Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Har ikke så veldig peiling på dette med huslån, men når bør man etablere seg med hus? Er man "gammel" hvis man ikke etablerer seg før man er 37-40 år?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #2 Skrevet 26. februar 2006 Trådstarter igjen. Mener i forhold til nedbetalingstid på lånet. Vet ikke hva som er vanlig?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 20 år er jo vanlig nedbetalingstid. men med god inntekt er det ikke noe i veien for å inngå avtale med banken om kortere nedbetalingstid, feks 15 år. Og nå er det jo blirr mer vanlig at pensjonister som allerede har nedbetalt boligen igjen tar opp lån på huset for å spe på pensjonen. Da må arvingene selge huset for å betale gjelda, dvs at de ikke sitter igjen med noe arv. Så det er altså ikek noe krav om at du må betale ned huslånet før du dør. Det betyr bare at arvingene dine selger huset etter du dør, så blir gjelda betalt.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 er du førti og ikke eier nåla i veggen er det ikke lett å få huslån....forstålig nok kanskje
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har en venninde som er 46 år....hun eide ingenting, alene med et barn,og leide leilighet. Hun fikk fullfinansiert et lån på 1.400.000.....så det er håp selv om man er "gammel"
Xora Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Om man er 20 - 40 eller 60 så har dette ikke noe å si på hvorvidt du får lån til hus/leilighet. Dersom du skulle dø før gjelden er nedbetalt så trekker jo banken ut det som er sitt uansett - du har jo pant i huset. Altså banken taper ikke penger på deg. Kjipt er det vel kanskje å være 67 og ha en mill i gjeld - men dog. Tror iallefall at det er sånn banken tenker. Altså så lenge betalingsevnen er intakt?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 Kjipt er det vel kanskje å være 67 og ha en mill i gjeld - men dog. Hvorfor er det kjipt? Man har ingen "plikt" til å dø gjeldfri, har man? Jeg er over førti, har nettopp kjøpt hus og stiftet milliongjeld (to faktisk). Måtte vente så lenge pga jeg ikke traff mannen min før, og her i byen er det så høye priser at jeg ikke har hatt råd å kjøpe noe alene uten egenkapital. Så lenge verdien av huset overstiger lånesummen, ser jeg ingen problemer. Man er aldri for gammel til noe som helst.
Xora Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Tenkte mest på de på 67 som går av med pensjon og kanskje ikke har all verden å rutte med lenger jeg da. At det da kanskje vil være lettere økonomisk med en lavest mulig gjeld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå