AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #1 Skrevet 27. oktober 2024 Hei😊 Lurer på hvordan dere ville løst denne: Felles barn, felles bolig, en part jobber offshore og har høyere inntekt. Andre part tar betydelig større del hjemme. På grunn av ulike ønske om hva penger skal prioriteres til ønsker jeg å ha mer delt økonomi da det ofte er jeg som har minst jeg skulle sagt da det ikke er min inntekt. Mener også at jeg burde ta del i inntekten da jeg tross alt har mer ansvar og belastning med at partner har offshore jobb. Spesielt når det kommer til ekstra vakter/inntekt. Anonymkode: 14218...d1c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #2 Skrevet 27. oktober 2024 Vi har felles økonomi. Noe annet hadde vært uaktuelt, da måtte han isåfall funnet seg ny jobb. Eller blitt alenefar. Anonymkode: 17052...a56 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #3 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg er kvinne med mann offshore. Vi har delt økonomi, men det er jeg som tjener mest. Og det er han som gjør mest hjemme, siden han tar alt av husarbeid og oppfølging av barn i friperiodene sine. Anonymkode: f8a0c...338 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Skrevet 28. oktober 2024 Vi har delt såklart, fører over det faste på en konto der alle faste utgifter trekker utenom maten. Mat kjøpes utenom dette som vi vil etter behov, deler på maten såklart. Å blande alle penger er helt uaktuelt for min del. Ufattelig at voksne mennesker holder på slik. Min mann gjør så MYE de ukene han er hjemme, føler meg så heldig å ha en mann som tar seg av alt de ukene med barn og alt. Kommer hjem til middag hver dag, for en luksus. God til å lage mat er han også. Kunne aldri blitt sammen med en mann som hadde man-fredag jobb igjen 😅 Så vil strekke meg enormt mye for å beholde han. De ukene jeg er alene er også et fint avbrekk, gleder meg alltid til han kommer hjem... ❤️😍 Anonymkode: aa83d...ef6 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Skrevet 28. oktober 2024 Vi har 100% delt økonomi. Hvem som tjener mest spiller ingen rolle for hvordan pengene brukes. Vi har selvfølgelig fordelt så vi begge har til egne ting, men vi ser på pengene som felles. Vi er jo en familie og et team. Anonymkode: ac414...d20 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har 100% delt økonomi. Hvem som tjener mest spiller ingen rolle for hvordan pengene brukes. Vi har selvfølgelig fordelt så vi begge har til egne ting, men vi ser på pengene som felles. Vi er jo en familie og et team. Anonymkode: ac414...d20 Hvordan kan dere ha 100 prosent delt økonomi og samtidig se på pengene som felles? Den får ikke jeg til å gå opp i praksis 😄 Anonymkode: 14218...d1c 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #7 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har delt såklart, fører over det faste på en konto der alle faste utgifter trekker utenom maten. Mat kjøpes utenom dette som vi vil etter behov, deler på maten såklart. Å blande alle penger er helt uaktuelt for min del. Ufattelig at voksne mennesker holder på slik. Min mann gjør så MYE de ukene han er hjemme, føler meg så heldig å ha en mann som tar seg av alt de ukene med barn og alt. Kommer hjem til middag hver dag, for en luksus. God til å lage mat er han også. Kunne aldri blitt sammen med en mann som hadde man-fredag jobb igjen 😅 Så vil strekke meg enormt mye for å beholde han. De ukene jeg er alene er også et fint avbrekk, gleder meg alltid til han kommer hjem... ❤️😍 Anonymkode: aa83d...ef6 Det høres jo ut som dere handler litt om hverandre alikavel, da blander dere jo på en måte penger😅 eller handler dere konsekvent fra felleskonto? Feks gaver til bursdager/jul osv? Og om dere skal på ferie sparer dere på hver deres kant eller betaler den som har penger på konto? Anonymkode: 14218...d1c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #8 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er kvinne med mann offshore. Vi har delt økonomi, men det er jeg som tjener mest. Og det er han som gjør mest hjemme, siden han tar alt av husarbeid og oppfølging av barn i friperiodene sine. Anonymkode: f8a0c...338 Kan jo høres ut som du har en jobb som kanskje krever at du har litt mer tid til jobb de periodene han er hjemme? 😊 Anonymkode: 14218...d1c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #9 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan jo høres ut som du har en jobb som kanskje krever at du har litt mer tid til jobb de periodene han er hjemme? 😊 Anonymkode: 14218...d1c Jeg ville aldri giftet meg med en som ikke ser på min jobb som like viktig som sin. Selv om jeg har barn er det utrolig viktig for meg å utvikle min kompetanse og lønn og det får jeg heldigvis gjort. Har dere sammen blitt enige om at du tar mer husarbeid og tjener minst? Hvordan er fordelingen av husarbeid og oppfølging av barn når han er hjemme? Anonymkode: f8a0c...338 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #10 Skrevet 28. oktober 2024 Mannen jobber offshore og jeg jobber 50% som selvstendig næringsdrivende. Han tjener rundt 5x mer enn meg. Vi har 100% felles økonomi, all lønn går inn på samme konto, regninger og sparing trekkes fra den, og så er resten til fri bruk. Vi diskuterer større kjøp (over 10.000,-), ellers kjøper vi det vi trenger når det passer oss, enten det er en ny kåpe eller nytt hobbyutstyr eller ting til ungene. Jeg jobbet fullt før barna kom, vi hadde felles økonomi da også, min mann og jeg er helt enige om at vi er et team, og at vi tilfører like mye verdi til teamet, selv om noe er penger og noe er f.eks husarbeid eller oppfølging av barn og hund. Jeg tar det meste på hjemmebane, også når han har fri, for vi bor på småbruk med mye store renovasjonsprosjekter. Jeg var hjemme med barna til yngste begynte i bhg 3 år gammel, da oppgraderte jeg en hobby til en jobb. Ingen av oss ønsker at jeg skal jobbe mer før ungene evt flytter ut. Anonymkode: f11fc...7c1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #11 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det høres jo ut som dere handler litt om hverandre alikavel, da blander dere jo på en måte penger😅 eller handler dere konsekvent fra felleskonto? Feks gaver til bursdager/jul osv? Og om dere skal på ferie sparer dere på hver deres kant eller betaler den som har penger på konto? Anonymkode: 14218...d1c Vi handler maten som vi vil fra egen konto da Gaver kjøper man selv, eller avtaler sammen. Ferie avtaler man jo også, enkelt og greit det. Poenget er å ikke ha alt i en pott. Anonymkode: aa83d...ef6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #12 Skrevet 28. oktober 2024 Men det er vel gjerne de som jobber turnus som gjør mest hjemme? Iallefall med en 2-4 turnus som de fleste har med offshore jobber nå. her deles økonomien 100% likt, men i o m at han stort sett har 4 uker av (ca..) så utjevner arbeidsfordelinga seg. Anonymkode: b369a...7e3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #13 Skrevet 28. oktober 2024 Ikke offshore, men mannen er en del ute og reiser med jobb og tjener da ganske mye. Hjemme jobber vi like mye, så totalt sett blir det mer hus og hjem og oppfølging av barn på meg. Vi har delt økonomi, og betaler inn til faste utgifter. mannen tar det som en selvfølge at han skal betale mer inn til fellesskapet slik at jeg sitter igjen med mer enn hvis jeg tok halvparten og begge har fått spart opp «egne» penger(han tok enda større del da han så at jeg ikke satt igjen med nok til å spare noe, vi har ganske likt forbruk). I tillegg har vi felles kontoer(som bare han betaler inn på) der jeg kan ta penger hvis det blir mye utgifter til barna eller skal betale barnevakt hvis jeg trenger det når han er borte. For oss er det en selvfølge at begge skal ha glede av de ekstra pengene han tjener. Han kunne ikke gjort det hvis ikke jeg tok ekstra hjemme. Anonymkode: ddd0c...984 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #14 Skrevet 28. oktober 2024 Her tar mannen en vesentlig større del av utgiftene. Vi har felles kontoer til sparing, mat, lån og regninger. Betaler inn etter evne. F eks er det kun mannen som betaler inn på regningskontoen og betaler størst andel på matkontoen. Vi har begge penger igjen til eget bruk og egen sparing. Mannen sitter igjen med mest til seg selv, men han bruker også mye av overskuddet til gode for hele familie, som ferier, oppussing osv. Begge har så vi Anonymkode: d1a21...83b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå