Gå til innhold

I år gidder jeg ikke gaver til "bare barna"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert kult for alle de foreldrene hvor deres barn får et tonn med gaver, og de slipper å tenke på til andre, men jeg er i grunn lei av å bla opp rundt 2000kr på gaver bare på å gi vekk hver jul, til unger jeg egentlig ikke ser så ofte og knapt får en takk fra!

I går kommer jeg til julaften med hjemmelagete kjeks og kake, og sparer resten av pengene til meg selv. 

Anonymkode: 6826f...8d5

  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert kult for alle de foreldrene hvor deres barn får et tonn med gaver, og de slipper å tenke på til andre, men jeg er i grunn lei av å bla opp rundt 2000kr på gaver bare på å gi vekk hver jul, til unger jeg egentlig ikke ser så ofte og knapt får en takk fra!

I går kommer jeg til julaften med hjemmelagete kjeks og kake, og sparer resten av pengene til meg selv. 

Anonymkode: 6826f...8d5

Det holder jeg med deg i!

Anonymkode: c741b...773

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det holder jeg med deg i!

Anonymkode: c741b...773

Takk! 

Anonymkode: 6826f...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Bravo. Da gjør jeg det samme. 

Anonymkode: 108ce...a0e

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det virkelig ikke nøye om barna mine får mange gaver. Allikevel synes jeg du kan gi en liten heads up om dette før julaften. Ikke lag klein eller dårlig stemning på selve dagen. 

Spill er forresten en super fellesgave

Anonymkode: fa5b6...d67

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss får familier med barn kun gaver til barna, mens familier uten barn får  gaver til de voksne. Rettferdig og fint!

Anonymkode: 317b6...b4e

  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sluttet å gi til de som forventer gaver til barna, men selv har de "sluttet med gaver". Det burde heller trappes ned på gaver til barn tenker jeg, noen bruker flere timer på å åpne gavene sine og slenger mye av det vekk. De er overmette på gaver etter kalendergavene. Men det tristeste er egentlig at mange barn i dag ikke får oppleve det å gi, bare å få. For meg var det like stort høydepunkt som barn å skulle plukke ut gaver, hjelpe til med innpakking, og se reaksjonen hos mottakeren.

Anonymkode: 45921...faf

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen foreldre som er sånn som krever at man skal bruke så og så mye til barna deres, eksen til min bror krevde minst 800 pr barn og voksne, det er ikke greit. Fikk tilbaketrukket sett fra bodyshop til 199 fra alle 4 i familien.

 

vi har ikke så mye kontakt, hun er den type jente som bare kontakter deg når det er noe du kan kjøpe/ være barnevakt, aldri takk, eller komme på besøk for å være gjest, må alltid jobbe

Anonymkode: e9abc...932

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med deg.

Kona ble til slutt dritt lei av å gi gaver til sine søskens tenåringsbarn. Null takknemlighet, ikke en sms med takk engang hverken fra foreldre eller barn.

Nå får de ikke så mye som en peanøtt..

Anonymkode: 747c5...285

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Holder med deg.

Kona ble til slutt dritt lei av å gi gaver til sine søskens tenåringsbarn. Null takknemlighet, ikke en sms med takk engang hverken fra foreldre eller barn.

Nå får de ikke så mye som en peanøtt..

Anonymkode: 747c5...285

Ja det er noe ekkelt over det, man gir og gir, så er det ikke en tilbakemelding en gang, ikke en takk, som å kaste gavene i en tom brønn, man hører ikke mer om det.

Anonymkode: 6826f...8d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er noe ekkelt over det, man gir og gir, så er det ikke en tilbakemelding en gang, ikke en takk, som å kaste gavene i en tom brønn, man hører ikke mer om det.

Anonymkode: 6826f...8d5

Bare å kutte det ut. Da er jo klassiskeren at de brått kommer på banen igjen.. Egoistiske fjols.

Anonymkode: 747c5...285

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen underlige gavemottakere. Når barnløse/ personer med voksne barn har gitt gave til mine barn har jeg såklart kjøpt en gave tilbake til den personen på ungenes vegne. Da sånn ca i samme prisklasse som jeg vet blir gitt til mine. Ufattelig frekt å bare anse seg «ferdig med gaver» men skamløst ta i mot haugevis med gaver til barna. Her er vi «ferdige» med å bytte gaver mellom oss voksne, bortsett fra foreldrene våre. Dvs at jeg pakker opp to til tre pakker på julaften, men det er bare deilig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barn og forholder meg aldri til "gaver kun til barna". Jeg gir selvsagt til voksne også. Til broren min, til pappa, til venninner, til tantene og onklene mine, til mine søskenbarn osv. Å kun gi til barna er bare sært. 

Anonymkode: 49fff...322

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir vi fortsatt til søsken selv om vi snart alle er passert 40. Trenger ikke å være stort, men noe en har glede eller nytte av.

Selv om jeg har god nok råd så kan jeg fint vente med å kjøpe noe sånn at jeg kan ønske meg det til jul. Er også veldig flink til å kjøpe gave til meg fra barna. Er mye flinkere enn det pappaen dems var...!

Anonymkode: 3c4cd...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gir kun til nærmaste familie, dei eg pleier være med i jula, så ikkje mange:)

Anonymkode: 40552...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså du skal feire jul hos disse barna du ikke ser så  , siden du skal komme med hjemmelagde kaker og kjeks? 
det er helt greit at du ikke vil bruke penger på dem, men synes kanskje du burde si ifra til foreldrene ? Om du skal komme dit med kaker og kjeks? 
kjenner meg egentlig ikke igjen, jeg har heller ikke barn, men kjøper gaver til barna til de jeg skal feire jul hos og « blar opp» det jeg føler for i gaver. Foreldrene står for middag , drikke og kaker og kjeks, så de bruker jo penger på det. Får ikke helt tak i om du skal feire der, eller bare komme innom med kaker og kjeks på julaften. 

Anonymkode: 81e25...def

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Holder med deg.

Kona ble til slutt dritt lei av å gi gaver til sine søskens tenåringsbarn. Null takknemlighet, ikke en sms med takk engang hverken fra foreldre eller barn.

Nå får de ikke så mye som en peanøtt..

Anonymkode: 747c5...285

Den skjønner jeg. 
men ts skal komme julaften med kaker og kjeks? Er det da snakk om takk på sms? Altså, alle jeg kjøper gaver til takker, men de jeg møter takker jo direkte og klemmer osv.

Anonymkode: 81e25...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså du skal feire jul hos disse barna du ikke ser så  , siden du skal komme med hjemmelagde kaker og kjeks? 
det er helt greit at du ikke vil bruke penger på dem, men synes kanskje du burde si ifra til foreldrene ? Om du skal komme dit med kaker og kjeks? 
kjenner meg egentlig ikke igjen, jeg har heller ikke barn, men kjøper gaver til barna til de jeg skal feire jul hos og « blar opp» det jeg føler for i gaver. Foreldrene står for middag , drikke og kaker og kjeks, så de bruker jo penger på det. Får ikke helt tak i om du skal feire der, eller bare komme innom med kaker og kjeks på julaften. 

Anonymkode: 81e25...def

Skal feire der. Kommer til å si fra til foreldrene ja skjønt jeg tviler på at de merker noe. Jeg skal feire med foreldre, men stor sjans for at søsken med barn feirer med den andre siden av familien slik at de henter gavene feks i romjula, eller på nyttårsaften når jeg ikke er der. 

Anonymkode: 6826f...8d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannens søsken er av typen som bare gir gaver til barna. Vi er frivillig barnløse, hans søsken har mer enn 10 barn totalt, og nå har de eldste av disse barna begynt å få barn… Et av mannens søsken ba barna sine ønske seg dyre ting fra oss, fordi vi tjente godt og ikke hadde egne barn. Jeg sa at nok var nok den gangen kun ett av barna takket for gaven. Mannen var dessverre ikke enig, men vi gikk fra å plukke ut personlige gaver til hvert barn til å gi alle samme pengesum. I fjor fikk vi faktisk blomster levert på døra før jul, fra det samme «barnet» som alltid har takket for gaver (hen er voksen nå). Fra de andre hørte vi ingenting.

Min familie har heldigvis ikke kuttet ut gaver til de voksne. Mine søsken og jeg er alltid like spente på gavene fra tante. Det er aldri noe dyrt, men som regel noe nyttig, f.eks steikespade, epledeler, isskrape osv. Med kun ett barn i familien hadde det blitt en kjedelig julaften hvis bare barnet skulle fått gaver, selv om dette barnet blir like glad for ei lommelykt til 29,90 fra Biltema som for komplett slalomutstyr, og takker uansett hva det får.

Anonymkode: 8cb76...fb4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...