Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har bestemt meg for at jeg vil studere til høsten. Har tatt et par friår etter vgs, jobbet på skole og sykhjem. Har trivdes godt med dette. Har landet på at det blir vernepleie eller sykepleie studier. Men litt usikkert på hvilket av dem, ser det er mange tråder som mener man ikke kan jobbe visse plasser om man tar sykepleien mens andre mener man ikke har like mange muligheter om man tar vernepleien igjen. Noen som kan si litt om fordeler / ulemper med de forkjellige utdanningene? 

Anonymkode: 98ff0...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vernepleier er mest allsidig.

ønsker du å jobbe innen f.eks barnevern så er vernepleier helt klart foretrukket. Innen eldreomsorg er nok sykepleier foretrukket.

vernepleier har mer fokus på miljøterapi, mens sykepleier mer på somatikk og sykdom. Vil du jobbe på sykehus så er det kanskje lurest å bli sykepleier.

Det er stor mangel på begge yrkesgruppene og du får nok ingen problemer med å finne jobb uansett hva du velger. Selv ville jeg nok gått for vernepleie (jeg er sosionom, men angrer av og til på at jeg ikke ble vernepleier)

Anonymkode: 55319...e2a

• Liker 4
Skrevet

Fint om du klarer å spisse litt interessene dine? Hva konkret ønsker du å jobbe med?

Begge utdannelsene er svært anvendelige, men likevel ulike.

Anonymkode: 4c4bb...965

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei, har bestemt meg for at jeg vil studere til høsten. Har tatt et par friår etter vgs, jobbet på skole og sykhjem. Har trivdes godt med dette. Har landet på at det blir vernepleie eller sykepleie studier. Men litt usikkert på hvilket av dem, ser det er mange tråder som mener man ikke kan jobbe visse plasser om man tar sykepleien mens andre mener man ikke har like mange muligheter om man tar vernepleien igjen. Noen som kan si litt om fordeler / ulemper med de forkjellige utdanningene? 

Sykepleier har fokus på sykepleie, mens vernepleien har mer fokus på miljøarbeid, men har også en del fokus på sykdom. 

Jeg tror vernepleien er et vanskeligere studium fordi unversitetet blander sammen praksis og kvasivitenskaplig oppgaveskriving. Begge deler er nyttig, men når man blander de sammen kombinert  med strenge beståttkrav har det lett for å gå dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Vil jo jobbe med mennesker. Det er forsåvidt grunntanken her. Så har jeg prøvd og lese meg opp endel på de to studiene. Intrykket mitt sålangt er at man gjerne har mer muligheter som sykepleier, spesielt mtp videreutdanninger og potensielle arbeidsplasser.

Sjekka litt rundt på finn også nå og virker som om man kan få jobber i barnevernet som sykepleier eks (selv om noen over her skrev vernepleier var foretrukket). Veldig mange av utlysningene der skriver de jo at man må ha en "helsefaglig" bachelor, eller søker vernepleier, miljøterapetut og evt sykepleier. (Regner med sykepleie også går under dette punktet). 

Synes på en måte vernepleien virker som et "morsomere" studie men så virker det som om de aller fleste vernepleie jobbene står det at "sykepleiere" også kan søke. Mens ser mange sykepleier jobber er de kun ute etter sykepleiere. Er litt redd jeg lukker mange dører om jeg går vernepleie.,

• Liker 2
Skrevet

Fordelen med vernepleier er det at du blir både helse og sosialarbeider.

Anonymkode: 0ca2e...e25

• Liker 6
Skrevet

Vell, det spørs jo hva du interesserer deg for da. Vernepleiere jobber med hvordan man kan minske funksjonshemninger gjennom mijøterapautisk arbeid, mens sykepleiere fokuserer på sykdom og skal i mye arbeid enten behandle eller lindre. 

Vernepleier er autorisert helse- og sosialarbeider - dette er en stor fordel i arbeidsmarkedet. Her i kommunen får ikke sykepleiere lov å jobbe som miljøterapeut på skolen fordi de ikke er sosialarbeidere, men vernepleiere der i mot kan jobbe på gamlehjem likt som sykepleiere siden de er helsearbeidere også. 

Det er flere arbeidsmuligheter for vernepleiere - gamlehjem, skole, barneverninstitusjon, avlastningsboliger, omsorgsboliger, rus og psykiatri, barnehage, rådgiver/sjef bare for å nevne noen. Større mulighet for å slippe turnus også.

Anonymkode: 43b6d...9c0

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber som assistent i omsorgsbolig og vet om flere sykepleiere som angrer på valget. De har prøvd å søke sosialfaglige jobber for å komme seg unna helsevesenet men de er ikke kvalifiserte.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vell, det spørs jo hva du interesserer deg for da. Vernepleiere jobber med hvordan man kan minske funksjonshemninger gjennom mijøterapautisk arbeid, mens sykepleiere fokuserer på sykdom og skal i mye arbeid enten behandle eller lindre. 

Vernepleier er autorisert helse- og sosialarbeider - dette er en stor fordel i arbeidsmarkedet. Her i kommunen får ikke sykepleiere lov å jobbe som miljøterapeut på skolen fordi de ikke er sosialarbeidere, men vernepleiere der i mot kan jobbe på gamlehjem likt som sykepleiere siden de er helsearbeidere også. 

Det er flere arbeidsmuligheter for vernepleiere - gamlehjem, skole, barneverninstitusjon, avlastningsboliger, omsorgsboliger, rus og psykiatri, barnehage, rådgiver/sjef bare for å nevne noen. Større mulighet for å slippe turnus også.

Ikke spesielt lett å gå jobb som vernepleier på Oslo universitetssykehus i hvert fall. Men er du keen på å jobbe med funksjonshemmede så er det sikkert ok. Vernepleier kan heller ikke gi annet enn muligens ett par paracet

Anonymkode: 51411...8f2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke spesielt lett å gå jobb som vernepleier på Oslo universitetssykehus i hvert fall. Men er du keen på å jobbe med funksjonshemmede så er det sikkert ok. Vernepleier kan heller ikke gi annet enn muligens ett par paracet

Syntes det er litt dumt at folk svarer når de åpenbart ikke vet noe om det de svarer på. Det blir fryktelig villedende😊

Anonymkode: 4c4bb...965

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville valgt sykepleier hvis deg var meg. Grunnen er at som sykepleier kan du som regel jobbe med nesten alt en vernepleier kan.  Feks Psykatri, bolig osv. Men som vernepleier kan du ikke jobbe med alt en sykepleier gjør. Du kan ikke søke deg til sykehus feks å jobbe i somatikken med en bachelor i vernepleie. Lykke til med valget ditt 😌

Anonymkode: 6c0fb...66f

• Liker 3
Skrevet

Vernepleiere er litt som poteten. Kan brukes til "alt", også på sykehus. 

Medisinsk sett kan vernepleiere og sykepleiere gjøre stort sett det samme. Dele ut medisin, sette i.v, sette kateter, sette sprøyter osv.  

Er selv vernepleier. Vi tenker "hele mennesket" og ikke bare sykdom. Det er jo både juss, etikk, samfunnslære, miljøterapi, psykologi, medisinregning osv. i utdannelsen. Flere jeg har studert med jobber for eksempel innen psykiatri, bolig, dagsenter, skole.

Anonymkode: 1d4da...895

• Liker 5
Skrevet

Blir stort sett alltid debatt og litt tvekamp om hvilken retning som "vinner" på anvendelighet i disse to yrkene. Jeg har vurdert samme som deg, i tillegg til sosialt arbeid. Men har ikke valgt enda.

Sosialt arbeid har jeg lagt litt bort da her jeg bor er markedet ganske mettet på sosionomer og ser at vpl og spl ofte får prio i jobbene som lyses ut. Og vil du jobbe med folk og ikke på et kontor så er vpl eller spl bedre alternativer

Vernepleier er som folk skriver rettet mot miljøarbeid i større grad enn sykepleien i studiet, men har medisinkompetanse og kan pr def gå ansvarsvakter og dekke mye av funksjonene som sykepleier kan, men:

Sykepleier fokuserer mer somatisk, på å gjøre syk frisk osv, der vernepleier fokuserer mer på nevnte miljøarbeid. Men de har og medisinkompetansen og stiller sånn sett i teorien likt, bare at man gjerne tenker at det somatiske fokuset i studiet gir dem et fortrinn der.

Det folk sier til meg er at om jeg vil jobbe med miljøarbeid, eller psykiatri eller bolig osv er vernepleier et godt valg.

Vil jeg jobbe somatisk på sykehus e l så sykepleie

Anonymkode: 19be5...15a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man må bestå eksamen i medikamentregning og i helsefaglige prosedyrer på vernepleierutdanning. Det vil si at vernepleiere har samme makt/ansvarsområder innenfor legemiddelhåndtering som sykepleiere. Ikke uttal deg om ting du ikke kan noe om. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vernepleiere er litt som poteten. Kan brukes til "alt", også på sykehus. 

Medisinsk sett kan vernepleiere og sykepleiere gjøre stort sett det samme. Dele ut medisin, sette i.v, sette kateter, sette sprøyter osv.  

Er selv vernepleier. Vi tenker "hele mennesket" og ikke bare sykdom. Det er jo både juss, etikk, samfunnslære, miljøterapi, psykologi, medisinregning osv. i utdannelsen. Flere jeg har studert med jobber for eksempel innen psykiatri, bolig, dagsenter, skole.

Anonymkode: 1d4da...895

Sykepleiere har også mye juss, etikk osv. For å se sammenheng mellom menneske og forståelse av sykdom. Jeg går sykepleien selv og har flere jeg kjenner som går vernepleien. 

Det ER forskjell på hva vernepleien krever i foreksempel anatomi og sykdomslære i forhold til sykepleien. Vernepleien et mye i overflaten og har mye lavere krav for bestått eksamen. Det er også mye mindre medinsk rettet. Anbefaler deg å velge sykepleien for å ha mere muligheter. Du kan ta mastere som også vernepleiere gjør, derimot vernepleiere kan IKKE ta mastere i sykepleie. Det er mye sosiale fag i vernepleien- så liker du det velg vernepleien:) vernepleien har mye enklere studie også 

Anonymkode: 68a28...d85

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må bestå eksamen i medikamentregning og i helsefaglige prosedyrer på vernepleierutdanning. Det vil si at vernepleiere har samme makt/ansvarsområder innenfor legemiddelhåndtering som sykepleiere. Ikke uttal deg om ting du ikke kan noe om. 

Jeg har i mine 15 år  på Norges største sykehus fortsatt tilgode å se en vernepleier ansettes til å gjøre jobben til en sykepleier. Derimot har jeg sett det motsatte utallige ganger.  At en vernepleier kan gi cytostatika f.eks er for meg helt nytt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt sykepleie av de to. 

Må ikke jobbe i somatikken som sykepleier. Mange muligheter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 16.26):

Vil jo jobbe med mennesker. Det er forsåvidt grunntanken her. Så har jeg prøvd og lese meg opp endel på de to studiene. Intrykket mitt sålangt er at man gjerne har mer muligheter som sykepleier, spesielt mtp videreutdanninger og potensielle arbeidsplasser.

Sjekka litt rundt på finn også nå og virker som om man kan få jobber i barnevernet som sykepleier eks (selv om noen over her skrev vernepleier var foretrukket). Veldig mange av utlysningene der skriver de jo at man må ha en "helsefaglig" bachelor, eller søker vernepleier, miljøterapetut og evt sykepleier. (Regner med sykepleie også går under dette punktet). 

Synes på en måte vernepleien virker som et "morsomere" studie men så virker det som om de aller fleste vernepleie jobbene står det at "sykepleiere" også kan søke. Mens ser mange sykepleier jobber er de kun ute etter sykepleiere. Er litt redd jeg lukker mange dører om jeg går vernepleie.,

Men du vet vel sikkert litt hva du liker å jobbe med og hvor du tenker at du kommer til å trives? Er det på et sykehus, da velger du sykepleier. Det er masse videreutdanninger for sykepleiere, men igjen, det kommer jo an på hvor og med hva du vil jobbe? 

Jeg er vernepleier og kommer fra en «sykepleier» familie (de har høyskolen i byen jeg bor, så veldig mange jeg kjenner er sykepleiere, vernepleierstudiet er et stykke unna). Jeg visste veldig godt hva sykepleier var og hvor de jobbet og for meg var aldri det et alternativ. Jeg hadde også nære slektninger som var sosionom og barnevernspedagog og det synes jeg ble for spisset. Jeg synes vernepleier er veldig interessant og passer meg bra. De stillingene jeg synes ser mest interessante ut er også der de skriver at de ønsker vernepleier, sosionom og barnevernspedagog. Så det vil jo si at jeg interesserer meg helt tydelig for jobber som passer mer for en med vernepleier utdannelse enn sykepleier.

Hvis jobbene du ser på som interresante oftere inneholder sykepleier enn vernepleier, da ville jeg valgt sykepleier.

Anonymkode: c093e...846

• Liker 3
Skrevet

Mange skriver her at TS må vite hva hun liker å jobbe med. Men i realiteten vet man kanskje ikke helt hvilket felt man faktisk vil like før man har prøvd. Man kan ha en ide om noe for så senere finne ut noe helt annet. 

Dersom du vet at du ikke vil jobbe på sykehus og innen somatikk er kanskje vernepleie bedre. Men om du ikke vil stenge den døren helt så gir en sykepleie tittel mange muligheter. En del steder søker man etter "3 årig bachelorstudiet" inne helse og omsorg. Da blir ofte personlighet blant annet vektlagt i et intervju. At du som person passer til den spesifikke jobben. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har i mine 15 år  på Norges største sykehus fortsatt tilgode å se en vernepleier ansettes til å gjøre jobben til en sykepleier. Derimot har jeg sett det motsatte utallige ganger.  At en vernepleier kan gi cytostatika f.eks er for meg helt nytt. 

Det ville vært rart om du som har jobbet på et sykehus vet noe om hva vernepleiere kan og ikke, da vernepleier ikke jobber på et  sykehus på somatiske avdelinger. Men i hjemmesykepleie/rehabilitering/boliger osv så stiller sykepleiere og vernepleiere likt i forhold til medisiner. Vi setter også sprøyter (det lærer vi på skolen).

Men dette er så typisk i sånne tråder. Sykepleiere som må fremheve hva en vernepleier IKKE kan. Og oftest er det hva vernepleiere ikke kan gjøre angående medisiner og gjerne på et sykehus. I tillegg mener de at de kan alt som en vernepleier kan. Det er to forskjellige utdanninger, selvfølgelig har vi også kunnskap om forskjellige ting. Det er ingen vernepleier som har lyst til å jobbe på et sykehus, da hadde vi selvfølgelig valgt sykepleier!

Men det som er provoserende er at mennesker uten vernepleierutdanning forteller vernepleiere hva vernepleiere ikke kan og ikke har lært! Og alltid handler det om medisiner. Hvorfor kan dere ikke bare spørre om dere lurer på hva vi kan når det kommer til medisiner?

Anonymkode: c093e...846

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...