støtt og stadig lærer barna at all korrigering er greit å ta i plenum. 

Anonymkode: 00ea6...08b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den store majoriteten av voksne sier jeg vil ha i en bestillingssituasjon. Har null problem med direkte ønske på den måten. Du høres over snittet slitsom ut. 

Anonymkode: 460ea...c67

I en bestillingssituasjon har du jo faktisk tenkt å betale for det du ønsker. Hva folk sier i slike situasjoner synes jeg er 50/50, ellers utenom dette kjenner jeg ingen voksne som går rundt og sier «jeg vil ha».

I en oppdragersituasjon synes jeg det er forskjell på en offentlige irettesettelse og en vennlige påminnelse, selvom det er offentlig. 

Barnet mitt er for øvrig fem år og sier «kan jeg få» både hjemme og ute- dog kanskje ikke like flink hjemme. Men tror nesten aldri jeg har hørt henne si «jeg vil ha» til andre voksne.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I en bestillingssituasjon har du jo faktisk tenkt å betale for det du ønsker. Hva folk sier i slike situasjoner synes jeg er 50/50, ellers utenom dette kjenner jeg ingen voksne som går rundt og sier «jeg vil ha».

I en oppdragersituasjon synes jeg det er forskjell på en offentlige irettesettelse og en vennlige påminnelse, selvom det er offentlig. 

Barnet mitt er for øvrig fem år og sier «kan jeg få» både hjemme og ute- dog kanskje ikke like flink hjemme. Men tror nesten aldri jeg har hørt henne si «jeg vil ha» til andre voksne.

Enig i dette. Jeg synes det er helt OK å si "hva sier du da, da?" hvis barnet sier "jeg vil ha". 

Å minne barnet på noe er ikke en irettesettelse. Hvis du sier "nei, Ole, skjerp deg, sånn sier du ikke!" er det en irettesettelse. Det er etter min mening for mye av en irettesettelse å ta offentlig om barnet sier "jeg vil ha", men OK om han/hun sier noe stygt eller slemt til noen.

Hvis man skal ta alt hjemme på bakrommet, har barnet ofte glemt situasjonen når den tas opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...