Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Hei Jeg er en fortvilet mamma til en gutt på 4 år som kun spiser pasta i ulike former til middag! Nekter å spise vår mat, og vi gir etter. Kanskje det er vår egen feil men, ungen må jo ha mat. Er det noen som har tips til hvordan få han til å spise poteter og vanlig middag. Helsing snart desperat mor.
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #2 Skrevet 26. februar 2006 Hva med å love små premier? F.eks hvis han spiser vanlig middagen en uke så belønnes han med en tur i svømmehallen etc?
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 Om han spiser variert ellers er han da ikke nødt å spise middag. Spiser han grovt brød med sunt pålegg, frukt og grønt er mye av næringen sikret der. Jeg ville tatt en pause fra hele middagsstyret, så kommer det seg sikkert etter hvert. Om han føler seg presset til å spise hjelper det i hvert fall ikke.
Trampe Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har ei venninne med en datter på 7. En sommerferie ville hun plutselig ikke spise vanlig mat. Dattera var da hjemme hele dagen, og mora kunne kontrollere alt hun fikk spise. I begynnelsen ga hun etter, og lagde kun det dattera ville ha, men så sa hun stopp. Hun serverte brødskiver til frokost, fisk til middag og brødskiver igjen på kvelden. Det gikk to dager før ungen måtte gi opp. Og hun spiste nesten alt hun fikk servert etter det... Det er kanskje hardt, men det fungerte for venninna mi. Nå vet jo ikke jeg hvor lenge ditt barn har nektet å spise, om det er en "fiks idè" eller om han rett og slett ikke liker maten du lager, men det kan jo fungere å sette hardt mot hardt. Han må jo gi seg etter kort tid. Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort. Synes forsåvidt Fjompe kom med et godt forslag, men det skal da ikke være nødvendig å bestikke ungen for at han skal spise skikkelig....
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har ei venninne med en datter på 7. En sommerferie ville hun plutselig ikke spise vanlig mat. Dattera var da hjemme hele dagen, og mora kunne kontrollere alt hun fikk spise. I begynnelsen ga hun etter, og lagde kun det dattera ville ha, men så sa hun stopp. Hun serverte brødskiver til frokost, fisk til middag og brødskiver igjen på kvelden. Det gikk to dager før ungen måtte gi opp. Og hun spiste nesten alt hun fikk servert etter det... Det er kanskje hardt, men det fungerte for venninna mi. Nå vet jo ikke jeg hvor lenge ditt barn har nektet å spise, om det er en "fiks idè" eller om han rett og slett ikke liker maten du lager, men det kan jo fungere å sette hardt mot hardt. Han må jo gi seg etter kort tid. Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort. Synes forsåvidt Fjompe kom med et godt forslag, men det skal da ikke være nødvendig å bestikke ungen for at han skal spise skikkelig.... ← Nei, det funker sikkert å konsekvent gi vanlig mat også, tenkte bare å få det hele litt mer lystbetont Samoberen til en venninne spiser bare pølser og tomatsuppe, mistenker at han fikk viljen sin da han var liten
Pimbila Skrevet 26. februar 2006 #6 Skrevet 26. februar 2006 Høres ut som datteren vår, så jeg abonnerer på denne tråden.
flopp Skrevet 26. februar 2006 #7 Skrevet 26. februar 2006 Vi opplevde det samme med jenta vår. Hun fikk servert grønnsaker og poteter da hun var baby, men har aldri likt det. Da hun var liten ga vi henne andre ting for i det hele tatt å få i henne mat, men da hun var ca 3 år "intensiviserte" vi grønnsaks- og potetspisingen. Jeg lagde poteter i forskjellige utgaver - det første hun begynte å like var sånne potetbåter (lurer på om det heter slottspoteter). Når man steker de i ovnen uten noe fett er ikke de så ille. Etterhvert ble det poteter med saus som jeg visste hun likte, så ble det små søte mandelpoteter og nå spiser hun alt av poteter. Hun er fremdeles ikke så begeistret for grønnsaker, men hun har etterhvert begynt å like brokkoli. Gulerøtter spiser hun bare rå så da får hun det innimellom mellom måltidene - spesielt hvis hun er veldig sulten før middagen er ferdig. Babymais liker hun også nå. Kylling er veldig lett å tygge og er favoritt hjemme hos oss. Bare pass på at du ikke steker det tørt og krydre det litt så det blir god smak. Pølser blir det jo også innimellom, men vi har byttet til kylling og kalkunpølser som er mye sunnere Vi hadde en periode hvor hun nesten ikke spiste middag, og det var ikke spesielt trivelig. Når vi var ferdige fikk hun en brødskive hvis hun fremdeles var sulten. Vær litt "hard" og prøv dere frem. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 Noe som funket her hos oss, var at vi kutta ut masingen. Gutten satt med bordet sammen med oss andre, vi pratet koselig, og det som ville tok det de eventuelt ville ha opp på tallerken sin. Det var ikke spiseplikt, men det ble ikke servert alternativer. Vi forklarte også til gutten at nå er det mat; vil du ikke ha potet kan du smake brokkoli, vil du ikke ha brokkoli, kan du smake kjøttkakene osv., og at han ikke ville få annen mat før det ble kveldsmat. Vanligvis har vi kveldsmat i 19.30 tiden, men i denne tiden serverte vi ham gjerne kvelds i 18-tiden. Etter et par uker på denne måten, begynte han så smått å ta oppå en og annen ting under middagen. Nå spiser han med oss andre, men vi vektlegger fremdeles ro og frivillighet. Han vet han må vente om han ikke tar oppå noe...
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #9 Skrevet 26. februar 2006 Vi har aldri hatt matvegrere i vårt hus, så jeg vet kanskje ikke hva jeg snakker om. Men jeg håper det kommer av at vi prøver å lage en hyggelig og udramatisk ramme rundt måltidene. Vi tvinger ingen til bords, tvinger ikke i mat, jeg maser heller ikke. Det er lov å ikke spise, lov å ikke like, men ikke å skrike det ut. Ang. Fjompes forslag om belønning er ikke det noe jeg ville ha gjort. Ungen skal ikke spise for å gjøre foreldrene glade, men for sin egen skyld. Har mer sansen for å kjøre den harde linje som beskrevet over. Ingen unge sulter i hjel frivillig. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #10 Skrevet 26. februar 2006 Vi har aldri hatt matvegrere i vårt hus, så jeg vet kanskje ikke hva jeg snakker om. Men jeg håper det kommer av at vi prøver å lage en hyggelig og udramatisk ramme rundt måltidene. Vi tvinger ingen til bords, tvinger ikke i mat, jeg maser heller ikke. Det er lov å ikke spise, lov å ikke like, men ikke å skrike det ut. Ang. Fjompes forslag om belønning er ikke det noe jeg ville ha gjort. Ungen skal ikke spise for å gjøre foreldrene glade, men for sin egen skyld. Har mer sansen for å kjøre den harde linje som beskrevet over. Ingen unge sulter i hjel frivillig. Lykke til! ← Nå har jeg bare erfaring med ett barn, men hun har til gjengjeld alltid spist godt, og smakt på det hun har blitt presentert for. Noe som har gjort at hun nå når hun er nesten ti spiser all slags mat.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #11 Skrevet 26. februar 2006 Vi har aldri hatt matvegrere i vårt hus, så jeg vet kanskje ikke hva jeg snakker om. Men jeg håper det kommer av at vi prøver å lage en hyggelig og udramatisk ramme rundt måltidene. Vi tvinger ingen til bords, tvinger ikke i mat, jeg maser heller ikke. Det er lov å ikke spise, lov å ikke like, men ikke å skrike det ut. Ang. Fjompes forslag om belønning er ikke det noe jeg ville ha gjort. Ungen skal ikke spise for å gjøre foreldrene glade, men for sin egen skyld. Har mer sansen for å kjøre den harde linje som beskrevet over. Ingen unge sulter i hjel frivillig. Lykke til! ← Dette var jo meg - feriegjesten LoisLane
Gjest mamma mø Skrevet 26. februar 2006 #12 Skrevet 26. februar 2006 Er han sulten før middag da? Mine barn spise det andre måltidet i barnehagen ganske sent. Fordi jeg var vant med både middag og kveldsmat hjemme, lagde jeg i starten middag med en gang de kom hjem...og de spiste like lite hver gang. Til kvelds var de heller ikke sultne. Etterhvert fikk jeg ideen om å droppe kvelds, og ta sen middag isteden. Da ble matlysten betraktelig hevet. Vet jo ikke om det hjelper deg, men jeg ville ihvertfall prøvd å få gutten skikkelig sulten, og sagt at "nå er det middag, det er nå vi spiser, du spiser det samme som oss og hvis du ikke vil ha, blir det ikke annen mat senere". Det høres ikke bra ut, men det har iallefall hjulpet oss. Nå spiser de det meste, ettersom jeg også har regelen om at "alle skal smake på maten, det er lov å ikke like, men alle skal prøve først" Og liker de det ikke første eller andre gangen, så kan det hende de liker på fjerde, femte eller fjortende forsøket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå