Gå til innhold

Fordomer mot atuister og psykisk syke i helsesektoren.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har autisme og har slitt lenge med depresjon. Men noe som irriterer meg er at jeg ofte blir møtt med fordommer fra helsepersonell i psykiatrien. 

Noen fordommer er relativt uskyldige. Siden jeg er autist er det mange som tillegger meg egenskaper som at jeg ikke kan lyve eller at jeg er ekstremt opptatt av at alle detaljer er gjort korrekt. Ingen av delene stemmer for meg og om noe er jeg omvendt. Journalen min fremstiller meg som et langt mer samvittighetsfullt og pliktoppfyllende menneske enn jeg er. 

Men har også opplevd helsepersonell som tror jeg er helt evneveik fordi jeg er autist. Flere personer trodde de måtte snakke til meg som jeg var et lite barn.

Har hatt flere tidligere psykologer hvor jeg føler de er låst i en karikatur av autisme og ikke skjønner hvor stort spekteret for autisme er. 

Anonymkode: f2f1c...7b9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stått "Fordommer mot autister".  Som jeg skrev i åpningsinnlegget så er jeg ikke en som er ekstremt opptatt av detaljer. Jeg er derimot en som ofte slurver når jeg skriver og ikke ser skrivefeilene mine før etter jeg har postet innlegget. 

TS

Skrevet

Mange sitter nok med veldig forenklede og utdaterte kunnskaper om autisme, dessverre. Da kan diagnosen bli et stempel som reduserer forståelsen for den enkelte i stedet for å øke den. 

Hvis du har behov for videre behandling kan det kanskje være nyttig å ta opp autisme som eget tema tidlig, og forklare litt om hvordan dine nevrodivergente trekk arter seg og hvilke trekk du ikke kjenner deg særlig igjen i. 

• Nyttig 1
Skrevet
Biloba skrev (17 minutter siden):

Mange sitter nok med veldig forenklede og utdaterte kunnskaper om autisme, dessverre. Da kan diagnosen bli et stempel som reduserer forståelsen for den enkelte i stedet for å øke den. 

Hvis du har behov for videre behandling kan det kanskje være nyttig å ta opp autisme som eget tema tidlig, og forklare litt om hvordan dine nevrodivergente trekk arter seg og hvilke trekk du ikke kjenner deg særlig igjen i. 

Takk.  Jeg  har faktisk nylig fått ny behandler og skal prøve å forklare henne hva som er mine autisme-trekk og hva som ikke er mine autisme-trekk. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ofte sånn at folk danner seg sitt eget inntrykk basert på informasjonen, kunnskapene og erfaringene de har. 

Merker jeg er litt imot å sette psykiske diagnoser blant annet av den grunn. I tillegg til at det settes en «negativ merkelapp» på en person. Når vi alle har positive og negative sider. De aller fleste går igjennom vanskelige perioder i løpet av livet. Dessverre kreves det diagnoser for å få hjelp her og der. Ser for meg at mange kanskje hadde kommet seg opp igjen raskere om tilnærmingen hadde vært en annen. 

Når det er sagt syns jeg det var en god idé å fortelle ny behandler hva som er dine autismetrekk., og hva du konkret ønsker hjelp med.  

Til sist så håper jeg du har vært hos fastlegen for å utelukke at depresjon skyldes somatiske årsaker. 

Anonymkode: 2b23c...016

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til sist så håper jeg du har vært hos fastlegen for å utelukke at depresjon skyldes somatiske årsaker. 

Anonymkode: 2b23c...016

Jeg er deprimert pga ensomhet så det henger sammen med autisme-diagnosen min. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...