Mamma24! Skrevet 27. oktober 2024 #1 Skrevet 27. oktober 2024 Hei Jeg er kvinne på 34 år, nettopp fått mitt første barn. Gjennom svangerskapet har jeg fått veldig god oppfølging og alt har gått helt fint. Frisk mamma og baby - MEN… Jeg gikk opp 44 kg! Jeg koste meg mye sammen med mannen med filmer og godt, fikk bekkenløsning i 5 mnd og da jeg har en veldig aktiv jobb så kom selvfølgelig mange kilo på da jeg ble i stor grad innaktiv. Men jeg kan aldri huske at noen har snakket om hvordan de første mnd etter fødsel er for kvinnen og kroppen annet enn det vanlige «du kommer deg til hektene igjen». Jeg føler meg, 4 mnd etter fødsel, totalt tappet for kraft i kroppen. Alle muskler er på halv maskin, mistet melk så jeg ammer ikke, vanskelig å bevege seg normalt, gangen er annerledes og vekten slipper veldig sakte taket. Jeg lurer på om noen ville dele sine erfaringer om når man følte seg så godt som tilbake i egen kropp? Når følte du kraften tilbake i kroppen og hvor lenge etter fødsel var «baby kg» så godt som vekke? Mye av grunnen til at jeg skriver dette innlegget er fordi jeg ønsker å høre «ekte» kvinners erfaringer og jeg har fått kommentarer og bemerkninger på vekten min nå som virkelig er hardt å stå i. Ønsker nok en liten pekepinn på hva jeg kan forvente av kroppen i forhold til tiden framover. 1 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #2 Skrevet 27. oktober 2024 Skjønner at det ikke er en veldig kul følelse, men vær litt raus med deg selv. Kroppen din har bært frem et barn og det i seg selv er bare sinnsykt kult. Med gode vaner så kommer du deg sakte men sikkert igjen. Jeg også følte meg helt svak og elendig med en gang etter fødsel. Det kommer seg. Det tok meg ca 1,5 år før jeg var tilbake igjen der jeg var før. Med en liten «bump» helt nederst som aldri gikk helt vekk. Og det er helt greit, for det var verdt det! ps. Folk som kommenterer vekt kan du helt enkelt bare be holde kjeft Anonymkode: 6ac96...0bc 1 2
Lisegikkpåskolen Skrevet 27. oktober 2024 #3 Skrevet 27. oktober 2024 Kjenner med veldig igjen i det du skriver med kraft i kroppen. Jeg følte meg helt tappet for energi. Tok sikkert 8-10 mnd før jeg fikk litt overskudd igjen. Sier som hun over. Vær raus med deg selv og ta tiden til hjelp. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #4 Skrevet 27. oktober 2024 Vekta og magen var borte før vi dro hjem fra sykehuset. Følte meg som vanlig etter noen uker. Anonymkode: 4d33a...60b 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #5 Skrevet 27. oktober 2024 44 kilo på 8-9 måneder er sykt mye. Skjønner at du har slitt med bekken og har kost deg mye, men det er helseskadelig å gå såpass mye opp i vekt på så kort tid. Etter fødsel og det første året hadde jeg utrolig nok veldig mye energi. Var mye ute, trillet tur, var på babysvømming, reiste på ferier med babyen, var på besøk osv. Hadde det skikkelig kjekt med babyen og permisjon Med andremann og tredjemann (tvillinger) gikk det litt mer trått. Var litt mer sliten og sov litt dårligere om natta. Men det kom seg etterhvert. I første svangerskap gikk jeg opp 12 kilo. I neste, med tvillingene, gikk jeg opp 18 kilo. Begge gangene var jeg tilbake i normalvekt omlag 3-4 måneder etterpå. Anonymkode: 7812f...673 8 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6 Skrevet 27. oktober 2024 For en kjip situasjon - føle seg så sliten med en baby på laget. Og få dårlige kommentarer på kropp og vekt. Folk kan være ganske bedriten. Jeg tror det vanligste er å føle seg ganske vanlig kort tid etter fødsel. Jeg kjenner mange med barn, men selv inkludert, og de både så vanlig ut og virket å være seg selv helt fra starten. Av dem jeg kjenner godt og snakker fortrolig med, har alle blitt raskt kvitt kiloene og gjenopptatt en aktivt og sosialt liv. etter de to første forsvant alt med en gang, mens magen var synlig hos meg i ca seks måneder etter tredje barnet. Men regelmessig trening var nok nødvendig siste gang, de to første gikk det mer av seg selv. 44 kilo er uvanlig mye, og muligens henger det sammen med hvordan du har der nå. Er det lurt å snakke med ernæringsfysiolog eller få seg en personlig trener? Anonymkode: e0207...fed 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #7 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg synes det er trist å høre at du har det sånn du beskriver. 😞 Selv la jeg på meg 12 kilo som forsvant raskt. Etter 3-4 måneder var kroppen som før graviditeten. Jeg var kanskje heldig, ingen strekkmerker, ingenting. De første månedene etter fødsel var tunge psykisk, men husker at alt ble bedre etter ca 4 mnd. Babyen sov hele natta etter 7 mnd og jeg var meg selv, både fysisk og psykisk. Anonymkode: c984b...054 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #8 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg gikk opp 15 kilo, tror jeg var tilbake til vanlig vekt og følte meg "normal" igjen etter 1,5 år. Men jeg slet veldig med fødselsdepresjon og var alene med alt, så tok lang tid før jeg var meg selv igjen. Anonymkode: 1dd83...0b2 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #9 Skrevet 27. oktober 2024 Det tok 1 år å bli kvitt gravidkiloene begge gangene. Hadde jo energi etter hvert, men det med styrke i musklene kom aldri tilbake. Tror mest det er på grunn av alder også. Under pandemien la jeg på meg sakte 17 kg på nytt. Og DE er vanskelig å bli kvitt. Tenker igjen at det er alder og jeg ikke kan se ut slik jeg var i 30-35 års alder. Anonymkode: e9fe2...af6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg ble endret for alltid. Men er ellers frisk, så da skal jeg ikke klage. Man endrer seg mye med alderen også, det er viktig å huske 😉 Anonymkode: 9c2f9...f41 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg hadde også veldige smerter i bekken, og satt mye i ro og spiste 🤭Jeg la på meg mindre enn deg, men strever veldig med kroppen og hvordan den ser ut nå. Ett år etter fødsel av mitt andre barn. Veier bare 3 kg mer enn når jeg ble gravid. Likevel er magen veldig stor i forhold til resten av kroppen, og puppene er laange og fæle. Jeg ser ikke ut. Heldigvis har jeg to flotte barn 🥰 Anonymkode: fabeb...e46 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #12 Skrevet 27. oktober 2024 Lisegikkpåskolen skrev (1 time siden): Kjenner med veldig igjen i det du skriver med kraft i kroppen. Jeg følte meg helt tappet for energi. Tok sikkert 8-10 mnd før jeg fikk litt overskudd igjen. Sier som hun over. Vær raus med deg selv og ta tiden til hjelp. Samme her. Kjære ts, dette er ikke ment som humble brag eller lignende, men jeg ønsker å gi deg et annet perspektiv. Jeg hadde også bekkenløsning, men hadde dårlig matlyst da jeg var gravid. Gikk opp ca 12 kg. Dette var i grunnen for lite for meg, jeg hadde nok trengt mer mat og energi for å ha et bedre svangerskap. Svangerskapet var unødvendig slitsomt tror jeg, men jeg greide ikke å spise mer. Da barnet var født raste jeg ned i vekt, 1 måned etterpå var jeg gått ned alt og var litt på minussiden. Jeg var konstant sulten, slapp og sliten, men greide nok en gang ikke å få i meg nok kalorier fordi forbrenningen var høy. På mange måter skulle jeg gjerne lagt på meg masse og gått ned igjen veldig sakte fremfor slik jeg hadde det. Jeg håper du kan være raus med deg selv og huske på at det ikke nødvendigvis er så mye bedre i den andre enden❤️ Og du: gratulerer med baby🥰 Anonymkode: 141d5...65a 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg fikk 4. barnet som 39 åring, og raste ned 15-20 kg i vekt de første 4 mnd. Jeg hadde forsåvidt ikke gått opp i svangerskapet, men gikk ned 10 kg i første trimester (kvalme) og opp bare 6-7 kg etter det til jeg fødte. Trente gjennom hele svangerskapet, med bekkenløsning, og jobbet til permisjon (aktiv jobb, mye bæring), så det hjalp jo da. Begynte å trene 4 mnd etter fødsel, da var jeg klar for å ta med baby dit. Men før det var jeg i aktivitet med all mulig hverdagsaktivitet. Gikk jo tur når baby var 2 dager gammel for å hente søsken. Så følte meg helt normal igjen i grunn. Men sånn var det med de andre og. Gikk ned ytterlige i vekt når trening og var på plass, ble 30 kg til sammen og er nå i nedre del av normal BMI. Men du må jo ta tak i kostholdet ditt. Kosthold er kg. Trening er gram. Og begge deler er viktig, men du må sette inn støtet på kosthold nå, og hverdagsaktivitet. Så kan du trene senere. Det er jo en enorm påkjenning for kroppen å gå opp så mye på så kort tid. Det er jo ikke rart du ikke har energi, og sikkert har vondter (eller får det snart). Men du må ta tak for din egen del, for helsa, og for barnet! Barn vil ha aktive, friske foreldre, og det fortjener de og. Bruk barn som motivasjon hvis du trenger. Anonymkode: 79dfa...533 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #14 Skrevet 27. oktober 2024 Fra ingen barn til tre stk på 4 år gikk jeg opp 25 kg. Nå 7 år etter jeg fikk første har jeg fått av meg alle kgene. Men kroppen min er ikke som den var så føler jeg har mistet den for alltid selv om vekten viser den samme Anonymkode: 3ed55...58a 2
Lisegikkpåskolen Skrevet 27. oktober 2024 #15 Skrevet 27. oktober 2024 For en skrytetråd dette ble da. 15 1 3
Littforironisk Skrevet 27. oktober 2024 #16 Skrevet 27. oktober 2024 (endret) Helt sykt hva folk kommenterer! Disse som har slanket bort alt før de rakk å forlate sykesenga🤣 Hva er det egentlig dere får ut av det? Føler dere dere som supermennesker, eller bare litt mer spesielle? For meg høres det ut som om en stakkar spør om råd etter å ha falt ned trappa og knekt et bein, og så kommer det noen løpende inn med: ‘Jeg falt også ned trappa, men knakk ingenting, gikk rett på zumba og bakte speltbrød med egenprodusert surdeig samme dag!’ Jeg har også en liten på fire måneder. Gikk opp 30 kilo, nå er jeg nede -12. Tar det helt med ro og koser meg med babyen. Alt annet får komme som det kommer! Endret 27. oktober 2024 av Littforironisk 16 5 9
AlternativX Skrevet 27. oktober 2024 #17 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg tenker det er helt normalt at kroppen legger på seg i svangerskap, og at ikke alt raser av etterpå. Men 44 kg er jo ikke "baby kg". Det var en ekstrem vektøkning, så lell om du har vært inaktiv, så har det vært et solid kalorioverskudd. Men ser du skriver at du var klar over dette. Tenker det er veldig individuelt hvor raskt folk kommer tilbake i formen. Hvordan spiser du nå og hvor aktiv er du? Har du sjekket at blodprosent og sånt er fint? Babytiden kan jo være veldig tøff og slitsomt, så tenker det også er viktig å ikke være for streng med seg selv. Begynn i det små, ikke tenk slanking, men at kroppen din skal føles lettere og sunnere. Gode sammensatte måltider og gåturer/trening. 2 1 3
Uanonym bruker Skrevet 27. oktober 2024 #18 Skrevet 27. oktober 2024 Littforironisk skrev (9 minutter siden): Helt sykt hva folk kommenterer! Disse som har slanket bort alt før de rakk å forlate sykesenga🤣 Hva er det egentlig dere får ut av det? Føler dere dere som supermennesker, eller bare litt mer spesielle? For meg høres det ut som om en stakkar spør om råd etter å ha falt ned trappa og knekt et bein, og så kommer det noen løpende inn med: ‘Jeg falt også ned trappa, men knakk ingenting, gikk rett på zumba og bakte speltbrød med egenprodusert surdeig samme dag!’ Jeg har også en liten på fire måneder. Gikk opp 30 kilo, nå er jeg nede -12. Tar det helt med ro og koser meg med babyen. Alt annet får komme som det kommer!" Jeg gikk ned alt raskt (men ikke før jeg forlot sykesenga, da ), uten at det hverken var noe jeg jobba for eller følte meg som supermenneske av. Det var bare det som skjedde for min del. TS etterspør jo erfaringer generelt, fra "ekte kvinner" - men du tenker kanskje at de som går ned raskt etter fødsel ikke er ekte? Jeg gikk for øvrig opp nærmere 20 kg i mine svangerskap, så absolutt ingen liten vektoppgang på meg heller. Folk er forskjellige. Det med null energi kjenner jeg meg for øvrig igjen i, så det kan man slite med selv uten mye ekstra vekt. 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Skrevet 27. oktober 2024 Hei! Føler med deg. Jeg gikk ikke opp like mye som deg, men hadde en vanskelig fødsel og slet lenge med nedpress og smerter. Jeg hadde også problemer med bekken og gangen, og fikk «gå-trening» hos en fysioterapeut (Bekken og Barn klinikken). Kanskje gå-trening hos fysio kunne vært noe for det også? Min trening gikk rett og slett ut på å gå frem og tilbake i et rom hvor fysioterapeuten kom med korreksjoner på gangen. Det tok ikke lang tid før jeg slappet av og gikk normalt. Husker ikke helt, men tror det tok 3-4 måneder før smertene slapp. Hadde en baby som kun sov i vogn eller «på pupp», så dagene mine besto av å gå tur eller amme. Dette hjalp selvsagt både på form og vekt. Hvis jeg var deg ville jeg bestilt time hos en fysioterapeut som kan hjelpe deg litt i gang med gangen. Ellers så vet du sikkert med deg selv hva du kan gjøre for å få bukt med vekten. Når det gjelder energien, så tror jeg du må stole på at denne kommer sakte men sikkert tilbake etter hvert som formen blir bedre. Har dere råd til å kjøpe «gå-maskin» hjemme? Anonymkode: 01e89...306 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #20 Skrevet 27. oktober 2024 Hei ts. Gratulerer så masse med baby ❤️ Jeg la på meg 35 kg. Hadde også bekkenløsning. Det tok meg ca 2 år å komme tilbake til startvekt. Jeg gjorde ingenting aktivt for å gå ned i vekt. Jeg bare spiste mitt normale kosthold og gikk tilbake til min vanlige treningsrutine. Selv om jeg er tilbake til samme vekten, så er kroppsfasong min ganske anderledes, og det er helt i orden. Ikke stress med vekten. Vær normalt sunn og kos deg med babyen din. Anonymkode: 3ed70...acb 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå