Gå til innhold

Trenger tips/råd til hvordan takle PTSD symptomer mens jeg venter på behandling (6 måneder ventetid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har PTSD og har sterke symptomer som gjør det vanskelig å fungere. Fikk diagnosen for noen år siden og tilbakefall nå. Jeg er 100% sykemeldt og sliter veldig. Det er 6 måneder ventetid på behandling og fastlegen har kun mulighet til en time 1 gang i måneden frem til da. 

Er det noe jeg kan gjøre selv? Noen som har tips eller råd med noe som har fungert for dere? Jeg har ikke fått traumebehandling enda. Har derfor ikke lært meg hvordan jeg håndterer det enda. Setter pris på om noen kan dele sine erfaringer.

Anonymkode: df98b...980

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. PTSD har har vært et slit for meg i mange år. Jeg må være opptatt med noe, ikke sitte med mine egne tanker. Liker du å trene? Være ute i naturen? Har du en hobby som du kan være opptatt med? PTSD oppfører seg så forskjellig fra person til person. Som sagt, så må jeg være opptatt med noe.

Skrevet
Total skrev (1 minutt siden):

Hei. PTSD har har vært et slit for meg i mange år. Jeg må være opptatt med noe, ikke sitte med mine egne tanker. Liker du å trene? Være ute i naturen? Har du en hobby som du kan være opptatt med? PTSD oppfører seg så forskjellig fra person til person. Som sagt, så må jeg være opptatt med noe.

Jeg har mye flashbacks og mareritt. Er i alarmberedskap hele tiden og blir så overveldet at jeg ikke klarer å gjøre så mye. Soner mye ut med spill på mobilen og gråter mye og ligger på gulvet og rister. Føles som jeg sitter fast og ikke kommer ut av det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har mye flashbacks og mareritt. Er i alarmberedskap hele tiden og blir så overveldet at jeg ikke klarer å gjøre så mye. Soner mye ut med spill på mobilen og gråter mye og ligger på gulvet og rister. Føles som jeg sitter fast og ikke kommer ut av det.

Det er fryktelig. Håper du får behandlig snart. Håper du får riktig behandlig, slik at du kan finne en vei å leve med det. Ja det er tøft. ❤️

Skrevet

Ta fingerspissene mot hverandre og rett fokuset mot hvordan det føles. Du kan også plukke opp en gjenstand. Er den kald, varm, lett eller tung? Ru eller glatt overflate? Osv. Kjenn hvordan tærne og føttene har kontakt med underlaget. Hensikten er å dra fokuset vekk fra flashbacks og tilbake til her og nå. 

Anonymkode: fff40...0c4

Skrevet
Total skrev (4 minutter siden):

Det er fryktelig. Håper du får behandlig snart. Håper du får riktig behandlig, slik at du kan finne en vei å leve med det. Ja det er tøft. ❤️

Takk ❤️ det er forferdelig akkurat nå. Får behandling om 6 måneder som er bra, men det føles veldig lenge til. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta fingerspissene mot hverandre og rett fokuset mot hvordan det føles. Du kan også plukke opp en gjenstand. Er den kald, varm, lett eller tung? Ru eller glatt overflate? Osv. Kjenn hvordan tærne og føttene har kontakt med underlaget. Hensikten er å dra fokuset vekk fra flashbacks og tilbake til her og nå. 

Anonymkode: fff40...0c4

Takk ❤️

Skrevet

Det er virkelig helt forferdelig at det skal være sånn. 

Jeg anbefaler deg å kjøpe «tilbake til nåtid» fra Modum bad. 

Har du psykolog via fagforening eller forsikring? Har du råd til et par timer med privat psykolog?

Det som har hjulpet meg mest er å være ute i naturen og å trene. I tillegg å finne ut hva som er vanskeligst for meg (lyder) og hva jeg kan gjøre med det (støydempende headset) 

Ellers synes jeg det hjelper å danse, skrive, øve på å trøste meg selv, grunningsøvelser (kan du noen sånne?), ting som holder meg i nåtid (tyggis/drops med smak, krem med god lukt, å holde AirPods-etuiet mitt eller en glatt kopp, å drikke noe jeg liker (ikke alkohol), å ha på lue og tjukke sokker, å bruke vektdyne, å være sammen med folk som gjør meg godt. 

Anonymkode: 0ea67...159

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er virkelig helt forferdelig at det skal være sånn. 

Jeg anbefaler deg å kjøpe «tilbake til nåtid» fra Modum bad. 

Har du psykolog via fagforening eller forsikring? Har du råd til et par timer med privat psykolog?

Det som har hjulpet meg mest er å være ute i naturen og å trene. I tillegg å finne ut hva som er vanskeligst for meg (lyder) og hva jeg kan gjøre med det (støydempende headset) 

Ellers synes jeg det hjelper å danse, skrive, øve på å trøste meg selv, grunningsøvelser (kan du noen sånne?), ting som holder meg i nåtid (tyggis/drops med smak, krem med god lukt, å holde AirPods-etuiet mitt eller en glatt kopp, å drikke noe jeg liker (ikke alkohol), å ha på lue og tjukke sokker, å bruke vektdyne, å være sammen med folk som gjør meg godt. 

Tusen takk ❤️ jeg skal prøve å få til noe av det du foreslår. Det er bare ufattelig vanskelig nå. Forsøkte å kontakte privat psykolog, han hadde heller ikke tid, men mulig det finnes andre her jeg kunne tatt et par timer med. Synes det er så vanskelig å takle dagene så har ikke hatt overskudd til å finne ut av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk ❤️ jeg skal prøve å få til noe av det du foreslår. Det er bare ufattelig vanskelig nå. Forsøkte å kontakte privat psykolog, han hadde heller ikke tid, men mulig det finnes andre her jeg kunne tatt et par timer med. Synes det er så vanskelig å takle dagene så har ikke hatt overskudd til å finne ut av det.

Ja, i den fasen du er nå er det kjempevanskelig. Kanskje det hjelper å vite at vi er mange som vet akkurat hvordan du har det og alle vi heier så sykt på deg akkurat nå, selv om verken jeg eller de andre vet noe om deg. 

Den veien gjennom den fasen av ptsd helt alene er i alle fall noe av det jævligste jeg har opplevd i mitt liv. 

Kan fastlegen din hjelpe deg?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, i den fasen du er nå er det kjempevanskelig. Kanskje det hjelper å vite at vi er mange som vet akkurat hvordan du har det og alle vi heier så sykt på deg akkurat nå, selv om verken jeg eller de andre vet noe om deg. 

Den veien gjennom den fasen av ptsd helt alene er i alle fall noe av det jævligste jeg har opplevd i mitt liv. 

Kan fastlegen din hjelpe deg?

Takk ❤️❤️ betyr veldig mye med støtte. Gråter av å lese alle svarene. Føler meg veldig alene. 

Fastlegen  har bare tid til å gi meg time en gang i måneden. Han skrev en god henvisning, så jeg har fått plass på traumebehandling. Det er det få som får her jeg bor. Problemet er bare at ventetiden er lang. 

• Hjerte 2
Skrevet

Kan du kanskje kontakte kommunens lavterskeltilbud? Psykiatrisk sykepleier? Er du forelder? Ta kontakt med familievernkontoret som er lavterskeltilbud og som kan tilby deg gratis psykologtimer f.eks.

Anonymkode: c15e1...573

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...