Gå til innhold

Autism og kontrakt terminasjon på grunn av meltdown

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et spørsmål rundt psykisk helse. Dattera mi er diagnostisert med adhd og autisme. Den andre barn er under PPT vurdering. Faren min jeg er 100% sikkert var high functioning autist. And considering my past hystory with hyperfocus spesial interests and subsequent meltdowns jeg er nesten sikkert at jeg er selv «High functioning autist» det er mange første kusiner til meg som er diagnostisert med ADHD. Nesten på hvert jobb jeg er det varer 2 år da har jeg meltdown og da blir det jobbendring. Siden jeg er konsulent kontrakten min blir terminert. 

Akkuratt dette skjedde med meg for 1 uke siden. Desverre jeg er ikke formel diagnostisert men akkurat bestilte legetime. Er det noe mulighet å forsvare kontrakten min og si at jeg er autist. Er det noe beskyttelse for meg eller man trenger å først få diagnosen. Jeg kan vise gre diagnosen til barna og si at jeg er selv i prossess av diagnostisering. Kan man bruke verneombud eller noe annet. Er det noe jeg kan gjøre å forsvare meg ?

Anonymkode: c983d...ff0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnose eller ei, man må ta ansvar for seg selv og egen oppførsel på jobb. En utredning tar uansett tid, og hvis du allerede har mistet jobben, klarer jeg ikke helt å se hvordan dette kan hjelpe deg å få jobben tilbake.

Anonymkode: cb824...deb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Man får ikke beholde en jobb man ikke er kvalifisert til å gjøre, da må du heller søke jobber som du vet du kan håndtere. Evt jobbe redusert eller forhandle frem særlige goder som ekstra pauser eller hva du tenker du trenger?

Anonymkode: b46c4...6c3

• Liker 1
Skrevet

Tenk heller omvendt; at det å få diagnose og oppfølgingen kan gi deg verktøy som gjør at du slipper å få meltdown både privat og på jobb.

Jobben din kan også få informasjonen om diagnosen fra Arbeidslivssenter.

Anonymkode: 694dc...109

Skrevet

Uansett om du har diagnose eller ei, så er det ikke innafor med meltdowns på jobb. Alle dine kollegaer har rett på et bra psykososialt arbeidsmiljø og det innebærer at du må skjerme de for dine reaksjoner. Dette kan du selvsagt få hjelp til av psykolog.

Anonymkode: 0e5c0...28c

Skrevet

Har du oversatt denne teksten på google..? 

Anonymkode: 054cf...dc5

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer under meltdown?

Diagnosen er ikke unnskyldning for å ikke oppføre seg på jobb. Men man kan be om tilrettelegging dersom man har en diagnose. Spørsmålet er om det er mulig med tilrettelegging på arbeidsplassen som forhindrer meltdowns?

Anonymkode: 1dab1...fd2

Skrevet

Få diagnose og kontakt NAV og spør om de kan hjelpe deg å finne en passende jobb. Det finnes bedrifter og stillinger som legger opp til skjerming. Det er ikke bærekraftig å rinse and repeat med dette over flere år. Statistisk sett er det vanskelig å holde på visse jobber hvis man har autisme. Det du trenger er rutine, passe mengde med inntrykk og forutsigbarhet. Det er ingen skam å kjenne til egne begrensninger og få tilrettelegging i hverdagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...