Gå til innhold

Vaske ull med vanlig vaskemiddel

Flamingoo

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått at man helst ikke skal vaske ullklær med vanlig vaskemiddel fordi det er noe med enzymene i vanlig vaskemiddel som kan ødelegge fibrene. Men hva menes egentlig med det? Jeg tolker det som at den "ødeleggelsen" som KAN skje er at klærne får hull og blir fortere slitt. Men blir selve "egenskapene" til ullet ødelagt? Da mener jeg det med at det holder kroppsvarme og absorberer fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal mye til for at plagget ser mer slitt ut pga feil vaskemiddel, så du vil ikke se skadene. Men ved å bruke vanlig vaskemiddel bryter du ned de små fibrene som gir ullen den gode og varme egenskapen, litt hver gang. Du kjøper jo ull fordi det transporterer fukt bort fra huden og holder på varmen, denne delen ødelegger du.

Anonymkode: 76210...a1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er vi hjernevasket til å tro at vi må kjøpe Milo for å vaske ull i.

Et genialt markedsføringstriks.

Endret av Hareena
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått en god forklaring på hvordan ulla blir ødelagt av vanlig vaskemiddel. Jeg ser du også har fått et svar om hjernevasking og Milo, men det finnes altså mange andre ullvaskemidler. Vi bruker selv dette vaskemiddelet kjøpt på Meny som kan vaske både vanlige klær og ull:

image.jpeg.db5103c689ab28662d8c1618e90e9b7c.jpeg

Anonymkode: 62be1...fd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av ull vi bruker er superwash. Det er ull innkapslet i plast. 

Jeg bruker ullvaskemiddel fordi det ikke er noe ulempe for meg å ha flere typer vaskemiddel. Men om det virkelig gjør forskjell? Jeg tviler. 

Den største forskjellen blir nok med ubehandlet ull feks fra Nøstebarn eller hjemmestrikk uten superwash

Anonymkode: 422ea...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen plagg i 100% ull lenger, det er så lite slitesterkt uansett. Mye ullblandingder. Vasker alt med flytende omo eller lignende. Har også jobbet med klær/ tekstiler i mange  år, og det er ingen produsenter/ leverandører som sier annet enn mildt flytende vaskemiddel på ull. Ja, vi har blitt hjernevasket i Norge til og tro vi må bruke milo. 

Anonymkode: c0da3...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 9.31):

Det skal mye til for at plagget ser mer slitt ut pga feil vaskemiddel, så du vil ikke se skadene. Men ved å bruke vanlig vaskemiddel bryter du ned de små fibrene som gir ullen den gode og varme egenskapen, litt hver gang. Du kjøper jo ull fordi det transporterer fukt bort fra huden og holder på varmen, denne delen ødelegger du.

Nå ble jeg bare mer forvirret. En som sier at egenskapene blir ødelagt og en som har jobbet med klær / tekstiler i mange år sier noe annet.  Eller er det noe jeg misforstår?

AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 9.49):

Jeg har ingen plagg i 100% ull lenger, det er så lite slitesterkt uansett. Mye ullblandingder. Vasker alt med flytende omo eller lignende. Har også jobbet med klær/ tekstiler i mange  år, og det er ingen produsenter/ leverandører som sier annet enn mildt flytende vaskemiddel på ull. Ja, vi har blitt hjernevasket i Norge til og tro vi må bruke milo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 9.49):

Når jeg sjekker prisen per vask på Omo og Milo i Meny-appen er Milo billigere per vask enn Omo, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke bruke Milo når jeg har opplevd at plaggene beholder mykheten bedre med Milo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamingoo skrev (8 minutter siden):

Nå ble jeg bare mer forvirret. En som sier at egenskapene blir ødelagt og en som har jobbet med klær / tekstiler i mange år sier noe annet.  Eller er det noe jeg misforstår?

Nå sier den som vasker med vanlig vaskemiddel også at vedkommende aldri kjøper plagg i 100% ull da det er så lite slitesterkt....

Men hvis man må flashe med jobb, så har også jeg jobbet med klær i mange år, ull skal vaskes med middel for ull hvis du vil ha plaggene lengst mulig! Det er ikke et salgstriks (vaskemiddel har jeg aldri solgt), ull, selv plagg med bare noen få % ull blir dårligere ved å bruke vanlig vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå sier den som vasker med vanlig vaskemiddel også at vedkommende aldri kjøper plagg i 100% ull da det er så lite slitesterkt....

Men hvis man må flashe med jobb, så har også jeg jobbet med klær i mange år, ull skal vaskes med middel for ull hvis du vil ha plaggene lengst mulig! Det er ikke et salgstriks (vaskemiddel har jeg aldri solgt), ull, selv plagg med bare noen få % ull blir dårligere ved å bruke vanlig vaskemiddel.

Ok! Så egenskapene til ullet blir ødelagt? Det er bare greit å vite, for uansett hvor mye jeg googler så står det bare at enzymene kan ødeleggelse fibrene som gjør at det blir slitt og kan få hull. Syns det burde stå litt mer detaljert info. Tror det er mange som tenker at hvis det KAN lage hull så går det sikkert fint. Men hvis man faktisk vet at egenskapene kan bli ødelagt så er kanskje folk mer forsiktige 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 9.37):

Du har fått en god forklaring på hvordan ulla blir ødelagt av vanlig vaskemiddel. Jeg ser du også har fått et svar om hjernevasking og Milo, men det finnes altså mange andre ullvaskemidler. Vi bruker selv dette vaskemiddelet kjøpt på Meny som kan vaske både vanlige klær og ull:

image.jpeg.db5103c689ab28662d8c1618e90e9b7c.jpeg

Anonymkode: 62be1...fd3

Åh, jeg har lenge vært på utkikk etter pulver som kan brukes til ull. Men, får det ikke opp på meny.no, dessverre. Noen som vet om det selges andre steder?

Anonymkode: 92496...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (21 minutter siden):

Når jeg sjekker prisen per vask på Omo og Milo i Meny-appen er Milo billigere per vask enn Omo, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke bruke Milo når jeg har opplevd at plaggene beholder mykheten bedre med Milo.

Nei, du har den erfaringen, og det og holde plaggene myke er viktig for det, er det ingen grunn til og bytte. Generelt er det jo ingen grunn til og endre noe man er fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flamingoo skrev (19 minutter siden):

Ok! Så egenskapene til ullet blir ødelagt? Det er bare greit å vite, for uansett hvor mye jeg googler så står det bare at enzymene kan ødeleggelse fibrene som gjør at det blir slitt og kan få hull. Syns det burde stå litt mer detaljert info. Tror det er mange som tenker at hvis det KAN lage hull så går det sikkert fint. Men hvis man faktisk vet at egenskapene kan bli ødelagt så er kanskje folk mer forsiktige 😊

Stemmer, egenskapene til ullen blir dårligere ved å vaske med vanlig middel. Når de små fibrene blir ødelagt går det veldig ut over egenskapene til å frakte fukt og holde varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Flashe med jobb 😅 

nei, men jeg finner nesten ikke plagg med 100% ull lenger heller. At det er lite slitesterkt er ikke noe jeg fant på. Hvis du selger plagg i 100% ull og/ eller produsentene sier de skal vaskes med milo så gjør det. Plaggene mine varer lenge, har aldri slitt ut noe i nyere tid. Husker ullplaggene vi hadde som barn derimot, de ble jo stoppet og stoppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...