AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #1 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg leier en kjellerleilighet. Har en avfukter for å få bort mest mulig fukt. Men det hjelper ikke så mye, klessvask tar flere dager å tørke. Har av og til oppdaget at tørre klær har mugnet. Hadde en sokkeskuff der det var dekket av mugg på sokkene, og sokkene var tørre! Dette er vel ikke normalt? Passer på å lufte mye. Anonymkode: 32d36...79e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #2 Skrevet 27. oktober 2024 Si opp leiligheten og flytt. Gør du flytter så må du passe på å h høg temperatur og bruke kjøkkenvifte og baderomsvifte flittig. Og alltid når du tørker klær. Bra du bruker avfukter. Anonymkode: cbefb...1a5 7 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #3 Skrevet 27. oktober 2024 Det er absolutt ikke normalt. Du må melde fra til utleier. Finn et annet sted å bo så fort som mulig. Anonymkode: eab8c...6cb 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #4 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): klessvask tar flere dager å tørke Anonymkode: 32d36...79e Tørker du klesvasken på stua? I en leilighet med dårlig lufting har klesvask intet å gjøre andre steder enn på badet/vaskerommet. Med døren lukket. Anonymkode: 6b4a0...7bd 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #5 Skrevet 27. oktober 2024 Dette er ille. Her burde du ikke tilbringe mye mer tid. Anonymkode: e0d02...9a4 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Si opp leiligheten og flytt. Gør du flytter så må du passe på å h høg temperatur og bruke kjøkkenvifte og baderomsvifte flittig. Og alltid når du tørker klær. Bra du bruker avfukter. Anonymkode: cbefb...1a5 Skal bli flinkere til å bruke kjøkkenvifta. Det er ikke vifte på badet AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er absolutt ikke normalt. Du må melde fra til utleier. Finn et annet sted å bo så fort som mulig. Anonymkode: eab8c...6cb Hmm, når klærne mugger kan det da være mugg inne i veggene? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tørker du klesvasken på stua? I en leilighet med dårlig lufting har klesvask intet å gjøre andre steder enn på badet/vaskerommet. Med døren lukket. Anonymkode: 6b4a0...7bd Nei, tørker de i gangen. Har ikke god nok plass på badet dessverre AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er ille. Her burde du ikke tilbringe mye mer tid. Anonymkode: e0d02...9a4 Virkelig? Leiligheten er veldig billig 6000 kr for 50 kvm. Hadde håpt og kunne bo her i et par år til jeg får spart opp egenkapital. Jeg ble virkelig sjokkert når jeg fant mugne klær i klesskapet, men trodde først kanskje de ikke var helt tørr. Men når hele sokkeskuffen var mugnet skjønte jeg at selv tørre ting mugner, for der VET jeg at alt var tørt. Er det noe utleier kan gjøre for å fikse? Leier av en gammel dame på 75 år, hun er ikke den mest praktisk anlagte og har ikke så mye greier på slikt, men hvis jeg foreslår noe tror jeg hun vil være behjelpelig, hun er veldig hyggelig. Tror dere det er mugg i veggene? Anonymkode: 32d36...79e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #7 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, tørker de i gangen. Har ikke god nok plass på badet dessverre Anonymkode: 32d36...79e Ikke plass til tørkestativ på badet når du ikke er der selv heller? Du trenger ikke vaske så mye på en gang at du må slå ut vingene på stativet. Det finnes også smalere stativer som bygger i høyden. Anonymkode: 6b4a0...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #8 Skrevet 27. oktober 2024 1. Du må aldri tørke klær innendørs uten å bruke en luftavfukter. 2. Pass på at ingen møbler står klint opp mot veggene. Anonymkode: 7b012...645
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #9 Skrevet 27. oktober 2024 Her er en som flytter fra et sted med mugg. Mye informasjon i kommentarfeltet. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: e0d02...9a4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Skrevet 27. oktober 2024 Har du på nok varme? Hva er temperaturen i leiligheten? Om du ønsker å bo videre. Ikke ha møbler langs yttervegg/ mot grunn. I alle fall ikke oppbevar tekstiler i møbler som står inntil vegg mot grunn eller friluft. Ha en egen avfukter på badet, siden du ikke har vifte. Pass på temperaturen inne, blir det for kaldt virker ikke avfukteren. Kanskje kjøpe avfukter med filter? Anonymkode: 0db7d...60c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg hadde vær mye mer bekymret for egen helse, enn klær. Anonymkode: 39e6c...aa2 11
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #12 Skrevet 27. oktober 2024 Har aldri hørt at klær mugner, så her må du flytte vekk asap. Det der høres farlig ut. Defukter hjelper, la den stå på hele tiden. Men det huset er kjørt Anonymkode: 0b4cc...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 Når klær mugner, og du i tillegg bruker avfukter når du tørker klær, så er det et alvorlig fuktproblem i leiligheten. Dette er dessverre ofte et problem i kjellerleiligheter, og løses ikke alltid med ventilasjon. Det kan f.eks være mangelfull drenering og dårlig fuktsikring mot grunn. Dette er faktisk kontraktsbrudd da boligen ikke er i forskriftsmessig stand å kunne bo i. Jeg ville hevet kontrakten og funnet meg et nytt sted å bo asap. Dokumenter med bilder. Anonymkode: 03f9c...067 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #14 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noe utleier kan gjøre for å fikse? Leier av en gammel dame på 75 år, hun er ikke den mest praktisk anlagte og har ikke så mye greier på slikt, men hvis jeg foreslår noe tror jeg hun vil være behjelpelig, hun er veldig hyggelig. Anonymkode: 32d36...79e Du må melde fra til utleier selv om hun er både 75 år og veldig hyggelig. Skriftlig og med bilder. Du kan ikke bo sånn. Anonymkode: eab8c...6cb 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Skrevet 27. oktober 2024 Flytt ut i morgen ❤️ Anonymkode: e0d02...9a4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #16 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg leier en kjellerleilighet. Har en avfukter for å få bort mest mulig fukt. Men det hjelper ikke så mye, klessvask tar flere dager å tørke. Har av og til oppdaget at tørre klær har mugnet. Hadde en sokkeskuff der det var dekket av mugg på sokkene, og sokkene var tørre! Dette er vel ikke normalt? Passer på å lufte mye. Anonymkode: 32d36...79e Hvordan er temperaturen der du oppbevarer klærne? Vi hadde litt av det samme problemet hos oss, at tørre klær mugnet, og det var ikke engang i kjelleren. Problemet var en veldig stor temperaturforskjell fra soverommet (jeg likte best iskaldt soverom) til gangen utenfor, slik at det ble dannet kondens på soverommet. Å øke temperaturen på soverommet (der klærne også ble oppbevart) var eneste løsningen hos oss. Anonymkode: f0f87...b3a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #17 Skrevet 28. oktober 2024 Det er ikke bra! Når lufta er så dårlig at ting mugner i skuffene, så skjuler det seg garantert mye mer! Bak skap, kommoder, møbler, sofa osv. mugg er ikke synlig med en gang! Anonymkode: 4336d...a73
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #18 Skrevet 28. oktober 2024 Du risikerer å ødelegge immunforsvaret ditt totalt, og leve livet fra 30-årene i utmattelse. Flytt. Snarest. Anonymkode: bcf48...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #19 Skrevet 28. oktober 2024 Drit nå virkelig i klærne, du må komme deg ut. Og kast alt, for lukta sitter evig etter opphold i en slik kjeller. Anonymkode: 8f8ff...209 1 1
butterfly28 Skrevet 28. oktober 2024 #20 Skrevet 28. oktober 2024 Kom deg ut derifra så fort som mulig!! Jeg bodde i en sånn leilighet i 14 dager (før jeg fant et annet sted å bo). Få klærne ut så fort som mulig, det blir sur lukt i de, og må mest sannsynlig kastes hvis du ikke gjør noe. Jeg hadde hele klesskapet ut i bilen. Flere av møblene mine ble også ødelagt, flyttekassene luktet mugg og det var mye som måtte kastes. Mål med en fuktmåler i leiligheten og ta bilder som bevis. Hvis det er svarte prikker her og der (spes i vinduskarmer o.l) så ta bilde. Mange utleiere bare vasker vekk prikkene eller maler over for å skjule spor. Søk opp svartmugg og les om hvor helseskadelig det er. Og flytt ut selv om det er billig! Det blir ikke billig på sikt, med ødelagt helse og ting som må kastes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå